EU dá obří 14 miliardovou dotaci na elektromobilitu. Nechá postavit nové nabíječky

Pavel Škopek
Nabíjení elektromobilu Tesla Model Y přes wallbox před garáží | Zdroj: Tesla
Nabíjení elektromobilu Tesla Model Y přes wallbox před garáží | Zdroj: Tesla

EU financuje 70 projektů za 600 milionů eur. Evropa získá tisíce rychlonabíječek i nové vodíkové stanice.

Evropané se dočkají spousty rychlonabíječek

Počet elektromobilů na evropských silnicích stále roste a s tím jde ruku v ruce i rozvoj nabíjecí infrastruktury. K více než 80 000 rychlých DC nabíječek v členských zemích EU brzy přibydou tisíce dalších. Evropská unie pořádně šlápne na plyn a za budování nových rychlonabíječek a další infrastruktury pro alternativní paliva utratí více než 600 milionů eur (14,5 miliardy korun).

Cílem 70 podpořených projektů je podpořit elektrifikaci a rozvoj infrastruktury napříč silniční, námořní, říční i leteckou dopravou podél tzv. transevropské dopravní sítě (TEN-T). Mezi podpořené projekty patří mimo jiné elektrifikace pozemního provozu na 16 letištích, vznik 38 vodíkových stanic a modernizace 24 přístavů. V jejich případě budou elektrifikovány přístavní služby, instalovány systémy pro dodávku elektřiny z pevniny a vybudováno technické zázemí pro doplňování amoniaku jako paliva pro lodě.

Většina prostředků však půjde na instalaci tisíců DC rychlonabíječek. Více než 1000 nabíjecích bodů s výkonem 150 kW pro osobní vozy doplní 2000 nabíjecích bodů pro těžká vozidla s výkonem 350 kW a dalších 586 stanic s výkonem 1 MW. Nabíječky budou instalovány na hlavních dopravních koridorech ve 24 zemích EU. Pro nás je přitom škoda, že mezi úspěšnými žadateli v tomto kole nefiguruje žádný český projekt.

Vodík bude hrát do budoucna důležitější roli | Zdroj: Pixabay
Vodík bude hrát do budoucna důležitější roli | Zdroj: Pixabay

Doprava míří k nižším emisím

Rozšíření dobíjecích kapacit doplňuje širší plán na postupnou transformaci evropské dopravy směrem k nulovým emisím. Investice podporují plnění regulací zaměřených na infrastrukturu pro alternativní paliva ve veřejně přístupných uzlech i na páteřních trasách. Program AFIF přidělil od roku 2021 přes 2,5 miliardy eur a aktuální výběr navazuje na tuto strategii.

Přestože z toho budou těžit i běžní řidiči elektromobilů, je na struktuře podpořených projektů jasně zřetelné, že se výběr tentokrát zaměřil především na nákladní dopravu. Nejedná se pouze o vysoce výkonné rychlonabíječky pro těžká vozidla, ale i vodíkové stanice a další infrastrukturu.

Evropská komise očekává, že kombinace rychlého dobíjení, elektrifikovaných letišť a modernizovaných přístavů vytvoří robustní základ pro bezemisní provoz. Současná vlna investic otevírá prostor pro rychlejší růst elektromobility a čistší logistiku, která bude lépe odpovídat požadavkům na udržitelný rozvoj.

Zdroj: Europa.eu


Autor článku

Pavel Škopek - Redaktor

Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.


Komentáře


Nejnovější články