Jak a kde můžete nabíjet vlastní elektromobil? Možností je více, než tušíte

  • Nabíjení elektromobilu není tak jednoduché jako tankování spalovacího auta
  • Existují rozdílné konektory či stanice a začátečníci se v tom příliš neorientují
  • Poradíme vám, jaké možnosti nabíjení máte a kde například nabít i zcela zdarma
DS 3 Crossback E-Tense test nabíjení v létě

Rychlonabíjecí konektor CCS na Hyperchargeru | foto: vlastní

Začínající řidiči elektromobilů budou ze začátku tápat, kde jejich elektrické miláčky mohou nabíjet. Existuje několik konektorů a kabelů, které se na dobití dají použít, ale ne každý vám bude sedět a plnit vaše potřeby. Podívejme se na jednotlivá řešení.

Jak a kde můžete nabíjet elektromobil?

Než začneme se samotným výčtem podrobnějších informací, tak si v krátkosti shrneme seznam možností. Pokud chcete primárně řešit nabíjení mimo nabíjecí stanice, pak pro vás bude jistě stěžejní vyhledat způsob, jak nabíjet doma nebo v práci. K tomu může posloužit buď klasická zásuvka, nebo také dražší řešení – wallbox. Na otázku Kde? si mimochodem také odpovíme, protože řešení je více, než tušíte. A některá jsou stále zdarma.

Jak nabíjet elektromobil doma?

Asi nejpohodlnější možností je nabíjení elektromobilu doma přes noc. Pokud máte k dispozici garáž nebo stálé parkovací stání, je nabíjení na každodenní použití vozu vyřešené.

Využít můžete buď klasické zásuvky na 230 V, červené 400V CCE zásuvky a nebo wallboxu. Nejpomalejší bude klasická zásuvka a nabíjení elektromobilu s velkou baterií by trvalo více než den. Proto se v tomto případě hodí použití wallboxu. Všechny tři možnosti jsme detailně rozebírali ve článku o nabíjení elektromobilu doma.

Nabíjení elektromobilu ze 400V zásuvky

Nabíjení elektromobilu ze 400V zásuvky | foto: Kia


Čtěte také: Největší peklo s elektromobilem? Nabíjení na veřejných nabíječkách může být zkouška nervů


Nabíjet elektromobil lze i v práci

Další možností je nabíjet elektromobil v práci, pokud máte tu možnost. Scénář je podobný jako u domácího nabíjení. Spousta lidí dojíždí za zaměstnáním, ve kterém tráví i více než 8 hodin denně. Během této doby si můžete doplnit energii v baterii alespoň částečně.

Využití klasické zásuvky na 230 V je možné, pokud nabíjíte kabelem, který umožňuje alespoň 12 A, dokážete každou hodinu doplnit zhruba 2,7 kWh energie, to vám vystačí na cca 12 až 18 km jízdy podle spotřeby elektromobilu. Za směnu tak jste schopni i obyčejnou zásuvkou dobít energii dostačující na 100 až 150 kilometrů. Většina lidí ujede denně do 30 km, a tak by vám takové jedno nabíjení skoro vystačilo na celý pracovní týden a nestálo vás to jedinou minutu času navíc.

Firmy už dnes myslí na budoucnost, a proto instalují AC nabíjecí stanice nebo wallboxy na jejich parkoviště. Z nich jste schopni doplnit energii do 100 % během pár hodin. Většinou se také můžeme setkat s nižší cenou energie, než kterou bychom museli zaplatit na veřejné nabíjecí stanici.

DS 3 Crossback E-Tense test nabíjení v létě

Nabíjecí stanice ČEZ s výkonem až 180 kW | foto: vlastní


Čtěte také: A dost! Drzé blokování nabíjecích stanic není cool. Jak situaci předejít?


Veřejná nabíjecí stanice

Pokud nemáte možnost nabíjet doma ani v práci, jsou tu pro vás nachystány veřejné nabíjecí stanice. Těch je v Česku aktuálně přes tisíc a rychle jejich počet stoupá. Nemají ale ideální rozložení, a tak můžete být zejména v pohraničí nepříjemně překvapeni, že ani v okolí několika desítek kilometrů není jediná stanice.

Stanice se dělí na tři základní skupiny:

  • AC – střídavý proud nejčastěji do 22 kW
  • DC – stejnosměrný proud s výkonem 50 nebo 75 kW
  • HPC – ultrarychlé nabíjecí stanice s výkonem 150 až 350 kW

Pokud jedete do kina nebo se někde plánujete zdržet několik hodin, bude se vám hodit pomalejší AC nabíjení. Do vozu tak nejčastěji teče 11 kWh energie, záleží ale na palubní nabíječce vašeho vozu. Některé elektromobily zvládají i více, zejména pak starší vozy i méně. Toto nabíjení bývá také nejlevnější z těchto tří možností.

