Pozor na elektrická kola a koloběžky: V Česku už letos bylo přes 900 nehod

Více než 900 nehod a přes 800 zraněných. Jezdit na elektrokole či elektrokoloběžce vyžaduje v Česku zvýšenou opatrnost.
Havárií elektrokol a koloběžek strmě přibývá
Statistiky prvních měsíců roku 2025 ukazují nepříznivý vývoj. Jen od ledna do července bylo zaznamenáno přes 900 nehod elektrokol a elektrokoloběžek. Oproti loňsku jde o dramatický nárůst, který si vyžádal desítky těžkých zranění a několik lidských životů.
Elektrokola mají mezi cyklisty své místo díky snadnějšímu překonávání kopců i delších tras. Přestože jde o pohodlný prostředek, s jeho rostoucí oblibou přichází i větší riziko. Závažný podíl nehod tvoří tzv. samonehody, kdy jezdec havaruje bez cizího přičinění.
Centrum dopravního výzkumu proto zdůrazňuje důležitost prevence a vzdělávání. Součástí státní strategie jsou projekty zaměřené na osvětu, které mají učit bezpečné jízdě a ukazovat rizika spojená s používáním elektrických dopravních prostředků.

Elektrokola představují výhodu i hrozbu zejména pro starší jezdce
Z analýz vyplývá, že nejzranitelnější skupinou jsou senioři. Téměř polovina vážných zranění připadá právě na cyklisty starší 65 let. Ti sice využívají elektrokola jako pomocníka, ale jejich reakce a stabilita nejsou vždy dostatečné.
K nejčastějším příčinám nehod patří špatný způsob jízdy, nedání přednosti nebo příliš vysoká rychlost. Často dochází i k pádům bez účasti jiného vozidla. Alarmující je i fakt, že více než polovina cyklistů při havárii neměla ochrannou přilbu.
Nepříznivým zjištěním je rovněž vliv alkoholu. Až třetina viníků dopravních nehod na elektrokole byla pod vlivem alkoholu. Tento faktor výrazně zvyšuje riziko těžkých následků a podtrhuje potřebu odpovědného přístupu všech jezdců.

Elektrokoloběžky jako zdroj zábavy i nehod
Podobně nepříznivý trend sledujeme u elektrokoloběžek, kde počet nehod stoupl o více než 40 %. Nehody si vyžádaly desítky těžkých zranění a jeden lidský život. Většina pádů nastala bez účasti jiného účastníka silničního provozu.
Velkým rizikem je jízda pod vlivem alkoholu. Až 43 % jezdců, kteří zavinili nehodu, mělo v krvi alkohol, mnohdy s hodnotami nad 1,5 promile. Přestože v Česku platí nulová tolerance, mnoho uživatelů toto pravidlo ignoruje.
Dalším faktorem je nepoužívání přilby. Ochrannou helmu nemělo téměř 80 % zraněných. Přitom právě hlava patří mezi nejvíce ohrožené části těla. Osvětové kampaně proto zdůrazňují význam ochranných pomůcek a zodpovědné jízdy ve městě i mimo něj.
Zdroj: Centrum dopravního výzkumu
Autor článku

Diana kombinuje vědecký základ z potravinářské chemie s vášní pro udržitelnou energii a moderní dopravu. Zajímá se o technologie, které dnes působí jako sci-fi, ale brzy změní náš každodenní život.
Diana kombinuje vědecký základ z potravinářské chemie s vášní pro udržitelnou energii a moderní dopravu. Zajímá se o technologie, které dnes působí jako sci-fi, ale brzy změní náš každodenní život.









