Cesta do Chorvatska elektromobilem – Neuvěřitelná otrava nebo čirá radost?
- Elektromobil a Chorvatsko? Jde to vůbec dohromady? Ano, jde a budete překvapeni
- Naše cesta do Chorvatska měla přes 1 000 kilometrů
- Jeli jsme s Teslou Model 3 ve čtyřech dospělých lidech a plně naloženi

Pokud si říkáte, jaké to je jet s elektromobilem z Česka až do Chorvatska k moři a chcete znát reálné a praktické zkušenosti nejen od majitele elektromobilu, ale přímo od naší specializované redakce Elektrickevozy.cz, tak si přečtěte náš dnešní článek včetně videoreportáže v podobě chorvatského speciálu!
Jak naplánovat cestu do Chorvatska?
V našem případě jsme popravdě moc neplánovali, což nemusí být vždy nejlepší nápad. Nicméně jelikož jsme vyrazili s naší redakční Teslou Model 3 Long Range, u které stačilo jen zadat cílovou destinaci do navigace v autě a pak jet po rychlonabíjecích stanicích Tesla Supercharger, tak to bylo opravdu takto jednoduché.
Když pojedete jiným elektromobilem, který Superchargery od Tesly zatím nemůže využívat, je to o poznání složitější. A jelikož jsme zjistili, že je po naší cestě v Chorvatsku hustá síť rychlonabíjecích stanic Elen, které jsou zcela bezplatné a stejně přes ně pojedeme, tak jsme si dali Challenge projet celé Chorvatsko zdarma, pokud jde o nabíjení. Zde už menší komplikace nastaly, ale o tom teprve bude řeč.
Video
Vyrážíme na cestu směr moře
Je 23:30 a jsme v Českých Budějovicích, odkud společně ve 4 členech redakce vyrážíme na pracovní cestu do Chorvatska. Trasa do Tučepi nedaleko od Makarské má zhruba 1 000 km, což by podle klasické navigace trvalo asi 10 hodin čistého času, podle navigace Tesly pak 11 hodin, protože hodinu máme strávit na rychlonabíječkách. To prakticky znamená nulové zdržení, protože bychom stejně po cestě zastavovali, ať už si odskočit na WC nebo se občerstvit a protáhnout.
Nicméně v našem hotelu jsme měli být nejdříve až ve 14:00, protože dříve nás pravděpodobně neubytují. Takže 3,5 hodiny k dobru, a tak jsme jednak nahradili zastávky u rychlejších Superchargerů v Chorvatsku za bezplatné rychlonabíječky Elen (které ovšem v některých lokalitách disponují výkonem až 178 kW – pozn. redakce), ale hlavně jsme nejeli na hranici rychlostních limitů.

První zastávka na benzínce
Ještě než jsme vůbec potřebovali nabíjet, zastavili jsme na čerpací stanici v Dolním Dvořišti, abychom si zakoupili dálniční známky do Rakouska a Slovinska. A ejhle! První víkend v červenci se rozhodlo odhadem 150-180 tisíc Čechů vyrazit stejným směrem, jako my, a tak to byla opravdu zatěžkávací zkouška. Paní na pokladně po našem zakoupení okamžitě hlásila, že ji brzy dojdou dálniční známky. Že by byl větší problém volná dálnička než funkční nabíječka? To uvidíme!
První nabíjení v Rakousku
Ve 2:00 přijíždíme na rychlonabíjecí stanici Tesla Supercharger kousek u Liezenu. Zatím jsme po cestě nepotkali ani jednu Teslu a stejně tak tomu bylo i zde, kde máme rovnou 8 volných stojanů (ačkoliv Tesla hlásí volných pouze 6 – pozn. redakce). Během 15 minut jsme dobili 25 kWh a vyrážíme dál. Spotřeba kolem 15 kWh/100 km dává tušit, že projedeme celé Rakousko a příští zastávka bude až ve Slovinsku. Mezitím nám začíná silně pršet a počasí nám moc nepřeje, takže spotřeba vzrostla na zhruba 20 kWh/100 km.

