5 největších NEvýhod u elektromobilů. V čem mají odpůrci pravdu?

  • Elektromobily nejsou dokonalé
  • Proč nebo spíše v čem jsou horší, než spalovací auta?
  • V tomto článku se dozvíte, jaké jsou nevýhody elektromobilů
Elektromobily a jejich NEvýhody

Elektromobily a jejich NEvýhody, ilustrace | foto: vlastní

Opakování je matka moudrosti. Rozhodně ne poprvé a rozhodně ani ne naposledy si můžete na webu Elektrickevozy.cz přečíst o tom, jaké jsou výhody či nevýhody elektromobilů oproti spalovacím autům. Čerpáme přitom nejen z odborných zdrojů, z informací od automobilek, ale také – a to především – z našich vlastních zkušeností.

Elektromobil není pro každého a v Česku to platí dvojnásob. Tedy alespoň soudě podle toho, co lidem vadí a proč by si auto na baterky lidově řečeno „nikdy nekoupili“. Jaké jsou skutečné největší nevýhody elektromobilů a v jakých případech tedy můžeme dát odpůrcům elektromobilů za pravdu?


Kapitoly


Vyšší pořizovací cena

Když vedle sebe postavíme velikostí a výbavou srovnatelné elektrické a spalovací auto, za to elektrické si připlatíte. Důvodem jsou dražší baterie, které tvoří největší část prodejní ceny. A tak zatímco sehnat cenově dostupnější a současně prostornější auto s rozumným dojezdem za 500-700 tisíc je prostě v případě elektřiny problém, u spalovacích aut máte velký výběr.

Při pořízení elektromobilu se cenový rozdíl pomalu smazává až u vyšších cenových kategorií, a to konkrétně nad jedním milionem korun, kde srovnatelný vůz se spalovacím motorem seženete jen o zhruba 10-15 % levněji, takže se příplatek v případě elektromobilu lehce „ztratí“ a časem jej vyváží nižší provozní náklady a také náklady na servis.

Nabíjení elektromobilu, ilustrační foto

Nabíjení elektromobilu, ilustrační foto


Čtěte také: Jaká jsou v Česku zvýhodnění pro majitele elektromobilů v roce 2023?


Kratší dojezd a delší doba nabíjení

Další značnou nevýhodou u elektromobilů je jejich obecně kratší dojezd, což je zapříčiněno výrazně nižší energetickou hustotou baterií oproti benzínu. Pokud byste chtěli elektrické auto s dojezdem 1 000 km, potřebovali byste zatraceně velkou baterku, a ta vám ještě více prodraží pořízení auta.

U elektromobilů se tedy používají baterie, které umožňují dojezd v lepších případech nad 500 km, v horších kolem 200-300 km na jedno nabití. Někomu to může stačit, jinému nikoliv.

Problém totiž představuje nabíjení, které prostě trvá déle než tankování na benzínce. A ne každý má možnost využívat pouze domácí nabíječku (wallbox), což je naopak rychlejší řešení než trávení času na benzínce (elektromobil v garáži jen připojíte a jdete pryč). Ale občas i s elektromobilem musíte mimo své okolí, a tam už hledáte rychlonabíječky a ještě doufáte, že nebudou obsazené.

Elektromobily Tesla (SEXY)

Tesly patří mezi etalon elektromobilů a jejich nevýhody pomalu eliminují | foto: Tesla

Infrastruktura

Tím se opět krásně dostáváme k další nevýhodě u elektromobilů, a tou je (zatím) nedostatečná infrastruktura. V některých oblastech už sice najdeme nabíječky opravdu na každém rohu, jenže pak vyrazíte do hůře pokrytých oblastí a jste rádi, když je k dispozici alespoň nějaká veřejná nabíjecí stanice.

Rychlonabíječek obecně v Česku příliš mnoho není, nejrozšířenější je 50kW výkon, se kterým budete elektromobily nabíjet i přes hodinu. Pokud vám bude stačit kratší dojezd na dojití například domů, tak o něco méně, ale tak jako tak budete muset více plánovat a hledat po cestě vhodné nabíječky, což u benzínek odpadá.

Nehledě na to, že pokud je už nabíječka obsazená, počkáte si o to déle, než se nabije ten před vámi. A to často není jako na čerpací stanici, kde to je otázkou pár minut, ale spíše otázkou desítek minut. V lepším případě se s druhým člověkem domluvíte, že vás pustí dříve, pokud nutně nepotřebuje nabíjet více.

Nová Dacia Spring Extreme má o 20 koní více než předchozí model

Plně elektrická Dacia Spring vyjde na necelých 550 tisíc, ale jde o menší auto s kratším dojezdem | foto: Dacia

Výběr modelů na trhu

Zatím je také nevýhodou menší počet modelů na trhu, resp. není moc z čeho vybírat v různých cenových segmentech a kategoriích. Elektromobily jsou většinou za milion a více, jde o crossovery/SUV, či sedany/hatchbacky, ale například kombíky aby Čech pohledal. Nebo malý, levnější elektromobil. Současné technologie a cenové politiky automobilek to prostě neumožňují, takže na slibovanou cenovou paritu si ještě počkáme.


TOP 5: Největší NEvýhody u elektromobilů

  • Vyšší pořizovací cena
  • Kratší dojezd
  • Dlouhá doba nabíjení
  • Infrastruktura nabíjecích stanic
  • Omezené množství modelů na trhu

Jsou podle vás lepší elektromobily, nebo spalovací auta – a proč? Napište nám do diskuze pod článkem.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

5 největších NEvýhod u elektromobilů. V čem mají odpůrci pravdu?

