Tesla upozorňovala, že od 1. července bude zdražovat
Důvodem mělo být zavedení dovozních cel na elektromobily vyráběné v Číně
Týkalo by se to Modelu 3, jenže k ničemu zatím nedošlo a neví se proč
Evropská unie měla od 4. července zavést nová dovozní cla na elektromobily vyráběné v Číně, jak jsme informovali téměř před měsícem. Toto opatření by se dotklo nejen čínských automobilek, ale i společností jako je Tesla, která v Šanghaji vyrábí Model 3 určený pro evropský trh. Přestože Tesla upozorňovala skrze svůj oficiální web na „pravděpodobný“ nárůst cen od 1. července právě z důvodu těchto dovozních cel, k žádnému zvýšení cen zatím nedošlo.
Proč EU zvyšuje dovozní cla na elektroauta z Číny?
EU dlouhodobě sleduje trh s elektromobily a snaží se podporovat místní výrobce. Koneckonců, asi je každému jasné, že by bylo lepší vyrábět ekologická auta na baterie přímo na Starém kontinentu, než je sem dovážet z druhého konce světa a do jejich ekologie nezapočítávat uhlíkovou stopu z dovozu.
Zavedení cel na dovoz elektromobilů z Číny mělo být jedním z kroků, jak tuto podporu posílit. Cla měla vyrovnat konkurenční výhodu čínských výrobců, kteří často profitují z nižších výrobních nákladů a státních subvencí. Kvůli tomu, že v Číně vyrábí i například americká Tesla, se nastavila různě vysoká cla. V EU má aktuálně probíhat vyšetřování, jakým způsobem Čína „křiví“ trh.
Tesla, která vyrábí svůj Model 3 v šanghajské Gigafactory a dováží jej do Evropy, předem varovala své zákazníky o možném zvýšení cen. Na svých webových stránkách uvedla, že kvůli plánovaným clům by se cena mohla od 1. července zvýšit. Toto upozornění vedlo mnoho zákazníků k očekávání, že se ceny skutečně zvednou.
Navzdory těmto předpovědím se ceny Tesla Model 3 k dnešnímu dni nezměnily. Podle dostupných informací se zdá, že EU odložila zavedení těchto cel, neboť jejich účinek není zatím patrný ani v cenách, ani v oficiálních oznámeních.
Možné důvody odložení
Existuje několik možných důvodů, proč k zavedení cel dosud nedošlo.
Politické a ekonomické tlaky: Zavedení nových cel může mít dalekosáhlé důsledky nejen pro čínské výrobce, ale i pro evropské spotřebitele a firmy. Je možné, že se EU rozhodla opatření přehodnotit či odložit kvůli politickým a ekonomickým tlakům.
Jednání a dohody: Existuje možnost, že probíhají jednání mezi EU a Čínou, která by mohla vést k dohodám o podmínkách dovozu elektromobilů bez nutnosti zavádění cel.
Administrativní zpoždění: Proces zavádění nových cel může být zpožděn z administrativních důvodů, ať už jde o nutné schvalovací procesy nebo logistické překážky.
Zdražení přijde, jen se neví kdy
I když dnes, 4. července, k zavedení cel nedošlo, situace se může v blízké budoucnosti změnit. Výrobci i spotřebitelé by měli být nadále informováni a připraveni na možné změny na trhu. Tesla a další automobilky budou pravděpodobně pokračovat v monitorování situace a reagovat na jakékoli nové regulace ze strany EU.
Prozatím mohou zákazníci těžit z aktuálních cenových podmínek, ale s vědomím, že se mohou v krátkodobém horizontu změnit. Jakékoli budoucí kroky EU v této oblasti budou pečlivě sledovány a analyzovány jak automobilkami, tak spotřebiteli.
Odjakživa fandím pokroku technologií, nejen ve světě mobilních zařízení a automobilů. Bez chytrých a užitečných inovací je život jako bez vína, žen, nebo vy víte čeho.
Odjakživa fandím pokroku technologií, nejen ve světě mobilních zařízení a automobilů. Bez chytrých a užitečných inovací je život jako bez vína, žen, nebo vy víte čeho.