Na prvním velkém autosalonu od vypuknutí pandemie převládala elektrokola, skútry, autobusy a další přepravní prostředky, které téměř vytlačily auta. Tento týden Mnichov hostil IAA Mobility 2021, autosalon, který se konal každoročně po sedm desetiletí ve Frankfurtu, dokud si pandemie nevynutila zrušení v roce 2020.
Uprostřed protestů proti poškozování životního prostředí, které uzavřely silnice a před volbami, v nichž bude po 16 letech vyměněna německá kancléřka Angela Merkelová, se IAA změnilo v přehlídku elektrických skútrů a elektrokol, elektrických autobusů a tramvají, speciálních vozidel a překvapivě také automobilů.
Podle Asociace německého veletržního průmyslu to byla první velká automobilová výstava, která se konala od chvíle, kdy pandemické škrty přinesly německému veletržnímu průmyslu ztrátu 47 miliard dolarů.
Mnohé automobilové značky již před pandemií koronaviru zpochybňovaly smysl konání autosalonů. Automobilky Ferrari, Aston Martin, McLaren a Bentley nezměnily názor a mnichovské výstavy se neúčastnily. Jiní velcí výrobci ale chtěli ukázat, že stojí za to být součástí velkolepé akce, konané nejen v mnichovské kongresové hale, ale také v nejvýznamnějších a nejkrásnějších historických památkách města. Mezi VIP účastníky nechyběla kancléřka Merkelová ani šampion Formule 1 Nico Rosberg.
Mercedes-Benz představil pět vozů poháněných bateriemi, čímž odstartoval investice v hodnotě 47 miliard dolarů, cílící na záměr, aby se jeho elektrické modely dostaly hlouběji do povědomí německých zákazníků. Na prvním místě mezi nimi je EQE, navazující na vznešený sedan EQS, který Mercedes začal prodávat minulý měsíc. Očekává se, že menší a levnější sourozenec EQS zvýší objem prodeje, příjmy a marže společnosti.
Dále jsme viděli AMG EQS, AMG GT 4-Door Coupe a EQB, a to včetně designového konceptu SUV Mercedes-Maybach EQS pro movitou klientelu. Během kulatého stolu s novináři řekl šéf Mercedes-Maybach Philipp Schiemer, že tak drahé vozidlo má zásadní význam pro dlouhodobé cíle Mercedes-Benz.
“Nová technologie pro luxusní zákazníky je vždy zajímavá,” řekl Schiemer novinářům. “S přechodem do nové éry bude větší důvěra v elektrickou energii, takže je pro nás naprosto logické, abychom naše úsilí zaměřili na elektrifikaci”.
Mezitím hrdina rodného města BMW oznámil, že zdvojnásobí objednávky na bateriové články, protože představil produkční verze svých elektromobilů iX a i4 včetně řady elektrických motocyklů. “Zamyslete se, omezte spotřebu, znovu použijte a recyklujte,” zopakoval nejvyšší představitel BMW Oliver Zipse během své prezentace.
Hlavním modelem BMW byl i Vision Circular vyrobený z recyklovaného, nenatřeného hliníku, oceli a dalších opakovaně použitých materiálů. Koncepční hatchback měl ukázat, jaké by mohlo být BMW v roce 2040. Nejvýrazněji prodloužil tvar charakteristických ledvin přední masky a získal digitální povrchy podél okenních lišt a zvlněných zadních světel.
Na své si přišli také vyznavači elektrokol. BMW i Vision AMBY prý zvládne až 300 km. Kapacita baterie je 2000 Wh a jednoduchým výpočtem dospějeme k závěru, že uvedeného dojezdu jsme schopni dosáhnout při spotřebě necelých 7 Wh na kilometr. A to je reálná spotřeba mírně trénovaného jedince v rovinatém terénu. Klobouk dolů, BMW.
Porsche ukázalo elektrické vozidlo, které rozhodně není o recyklaci. Koncept Porsche Mission R je hypotetickou ukázkou toho, jaký by mohl být závodní vůz „cup car“, pokud by byl poháněn elektrickými bateriemi. Auto bude pravděpodobně vyrobeno přibližně v roce 2024 a bude vyhovovat všem platným předpisům, říká generální ředitel společnosti Porsche Oliver Blume.