Na rychlejší doplnění jsou tu DC stanice s výkonem nejčastěji 50 až 75 kW. Ty se hodí při zastávkách na několik desítek minut. Pro většinu elektromobilů s menší kapacitou baterie jsou tak plně dostačující a za 30 až 40 minut nabijete zhruba z 10 na 80 %.

Dnešní moderní vysokokapacitní baterie ale vyžadují ještě vyšší rychlosti nabíjení. Proto se můžete setkat i s HPC stanicemi (tzv. hypercharger). Ty vládnou výkonem 150 až 350 kW. Nejčastěji je nalezneme na dálnicích, kde se potřebujete přemístit co možná nejrychleji a nechcete dlouho čekat. Nabíjení v tomto případě zajistí dojezd několika stovek kilometrů do 30 minut. Ovšem tato varianta je poněkud dražší.

Budou takto v budoucnu vypadat všechny rychlonabíječky?

Nabíjecí stanice Ionity s výkonem až 350 kW | foto: Ionity

Při troše štěstí můžete stále využít například nabíječky před obchody Kaufland, Lidl nebo Billa, které jsou zcela zdarma. U Lidlu dokonce nabijete i na 50 kW DC stanici. Ostatní nabízí zdarma jen pomalejší AC nabíjení. Ale i tak dokážete během nákupu doplnit několik desítek až stovku kilometrů dojezdu.

Kde nabíjet elektromobil?

O drtivou většinu veřejných nabíjecích stanic v Česku se zasloužil ČEZ, E.ON a Pražská energetika (PRE). Jejich stojany naleznete rozesety po celé republice. Nabíjení u každého poskytovatele bude stát rozdílné peníze, proto doporučujeme sledovat nejaktuálnější ceny přímo na stránkách dané společnosti.

Pro ČEZ je to web FUTUR/E/GO, ceny za nabíjení na stanicích E.ON zjistíte na webu E.ON-Drive a PRE nabízí svůj ceník na stránkách PREmobilita.

Ultrarychlé nabíjecí stanice buduje také Ionity. Ta vznikla spojením několika automobilek se snahou rozšířit možnosti ultrarychlého nabíjení v Evropě. Zde se vyplatí nabíjet, pokud máte smlouvu a měsíční paušál přímo od Ionity nebo s výrobcem vašeho vozu a máte k dispozici zvýhodněnou nabíjecí kartu. Jinak zaplatíte 21 korun za kWh, a to se opravdu nevyplatí.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Jak a kde můžete nabíjet vlastní elektromobil? Možností je více, než tušíte

  • Nabíjení elektromobilu není tak jednoduché jako tankování spalovacího auta
  • Existují rozdílné konektory či stanice a začátečníci se v tom příliš neorientují
  • Poradíme vám, jaké možnosti nabíjení máte a kde například nabít i zcela zdarma
DS 3 Crossback E-Tense test nabíjení v létě

Rychlonabíjecí konektor CCS na Hyperchargeru | foto: vlastní

Začínající řidiči elektromobilů budou ze začátku tápat, kde jejich elektrické miláčky mohou nabíjet. Existuje několik konektorů a kabelů, které se na dobití dají použít, ale ne každý vám bude sedět a plnit vaše potřeby. Podívejme se na jednotlivá řešení.

Jak a kde můžete nabíjet elektromobil?

Než začneme se samotným výčtem podrobnějších informací, tak si v krátkosti shrneme seznam možností. Pokud chcete primárně řešit nabíjení mimo nabíjecí stanice, pak pro vás bude jistě stěžejní vyhledat způsob, jak nabíjet doma nebo v práci. K tomu může posloužit buď klasická zásuvka, nebo také dražší řešení – wallbox. Na otázku Kde? si mimochodem také odpovíme, protože řešení je více, než tušíte. A některá jsou stále zdarma.

Jak nabíjet elektromobil doma?

Asi nejpohodlnější možností je nabíjení elektromobilu doma přes noc. Pokud máte k dispozici garáž nebo stálé parkovací stání, je nabíjení na každodenní použití vozu vyřešené.

Využít můžete buď klasické zásuvky na 230 V, červené 400V CCE zásuvky a nebo wallboxu. Nejpomalejší bude klasická zásuvka a nabíjení elektromobilu s velkou baterií by trvalo více než den. Proto se v tomto případě hodí použití wallboxu. Všechny tři možnosti jsme detailně rozebírali ve článku o nabíjení elektromobilu doma.

Nabíjení elektromobilu ze 400V zásuvky

Nabíjení elektromobilu ze 400V zásuvky | foto: Kia


Čtěte také: Největší peklo s elektromobilem? Nabíjení na veřejných nabíječkách může být zkouška nervů


Nabíjet elektromobil lze i v práci

Další možností je nabíjet elektromobil v práci, pokud máte tu možnost. Scénář je podobný jako u domácího nabíjení. Spousta lidí dojíždí za zaměstnáním, ve kterém tráví i více než 8 hodin denně. Během této doby si můžete doplnit energii v baterii alespoň částečně.

