Audi Landjet má být revoluční elektromobil, který šokuje technologií i luxusem
- Německá automobilka Audi chystá opravdu unikátní koncept elektromobilu
- Interně jej nazývá Landjet a půjde o symfonii na čtyřech kolech
- Celý vůz je dělán kompletně „od podlahy“ jinak

V nedávném článku, kdy jsme psali o vlastní nabíjecí síti kterou buduje Audi, byl zmíněn také automobil, s nímž spojuje Audi svou budoucnost. Tento koncept, pojmenovaný Artemis nebo také interně Audi Landjet, má mít dojezd okolo 600 kilometrů a má být něčím, co jsme ještě na čtyřech kolech neviděli.
Audi Landjet má být vrcholem vývoje
Na akci Volkswagen Power Day v březnu 2021 naznačil Markus Duesmann, generální ředitel společnosti Audi, že koncept Audi Landjet je po téměř devíti měsících připraven a že vývoj sériového vozu brzy začne. V květnu automobilka oznámila, že společnost Artemis GmbH předala vývoj vozidla mateřské společnosti a vývoj softwaru společnosti Cariad.
V prosinci loňského roku se Artemis změnil z interního projektu na nezávislou společnost. Projekt byl vytvořen na začátku června loňského roku, aby zrychlil souboj mezi rivaly Audi a Teslou. Alexander Hitzinger. ředitel Artemis GmbH, tehdy řekl: „Díky projektu Audi Landjet se společnost Artemis GmbH zaměřuje výhradně na metody, procesy a nástroje s cílem vytvořit plán vývoje automobilu, poháněného softwarem“.
„Se svým high-tech projektem Artemis, vysoce efektivním a sofistikovaným elektromobilem s jízdními funkcemi úrovně 4, bude Audi opět vyvíjet špičkové technologie pro celou skupinu,“ zareagoval Herbert Diess, generální ředitel Volkswagen Group.

Radikálně nový koncept
Očekává se, že Audi Landjet bude v Audi revoluční produkt, a přesně tak to popisuje Marc Lichte, vedoucí designu. V prosinci 2020 poskytl určité podrobnosti o budoucí vlajkové lodi se čtyřmi kruhy ve znaku. Lichte řekl, že Audi Landjet bude „revolucí“ a „radikálně novým konceptem“. Šéf designu Audi je samozřejmě jedním z několika privilegovaných, kteří na autě pracovali, a říká, že „auto vypadá úplně jinak, než jsme byli zvyklí“. Na rozdíl od jiných luxusních vozů, které patří spíš do segmentu business class, projekt Landjet má cestujícím nabídnout prvotřídní zážitek s jasným výhledem na cestu před sebou.
Byl by kladen větší důraz na zajištění možnosti vychutnat si luxus auta z předních sedadel. Autonomní řízení otevírá nové možnosti při navrhování interiéru a může výrazně zlepšit zážitky cestujících, vysvětlil Lichte. „Ze sedadla řidiče se může stát obývací prostor se sklonem opěradla až 50 stupňů,“ řekl. Díky tomu, že se systém autonomního řízení vozu nyní stane řidičem, mohou zákazníci, preferující zadní sedadla, mít větší zájem o posazení na přední sedadlo.

