Dojezd elektromobilů se v posledních letech výrazně zlepšil a některé modely nabízejí výkon srovnatelný s tradičními spalovacími auty. Nicméně, dojezd elektrických aut stále zůstává citlivým tématem, zejména pro řidiče, kteří cestují na delší vzdálenosti.
Na druhé straně, tradiční spalovací auta mají delší dojezd a rychlejší tankování paliva. Nicméně, s rostoucím počtem nabíjecích stanic a vývojem technologií baterií, se dojezd elektromobilů stává méně problematickým a zvyšuje se počet zákazníků, kteří se rozhodují pro elektromobily.
Možná jste si už někdy říkali, čím je to vlastně způsobené, že elektromobily nemají takový dojezd, jako spalovací auta. Jak to, že s elektromobilem reálně ujedete třeba v případě Tesly maximálně kolem 500 km na jedno nabití, kdežto u spalovacího auta s větší nádrží dáte bez zastavení klidně i 1 000 km (reálně si stejně nejspíš zastavíte alespoň na záchod či občerstvení), tedy dvojnásobnou vzdálenost?
Hlavním důvodem je energetická hustota baterie vs benzínu.
Energetická hustota baterií u elektromobilů závisí na konkrétním typu baterie, která se používá. Současně nejvíce používanou baterií v elektromobilech jsou lithium-iontové baterie, jejichž energetická hustota se pohybuje v rozmezí 100 až 265 Wh/kg, s průměrem kolem 150 Wh/kg.
Na druhé straně, energetická hustota benzínu, který se používá jako palivo v tradičních spalovacích motorech, se pohybuje okolo 46,4 MJ/kg (po přepočtu to vychází na přibližně 12 888 Wh/kg), což je mnohem více (85krát více!), než u Li-Ion baterií. To znamená, že pro danou hmotnost benzínu lze získat mnohem více energie, než pro danou hmotnost baterie.
Čtěte také: Nejnovější průzkum odhalil „zásadní přínos“ elektromobilů pro naše zdraví
Je třeba však brát v úvahu, že elektromobily mají lepší účinnost než tradiční spalovací motory (zhruba 2-3krát), což znamená, že se může využít větší část energie uložené v baterii, zatímco u spalovacího motoru se mnoho energie ztrácí v podobě tepla a tření.
Typická účinnost elektromotorů se pohybuje v rozmezí 80 % až 95 %, což znamená, že se využije 80 % až 95 % energie uložené v baterii na pohyb vozidla. Na druhé straně, účinnost spalovacích motorů se obvykle pohybuje v rozmezí 25 % až 40 %, což znamená, že se využije pouze 25 % až 40 % energie obsažené v palivu na pohyb vozidla, zatímco zbytek energie se ztrácí v podobě tepla a tření.
Je třeba poznamenat, že účinnost motorů se může lišit v závislosti na konkrétním typu motoru, použité technologii a podmínkách provozu. Nicméně, obecně platí, že elektromobily mají vyšší účinnost než tradiční automobily poháněné spalovacími motory.
Energetická hustota a účinnost motorů nejsou jediné faktory, na kterých v případě dojezdu aut záleží. A zatímco v jednom případě je výhoda na straně benzínu (85krát lepší), v druhém případě je to výhoda u baterie (2-3krát). Záleží i na dalších věcech, které mají vliv na dojezd aut (elektrické vs spalovací), například hmotnost vozidla, aerodynamika a mnoho dalších faktorů, které ovlivňují spotřebu paliva nebo elektrické energie.
V průběhu posledních let se však technologie baterií rychle zlepšují, což znamená, že budoucnost elektromobility je velmi slibná, zejména s ohledem na snižování emisí skleníkových plynů a zlepšování kvality ovzduší v městských oblastech. Ale bude to za cenu kratších dojezdů – pokud srovnáme auta s nejdelšími dojezdy, tak cca 500 až 600 km v případě elektromobilů vs cca 1 000 km v případě spalovacích aut, reálně mají ale i spalovací auta menší nádrže a tedy kratší dojezdy.