  • Elektromobily nejsou dokonalé
  • Proč nebo spíše v čem jsou horší, než spalovací auta?
  • V tomto článku se dozvíte, jaké jsou nevýhody elektromobilů
Elektromobily a jejich NEvýhody

Elektromobily a jejich NEvýhody, ilustrace | foto: vlastní

Opakování je matka moudrosti. Rozhodně ne poprvé a rozhodně ani ne naposledy si můžete na webu Elektrickevozy.cz přečíst o tom, jaké jsou výhody či nevýhody elektromobilů oproti spalovacím autům. Čerpáme přitom nejen z odborných zdrojů, z informací od automobilek, ale také – a to především – z našich vlastních zkušeností.

Elektromobil není pro každého a v Česku to platí dvojnásob. Tedy alespoň soudě podle toho, co lidem vadí a proč by si auto na baterky lidově řečeno „nikdy nekoupili“. Jaké jsou skutečné největší nevýhody elektromobilů a v jakých případech tedy můžeme dát odpůrcům elektromobilů za pravdu?


Kapitoly


Vyšší pořizovací cena

Když vedle sebe postavíme velikostí a výbavou srovnatelné elektrické a spalovací auto, za to elektrické si připlatíte. Důvodem jsou dražší baterie, které tvoří největší část prodejní ceny. A tak zatímco sehnat cenově dostupnější a současně prostornější auto s rozumným dojezdem za 500-700 tisíc je prostě v případě elektřiny problém, u spalovacích aut máte velký výběr.

Při pořízení elektromobilu se cenový rozdíl pomalu smazává až u vyšších cenových kategorií, a to konkrétně nad jedním milionem korun, kde srovnatelný vůz se spalovacím motorem seženete jen o zhruba 10-15 % levněji, takže se příplatek v případě elektromobilu lehce „ztratí“ a časem jej vyváží nižší provozní náklady a také náklady na servis.

Nabíjení elektromobilu, ilustrační foto

Nabíjení elektromobilu, ilustrační foto


Čtěte také: Jaká jsou v Česku zvýhodnění pro majitele elektromobilů v roce 2023?


Kratší dojezd a delší doba nabíjení

Další značnou nevýhodou u elektromobilů je jejich obecně kratší dojezd, což je zapříčiněno výrazně nižší energetickou hustotou baterií oproti benzínu. Pokud byste chtěli elektrické auto s dojezdem 1 000 km, potřebovali byste zatraceně velkou baterku, a ta vám ještě více prodraží pořízení auta.

U elektromobilů se tedy používají baterie, které umožňují dojezd v lepších případech nad 500 km, v horších kolem 200-300 km na jedno nabití. Někomu to může stačit, jinému nikoliv.

Problém totiž představuje nabíjení, které prostě trvá déle než tankování na benzínce. A ne každý má možnost využívat pouze domácí nabíječku (wallbox), což je naopak rychlejší řešení než trávení času na benzínce (elektromobil v garáži jen připojíte a jdete pryč). Ale občas i s elektromobilem musíte mimo své okolí, a tam už hledáte rychlonabíječky a ještě doufáte, že nebudou obsazené.

Elektromobily Tesla (SEXY)

Tesly patří mezi etalon elektromobilů a jejich nevýhody pomalu eliminují | foto: Tesla

Infrastruktura

Tím se opět krásně dostáváme k další nevýhodě u elektromobilů, a tou je (zatím) nedostatečná infrastruktura. V některých oblastech už sice najdeme nabíječky opravdu na každém rohu, jenže pak vyrazíte do hůře pokrytých oblastí a jste rádi, když je k dispozici alespoň nějaká veřejná nabíjecí stanice.

Rychlonabíječek obecně v Česku příliš mnoho není, nejrozšířenější je 50kW výkon, se kterým budete elektromobily nabíjet i přes hodinu. Pokud vám bude stačit kratší dojezd na dojití například domů, tak o něco méně, ale tak jako tak budete muset více plánovat a hledat po cestě vhodné nabíječky, což u benzínek odpadá.

Nehledě na to, že pokud je už nabíječka obsazená, počkáte si o to déle, než se nabije ten před vámi. A to často není jako na čerpací stanici, kde to je otázkou pár minut, ale spíše otázkou desítek minut. V lepším případě se s druhým člověkem domluvíte, že vás pustí dříve, pokud nutně nepotřebuje nabíjet více.

Nová Dacia Spring Extreme má o 20 koní více než předchozí model

Plně elektrická Dacia Spring vyjde na necelých 550 tisíc, ale jde o menší auto s kratším dojezdem | foto: Dacia

Výběr modelů na trhu

Zatím je také nevýhodou menší počet modelů na trhu, resp. není moc z čeho vybírat v různých cenových segmentech a kategoriích. Elektromobily jsou většinou za milion a více, jde o crossovery/SUV, či sedany/hatchbacky, ale například kombíky aby Čech pohledal. Nebo malý, levnější elektromobil. Současné technologie a cenové politiky automobilek to prostě neumožňují, takže na slibovanou cenovou paritu si ještě počkáme.


TOP 5: Největší NEvýhody u elektromobilů

  • Vyšší pořizovací cena
  • Kratší dojezd
  • Dlouhá doba nabíjení
  • Infrastruktura nabíjecích stanic
  • Omezené množství modelů na trhu

Jsou podle vás lepší elektromobily, nebo spalovací auta – a proč? Napište nám do diskuze pod článkem.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."