Audi Grand Sphere
V lednu bylo naznačeno, že Audi Landjet bude letos na Autosalonu v Mnichově 2021 představeno jako koncept. Novější zprávy naznačují, že tento koncept, který by se mohl stát inspirací pro Audi Landjet, bude Audi Grand Sphere. Lichte tento koncept nazývá „velmi konkrétní upoutávkou“ projektu Artemis. Zasvěcenci popisují koncept Audi Landjet jako sportovní a elegantní kombinaci kombi a čtyřdveřového kupé, což potvrzují také upoutávky.
Z nich to vypadá, že Audi Grand Sphere je nízko posazené, vysoce aerodynamické, avantgardní kombi s rovnou podlahou. To může poskytnout dostatek prostoru pro cestující i zavazadla a prostor najdou i velké baterie. Navíc může být aerodynamičtější než SUV, což znamená delší dojezd. Audi pro své nadcházející elektromobily nabídne zcela nové interiérové materiály, které jsou šetrné k životnímu prostředí i zvířatům. Šéf designu také dodal, že modely Audi budou brzy mít nejen nové materiály, ale také nové textury a nové látky.
Tradiční mřížka
Přestože veškerý dosavadní vývoj naznačuje u vozu Audi Landjet netradiční design, některé věci zůstanou pravděpodobně takové, jak jsme u Audi zvyklí. Například přední část vozu bude s největší pravděpodobností vybavena mřížkou Singleframe. Ta je charakteristickým designovým prvkem značky Audi a automobilka ještě není připravena se jí zříct, i když elektromobily velké mřížky technicky nepotřebují.
Německá automobilka uvedla, že mřížka Singleframe se objeví i na samořiditelných modelech Audi. Velká přední maska je pro estetiku stejně důležitá jako funkčnost, možná ještě víc v éře elektromobilů, kde se design drasticky mění s flexibilitou, kterou poskytují elektrické pohonné jednotky. Jak jednou designéři sdělili, mřížka bude i nadále součástí elektrického obličeje.
Zajímavé specifikace
Původní návrh zněl, aby Landjet jezdil na platformě PPE vyvinuté společně s Porsche. Očekávali jsme tedy, že jeho dosud nejlepší model bude mít dojezd alespoň 600 kilometrů. Nyní Volkswagen Group říká, že projekt Artemis bude využívat výrazně pokročilejší platformu. SSP neboli Scalable Systems Platform bude nová mechatronická platforma, která dorazí zhruba v polovině tohoto desetiletí.
Generální ředitel Volkswagen Group, Herbert Diess, k tomu říká: „Nová generace naší hardwarové platformy v pořadí MQB, MLB, MEB a PPE nám v průběhu času umožní snížit složitost, protože konsolidujeme naše stávající platformy do jedné architektury pro celé portfolio elektronických produktů. Od základní úrovně po vrchol nabídky, od 85 do 850 kW. Platforma bude 100% elektrická a připravená na autonomní řízení, dostupná pro všechny modely a značky. Pro zlepšení vlastností své platformy investuje Volkswagen Group přibližně 800 milionů eur do nového zařízení pro výzkum a vývoj ve Westbrooku, které dále zdokonalí postupy navrhování nových platforem“.

Duesmann na akci Power Day společnosti Volkswagen Group uvedl, že Audi Landjet také představí jednotný formát bateriových článků mateřské společnosti, který nabízí ty nejlepší podmínky pro případný přechod na novou technologii baterií.
Dále se plánuje, že za dobu životnosti platformy vyrobí více než 40 milionů vozidel. Vývoj již přitom běží na plné obrátky. Došlo k rozhodnutí o jednotném formátu baterií a také o 800V architektuře nabíjení. To umožňuje kombinovat různé pohonné jednotky s různými velikostmi baterií v kombinaci s nejlepšími schopnostmi nabíjení ve své třídě.
Nová architektura
Audi uvede na trh novou generaci softwarové architektury s názvem E³ 2.0 a Cariad bude zodpovědný za její vývoj. Obchodní model předpokládá významnou počáteční investici ve výši přibližně 2 až 2,5 miliardy eur ročně. Až bude hotovo, obdrží firma licencovatelné poplatky placené značkami nebo potenciálními třetími stranami za používání softwaru. To již začalo zavedením architektury rodiny ID.

Autonomní řízení je samozřejmostí
Ve srovnání se současnými modely Audi bude mít projekt Landjet pokročilé možnosti autonomního řízení. „Artemis má zcela novou elektroniku a funkce, včetně schopnosti provádět autonomní řízení úrovně 4,“ řekl Duesmann. „Nový velkoobjemový projekt Trinity EV společnosti Volkswagen, který přichází o dva roky později, bude také využívat technologii Artemis,“ dodal.
Audi představilo svou vizi autonomní jízdy úrovně 4 s konceptem Elaine v roce 2017 a autonomní jízdy úrovně 5 s konceptem Aicon ve stejném roce. Autonomní řízení stupně 4 značí „vysokou automatizaci“, kde systémy nevyžadují pokyny od řidiče, ale jejich funkce jsou omezeny na některé oblasti – například na parkoviště nebo na dálnice. Řidič musí převzít kontrolu, když vozidlo definovanou oblast opouští.
Německý federální kabinet nedávno schválil návrh plně autonomního řízení, který by sloužil jako vzor pro ostatní země EU. Audi Landjet bude technicky připraveno na autonomní řízení úrovně 4. V úrovni 4 na dálnici by řidič už by prý nemusel ovládat auto, a tak by nemusel být stále schopen dosáhnout rukou na volant a dotykové obrazovky.

Datum představení
S odvoláním na Duesmanna další nedávná zpráva uvedla, že Audi plánuje představit finální produkční projekt Landjet v roce 2024, ale produkční vlajkovou loď uvede na trh až v roce 2025. Aktualizovaná data ohledně představení Landjetu očekáváme velmi brzy, s největší pravděpodobností v průběhu IAA 2021.
Autor článku

Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".
Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".