Dojezd elektromobilů se v posledních letech výrazně zlepšil a některé modely nabízejí výkon srovnatelný s tradičními spalovacími auty. Nicméně, dojezd elektrických aut stále zůstává citlivým tématem, zejména pro řidiče, kteří cestují na delší vzdálenosti.
Na druhé straně, tradiční spalovací auta mají delší dojezd a rychlejší tankování paliva. Nicméně, s rostoucím počtem nabíjecích stanic a vývojem technologií baterií, se dojezd elektromobilů stává méně problematickým a zvyšuje se počet zákazníků, kteří se rozhodují pro elektromobily.
Možná jste si už někdy říkali, čím je to vlastně způsobené, že elektromobily nemají takový dojezd, jako spalovací auta. Jak to, že s elektromobilem reálně ujedete třeba v případě Tesly maximálně kolem 500 km na jedno nabití, kdežto u spalovacího auta s větší nádrží dáte bez zastavení klidně i 1 000 km (reálně si stejně nejspíš zastavíte alespoň na záchod či občerstvení), tedy dvojnásobnou vzdálenost?
Hlavním důvodem je energetická hustota baterie vs benzínu.
Energetická hustota baterií u elektromobilů závisí na konkrétním typu baterie, která se používá. Současně nejvíce používanou baterií v elektromobilech jsou lithium-iontové baterie, jejichž energetická hustota se pohybuje v rozmezí 100 až 265 Wh/kg, s průměrem kolem 150 Wh/kg.
Na druhé straně, energetická hustota benzínu, který se používá jako palivo v tradičních spalovacích motorech, se pohybuje okolo 46,4 MJ/kg (po přepočtu to vychází na přibližně 12 888 Wh/kg), což je mnohem více (85krát více!), než u Li-Ion baterií. To znamená, že pro danou hmotnost benzínu lze získat mnohem více energie, než pro danou hmotnost baterie.
Čtěte také: Nejnovější průzkum odhalil „zásadní přínos“ elektromobilů pro naše zdraví
Je třeba však brát v úvahu, že elektromobily mají lepší účinnost než tradiční spalovací motory (zhruba 2-3krát), což znamená, že se může využít větší část energie uložené v baterii, zatímco u spalovacího motoru se mnoho energie ztrácí v podobě tepla a tření.
Typická účinnost elektromotorů se pohybuje v rozmezí 80 % až 95 %, což znamená, že se využije 80 % až 95 % energie uložené v baterii na pohyb vozidla. Na druhé straně, účinnost spalovacích motorů se obvykle pohybuje v rozmezí 25 % až 40 %, což znamená, že se využije pouze 25 % až 40 % energie obsažené v palivu na pohyb vozidla, zatímco zbytek energie se ztrácí v podobě tepla a tření.
Je třeba poznamenat, že účinnost motorů se může lišit v závislosti na konkrétním typu motoru, použité technologii a podmínkách provozu. Nicméně, obecně platí, že elektromobily mají vyšší účinnost než tradiční automobily poháněné spalovacími motory.
Energetická hustota a účinnost motorů nejsou jediné faktory, na kterých v případě dojezdu aut záleží. A zatímco v jednom případě je výhoda na straně benzínu (85krát lepší), v druhém případě je to výhoda u baterie (2-3krát). Záleží i na dalších věcech, které mají vliv na dojezd aut (elektrické vs spalovací), například hmotnost vozidla, aerodynamika a mnoho dalších faktorů, které ovlivňují spotřebu paliva nebo elektrické energie.
V průběhu posledních let se však technologie baterií rychle zlepšují, což znamená, že budoucnost elektromobility je velmi slibná, zejména s ohledem na snižování emisí skleníkových plynů a zlepšování kvality ovzduší v městských oblastech. Ale bude to za cenu kratších dojezdů – pokud srovnáme auta s nejdelšími dojezdy, tak cca 500 až 600 km v případě elektromobilů vs cca 1 000 km v případě spalovacích aut, reálně mají ale i spalovací auta menší nádrže a tedy kratší dojezdy.