Kolik stojí cesta do Chorvatska s Teslou? Nabíjení je lacinější než tankování

  • Do Chorvatska každoročně vyráží až 900 tisíc Čechů
  • Spočítali jsme, na kolik vyjde cesta s elektromobilem od Tesly
  • Nabíjení je mnohem výhodnější než tankování
Jaká je povinná výbava auta v Chorvatsku v roce 2023?

Na kolik vyjde cesta z Česka do Chorvatska elektromobilem? | foto: Unsplash, úprava: vlastní

Cesta do Chorvatska s elektromobilem může znamenat výraznou finanční úsporu oproti cestě s klasickým spalovacím autem. Spočítali jsme, kolik dáte za nabíjení v případě Tesly a její sítě Tesla Supercharger. Vymysleli jsme si modelový příklad, kdy plně naložená rodina jede s Modelem 3 Long Range z Prahy až do Splitu, tedy více než 1 000 kilometrů jedním a následně také druhým směrem. Kolik zaplatí?

Na kolik vyjde nabíjení cestou z ČR do Chorvatska

Zadali jsme trasu do navigace z Prahy do Splitu s tím, že v prvním případě se pojede přes Rakousko a Slovinsko, ve druhém pak přes Slovensko a Maďarsko.

Po cestě využíváme pouze síť Tesla Supercharger, kde se ceny pohybují kolem 0,40 EUR/kWh v době mimo špičku. Průměrnou spotřebu v případě Modelu 3 jsme měli posledně na trase Česko – Chorvatsko cca 16 kWh/100 km, takže i s tímto v našem modelovém příkladu počítáme.

Naše redakce vyráží na cestu do Chorvatska v průběhu pár týdnů!

S Teslou do Chorvatska už jsme párkrát jeli | foto: vlastní


Čtěte také: Autem do Chorvatska: Jaká je povinná výbava a na co dalšího nezapomenout?


Cesta přes Rakousko a Slovinsko

  • Teslou za 4 397 Kč
  • spalovacím autem za 7 773 Kč

Dle navigace je trasa dlouhá 1 138 km, takže při spotřebě 160 Wh/km to znamená spotřebovaných 182,08 kWh. Řekněme, že k tomu ještě připočteme jedno plné dobití vozu, 75 kWh – protože jsme nezačínali s vybitým vozem, ani nechceme dojet s úplně vybitým elektroautem. A samozřejmě poté ještě cestu zpátky.

Celkem to máme 439,04 kWh. Při ceně 0,40 EUR/kWh v době mimo špičku to vychází na 175,616 EUR, tj. celkem 4 397 Kč. Jeden kilometr jízdy s Teslou nás tedy vyšel na 1,93 Kč. V případě spalovacího auta se spotřebou 7 l/100 km a cenou benzínu 40 Kč/l (plus natankování 35litrové nádrže) zaplatíme za stejnou cestu 7 773 Kč a jeden kilometr jízdy vyjde na 3,42 Kč. Tankování je dražší.

Cesta přes Slovensko a Maďarsko

  • Teslou za 4 274 Kč
  • spalovacím autem za 7 554 Kč

Také v případě cesty přes Slovensko a Maďarsko budeme počítat stejný modelový příklad, jen s odlišnou dávkou kilometrů. V případě elektromobilu Tesla Model 3 tedy na trase dlouhé 1 099 km spotřebujeme 175,84 kWh, k čemuž ještě připočteme 75 kWh. S cestou zpátky se dostáváme na 426,68 kWh.

Při ceně 0,40 EUR/kWh zaplatíme 170,672 EUR, tj. celkem 4 274 Kč. Jeden kilometr jízdy s Teslou v tomto případě stojí 1,94 Kč. V případě spalovacího auta zaplatíme v tomto případě za stejnou cestu částku 7 554 Kč a jeden kilometr jízdy vyjde na 3,44 Kč.

Dálnice v České republice

Dálnice v České republice, ilustrační | foto: vlastní

Další poplatky při cestě

Kromě nákladů za nabíjení musíme připočítat také dálniční známky v jednotlivých zemí a taktéž mýto v Chorvatsku. V případě cesty přes Rakousko a Slovinsko zaplatíme 11,50 EUR za desetidenní kupón v Rakousku a 32 EUR za měsíční kupón ve Slovinsku, následně ještě 2× 26,40 EUR v Chorvatsku za mýto cestou tam a zpět. Celkem je to 96,30 EUR, tj. 2 413 Kč.

V případě cesty přes Slovensko a Maďarsko zaplatíme 12 EUR za desetidenní kupón na Slovensku a 6 400 forintů za desetidenní kupón v Maďarsku, následně ještě 2× 26,40 EUR v Chorvatsku za mýto cestou tam a zpět. Celkem je to 81,08 EUR, tj. 2 031 Kč.

Nabíjení je levnější než tankování

Pokud pojedete do Chorvatska autem, pak v případě nabíjení můžete ušetřit oproti tankování. Samozřejmě, uvedli jsme modelový příklad, který se může značně lišit v případě, kdy člověk pojede z jiného startovacího bodu do jiného koncového bodu, ale stejně tak záleží na cenách za nabíjení (kvůli době špičky, ale i jestli člověk nabíjí u Tesly nebo na jiných nabíječkách) a tankování na konkrétních stanicích, kde člověk zrovna zastaví. Ve hře je spousta proměnných, nicméně každý si může snadno spočítat, kolik přesně zaplatí ve svém příkladě.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Kolik stojí cesta do Chorvatska s Teslou? Nabíjení je lacinější než tankování

  • Do Chorvatska každoročně vyráží až 900 tisíc Čechů
  • Spočítali jsme, na kolik vyjde cesta s elektromobilem od Tesly
  • Nabíjení je mnohem výhodnější než tankování
Jaká je povinná výbava auta v Chorvatsku v roce 2023?

