VW Power Day 2021 – vlastní baterie, 6 gigatováren, síť rychlonabíječek

Luboš Srb
  • VW Power Day 2021 byla akce „Tesla Battery Day v bledě modrém“
  • Volkswagen oznámil, že bude vyrábět vlastní baterie pro elektromobily
  • V Evropě postaví 6 gigatováren a dočkáme se i sítě rychlonabíjecích stanic
Volkswagen Power Day 2021
Volkswagen Power Day 2021

„Elektromobilita vyhrála závod. Je to jediné řešení, které rychle sníží emise CO2 z dopravy,“ řekl na dnešní akci VW Power Day 2021 CEO Volkswagenu, Herbert Diess. Nemělo by tedy být pochyb o tom, že budoucnost Volkswagenu potažmo dceřiných značek včetně mladoboleslavské Škody Auto je v elektromobilitě!

Na dnešní události koncernu VW jsme se dozvěděli, jaké jsou plány a vize společnosti. Bohužel, opět nic reálného, ale jen další hezké sliby. Jako by jich v předchozích letech nebylo málo… Nicméně tentokrát jistě Volkswagen po vzoru například Tesly vidí, že elektromobily nejsou jen marketingovým tahákem, ale opravdu cestou k lepší budoucnosti.

Volkswagen Power Day 2021
Volkswagen Power Day 2021

Volkswagen a jeho vylepšené baterie

U elektromobilů je jednoznačně klíčem baterie, a tak i Volkswagen ukázal, co v tomto směru plánuje a co může nabídnout. Konkrétně bude nadále vyrábět NMC a LFP baterie, které jsou cenově dostupnější a mají skvělý poměr cena/výkon, ale také má v budoucnu dojít na revoluční solid-state baterie.

Volkswagen chce mít jednu velikost baterií, ale používat pro různé elektromobily (levné/dražší, s kratším/delším dojezdem, apod.) různé typy baterií, které se liší cenou, energetickou hustotou, a tedy i kapacitou a dojezdem. V každém případě ale chce přejít z bateriových modulů na jednotný bateriový článek, který se bude používat coby srdce všech elektromobilů. Cílem je něco na způsob strukturální baterie, se kterou přišla vloni na podzim Tesla.


Čtěte také: Nové baterie do elektromobilů mají poloviční hmotnost, přinesou revoluci?


Volkswagen Power Day 2021
Volkswagen Power Day 2021

Koncern slibuje, že cena baterií v případě nejlevnějších elektromobilů spadne o 50 % a v případě dalších velkoobjemových modelů pak alespoň o 30 %. To by mělo vést k dostupnější elektromobilitě, kterou Volkswagen už roky slibuje, ale zatím vše vidíme stále jen na papíře. Průměrná cena baterií u VW má být podle dnešního oznámení pod 100 eur za kilowatthodinu, tedy něco na způsob 100 dolarů za kilowatthodinu v případě elektromobilů u Tesly.

Volkswagen řekl, že nové baterie mají přijít nejdříve v roce 2023 a od roku 2030 pak mají mít baterie VW všechny koncernové značky, včetně automobilky Škoda Auto. Má jít až o 80 % všech koncernových aut. Inu, čekají nás další roky, než uvidíme, zda Volkswagen splní, co slíbil, nebo termín opět posune a svou vlastní revoluci odloží, zatímco konkurence už přelomové elektromobily dávno vyrábí.

Volkswagen prý vyvíjí novou generaci elektromobilů v raketovém čase. Jako první dorazí model postavený na konceptu Artemis, ovšem až někdy kolem roku 2025.


Čtěte také: Bude slibovaný Volkswagen Trinity revoluční elektromobil? (názor)


Volkswagen postaví 6 gigatováren na baterie

V Evropě bude mít Volkswagen do roku 2030 celkem 6 gigatováren, které budou vyrábět baterie s roční výrobní kapacitou celkem 240 GWh, tedy každá z fabrik má mít roční kapacitu 40 GWh. Jenže jen tak továrny nevyrostou.

Volkswagen Power Day 2021
Volkswagen Power Day 2021

Zatím jsou v plánu první dvě továrny, které budou vyrábět baterie ve Švédsku (firma Northvolt) – výroba od roku 2023 – a v Německu ve městě Salzgitter (Volkswagen) – výroba od roku 2025.

Jedna z gigatováren koncernu Volkswagen má vyrůst v České republice, Polsku, nebo na Slovensku, zatím o tom není rozhodnuto.

Podle Volkswagenu jde o to si zajistit dostatek baterií pro své elektromobily od roku 2025. Baterie si bude vyrábět i sám.


Nepřehlédněte: Volkswagen zvažuje, že postaví Gigafactory v České republice!


Volkswagen chce mít hustou síť rychlonabíječek

Volkswagen pochopil, v čem je největší výhoda americké Tesly. Na dnešní akci VW Power Day 2021 tedy oznámil, že plánuje síť rychlonabíječek v USA, Evropě, i Číně. Konkrétně v Evropě chce mít do roku 2025 kolem 18 tisíc rychlonabíječek (5x více, než má k dispozici pro své elektromobily v současnosti), a to společně s partnery jako jsou firmy BP, Iberdrola, Enel.

Volkswagen Power Day 2021
Volkswagen Power Day 2021

Také jsme se dozvěděli, že se solid-state bateriemi budou nové elektromobily zvládat 2x rychlejší nabíjení, což tedy ale také není žádná technologická novinka. Volkswagen slibuje nabití baterie u revolučních elektromobilů během necelých 15 minut. Mnohem zajímavější nám ovšem přijde až recyklační systém, který má vracet zpátky 95 % vzácných kovů z baterií. První recyklační továrnu otevřel VW v lednu 2021.

Článek právě sepisujeme a doplňujeme o nové informace.

https://youtu.be/vdnRfNwj1Fg

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Luboš Srb - Šéfredaktor

Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.


Komentáře


Nejnovější články