Nabíjíme ve Slovinsku
Je 4:30 a dorazili jsme na Supercharger ve Slovinsku, kousek od Mariboru. Jelikož vychází slunce, jdeme si odskočit a nasnídat. Během 30 minut máme i dobitou Teslu Model 3 a s téměř 90 % vyrážíme do cílové země. Jet v noci bylo trochu náročnější, ale na druhou stranu byl provoz slušný a nemuseli jsme řešit nic vážnějšího.
Děkujeme navigaci od Tesly
Co jsme si neuvědomili, ale až zpětně mohli děkovat, byla trasa navigace přes méně vytížený přejezd ze Slovinska do Chorvatska. Zatímco u hlavního tahu bychom čekali dlouhé hodiny, my jsme během 15 minut v kratší koloně projeli vedlejší hraniční přechod Dubovec, kde jsme jen ukázali covid pasy, resp. ani ty jsme v mobilní aplikaci neukazovali a pouze si paní za přepážkou ověřila naše občanky a online ověřila, že máme platný covid pas.
V Chorvatsku se těšíme na naší avizovanou Challenge dobíjet pouze na bezplatných nabíječkách třetí strany, protože bezproblémová jízda už nás vyloženě nudila a upřímně jsme nečekali, že vše proběhne jako po másle. Chtěli jsme vyzkoušet, jak se asi pojede těm, kteří nemohou nabíjet na Superchargerech a budou muset využívat síť jiných provozovatelů.

Hukot na chorvatské ultrarychlé nabíječce
Přijíždíme na rychlonabíjecí stanici Elen u McDonald’s Vukova Gorica, kterou jsme si schválně během cesty vytipovali. Má totiž nabíjet výkonem až 178 kW, což nám nejen ušetří čas, kterého máme více než dost, ale hlavně vykouzlí úsměv na tváři. Jelikož jsme neměli elektromobil úplně vybitý, dosáhli jsme krátce výkonu velmi krásných 120 kW. Za 30 minut jsme dobili velmi pěkných 40 kWh, opět se příjemně občerstvili a vyrážíme nabití dál přes Chorvatsko.
Kolik zastávek na nabíjení je potřeba?
Pokud bychom jeli přes Superchargery, stačilo by nám zastavovat 3x a s tím, že jedna zastávka by byla opravdu jen velmi krátká na pouhých 7 minut. V našem případě jsme mohli dojet se třemi až čtyřmi nabíjecími pauzami až do cílové destinace, ale jelikož jsme měli čas, nabíjeli jsme ještě počtvrté i popáté, abychom měli dost energie i na nějaké přejezdy po okolí Tučepi a nemuseli to řešit až na místě. Na druhé nabíječce Elen v Chorvatsku jsme za 25 minut dobili 31 kWh a na Makarské pak ještě 22 kWh.
- Nabíjení Tesly Model 3
- Nabíjení Tesly Model 3 na 50kW rychlonabíječce Elen v Chorvatsku
Příjezd do Tučepi a shrnutí naší cesty s elektromobilem do Chorvatska
Ve 13:30 přijíždíme do města Tučepi, kde máme rezervovaný hotel. Poslední půl hodinu před check-inem využíváme k tomu, abychom řešili problémy s ubytováním a ve 14:00 můžeme konečně vyrazit na pláž a užít si zasloužený odpočinek. Ačkoliv i celá cesta do Chorvatska byla nesmírně příjemná a pohodlná, takže pokud bychom měli jet do Chorvatska k moři někdy znovu, tak rozhodně s elektromobilem! Překvapilo nás, jak jednoduché a normální to celé vlastně bylo. Pionýrská léta už jsou dávno minulostí.
Autor článku

Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.
Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.