Spolu s e-palivy, rychlonabíjecími sítěmi, hybridy a úspěšným elektrickým sedanem Taycan, je vůz součástí cíle společnosti Porsche stát se do roku 2030 uhlíkově neutrální. “Považujeme se za průkopníky v investování a vývoji této technologie,” Blume říká.
Pokud jde o Audi, německého člena koncernu VW, představilo druhé ze své série tří koncepčních vozů „sféry“, Grandsphere, jen několik týdnů poté, co v Los Angeles ukázal koncept kupé Skysphere.
Grandsphere, elektrický předchůdce sedanu, se kterým se počítá v roce 2025, má autonomní režim, který schovává volant a pedály. Má celkový dojezd 750 km a pomocí speciální nabíječky se v případě potřeby nabije na 300 km jízdy za 10 minut. Audi přislíbilo, že od roku 2026 budou všechna nová vozidla elektrická. Roční dodávky vozů Audi se do roku 2030 zdvojnásobí na 3 miliony.
Soudě podle týdne v Mnichově si německé automobilky mohou ve svém rychle se blížícím přechodu na elektrickou mobilitu vést dobře – alespoň v Evropě. Podle dlouhodobého výhledu se očekává, že v roce 2040 dosáhne německý prodej elektromobilů 3,4 milionu ročně. Toto číslo by činilo víc než 90 % celkových prodejů nových automobilů v zemi.
Začátek článku jsme stylově přenechali domácím automobilkám, nyní je čas připomenout, co představili hosté.
Pod taktovkou čínského výrobce byl představen Smart Concept #1. Automobil, který minimálně na autosalónu musel zaujmout široké publikum. Zatím je sice řada podrobností zahalena tajemstvím, o to víc se mnozí z nás mohou těšit na velmi pěkné auto.
Jihokorejská automobilka je stálicí mezi výrobci elektromobilů. Na veletrhu představila dlouhodobé cíle, týkající se elektromobility. Plány okořenila také upoutávkou na velké SUV Ioniq 7. Masivní vůz by měl mít dojezd 480 km, disponuje 800V architekturou a špičková verze by měla mít výkon 230 kW.
Německý výrobce představil speciální nabíjecí kabel, kterému chybí dosud nepostradatelná “cihla”.
Francouzi odhalili elektrický koncept ikonické “eR pětky”. Vozu bychom se měli dočkat v roce 2024 a dojezd by mohl být 400km. Renault si zatím nechává technická data pro sebe, ale informace, že vůz by měl být dostupný pro širší klientelu, přesto unikla.
Mimo to jsme mohli vidět nový Mégane E-Tech Electric. Automobil pro široké publikum může mít výkon až 160 kW a točivý moment 300 Nm. Do baterie se vejde 60 kWh energie, která dokáže nový Renault odvézt k nabíječce, vzdálené až 470 km. Tam je potom možné nabíjet výkonem až 130 kW a doplnit 300 km za pouhých 30 minut.
Renault přichází také s prostorným sedanem Mobilize Limo. Ten je navržen pro taxislužby nebo veřejnou mobilitu a se soukromou klientelou nepočítá.
Španělský výrobce přišel na IAA s oznámením, že do roku 2030 chce vyškrtnout ze své nabídky veškeré spalovací motory. Pokud jde o nové elektroautomobily, Cupra Born již byla představena a v brzké době k ní přibude SUV Cupra Tavascan. Jsme moc zvědavi na produkční verzi vozu UrbanRebel, který by měla Cupra představit v roce 2025.
Opomenout nelze ani představenou rychlonabíjecí stanici. Hypernova dokáže hustit elektřinu do baterií pod tlakem až 350 kW (výkonem, samozřejmě). Takže, než si vychutnáte kávu, už abyste odpojovali.
Na tomto místě můžeme mnichovský svátek mobility s klidným svědomím opustit. Nebylo v našich silách, a ani to nebylo cílem, vměstnat do článku všechny novinky, které byly na veletrhu IAA v Mnichově představeny. Chtěli jsme jen ukázat, že minulé dny, strávené v bavorské metropoli, stály za to. Proto se sluší organizátorům poděkovat.
