Vzniklo nové evropské hodnocení Green NCAP, které má lépe ukazovat skutečný vliv automobilů na životní prostředí
Elektromobily v žebříčku zatím naprosto excelují
Do budoucna se má vylepšit metodika a započte se i například energetická náročnost výroby
Green NCAP spadá pod agenturu Euro NCAP, která vydává testy bezpečnosti. Za novým projektem je nezisková organizace, která má zkušební laboratoře v celkem 8 evropských zemích a jejím cílem je zvýšit povědomí o dopadu vozidel na životní prostředí. Podporu získal od evropských vlád.
Nový způsob měření ekologičnosti automobilů vznikl již v loňském roce, nicméně první výsledky měření byly zveřejněny až nyní. Na seznamu otestovaných je pouze 24 vozů, další mají přibývat. Ale vše je zatím ještě v plenkách, protože se bude vylepšovat i samotná metodika, která zatím není zcela dokonalá.
Jak probíhá testování Green NCAP?
Testovací procedura Green NCAP je složená ze dvou částí – ta první je podobná testování dle pravidel standardizované normy WLTP, druhá část pak díky kompaktním měřícím zařízením probíhá i v běžném provozu, díky čemuž by měly být výsledky maximálně realistické. Nejde tak již pouze o nějaké otestování v laboratorních podmínkách.
Pokud jde o současné hodnocení aut, tak každý vůz může získat maximálně pět hvězdiček, přičemž výsledné skóre určují tři klíčové parametry: energetická efektivita, emise škodlivých látek (nejen CO2, ale i oxidy dusíku či pevné částice) a produkce skleníkových plynů. V testu Green NCAP excelovaly elektromobily, zatím byly otestovány jen Hyundai Kona Electric (test) a Renault Zoe (test), oba si odnesly maximální možné skóre.
Prozatím výsledky příliš neříkají, protože testem Green NCAP prošla jen hrstka vozů. A třeba plug-in hybrid ani jeden. Pokud jde o hybridy, tak hned za zmíněnými dvěma elektromobily se umístila Toyota C-HR (test), ovšem překvapivě druhý testovaný hybrid v podobě Hondy CR-V (test) skončil až na 14. místě. Zbytek otestovaných jsou pouze spalovací vozy. Uvidíme až časem, jaké budou rozdíly mezi jednotlivými automobily.
Možná to bude revoluce
Současný způsob testování není dokonalý, což organizace dobře ví a pracuje na vylepšení. V budoucnu se budou do testovacích procedur Green NCAP promítat i například emise uvolněné již během výroby aut, ale i emise z výroby paliva. Je tedy jasné, že ani elektromobily pak nebudou zcela čisté, každopádně v případě konvenčních vozů bude ekologičnost ještě mnohem horší, než je již dle současné benevolentnější metodiky.
Do budoucna tedy může Green NCAP představovat revoluční nástroj, jak si udělat pěknou představu o opravdové ekologičnosti vozidel.
Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.
Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.