Na kolik vyjde cesta z Česka do Chorvatska elektromobilem? | foto: Unsplash, úprava: vlastní

Cesta do Chorvatska s elektromobilem může znamenat výraznou finanční úsporu oproti cestě s klasickým spalovacím autem. Spočítali jsme, kolik dáte za nabíjení v případě Tesly a její sítě Tesla Supercharger. Vymysleli jsme si modelový příklad, kdy plně naložená rodina jede s Modelem 3 Long Range z Prahy až do Splitu, tedy více než 1 000 kilometrů jedním a následně také druhým směrem. Kolik zaplatí?

Na kolik vyjde nabíjení cestou z ČR do Chorvatska

Zadali jsme trasu do navigace z Prahy do Splitu s tím, že v prvním případě se pojede přes Rakousko a Slovinsko, ve druhém pak přes Slovensko a Maďarsko.

Po cestě využíváme pouze síť Tesla Supercharger, kde se ceny pohybují kolem 0,40 EUR/kWh v době mimo špičku. Průměrnou spotřebu v případě Modelu 3 jsme měli posledně na trase Česko – Chorvatsko cca 16 kWh/100 km, takže i s tímto v našem modelovém příkladu počítáme.

Naše redakce vyráží na cestu do Chorvatska v průběhu pár týdnů!

S Teslou do Chorvatska už jsme párkrát jeli | foto: vlastní


Čtěte také: Autem do Chorvatska: Jaká je povinná výbava a na co dalšího nezapomenout?


Cesta přes Rakousko a Slovinsko

  • Teslou za 4 397 Kč
  • spalovacím autem za 7 773 Kč

Dle navigace je trasa dlouhá 1 138 km, takže při spotřebě 160 Wh/km to znamená spotřebovaných 182,08 kWh. Řekněme, že k tomu ještě připočteme jedno plné dobití vozu, 75 kWh – protože jsme nezačínali s vybitým vozem, ani nechceme dojet s úplně vybitým elektroautem. A samozřejmě poté ještě cestu zpátky.

Celkem to máme 439,04 kWh. Při ceně 0,40 EUR/kWh v době mimo špičku to vychází na 175,616 EUR, tj. celkem 4 397 Kč. Jeden kilometr jízdy s Teslou nás tedy vyšel na 1,93 Kč. V případě spalovacího auta se spotřebou 7 l/100 km a cenou benzínu 40 Kč/l (plus natankování 35litrové nádrže) zaplatíme za stejnou cestu 7 773 Kč a jeden kilometr jízdy vyjde na 3,42 Kč. Tankování je dražší.

Cesta přes Slovensko a Maďarsko

  • Teslou za 4 274 Kč
  • spalovacím autem za 7 554 Kč

Také v případě cesty přes Slovensko a Maďarsko budeme počítat stejný modelový příklad, jen s odlišnou dávkou kilometrů. V případě elektromobilu Tesla Model 3 tedy na trase dlouhé 1 099 km spotřebujeme 175,84 kWh, k čemuž ještě připočteme 75 kWh. S cestou zpátky se dostáváme na 426,68 kWh.

Při ceně 0,40 EUR/kWh zaplatíme 170,672 EUR, tj. celkem 4 274 Kč. Jeden kilometr jízdy s Teslou v tomto případě stojí 1,94 Kč. V případě spalovacího auta zaplatíme v tomto případě za stejnou cestu částku 7 554 Kč a jeden kilometr jízdy vyjde na 3,44 Kč.

Dálnice v České republice

Dálnice v České republice, ilustrační | foto: vlastní

Další poplatky při cestě

Kromě nákladů za nabíjení musíme připočítat také dálniční známky v jednotlivých zemí a taktéž mýto v Chorvatsku. V případě cesty přes Rakousko a Slovinsko zaplatíme 11,50 EUR za desetidenní kupón v Rakousku a 32 EUR za měsíční kupón ve Slovinsku, následně ještě 2× 26,40 EUR v Chorvatsku za mýto cestou tam a zpět. Celkem je to 96,30 EUR, tj. 2 413 Kč.

V případě cesty přes Slovensko a Maďarsko zaplatíme 12 EUR za desetidenní kupón na Slovensku a 6 400 forintů za desetidenní kupón v Maďarsku, následně ještě 2× 26,40 EUR v Chorvatsku za mýto cestou tam a zpět. Celkem je to 81,08 EUR, tj. 2 031 Kč.

Nabíjení je levnější než tankování

Pokud pojedete do Chorvatska autem, pak v případě nabíjení můžete ušetřit oproti tankování. Samozřejmě, uvedli jsme modelový příklad, který se může značně lišit v případě, kdy člověk pojede z jiného startovacího bodu do jiného koncového bodu, ale stejně tak záleží na cenách za nabíjení (kvůli době špičky, ale i jestli člověk nabíjí u Tesly nebo na jiných nabíječkách) a tankování na konkrétních stanicích, kde člověk zrovna zastaví. Ve hře je spousta proměnných, nicméně každý si může snadno spočítat, kolik přesně zaplatí ve svém příkladě.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."