Jaké jsou nejlepší elektromobily na dlouhé cesty? ADAC otestoval přes 80 modelů

  • Německý autoklub ADAC otestoval přes 80 modelů
  • Zjistil, který elektromobil se nejlépe hodí na dlouhé cestování
  • Tesla v tomto testu propadla, vítězem je Hyundai Ioniq 6
Hyundai Ioniq 6

Hyundai Ioniq 6 bravurně zvládá dlouhé vzdálenosti | foto: vlastní

Německý autoklub ADAC využil nadcházející prázdninovou sezónu k testování více než 80 elektromobilů. Hlavním tématem byla schopnost zvládat dlouhé vzdálenosti. Která elektrická auta jsou z tohoto pohledu pro uživatele nejpraktičtější?

Pro Hyundai Ioniq 6 je Chorvatsko „za humny“

Základem pro testování byl dojezd zjištěný v testu ADAC Ecotest, přičemž ve scénáři dovolené bylo počítáno s 90 % tohoto dojezdu, protože cestující obvykle začnou hledat další nabíjecí stanici ve chvíli, kdy v baterii zbývá 10 % kapacity. Navíc byla zohledněna vzdálenost, kterou vozidlo ujede po 20minutové pauze na rychlonabíječce, což umožnilo vypočítat celkový dojezd. Jde samozřejmě o specifický příklad, který může někomu vzhledem k nabíjecí křivce vyhovovat a jinému škodit.

Na vrcholu hodnocení ADAC se umístil Hyundai Ioniq 6, který s jednou zastávkou na nabíjení (až 350 kW, z 10 na 80 % dobití baterie za 18 minut – pozn. redakce) dosáhne celkového dojezdu 931 kilometrů. Další vozy, jako Lucid Air, BMW iX, SUV Mercedes EQS a EQE a Polestar 2, dosahují také působivých dojezdů přes 800 kilometrů.

Tesla, která obecně platí za etalon elektromobilů s delším dojezdem, skončila až na 13. místě. Její nejlépe hodnocený Model X Long Range zvládl s jednou nabíjecí zastávkou ujet 763 km. Nevýhodou Tesly je nižší maximální nabíjecí výkon (až 250 kW, z 10 na 80 % dobití baterie za 30 minut – pozn. redakce).

20 nejlépe hodnocených elektromobilů

Model Dojezd s jednou nabíjecí zastávkou
Hyundai Ioniq 6 2WD (77,4 kWh) 931 km
Lucid Air Grand Touring AWD 859 km
BMW iX xDrive 50 835 km
Mercedes EQS 450+ 825 km
Mercedes EQE SUV 350+ 806 km
Polestar 2 Long Range Single Motor (82 kWh) 801 km
Nio ET5 Touring 100 kWh 792 km
Hyundai Ioniq 5 2WD (77 kWh) 786 km
Mercedes EQE 350+ 783 km
Hyundai Ioniq 6 (77,4 kWh) 4WD 782 km
Mercedes EQS 580 782 km
BMW i7 xDrive60 780 km
Tesla Model X Long Range 763 km
Volvo XC40 Recharge Single Motor 79 kWh 750 km
Tesla Model S Long Range 743 km
BMW i5 eDrive40 743 km
Hyundai Ioniq 5 4WD (77 kWh) 730 km
BMW i4 iDrive40 (84 kWh) 721 km
VW ID.7 Pro 711 km
Nio ET5 100 kWh 701 km

Metodika má jako vždy své mouchy

Samozřejmě vždy záleží na tom, jakým způsobem budete elektromobil používat. Pokud budete volit spíše kratší a častější zastávky na nabíjení, pak si můžete celkovou dobu jízdy značně zkrátit a rozdíly pak nebudou velké. Reálně pak také hodně záleží na tom, jaké nabíječky jsou volné a které obsazené, což se z pochopitelných důvodů nedá do této metodiky započítat.

Třeba právě Tesla například při cestě z Česka do Chorvatska doporučuje udělat třeba tři kratší přestávky na nabíječkách, než udělat jednu delší a jet takzvaně na krev. V tomto případě, který zvolil německý ADAC na základě svých přesvědčení a znalostí, to vychází tak, jak je uvedeno v tabulce, viz. výše.

Tesla Model 3 Highland 2024 volant interiér

Interiér ve voze Tesla Model 3 (2024) | foto: Tesla


Čtěte také: Kolik stojí cesta do Chorvatska s Teslou? Nabíjení je lacinější než tankování


Dovolená s elektromobilem není problém

Celkem 13 elektromobilů bylo označeno jako „plně použitelné“, protože s jednou zastávkou na nabíjení dosáhnou celkového dojezdu více než 750 kilometrů. Dalších 42 vozů bylo hodnoceno jako „použitelné“ nebo „použitelné s delší dobou nabíjení“, s dojezdy mezi 750 a 500 kilometry.

