Audi plánuje svou vlastní nabíjecí síť! Bude extrémně rychlá, luxusní a zcela ikonická

Petr Bergmann
  • Chystaný Audi Charging Hub bude luxusním zázemím pro koncernové klienty
  • Výše celkové investice bude patřit mezi ty největší v historii nabíjecích stanic
  • Prvního nabíjecího hubu se řidiči dočkají v německém Norimberku
Audi Charging Hub
Audi Charging Hub

Audi začíná investovat do vlastních rychlonabíjecích stanic. Přijdou v podobě luxusních krychlí v roce 2024. Budou umožňovat rezervaci nabíjecích míst a jejich součástí bude integrovaný salonek pro odpočinek a občerstvení.

Co je to Audi Charging Hub?

Šéf Audi, Markus Duesmann, chce s pomocí projektu Artemis postavit v rekordně krátkém čase luxusní elektrické auto na dlouhé cesty. Vůz, známý pod interním názvem Landjet by měl dorazit v roce 2024 a všichni se snaží, aby jeho příjezd nebyl zpomalen chybějící nebo děravou infrastrukturou. Pokud jde o zmíněný projekt Artemis, Volkswagen pravděpodobně nebude mít problém vzít do rukou pořádný balík peněz, aby dramaticky vylepšil stav nabíjecí infrastruktury.

Předobrazem projektu není nikdo jiný než Tesla se svými téměř 2000 stanicemi Supercharger na území Evropy. Kalifornský lídr elektromobility současně ukazuje, jak je pro výrobce automobilů klíčové mít pod kontrolou zásobování vlastních vozů energií.

Šéf Audi v květnu potvrdil plány, týkající se zřízení vlastních prémiových nabíjecích stanic ve velkých městech. Jeho slova teď začínají následovat činy. Na podzim se dostanou do pilotního testovacího provozu takzvané nabíjecí Huby. První z nich se staví v Norimberku poblíž areálu výstaviště. K tomu říká technologický ředitel Audi Oliver Hoffmann: „Vybrané místo je ideální pro řidiče na dlouhých trasách. Nachází se v blízkosti dálnice, ale současně nabízí přístup také do centra Norimberka. Zkušenosti, načerpané v Norimberku, použije Audi následně i v dalších městech“.

Audi Charging Hub bude fungovat i v noci
Audi Charging Hub bude fungovat i v noci

Čtěte také: Víte, proč Tesla otevře svou nabíjecí síť ostatním? Ve hře jsou obrovské dotace


Nabíjecí místa nebudou zátěží pro energetickou soustavu

Flexibilní kontejnery neboli „Kostky“ jsou sestaveny tak, aby vytvořily nabíjecí stanici, vybavenou salonkem pro odpočinek v horním patře. Zákazníci by měli mít možnost zarezervovat si místo pro rychlé nabíjení a strávit čas v prostoru s občerstvením a kávou, dokud nebude možné pokračovat v další cestě.

Nejdůležitější myšlenkou celého projektu je, že nabíječky je možné postavit fakticky kdekoli, protože nejsou závislé na místní elektrické síti. V nabíjecích Hubech prožijí druhou etapu svého života použité lithiové baterie, demontované z vývojových vozidel. Budou sloužit jako vyrovnávací místa stejnosměrného proudu. Z tohoto důvodu nebudou zapotřebí vysokonapěťové transformátory a související napájecí vedení.

Výkon až 300 kW na šesti místech současně

Nabíjecí Hub by měl mít kapacitu až 2,45 MWh a měl by být rozdělen do tří úložných modulů, které by energii posílaly dál do šesti rychlonabíjecích bodů. Zde by docházelo k nabíjení výkonem až 300 kW. Nabíjecí kostce by mělo stačit 11kW přívodní vedení, sloužící k nepřetržitému plnění akumulační jednotky. S energetickou podporou se přidají také fotovoltaické moduly na střeše budovy, které budou dodávat zelenou energii.

