Elektromobil z Číny až k vám do garáže. Láká vás ušetřit nemalé peníze i nervy?

Pavel Škopek
Xiaomi SU7 na ulici | foto: Xiaomi
Xiaomi SU7 na ulici | foto: Xiaomi

Když si chcete pořídit auto z Číny, musíte řešit homologaci, dovoz, clo. Ale co když to jde celé udělat výrazně jednodušeji?

Nákupu auta z Číny už se nemusíte bát

Ještě před pár lety to znělo jako exotika pro odvážné. Dnes? Realita na dosah. Evropští zákazníci si mohou pořídit elektromobil přímo z Číny, bez nutnosti složitě řešit homologaci a celní procedury. Výběr modelů je široký, ceny konkurenceschopné a celé doručení lze vyřídit z pohodlí domova.

China EV Marketplace, který o sobě tvrdí, že je největší e-shop s čínskými elektromobily na světě, nově cílí přímo na Evropany. Zákazník si může vůz si může vyzvednout v pražském výdejním centru, nebo si nechat přepravit auto až na uvedenou adresu v rámci EU. Služba zahrnuje i pomoc s proclením a daněmi. Za homologaci se účtuje 2500 dolarů (53 tisíc korun), plug-in hybridy mají příplatek 400 dolarů (8500 korun) kvůli CO₂ testům.

Firma, která má evropské zázemí v Praze, přitom jen za prvních šest měsíců letošního roku prodala přes 7000 vozů, což je meziroční nárůst o 66 procent. Tahounem jsou především plug-in hybridy, které se zatím vyhnuly unijním clům až do výše 35 procent. Mezi nejprodávanějšími modely jsou přitom například Neta Aya, BYD Seagull, Wulling Bingo, Xiaomi SU7 i YU7 nebo nákladní elektromobil Chengshi X2.

Xpeng P7 (2025) | foto: Xpeng
Xpeng P7 (2025) | foto: Xpeng

Výhody a limity čínské cesty

Nabídka individuálního dovozu přichází v době, kdy evropští zákazníci přichází stále více na chuť čínským značkám. Podle dat Jato Dynamics registrovali čínští výrobci v květnu na evropském trhu 65 808 vozů, což představovalo 5,9 procenta všech nových registrací. Oproti stejnému měsíci loňského roku tak svůj podíl více než zdvojnásobili z původních 2,9 procenta. Objem prodejů zároveň vzrostl o 111 procent.

Výhodou nákupu přímo z Číny je nižší cena a širší výběr. Zákazník už není omezen nabídkou oficiálních zastoupení. Může vybírat napříč katalogem toho nejnovějšího, co čínští výrobci aktuálně nabízejí.

Nevýhodou jsou naopak cla u čistě elektrických modelů, chybějící lokalizace softwaru nebo použití čínských nabíjecích standardů. Zákazník musí počítat i s absencí záruky a servisního zázemí. Přesto jde o reálnou cestu pro ty, kteří hledají specifický model nebo chtějí ušetřit. Pokud přistoupí na několik kompromisů, získají vůz, který na evropských silnicích jen tak nepotkají.

Zdroj:


Autor článku

Pavel Škopek - Redaktor

Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.


Komentáře


Nejnovější články