Elektromobily v horku ztrácí dojezd, Tesla dopadla v testu ze všech nejhůře

Extrémní horko snižuje dojezd elektromobilů, ukázal test ve Španělsku. Tesla Model 3 ztratila až 44 % původního dojezdu a dopadla nejhůře.
Vysoké teploty škodí nejvíc Tesle
Horko škodí bateriím elektromobilů stejně jako mráz. Jenže zatímco zimu už výrobci elektromobilů umějí kompenzovat, s extrémním vedrem si mnozí stále lámou hlavu. Nejvíc to odnáší Tesla. Na jihu Španělska, kde se asfalt rozpaluje na hranici snesitelnosti, totiž právě Model 3 ztratil ze všech testovaných vozů nejvíc dojezdu.
Redakce britského magazínu What Car? vyrazila na jih Evropy se třemi elektromobily: Citroënem e-C3, novým Kia EV3 a Teslou Model 3 Long Range. Všechny vozy byly testovány za provozu na dálnici při teplotách až 44 stupňů Celsia. Rozdíly oproti udávanému WLTP dojezdu byly výrazné, přičemž nejdražší Tesla s cenovkou 44 990 liber (1,27 milionu korun) vykázala vůbec největší ztrátu. Z původního papírového dojezdu 702 kilometrů zvládla teoreticky jen 392 kilometrů, což odpovídá propadu o přibližně 44 procent.
Naproti tomu Citroën, který je z testované trojice nejlevnější a ve Velké Británii vychází po započítání státní podpory na 22 295 liber (627 tisíc korun), zvládl 228 kilometrů namísto slibovaných 320, tedy o 28,7 % méně. Testovaná Kia ve verzi Long Range GT-Line S, která vychází na 43 005 liber (1,21 milionu korun), dojela 396 kilometrů, což je ztráta 32 % oproti udávaným 582 kilometrům. Tesla však se spotřebou 4,83 km na kWh alespoň dosáhla nejlepší efektivity ze všech tří modelů.

Špičková efektivita nestačí
Test ukazuje, že efektivní pohon sám o sobě nestačí, pokud se baterie dostanou mimo ideální teplotní rozsah. Lithium-iontové články fungují nejlépe mezi 20 a 25 stupni Celsia, a jakákoliv odchylka směrem nahoru snižuje jejich výkon i kapacitu. Horko navíc zvyšuje spotřebu klimatizace, čímž se provozní nároky dále zvyšují a celková účinnost klesá.
Z hlediska tepelného managementu přitom Tesla ani Kia neudělaly chybu. Oba modely mají kapalinové chlazení baterií i tepelná čerpadla. Při nabíjení v horku nezaznamenaly větší problémy. Tesla se z 9 na 80 % nabila za 32 minut, Kia to zvládla z 10 % na 80 % za 31 minut.
Výsledek testu ukazuje, že dojezd není jen otázkou technologie, ale i provozních podmínek. Přestože Tesla nabízí špičkovou účinnost, její reálný výkon v extrémním horku ukazuje limity celého systému. Výrobci tak budou muset hledat nové cesty, jak baterie lépe chránit i při spalujících teplotách.
Zdroj: What car?
Autor článku

Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.
Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.