Na prvním velkém autosalonu od vypuknutí pandemie převládala elektrokola, skútry, autobusy a další přepravní prostředky, které téměř vytlačily auta. Tento týden Mnichov hostil IAA Mobility 2021, autosalon, který se konal každoročně po sedm desetiletí ve Frankfurtu, dokud si pandemie nevynutila zrušení v roce 2020.
Uprostřed protestů proti poškozování životního prostředí, které uzavřely silnice a před volbami, v nichž bude po 16 letech vyměněna německá kancléřka Angela Merkelová, se IAA změnilo v přehlídku elektrických skútrů a elektrokol, elektrických autobusů a tramvají, speciálních vozidel a překvapivě také automobilů.
Podle Asociace německého veletržního průmyslu to byla první velká automobilová výstava, která se konala od chvíle, kdy pandemické škrty přinesly německému veletržnímu průmyslu ztrátu 47 miliard dolarů.
Mnohé automobilové značky již před pandemií koronaviru zpochybňovaly smysl konání autosalonů. Automobilky Ferrari, Aston Martin, McLaren a Bentley nezměnily názor a mnichovské výstavy se neúčastnily. Jiní velcí výrobci ale chtěli ukázat, že stojí za to být součástí velkolepé akce, konané nejen v mnichovské kongresové hale, ale také v nejvýznamnějších a nejkrásnějších historických památkách města. Mezi VIP účastníky nechyběla kancléřka Merkelová ani šampion Formule 1 Nico Rosberg.
Mercedes-Benz představil pět vozů poháněných bateriemi, čímž odstartoval investice v hodnotě 47 miliard dolarů, cílící na záměr, aby se jeho elektrické modely dostaly hlouběji do povědomí německých zákazníků. Na prvním místě mezi nimi je EQE, navazující na vznešený sedan EQS, který Mercedes začal prodávat minulý měsíc. Očekává se, že menší a levnější sourozenec EQS zvýší objem prodeje, příjmy a marže společnosti.
Dále jsme viděli AMG EQS, AMG GT 4-Door Coupe a EQB, a to včetně designového konceptu SUV Mercedes-Maybach EQS pro movitou klientelu. Během kulatého stolu s novináři řekl šéf Mercedes-Maybach Philipp Schiemer, že tak drahé vozidlo má zásadní význam pro dlouhodobé cíle Mercedes-Benz.
“Nová technologie pro luxusní zákazníky je vždy zajímavá,” řekl Schiemer novinářům. “S přechodem do nové éry bude větší důvěra v elektrickou energii, takže je pro nás naprosto logické, abychom naše úsilí zaměřili na elektrifikaci”.
Mezitím hrdina rodného města BMW oznámil, že zdvojnásobí objednávky na bateriové články, protože představil produkční verze svých elektromobilů iX a i4 včetně řady elektrických motocyklů. “Zamyslete se, omezte spotřebu, znovu použijte a recyklujte,” zopakoval nejvyšší představitel BMW Oliver Zipse během své prezentace.
Hlavním modelem BMW byl i Vision Circular vyrobený z recyklovaného, nenatřeného hliníku, oceli a dalších opakovaně použitých materiálů. Koncepční hatchback měl ukázat, jaké by mohlo být BMW v roce 2040. Nejvýrazněji prodloužil tvar charakteristických ledvin přední masky a získal digitální povrchy podél okenních lišt a zvlněných zadních světel.
Na své si přišli také vyznavači elektrokol. BMW i Vision AMBY prý zvládne až 300 km. Kapacita baterie je 2000 Wh a jednoduchým výpočtem dospějeme k závěru, že uvedeného dojezdu jsme schopni dosáhnout při spotřebě necelých 7 Wh na kilometr. A to je reálná spotřeba mírně trénovaného jedince v rovinatém terénu. Klobouk dolů, BMW.
Porsche ukázalo elektrické vozidlo, které rozhodně není o recyklaci. Koncept Porsche Mission R je hypotetickou ukázkou toho, jaký by mohl být závodní vůz „cup car“, pokud by byl poháněn elektrickými bateriemi. Auto bude pravděpodobně vyrobeno přibližně v roce 2024 a bude vyhovovat všem platným předpisům, říká generální ředitel společnosti Porsche Oliver Blume.
