V posledních týdnech se intenzivně diskutovalo o nových evropských dovozních clech na elektromobily vyráběných v Číně. Tesla, která v Šanghaji vyrábí Model 3 pro evropský trh, na svém webu deklarovala, že od 1. července proto „pravděpodobně“ zvýší ceny. Když však EU 5. července prozatímní cla skutečně zavedla, zdálo se, že jde jen o planou výhružku. Nešlo.
Zatímco ještě včera vás Model 3 v základní výbavě s pohonem zadních kol vyšel na 1 003 990 Kč, doslova přes noc podražil o rovných 38 tisíc korun. O stejnou částku se přitom navýšily ceny i variant Long Range a Performance. Zdá se tedy, že Tesla nasadila jednotný příplatek bez ohledu na to, o kolik by reálně měla cenu zvednout dodatečné clo.
Zákazníci, kteří využili víkend po zavedení cel k tomu, aby si na poslední chvíli objednali nový Model 3, si tak mohou gratulovat, že výrazně ušetřili. Můžeme přitom zcela jistě předpokládat, že Tesla nebyla jedinou automobilkou vyrábějící v Číně, která přistoupí na evropském trhu k nepopulárnímu zdražování. Některé, jako například Volvo nebo BYD, přesouvají nebo chtějí přesunout výrobu elektromobilů z Číny do Evropy.
Až dosud byla v Evropě cla na čínské elektromobily ve výši 10 %. Nová cla určila Evropská komise individuálně. Například u BYD se jedná o 17,4 %, u Geely 19,9 %. Ostatní automobilky, které spolupracovaly při vyšetřování, mezi něž patří i Tesla, podléhají clu 20,8 %. U nespolupracujících výrobců, jako je SAIC, je to pak 37,6 %.
Čtěte také: Jaké jsou nejlepší elektromobily na dlouhé cesty? ADAC otestoval přes 80 modelů
Hlavním důvodem, proč EU zavedla dodatečná cla na čínské elektromobily je silná podpora čínských výrobců ze strany státu. Díky tomu mohou čínští výrobci exportovat své elektromobily za výrazně nižší ceny, kterým mohou evropské automobilky stěží konkurovat. V EU nyní běží vyšetřování, které má zjistit, jakým způsobem Čína „křiví“ trh. Na jeho základě a podle výsledků vyjednávání s čínskou vládou by mělo být v říjnu rozhodnuto o finálních clech.
Ze stejného důvodu přitom zvažuje zavedení cel na čínské elektromobily stále více států. Například Spojené státy, kde byla dovozní cla dosud ve výši 25 % je plánují zvýšit rovnou na čtyřnásobek. O clu ve výši 100 % přitom uvažuje i sousední Kanada.
V posledních týdnech se intenzivně diskutovalo o nových evropských dovozních clech na elektromobily vyráběných v Číně. Tesla, která v Šanghaji vyrábí Model 3 pro evropský trh, na svém webu deklarovala, že od 1. července proto „pravděpodobně“ zvýší ceny. Když však EU 5. července prozatímní cla skutečně zavedla, zdálo se, že jde jen o planou výhružku. Nešlo.
Zatímco ještě včera vás Model 3 v základní výbavě s pohonem zadních kol vyšel na 1 003 990 Kč, doslova přes noc podražil o rovných 38 tisíc korun. O stejnou částku se přitom navýšily ceny i variant Long Range a Performance. Zdá se tedy, že Tesla nasadila jednotný příplatek bez ohledu na to, o kolik by reálně měla cenu zvednout dodatečné clo.
Zákazníci, kteří využili víkend po zavedení cel k tomu, aby si na poslední chvíli objednali nový Model 3, si tak mohou gratulovat, že výrazně ušetřili. Můžeme přitom zcela jistě předpokládat, že Tesla nebyla jedinou automobilkou vyrábějící v Číně, která přistoupí na evropském trhu k nepopulárnímu zdražování. Některé, jako například Volvo nebo BYD, přesouvají nebo chtějí přesunout výrobu elektromobilů z Číny do Evropy.
Až dosud byla v Evropě cla na čínské elektromobily ve výši 10 %. Nová cla určila Evropská komise individuálně. Například u BYD se jedná o 17,4 %, u Geely 19,9 %. Ostatní automobilky, které spolupracovaly při vyšetřování, mezi něž patří i Tesla, podléhají clu 20,8 %. U nespolupracujících výrobců, jako je SAIC, je to pak 37,6 %.
Čtěte také: Jaké jsou nejlepší elektromobily na dlouhé cesty? ADAC otestoval přes 80 modelů
Hlavním důvodem, proč EU zavedla dodatečná cla na čínské elektromobily je silná podpora čínských výrobců ze strany státu. Díky tomu mohou čínští výrobci exportovat své elektromobily za výrazně nižší ceny, kterým mohou evropské automobilky stěží konkurovat. V EU nyní běží vyšetřování, které má zjistit, jakým způsobem Čína „křiví“ trh. Na jeho základě a podle výsledků vyjednávání s čínskou vládou by mělo být v říjnu rozhodnuto o finálních clech.
Ze stejného důvodu přitom zvažuje zavedení cel na čínské elektromobily stále více států. Například Spojené státy, kde byla dovozní cla dosud ve výši 25 % je plánují zvýšit rovnou na čtyřnásobek. O clu ve výši 100 % přitom uvažuje i sousední Kanada.