Audi Grandsphere: Soukromé letadlo, které definuje novou éru elektromobilů

Petr Bergmann
  • Německá automobilka odhalila svůj další elektrický koncept budoucnosti
  • Audi Grandsphere vyniká designem, technologií a luxusem
  • Zároveň určuje budoucí směřování automobilky
Elektrický koncept Audi Grandsphere
Elektrický koncept Audi Grandsphere

Audi Grandsphere je zcela nový koncept, který ukazuje cestu vpřed pro sedany Audi v blízké budoucnosti. K odhalení došlo ještě před plánovanou akcí Autosalon Mnichov 2021. Design není nijak zvlášť nápadný nebo neobvyklý a na první pohled je vidět, že patří do rodiny Audi.

Za zdánlivě jednoduchými prvky se skrývá spousta přemýšlení a následného ladění detailů do naprosté dokonalosti. To jak auto vypadá, není v tomto případě nejdůležitější. Nestojí před námi totiž obyčejný elektrický sedan, ale auto, které dokáže samo řídit. Vůz je totiž představen jako autonomní vůz, schopný dosahovat asistence úrovně 4.

Audi Grandsphere je naprostý unikát

Vnější rysy jsou velice elegantní a auto skutečně vypadá tak, jak očekáváte, že by měl luxusní fastback blízké budoucnosti vypadat. Uvnitř interiéru, který sice vypadá minimalisticky, se ve skutečnosti stále něco děje. Exteriér je stvořen v tradičním duchu Audi a jako součást svého designu si zachoval i přední mřížku, přestože je u elektrických automobilů z technického hlediska nepotřebná.

Vůz je uvnitř velmi prostorný. To potvrzuji i designéři, kteří chtěli, aby interiér působil luxusně a prostorně. Má navodit zážitek z prvotřídní letecké dopravy. Rozmístění sedadel je dva plus dva a to znamená, že vzadu uprostřed nemůže někdo sedět, i když se zdá, že je zadní lavice plnohodnotná a zabírá celou šířku vozu. Vnitřní prostor se promítl i do vnějších rozměrů. Délka konceptu je 5,35 metru.

Audi Grandsphere nabídne spoustu vnitřního prostoru
Audi Grandsphere nabídne spoustu vnitřního prostoru

Čtěte také: Audi přiznává drtivou pravdu výrobních cen elektromobilů, míří však k lepším zítřkům


Interiér z jiné galaxie

Zatímco vnější design vozu okamžitě prozrazuje, že přichází ze studia Audi, interiér konceptu vypadá jako něco zcela nového. Má design kokpitu, kde je infotainment integrovaný do dřevěného obložení palubní desky. Záměrem tvůrců je, aby se cestující ve voze cítili jako v luxusním letadle. To podporují i pohodlné sedačky, nabízející relaxační polohu s opěradlem sklopeným v úhlu až 50 stupňů.

Podle volby cestujícího na řidičově místě je volant buďto ukryt pod palubní deskou a řízení vozidla zajišťuje autonomní systém, nebo po zadání gesta volant společně s řídícími prvky vyjede a rozbalí se před řidičem do pracovní pozice pro manuální řízení vozu.

Je známo, že pokud automobily budou jezdit s autonomním režimu, záměrem výrobců je „uklizení“ volantu z vnitřního prostoru. Toto je jeden z nejelegantnějších způsobů, jak by vše mohlo fungovat v sériovém automobilu. Koncept zatím není připravený pro sériovou produkci, ale řadu použitých prvků si umíme představit v luxusních moderních automobilech již dnes.

Interiér je jako z jiného světa
Interiér je jako z jiného světa

Čtěte také: Audi hodlá kompletně zavrhnout spalovací vozy, nabídne pouze elektromobily


Výborný dojezd i rychlost nabíjení

Studie je postavena na nové platformě PPE a má baterii s kapacitou přibližně 120 kWh. To by mělo stačit k dojezdu přesahujícímu 750 kilometrů. Nabíjecí výkon by mohl dosahovat až 270 kW díky 800V architektuře, která je již používána v produkčních modelech Audi a Porsche. Rychlost nabíjení je 300 kilometrů za deset minut nebo také z 5 % na 80 % za 25 minut.

Zrychlení z 0 na 100 km/h by mělo trvat něco málo přes 4 sekundy, maximální rychlost zatím neznáme a bude omezená z důvodu zvýšení dojezdu. Výkon budou vytvářet dva elektromotory, které společně produkují výkon 710 koní a točivý moment 960 Nm.

Audi Grandsphere by měl být předobrazem dalšího elektromobilu, s nímž spojuje budoucnost nejen automobilka Audi, ale celý koncern Volkswagen. Pokud vás zajímá Audi Landjet, kvůli němuž začíná Audi stavět vlastní nabíjecí síť Audi Charging Hub, podobnou Superchargeru, přečtěte si náš podrobný článek.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Petr Bergmann - Redaktor

Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".


Komentáře


Nejnovější články