Spolu s e-palivy, rychlonabíjecími sítěmi, hybridy a úspěšným elektrickým sedanem Taycan, je vůz součástí cíle společnosti Porsche stát se do roku 2030 uhlíkově neutrální. “Považujeme se za průkopníky v investování a vývoji této technologie,” Blume říká.
Pokud jde o Audi, německého člena koncernu VW, představilo druhé ze své série tří koncepčních vozů „sféry“, Grandsphere, jen několik týdnů poté, co v Los Angeles ukázal koncept kupé Skysphere.
Grandsphere, elektrický předchůdce sedanu, se kterým se počítá v roce 2025, má autonomní režim, který schovává volant a pedály. Má celkový dojezd 750 km a pomocí speciální nabíječky se v případě potřeby nabije na 300 km jízdy za 10 minut. Audi přislíbilo, že od roku 2026 budou všechna nová vozidla elektrická. Roční dodávky vozů Audi se do roku 2030 zdvojnásobí na 3 miliony.
Soudě podle týdne v Mnichově si německé automobilky mohou ve svém rychle se blížícím přechodu na elektrickou mobilitu vést dobře – alespoň v Evropě. Podle dlouhodobého výhledu se očekává, že v roce 2040 dosáhne německý prodej elektromobilů 3,4 milionu ročně. Toto číslo by činilo víc než 90 % celkových prodejů nových automobilů v zemi.
Začátek článku jsme stylově přenechali domácím automobilkám, nyní je čas připomenout, co představili hosté.
Pod taktovkou čínského výrobce byl představen Smart Concept #1. Automobil, který minimálně na autosalónu musel zaujmout široké publikum. Zatím je sice řada podrobností zahalena tajemstvím, o to víc se mnozí z nás mohou těšit na velmi pěkné auto.
Jihokorejská automobilka je stálicí mezi výrobci elektromobilů. Na veletrhu představila dlouhodobé cíle, týkající se elektromobility. Plány okořenila také upoutávkou na velké SUV Ioniq 7. Masivní vůz by měl mít dojezd 480 km, disponuje 800V architekturou a špičková verze by měla mít výkon 230 kW.
Německý výrobce představil speciální nabíjecí kabel, kterému chybí dosud nepostradatelná “cihla”.
Francouzi odhalili elektrický koncept ikonické “eR pětky”. Vozu bychom se měli dočkat v roce 2024 a dojezd by mohl být 400km. Renault si zatím nechává technická data pro sebe, ale informace, že vůz by měl být dostupný pro širší klientelu, přesto unikla.
Mimo to jsme mohli vidět nový Mégane E-Tech Electric. Automobil pro široké publikum může mít výkon až 160 kW a točivý moment 300 Nm. Do baterie se vejde 60 kWh energie, která dokáže nový Renault odvézt k nabíječce, vzdálené až 470 km. Tam je potom možné nabíjet výkonem až 130 kW a doplnit 300 km za pouhých 30 minut.
Renault přichází také s prostorným sedanem Mobilize Limo. Ten je navržen pro taxislužby nebo veřejnou mobilitu a se soukromou klientelou nepočítá.
Španělský výrobce přišel na IAA s oznámením, že do roku 2030 chce vyškrtnout ze své nabídky veškeré spalovací motory. Pokud jde o nové elektroautomobily, Cupra Born již byla představena a v brzké době k ní přibude SUV Cupra Tavascan. Jsme moc zvědavi na produkční verzi vozu UrbanRebel, který by měla Cupra představit v roce 2025.
Opomenout nelze ani představenou rychlonabíjecí stanici. Hypernova dokáže hustit elektřinu do baterií pod tlakem až 350 kW (výkonem, samozřejmě). Takže, než si vychutnáte kávu, už abyste odpojovali.
Na tomto místě můžeme mnichovský svátek mobility s klidným svědomím opustit. Nebylo v našich silách, a ani to nebylo cílem, vměstnat do článku všechny novinky, které byly na veletrhu IAA v Mnichově představeny. Chtěli jsme jen ukázat, že minulé dny, strávené v bavorské metropoli, stály za to. Proto se sluší organizátorům poděkovat.