Češi přišli na to, jak se dá parkovat v ulici s placenou zónou zdarma

Matouš Vrchota
Parkování v Praze na modré zóně
Parkování v Praze na modré zóně

V pražské Libni našli místní způsob, jak obejít placené parkování. Legálně parkují mimo vyznačené zóny a město je bezmocné.

Placené stání zeje prázdnotou

Občané v pražské Libni jsou vynalézaví a přišli na způsob, jak zcela legálně obejít systém barveného parkovacího systému. S jejich rebelií může město bojovat jen velmi těžko a zatím nechává celou situaci bez zásahu.

Nejde o jediné místo v Praze, ale ani v celé republice, kde se místní rozhodli vzít parkování do vlastních rukou. Ač vodorovné značení navádí na parkování po jedné straně, vozidla ve velmi hojném počtu parkují na opačné straně. Zákon jim to vlastně umožňuje.

Ve slepé Kandertově ulici na Praze 8 je podélné značení ve fialové zóně naznačeno podél severní strany. Rezidenti zde nemají omezené stání, návštěvníci zde mohou parkovat maximálně 12 hodin po uhrazení poplatku v automatu nebo prostřednictvím virtuálních parkovacích hodin v aplikaci. Tak ale nyní nikdo nečiní. Jižní strana ulice umožňuje odstavení vozidla podle platných silničních pravidel.

Parkování v Praze na Libni | foto: Parkování v Praze
Parkování v Praze na Libni | foto: Parkování v Praze

Chybí důležitá žlutá čára a svislé značení

Pokud by ale někdo zaparkoval na vyznačeném místě, vytvoří překážku v provozu a na vozovce nezůstane volný průjezd široký 3 metry. Až v tomto případě může zasáhnout místní nebo celostátní policie. Legální odstavení vozidla by momentálně znemožnilo příjezd záchranných složek na místo zásahu.

Ve spodní části ulice je přitom u obrubníku žlutou čarou zakázané zastavení, což představuje nejjednodušší prevenci před nežádoucím porušováním parkovacího systému. Zákon by ale mohl podle situace znevýhodnit i vůz parkující podle platných značení, zvlášť pokud bude v početní nevýhodě.

Na tomto ani jiném podobně řešeném místě ale zatím nedošlo k dopravním komplikacím, a tak je pouze otázkou času, jak tuto situaci městská část vyřeší. Výjimkou nejsou ani případy, kdy každá strana ulice spadá do jiné městské části. Každá z nich může mít jiný postoj k placenému parkování. To neplatí pouze v Praze, k takovým kolizím dochází například i v Brně.

Ulice tak mohou být rozděleny dokonce i do různých režimů. Strana přilehlá centru může spadat do 24 hodinového režimu, ta vnější pak pouze do částečného nebo i do zcela volného. Znalost zákona je v takových případech na straně místních. K nápravě a zisku financí už pokut do městské peněženky by přitom stačilo při označování parkovacích míst označit i místa, kde bude parkování zcela vyloučené nebo omezené na krátkodobé stání.

Zdroj: Parkování v Praze via X


Autor článku

Matouš Vrchota - Redaktor

Matouš se zajímá o moderní technologie, zejména v oblasti automotive. Baví ho vše digitální, ideálně s Androidem. Ve volném čase se věnuje úpravám rodinného vozového parku nebo vyráží na kole.


Komentáře

ČEZ EPP

Nejnovější články