Elektromobily v horku ztrácí dojezd, Tesla dopadla v testu ze všech nejhůře

Pavel Škopek
Tesla Model 3 | foto: Unsplash
Tesla Model 3 | foto: Unsplash

Extrémní horko snižuje dojezd elektromobilů, ukázal test ve Španělsku. Tesla Model 3 ztratila až 44 % původního dojezdu a dopadla nejhůře.

Vysoké teploty škodí nejvíc Tesle

Horko škodí bateriím elektromobilů stejně jako mráz. Jenže zatímco zimu už výrobci elektromobilů umějí kompenzovat, s extrémním vedrem si mnozí stále lámou hlavu. Nejvíc to odnáší Tesla. Na jihu Španělska, kde se asfalt rozpaluje na hranici snesitelnosti, totiž právě Model 3 ztratil ze všech testovaných vozů nejvíc dojezdu.

Redakce britského magazínu What Car? vyrazila na jih Evropy se třemi elektromobily: Citroënem e-C3, novým Kia EV3 a Teslou Model 3 Long Range. Všechny vozy byly testovány za provozu na dálnici při teplotách až 44 stupňů Celsia. Rozdíly oproti udávanému WLTP dojezdu byly výrazné, přičemž nejdražší Tesla s cenovkou 44 990 liber (1,27 milionu korun) vykázala vůbec největší ztrátu. Z původního papírového dojezdu 702 kilometrů zvládla teoreticky jen 392 kilometrů, což odpovídá propadu o přibližně 44 procent.

Naproti tomu Citroën, který je z testované trojice nejlevnější a ve Velké Británii vychází po započítání státní podpory na 22 295 liber (627 tisíc korun), zvládl 228 kilometrů namísto slibovaných 320, tedy o 28,7 % méně. Testovaná Kia ve verzi Long Range GT-Line S, která vychází na 43 005 liber (1,21 milionu korun), dojela 396 kilometrů, což je ztráta 32 % oproti udávaným 582 kilometrům. Tesla však se spotřebou 4,83 km na kWh alespoň dosáhla nejlepší efektivity ze všech tří modelů.

Kia EV3 (2025)
Kia EV3 (2025)

Špičková efektivita nestačí

Test ukazuje, že efektivní pohon sám o sobě nestačí, pokud se baterie dostanou mimo ideální teplotní rozsah. Lithium-iontové články fungují nejlépe mezi 20 a 25 stupni Celsia, a jakákoliv odchylka směrem nahoru snižuje jejich výkon i kapacitu. Horko navíc zvyšuje spotřebu klimatizace, čímž se provozní nároky dále zvyšují a celková účinnost klesá.

Z hlediska tepelného managementu přitom Tesla ani Kia neudělaly chybu. Oba modely mají kapalinové chlazení baterií i tepelná čerpadla. Při nabíjení v horku nezaznamenaly větší problémy. Tesla se z 9 na 80 % nabila za 32 minut, Kia to zvládla z 10 % na 80 % za 31 minut.

Výsledek testu ukazuje, že dojezd není jen otázkou technologie, ale i provozních podmínek. Přestože Tesla nabízí špičkovou účinnost, její reálný výkon v extrémním horku ukazuje limity celého systému. Výrobci tak budou muset hledat nové cesty, jak baterie lépe chránit i při spalujících teplotách.

Zdroj: What car?


Autor článku

Pavel Škopek - Redaktor

Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.


Komentáře


Nejnovější články