Na místech si budou moct nabít svá auta nejen řidiči Audi, ale také majitelům jiných značek bude umožněno použití bezplatných a nerezervovaných nabíjecích míst. Řidiči těchto vozů budou moct také využít salónek. VIP prostor bude vyhrazen pouze pro pravidelné zákazníky z Ingolstadtu. Tarify pro zákazníky Audi také budou vycházet z cen domácího nabíjení a budou nižší. Zatím se ale o výši cen pro externí zákazníky nerozhodlo. Pokud by se koncept tohoto nabíjení neosvědčil, mají Audi a Volkswagen Group údajně připravené další trumfy v rukávu.

Bez obřích investic to nepůjde

Spekuluje se, že se balík peněz přesune do konsorcia Ionity, v němž Audi participuje. V takovém případě je ale otevřena otázka exkluzivity. Nabíječky Ionity jsou jak známo otevřené pro všechny uživatele svých partnerů. Ale pravděpodobně je příliš brzo na to, abychom mohli znát jakékoliv bližší podrobnosti. Zatím se zdá, že vlastní síť by měla být výhradně z nabíječek, které nabízejí minimálně 150 kW nabíjecího výkonu. Investici, vyšší než miliardu eur, by firma Audi případně mohla sdílet s Porsche a dalšími prémiovými partnery koncernu.

Řidiči si budou moct odpočinout v luxusních odpočívárnách
Řidiči si budou moct odpočinout v luxusních odpočívárnách

Čtěte také: Automobilka slíbila revoluční rychlonabíjecí stanici, po premiéře jsou akorát pro smích


Jaké mohou být další varianty

Kromě Ionity je možná také spolupráce s jednou z velkých ropných společností, které dlouhodobě pracuje na vlastních nabíjecích sítích. Převzetím sitě Newmotion se společnost Shell transformovala na významného dodavatele v Evropě a může získat lokality se 155 tisíci nabíjecími body v 35 zemích. Audi má také dobré vztahy s italským Enelem.

Další možností je postavit si vše svou vlastní cestou. Znamenalo by to mít vlastní stanice s vlastní infrastrukturou a ve vlastní lokaci. Nabíječky by pravděpodobně byly zpočátku rezervované pouze pro majitele Audi, později také pro Porsche a další prémiové zákazníky koncernu VW. Tedy věrná kopie uzavřeného systému Tesla Supercharger. Audi se ale také může inspirovat příkladem Electrify America. Ten sahá až ke skandálu Diesel Gate. Tehdy se VW zavázal investovat dvě miliardy amerických dolarů do zřízení nabíjecí infrastruktury. Na téměř 500 místech má vzniknout asi 2000 nabíjecích míst.

Proč provozovat vlastní síť?

Poslední varianta, hovořící o vytvoření vlastní sítě, má v Německu řadu fanoušků. Počáteční zaměření na uzavřenou skupinu uživatelů a zvládnutelný počet vozidel nahrává modelu efektivního procesu nabíjení. Vše musí být zcela jednoduché, a sice zajet ke stojanu, připojit auto a nabíjet. Žádné RFID čipy, žádné kreditní karty. Pouze zapojení a odpojení vozidla, snad v kombinaci s možností předchozí rezervace místa.

Dalším důležitým bodem, který musí tým Audi vyřešit, je vybavenost nabíjecích míst. I když nabíječky Ionity dostaly řadu ocenění za futuristický design, pravdou je, že jsou téměř neustále opuštěné. Nabíjecí místa nemají zastřešení ani potřebnou okolní infrastrukturu. Kromě toho, že se nikomu nechce v lijáku vystupovat z auta, aby zapojil kabel do zásuvky automobilu, brání dalšímu rozvoji také absence základního vybavení pro příjemnější strávení času nabíjení.

Také Tesla se dlouhodobě snaží o přeměnu vysoce frekventovaných nabíjecích míst na velkokapacitní odpočívadla. Ta by měla být vybavena solárními přístřešky pro auta a odpočinkovými salonky, v nichž si můžete o přestávce za poplatek nachystat vše potřebné pro další cestu.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Petr Bergmann - Redaktor

Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".


Komentáře


Nejnovější články