Čínské elektromobily v USA raketově podraží. Biden údajně chystá nová cla

  • Americké clo na čínské elektromobily by brzy mohlo vzrůst z 25 % na 100 %
  • Jedná se o součást širší revize celních tarifů zavedených předchozí vládou
  • Týkat by se to mělo i dalších zelených produktů, jako jsou solární panely a baterie
Prezident USA Joe Biden

Prezident USA Joe Biden | foto: AP

Dumpingové ceny čínských elektromobilů, které dotuje tamní vláda, jsou dlouhodobým trnem v oku nejen ostatních světových automobilek, ale i evropským a amerických politiků. V případě Spojených států by však jejich atraktivnost mohlo již brzy výrazně klesnout. Americká vláda se údajně chystá oznámit nová cla na několik kategorií čínského zboží, včetně tzv. zelených produktů, jako jsou solární panely a baterie, ale především chce zvýšit clo na čínské elektromobily ze současných 25 % na 100 %, informuje server Electrek.

Stanou se čínské elektromobily v USA neprodejné?

Aktuálně podléhají všechny automobily vyrobené v Číně 25% clu při dovozu do USA. K tomu je nicméně nutné připočíst další dodatečné clo ve výši 2,5 %, které se vztahuje na všechny zahraniční automobily. Není proto divu, že čínské automobilky při vývozu svých elektromobilů začaly dávat přednost zemím s nižšími cly.

Vzhledem k nízkým cenám čínských elektromobilů by však i s 25% clem mohly být na americkém trhu konkurenceschopné. Proto se většina pozorovatelů shodovala na tom, že je pouze otázkou času, kdy proniknou na americký trh. Tomu se americký prezident Biden rozhodl zabránit stůj co stůj. Po zčtyřnásobení cla na 100 % se budou čínské elektromobily ve Spojených státech reálně prodávat za dvojnásobek své ceny. I když to zatím nebylo oznámeno a Bílý dům odmítl jakékoli komentáře, očekává se oznámení nových cel už v úterý.

Zvýšení cel však není první krok, který současná americká vláda udělala, aby omezila schopnost čínských výrobců automobilů působit na americkém trhu. Už zákon o snížení inflace, který aktualizoval daňový kredit na elektromobily v USA, zahrnoval protekcionistická opatření, která zabránila elektromobilům čínského původu využívat kredit. Čistým důsledkem této regulace je, že baterie pocházející z Číny mají těžší přístup k daňovým úlevám v USA, což snižuje jejich konkurenceschopnost na americkém trhu.

Logo BYD

Americký trh ztratí pro čínskou automobilku BYD smysl


Čtěte také: Trump láká ropné manažery. Slibuje zaříznutí podpory elektroaut


Čína předbíhá v elektromobilitě svět

Přes pomalý rozjezd je dnes Čína jedním z tahounů elektromobility. Ještě v roce 2015 měly elektromobily na zdejším automobilovém trhu pouhých 0,84 %. Spojené státy na tom v té době byly s 0,66 % jen o něco málo hůř. V roce 2023 se podíl v elektromobilů zvýšil v USA na skromných 7,6 % (Kalifornie měla 21,4 %), zatímco v Číně už to bylo neuvěřitelných 37 %. Tento obrat je o to víc neuvěřitelný, že ještě v roce 2020 to bylo jen 5 %.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Čínské elektromobily v USA raketově podraží. Biden údajně chystá nová cla

  • Americké clo na čínské elektromobily by brzy mohlo vzrůst z 25 % na 100 %
  • Jedná se o součást širší revize celních tarifů zavedených předchozí vládou
  • Týkat by se to mělo i dalších zelených produktů, jako jsou solární panely a baterie
Prezident USA Joe Biden

Prezident USA Joe Biden | foto: AP

Dumpingové ceny čínských elektromobilů, které dotuje tamní vláda, jsou dlouhodobým trnem v oku nejen ostatních světových automobilek, ale i evropským a amerických politiků. V případě Spojených států by však jejich atraktivnost mohlo již brzy výrazně klesnout. Americká vláda se údajně chystá oznámit nová cla na několik kategorií čínského zboží, včetně tzv. zelených produktů, jako jsou solární panely a baterie, ale především chce zvýšit clo na čínské elektromobily ze současných 25 % na 100 %, informuje server Electrek.

Stanou se čínské elektromobily v USA neprodejné?

Aktuálně podléhají všechny automobily vyrobené v Číně 25% clu při dovozu do USA. K tomu je nicméně nutné připočíst další dodatečné clo ve výši 2,5 %, které se vztahuje na všechny zahraniční automobily. Není proto divu, že čínské automobilky při vývozu svých elektromobilů začaly dávat přednost zemím s nižšími cly.

Vzhledem k nízkým cenám čínských elektromobilů by však i s 25% clem mohly být na americkém trhu konkurenceschopné. Proto se většina pozorovatelů shodovala na tom, že je pouze otázkou času, kdy proniknou na americký trh. Tomu se americký prezident Biden rozhodl zabránit stůj co stůj. Po zčtyřnásobení cla na 100 % se budou čínské elektromobily ve Spojených státech reálně prodávat za dvojnásobek své ceny. I když to zatím nebylo oznámeno a Bílý dům odmítl jakékoli komentáře, očekává se oznámení nových cel už v úterý.

Zvýšení cel však není první krok, který současná americká vláda udělala, aby omezila schopnost čínských výrobců automobilů působit na americkém trhu. Už zákon o snížení inflace, který aktualizoval daňový kredit na elektromobily v USA, zahrnoval protekcionistická opatření, která zabránila elektromobilům čínského původu využívat kredit. Čistým důsledkem této regulace je, že baterie pocházející z Číny mají těžší přístup k daňovým úlevám v USA, což snižuje jejich konkurenceschopnost na americkém trhu.

Logo BYD

Americký trh ztratí pro čínskou automobilku BYD smysl


Čtěte také: Trump láká ropné manažery. Slibuje zaříznutí podpory elektroaut


Čína předbíhá v elektromobilitě svět

Přes pomalý rozjezd je dnes Čína jedním z tahounů elektromobility. Ještě v roce 2015 měly elektromobily na zdejším automobilovém trhu pouhých 0,84 %. Spojené státy na tom v té době byly s 0,66 % jen o něco málo hůř. V roce 2023 se podíl v elektromobilů zvýšil v USA na skromných 7,6 % (Kalifornie měla 21,4 %), zatímco v Číně už to bylo neuvěřitelných 37 %. Tento obrat je o to víc neuvěřitelný, že ještě v roce 2020 to bylo jen 5 %.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."