Proč dealeři nechtějí prodávat elektromobily a raději vás od nich odrazují?

Pavel Škopek
Zaměstnanec servisu aut | Zdroj: Pexels
Zaměstnanec servisu aut | Zdroj: Pexels

Tradiční model dealerů naráží. Elektromobily mají málo servisu a připravují prodejce o podstatnou část zisku.

Citelný zásah do obchodního modelu

Ačkoli jsou elektromobily stále výrazně dražší než běžná auta se spalovacími motory, mají jednu nespornou výhodu. Jejich provozní náklady jsou podstatně nižší. Nejde přitom pouze o srovnání ceny nabíjení proti fosilním palivům, ale především o cenu servisu, což pro jejich majitele znamená úsporu. Pro prodejce aut jde o citelný zásah do obchodního modelu, který dlouhá léta stál na pravidelné údržbě spalovacích motorů.

Z pohledu dealerů je zákazník se spalovacím autem jistota opakovaných návštěv. Vrací se každých 8 000–12 000 kilometrů, servis inkasuje za práci, přirážku na díly a má zároveň příležitost „objevit“ další závadu vyžadující pozornost. Tyto pravidelné návštěvy jsou pevně zakalkulované do obchodního plánu dealerství.

Elektromobily se však bez takové péče obejdou a v podstatě si vystačí pouze s běžnými kontrolami, výměnou kabinového filtru, údržbou brzdové kapaliny a péčí o pneumatiky. Celý model založený na častých servisních zásazích se tak dostává pod tlak.

Elektromobil Tesla v autorizovaném servisu | Zdroj: Tesla
Elektromobil Tesla v autorizovaném servisu | Zdroj: Tesla

Proč se prodejcům elektromobily nehodí?

Hlavním důvodem, proč hlavní příjem dealerství pochází z oddělení servisu, jsou nízké marže na nových automobilech. Ty jsou u aut se spalovacími motory a elektromotory přibližně stejně vysoké a představují jen asi pětinu celkového zisku z jednoho zákazníka za 8 let vlastnictví. Zbytek pochází ze servisu, kde hrubé marže běžně dosahují 40 až 55 procent. Servis auta se spalovacím motorem tak může dealerství přinést 50 až 60 procent zisku z jednoho zákazníka.

U elektromobilu však podíl servisu činí pouze 20 až 25 procent. Například podle Consumer Reports utratí majitelé elektromobilů za údržbu a opravy přibližně polovinu částky oproti řidičům spalovacích aut. Elektromobil tedy dealera nepoškozuje při samotném prodeji, na kterém vydělá stejně. Poškozuje ho tím, že mu výrazně ubere na pravidelném servisu, tedy na nejziskovějším zdroji příjmů.

Dealeři proto logicky často nedávají do prezentace výhod elektromobilů tolik energie a spíše upozorňují na obavy spojené s bateriemi nebo hodnotou při dalším prodeji. Na tom, že tím klesají zisky dealerů, však zákazník nenese vinu a neměl by na to doplácet. Každý zákazník má právo nenechat se odbýt a vybrat si podle sebe, co vyhovuje jeho potřebám a jeho peněžence.

Zdroj: Autoblog


Autor článku

Pavel Škopek - Redaktor

Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.


Komentáře


Nejnovější články