Využití klasické zásuvky na 230 V je možné, pokud nabíjíte kabelem, který umožňuje alespoň 12 A, dokážete každou hodinu doplnit zhruba 2,7 kWh energie, to vám vystačí na cca 12 až 18 km jízdy podle spotřeby elektromobilu. Za směnu tak jste schopni i obyčejnou zásuvkou dobít energii dostačující na 100 až 150 kilometrů. Většina lidí ujede denně do 30 km, a tak by vám takové jedno nabíjení skoro vystačilo na celý pracovní týden a nestálo vás to jedinou minutu času navíc.

Firmy už dnes myslí na budoucnost, a proto instalují AC nabíjecí stanice nebo wallboxy na jejich parkoviště. Z nich jste schopni doplnit energii do 100 % během pár hodin. Většinou se také můžeme setkat s nižší cenou energie, než kterou bychom museli zaplatit na veřejné nabíjecí stanici.

DS 3 Crossback E-Tense test nabíjení v létě

Nabíjecí stanice ČEZ s výkonem až 180 kW | foto: vlastní


Čtěte také: A dost! Drzé blokování nabíjecích stanic není cool. Jak situaci předejít?


Veřejná nabíjecí stanice

Pokud nemáte možnost nabíjet doma ani v práci, jsou tu pro vás nachystány veřejné nabíjecí stanice. Těch je v Česku aktuálně přes tisíc a rychle jejich počet stoupá. Nemají ale ideální rozložení, a tak můžete být zejména v pohraničí nepříjemně překvapeni, že ani v okolí několika desítek kilometrů není jediná stanice.

Stanice se dělí na tři základní skupiny:

  • AC – střídavý proud nejčastěji do 22 kW
  • DC – stejnosměrný proud s výkonem 50 nebo 75 kW
  • HPC – ultrarychlé nabíjecí stanice s výkonem 150 až 350 kW

Pokud jedete do kina nebo se někde plánujete zdržet několik hodin, bude se vám hodit pomalejší AC nabíjení. Do vozu tak nejčastěji teče 11 kWh energie, záleží ale na palubní nabíječce vašeho vozu. Některé elektromobily zvládají i více, zejména pak starší vozy i méně. Toto nabíjení bývá také nejlevnější z těchto tří možností.

Na rychlejší doplnění jsou tu DC stanice s výkonem nejčastěji 50 až 75 kW. Ty se hodí při zastávkách na několik desítek minut. Pro většinu elektromobilů s menší kapacitou baterie jsou tak plně dostačující a za 30 až 40 minut nabijete zhruba z 10 na 80 %.

Dnešní moderní vysokokapacitní baterie ale vyžadují ještě vyšší rychlosti nabíjení. Proto se můžete setkat i s HPC stanicemi (tzv. hypercharger). Ty vládnou výkonem 150 až 350 kW. Nejčastěji je nalezneme na dálnicích, kde se potřebujete přemístit co možná nejrychleji a nechcete dlouho čekat. Nabíjení v tomto případě zajistí dojezd několika stovek kilometrů do 30 minut. Ovšem tato varianta je poněkud dražší.

Budou takto v budoucnu vypadat všechny rychlonabíječky?

Nabíjecí stanice Ionity s výkonem až 350 kW | foto: Ionity

Při troše štěstí můžete stále využít například nabíječky před obchody Kaufland, Lidl nebo Billa, které jsou zcela zdarma. U Lidlu dokonce nabijete i na 50 kW DC stanici. Ostatní nabízí zdarma jen pomalejší AC nabíjení. Ale i tak dokážete během nákupu doplnit několik desítek až stovku kilometrů dojezdu.

Kde nabíjet elektromobil?

O drtivou většinu veřejných nabíjecích stanic v Česku se zasloužil ČEZ, E.ON a Pražská energetika (PRE). Jejich stojany naleznete rozesety po celé republice. Nabíjení u každého poskytovatele bude stát rozdílné peníze, proto doporučujeme sledovat nejaktuálnější ceny přímo na stránkách dané společnosti.

Pro ČEZ je to web FUTUR/E/GO, ceny za nabíjení na stanicích E.ON zjistíte na webu E.ON-Drive a PRE nabízí svůj ceník na stránkách PREmobilita.

Ultrarychlé nabíjecí stanice buduje také Ionity. Ta vznikla spojením několika automobilek se snahou rozšířit možnosti ultrarychlého nabíjení v Evropě. Zde se vyplatí nabíjet, pokud máte smlouvu a měsíční paušál přímo od Ionity nebo s výrobcem vašeho vozu a máte k dispozici zvýhodněnou nabíjecí kartu. Jinak zaplatíte 21 korun za kWh, a to se opravdu nevyplatí.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."