Obchodní válka pokračuje. EU uvalí na čínské elektromobily cla do výše 38 %

  • Obchodní spor mezi Čínou a Evropskou unií nadále graduje
  • Evropská komise se rozhodla zavést vyšší cla na čínské elektromobily
  • Čínské automobilky tak budou čelit clům ve výši až 38 %
MG MG4 EV

Čínská automobilka SAIC schytá nejvyšší možnou výši cla | foto: SAIC

V poslední době čelí Evropa přílivu levných čínských elektromobilů, což způsobuje problémy místním automobilkám, které nemohou elektromobily prodávat za tak nízké ceny. V důsledku toho čínské automobilky pomalu destabilizují evropský trh s elektromobily. Evropská unie si je toho vědoma a rozhodla se zakročit.

Další cla pro čínské automobilky

Cla na čínské automobilky již nějakou dobu existují, dosud byla ve výši 10 %. Evropská komise se ale rozhodla k ráznému kroku a cla zvýší až na 38 %, což je téměř čtyřnásobné navýšení. K finálnímu zvýšení ale dojde až v případě, že selžou vyjednávání s čínskou vládou, která vývoz elektromobilů do Evropy dotuje.

Pokud se vládní orgány nedohodnou, nová cla začnou platit již od 4. července, jak uvedla Evropská komise ve své tiskové zprávě. Zatím vše nasvědčuje tomu, že čínská vláda nebude chtít dotace na vývoz omezit.

Továrna v Číně

Čínské elektromobily jsou pro evropský trh stále větší problém


Čtěte také: Co sníží cenu elektřiny v Česku? Rozsáhlá studie našla zajímavou odpověď


Obchodní spor má více důvodů

Hlavním důvodem obchodního sporu mezi Čínou a Evropskou unií jsou sice aktuálně elektromobily, ale čínská vláda dotuje také vývoz solárních panelů, baterií či větrných turbín. Agresivní čínskou vývozní politikou tak trpí poměrně dost odvětví a firem.

Kvůli vysokým dotacím čínské vlády a levné pracovní síle je pro jakoukoliv evropskou firmu velmi těžké konkurovat těm asijským. Ve výsledku to poškozuje celý evropský trh a může vést k ukončení činnosti některých menších firem.

Každá automobilka bude mít jiné clo

Cla nebudou pro všechny automobilky stejně vysoká, ale každá bude mít své specifické. Nejvyšší clo bude mít společnost SAIC, a to ve výši 38,1 %, poté společnost Geely s 20 % a nejnižší clo bude mít BYD, a to ve výši 17,4 %. Vyšší cla na elektromobily nejspíše čínské společnosti nepřinutí omezit expanzi na evropské nebo americké trhy, a tak se v budoucnu můžeme dočkat jejich dalšího navýšení.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Obchodní válka pokračuje. EU uvalí na čínské elektromobily cla do výše 38 %

  • Obchodní spor mezi Čínou a Evropskou unií nadále graduje
  • Evropská komise se rozhodla zavést vyšší cla na čínské elektromobily
  • Čínské automobilky tak budou čelit clům ve výši až 38 %
MG MG4 EV

Čínská automobilka SAIC schytá nejvyšší možnou výši cla | foto: SAIC

V poslední době čelí Evropa přílivu levných čínských elektromobilů, což způsobuje problémy místním automobilkám, které nemohou elektromobily prodávat za tak nízké ceny. V důsledku toho čínské automobilky pomalu destabilizují evropský trh s elektromobily. Evropská unie si je toho vědoma a rozhodla se zakročit.

Další cla pro čínské automobilky

Cla na čínské automobilky již nějakou dobu existují, dosud byla ve výši 10 %. Evropská komise se ale rozhodla k ráznému kroku a cla zvýší až na 38 %, což je téměř čtyřnásobné navýšení. K finálnímu zvýšení ale dojde až v případě, že selžou vyjednávání s čínskou vládou, která vývoz elektromobilů do Evropy dotuje.

Pokud se vládní orgány nedohodnou, nová cla začnou platit již od 4. července, jak uvedla Evropská komise ve své tiskové zprávě. Zatím vše nasvědčuje tomu, že čínská vláda nebude chtít dotace na vývoz omezit.

Továrna v Číně

Čínské elektromobily jsou pro evropský trh stále větší problém


Čtěte také: Co sníží cenu elektřiny v Česku? Rozsáhlá studie našla zajímavou odpověď


Obchodní spor má více důvodů

Hlavním důvodem obchodního sporu mezi Čínou a Evropskou unií jsou sice aktuálně elektromobily, ale čínská vláda dotuje také vývoz solárních panelů, baterií či větrných turbín. Agresivní čínskou vývozní politikou tak trpí poměrně dost odvětví a firem.

Kvůli vysokým dotacím čínské vlády a levné pracovní síle je pro jakoukoliv evropskou firmu velmi těžké konkurovat těm asijským. Ve výsledku to poškozuje celý evropský trh a může vést k ukončení činnosti některých menších firem.

Každá automobilka bude mít jiné clo

Cla nebudou pro všechny automobilky stejně vysoká, ale každá bude mít své specifické. Nejvyšší clo bude mít společnost SAIC, a to ve výši 38,1 %, poté společnost Geely s 20 % a nejnižší clo bude mít BYD, a to ve výši 17,4 %. Vyšší cla na elektromobily nejspíše čínské společnosti nepřinutí omezit expanzi na evropské nebo americké trhy, a tak se v budoucnu můžeme dočkat jejich dalšího navýšení.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."