Tesla ve službách Uber: Jakou má baterie degradaci po 400 000 km?

Pavel Škopek
Tesla Model 3 | foto: Unsplash
Tesla Model 3 | foto: Unsplash

Tesla Model 3 najela jako Uber přes 400 000 km a stále jezdí. Baterie má jen 10 % degradace a náklady jsou výrazně nižší než u spalováků.

Přes 409 tisíc kilometrů a stále jede

Tesla Model 3 z roku 2021, provozovaná jako Uber v Austrálii, má na kontě téměř 410 tisíc kilometrů a stále funguje bez zásadních problémů. Nejde přitom o žádnou prémiovou variantu, ale o základní model s pohonem zadních kol. To podstatné však zůstalo původní: baterie i elektromotor.

Konkrétně jde o 60kWh LFP baterii, která po ujetí 409 770 kilometrů vykazuje pouze 10 až 12 procent degradace. Podle získaných dat ze systému řízení baterie (BMS) má vůz aktuálně kapacitu baterie mezi 88 a 90 procenty. To je mimořádný výsledek, zvlášť s ohledem na každodenní nasazení v náročném provozu.

Vůz dorazil do neoficiálního servisu kvůli vibracím při akceleraci. Diagnostika odhalila opotřebené silent bloky motoru. Oprava vyšla přibližně na 130 australských dolarů (1773 korun) a zabrala sedm hodin práce. Po výměně se chování vozu vrátilo na úroveň nového auta.

Tesla Model 3 najezdila za 4 roky jako Uber téměř 410 tisíc kilometrů | foto: EV Workz / Facebook
Tesla Model 3 najezdila za 4 roky jako Uber téměř 410 tisíc kilometrů | foto: EV Workz / Facebook

Čtěte také: Majitel Cybertrucku tvrdil, že mu Tesla na dálku deaktivovala auto. Proč to dělal?

Baterie drží, náklady padají

Na rozdíl od spalovacích vozů, které by po podobném nájezdu pravděpodobně prošly výměnou několika klíčových komponent, zůstává u této Tesly vše původní. Absence klasického motoru znamená nižší mechanické opotřebení a méně poruch. To potvrzuje i fakt, že jediná dosavadní oprava se týkala opotřebeného uložení motoru.

Tesla za celou dobu provozu spotřebovala 49 928 kWh elektrické energie. Z toho 71 procent pocházelo z AC nabíjení a 29 procent z rychlého DC. Právě šetrnější AC nabíjení mohlo přispět k nízké degradaci baterie, která si i přes extrémní nájezd po čtyřech letech stále drží mezi 88 a 90 procenty původní kapacity. U LFP článků jde o výborný výsledek, podpořený robustní konstrukcí a odolností vůči cyklům i teplotám.

Zásadní je i porovnání nákladů. Pokud by stejnou vzdálenost najelo auto se spotřebou 7 litrů na 100 km a cenou paliva 1,70 australských dolarů (23,19 korun) za litr, provozní náklady by činily téměř 48 800 australských dolarů (666 tisíc korun). U této Tesly se celkové náklady na nabíjení pohybují mezi 13 135 a 20 737 australských dolarů (179 tisíc až 283 tisíc korun) v závislosti na tarifu. A to ještě bez započítání servisních výdajů, které jsou u spalovacích vozů výrazně vyšší.

Zdroj: EV Workz / Facebook


Autor článku

Pavel Škopek - Redaktor

Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.


Komentáře

ČEZ EPP

Nejnovější články