ADAC upozorňuje, že spotřebitelé by při nákupu elektromobilu měli věnovat pozornost nejen velikosti baterie, ale také spotřebě elektřiny a době nabíjení. Důležitým doporučením je také dostupnost předběžného ohřevu baterie, aktivovatelného ideálně automaticky přes navigační systém nebo manuálně. To je zvlášť důležité v chladném počasí, aby byl zajištěn vysoký nabíjecí výkon při rychlém nabíjení. Německý autoklub také vyzývá výrobce, aby dojezdy svých modelů uváděli nejen při teplém, ale i při chladném počasí, aby spotřebitelé získali lepší přehled.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Jaké jsou nejlepší elektromobily na dlouhé cesty? ADAC otestoval přes 80 modelů

  • Německý autoklub ADAC otestoval přes 80 modelů
  • Zjistil, který elektromobil se nejlépe hodí na dlouhé cestování
  • Tesla v tomto testu propadla, vítězem je Hyundai Ioniq 6
Hyundai Ioniq 6

Hyundai Ioniq 6 bravurně zvládá dlouhé vzdálenosti | foto: vlastní

Německý autoklub ADAC využil nadcházející prázdninovou sezónu k testování více než 80 elektromobilů. Hlavním tématem byla schopnost zvládat dlouhé vzdálenosti. Která elektrická auta jsou z tohoto pohledu pro uživatele nejpraktičtější?

Pro Hyundai Ioniq 6 je Chorvatsko „za humny“

Základem pro testování byl dojezd zjištěný v testu ADAC Ecotest, přičemž ve scénáři dovolené bylo počítáno s 90 % tohoto dojezdu, protože cestující obvykle začnou hledat další nabíjecí stanici ve chvíli, kdy v baterii zbývá 10 % kapacity. Navíc byla zohledněna vzdálenost, kterou vozidlo ujede po 20minutové pauze na rychlonabíječce, což umožnilo vypočítat celkový dojezd. Jde samozřejmě o specifický příklad, který může někomu vzhledem k nabíjecí křivce vyhovovat a jinému škodit.

Na vrcholu hodnocení ADAC se umístil Hyundai Ioniq 6, který s jednou zastávkou na nabíjení (až 350 kW, z 10 na 80 % dobití baterie za 18 minut – pozn. redakce) dosáhne celkového dojezdu 931 kilometrů. Další vozy, jako Lucid Air, BMW iX, SUV Mercedes EQS a EQE a Polestar 2, dosahují také působivých dojezdů přes 800 kilometrů.

Tesla, která obecně platí za etalon elektromobilů s delším dojezdem, skončila až na 13. místě. Její nejlépe hodnocený Model X Long Range zvládl s jednou nabíjecí zastávkou ujet 763 km. Nevýhodou Tesly je nižší maximální nabíjecí výkon (až 250 kW, z 10 na 80 % dobití baterie za 30 minut – pozn. redakce).

20 nejlépe hodnocených elektromobilů

Model Dojezd s jednou nabíjecí zastávkou
Hyundai Ioniq 6 2WD (77,4 kWh) 931 km
Lucid Air Grand Touring AWD 859 km
BMW iX xDrive 50 835 km
Mercedes EQS 450+ 825 km
Mercedes EQE SUV 350+ 806 km
Polestar 2 Long Range Single Motor (82 kWh) 801 km
Nio ET5 Touring 100 kWh 792 km
Hyundai Ioniq 5 2WD (77 kWh) 786 km
Mercedes EQE 350+ 783 km
Hyundai Ioniq 6 (77,4 kWh) 4WD 782 km
Mercedes EQS 580 782 km
BMW i7 xDrive60 780 km
Tesla Model X Long Range 763 km
Volvo XC40 Recharge Single Motor 79 kWh 750 km
Tesla Model S Long Range 743 km
BMW i5 eDrive40 743 km
Hyundai Ioniq 5 4WD (77 kWh) 730 km
BMW i4 iDrive40 (84 kWh) 721 km
VW ID.7 Pro 711 km
Nio ET5 100 kWh 701 km

Metodika má jako vždy své mouchy

Samozřejmě vždy záleží na tom, jakým způsobem budete elektromobil používat. Pokud budete volit spíše kratší a častější zastávky na nabíjení, pak si můžete celkovou dobu jízdy značně zkrátit a rozdíly pak nebudou velké. Reálně pak také hodně záleží na tom, jaké nabíječky jsou volné a které obsazené, což se z pochopitelných důvodů nedá do této metodiky započítat.

Třeba právě Tesla například při cestě z Česka do Chorvatska doporučuje udělat třeba tři kratší přestávky na nabíječkách, než udělat jednu delší a jet takzvaně na krev. V tomto případě, který zvolil německý ADAC na základě svých přesvědčení a znalostí, to vychází tak, jak je uvedeno v tabulce, viz. výše.

Tesla Model 3 Highland 2024 volant interiér

Interiér ve voze Tesla Model 3 (2024) | foto: Tesla


Čtěte také: Kolik stojí cesta do Chorvatska s Teslou? Nabíjení je lacinější než tankování


Dovolená s elektromobilem není problém

Celkem 13 elektromobilů bylo označeno jako „plně použitelné“, protože s jednou zastávkou na nabíjení dosáhnou celkového dojezdu více než 750 kilometrů. Dalších 42 vozů bylo hodnoceno jako „použitelné“ nebo „použitelné s delší dobou nabíjení“, s dojezdy mezi 750 a 500 kilometry.

ADAC upozorňuje, že spotřebitelé by při nákupu elektromobilu měli věnovat pozornost nejen velikosti baterie, ale také spotřebě elektřiny a době nabíjení. Důležitým doporučením je také dostupnost předběžného ohřevu baterie, aktivovatelného ideálně automaticky přes navigační systém nebo manuálně. To je zvlášť důležité v chladném počasí, aby byl zajištěn vysoký nabíjecí výkon při rychlém nabíjení. Německý autoklub také vyzývá výrobce, aby dojezdy svých modelů uváděli nejen při teplém, ale i při chladném počasí, aby spotřebitelé získali lepší přehled.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."