5 hlavních důvodů, proč byste si určitě neměli koupit elektromobil

Samuel Novotný
  • Elektrická vozidla začínají být na silnicích čím dál častější a obyčejnější
  • I přes spoustu výhod s sebou však elektromobilita přináší i určitá úskalí a problémy
  • Pojďme se tedy podívat na 5 důvodů, proč pro vás elektromobil možná není to pravé ořechové
Sestavili jsme názorový článek, proč si nekoupit elektromobil!
Sestavili jsme názorový článek, proč si nekoupit elektromobil!

Ačkoliv elektromobilita zažívá za několik posledních let obrovský boom, kdy se propaguje jako moderní a čistý způsob dopravy, tak i přesto s sebou přináší dost problémů. Kvůli nim elektromobily nejsou pro každého a pro někoho by mohl být dokonce přechod na něj naprosto nemyslitelný. Přesně proto si teď ukážeme celkem 5 důvodů, proč byste si neměli pořizovat elektrické vozidlo.


Kapitoly


Ceny jsou stále příliš vysoké

Jedním z největších současných strašáků elektromobility je vysoká pořizovací cena. Je sice pravda, že na provoz a údržbu jsou elektromobily méně náročné, což vám ve výsledku i nějakou tu korunu ušetří, ovšem pořizovací cena je stále pro většinu lidí moc vysoká.

To je také vidět na samotných prodejích elektrovozů. Není náhoda, že nejprodávanějším elektromobilem je americká Tesla Model 3, které se občas přezdívá lidový elektromobil. Cena její nejzákladnější verze však stejně přesahuje 1 milion korun, což je v porovnání se spalovacími vozy pořád vcelku dost peněz.

Tento problém by však mohly dočasně vyřešit dotace. Z dlouhodobého hlediska se pak počítá s postupným poklesem cen elektrovozů, ovšem v současné době jsou elektromobily pro většinu lidí na světě pořád cenově velmi nedostupné. S jejich stářím se to ovšem taktéž změní, protože se jich začne objevovat v autobazarech více.

Hyundai Ioniq 5 patří mezi ty dostupnější elektromobily
Hyundai Ioniq 5 patří mezi ty dostupnější elektromobily

Čtěte také: Fakta a mýty o elektromobilech – Jsou elektromobily drahé nebo levné?


Jak je to s dojezdem?

Přestože u některých elektromobilů v dnešní době dojezd přesahuje již 700 km na jedno nabití, přičemž některé budoucí modely slibují až dojezd 1200 km, tak tyto elektromobily bývají více než drahé. Většina levnějších elektromobilů pak nabízí dojezd přibližně v rozmezí 300 – 500 km, což už není nijak špatné, ovšem není to ani žádná sláva.

Kromě toho je dojezd elektrovozu ovlivňován řadou faktorů, mezi které patří například venkovní teplota. V zimě je dost zpravidla o několik procent nižší než v létě. Dále je potřeba počítat s tím, že váš dojezd v elektromobilu ovlivňuje i styl vaší jízdy, kdy agresivnější jízda ubírá baterii rychleji. To samé platí pro spuštěnou klimatizaci.

Určitě se najde spousta lidí, kterým bude takový dojezd i tak bohatě stačit, ovšem řadíte se mezi ně? To je otázka, protože existuje také velké množství lidí, kteří denně najedou 300 a více kilometrů. Těm už by elektromobily s takovým dojezdem pravděpodobně nevyhovovaly. V tu chvíli je vhodné sáhnout po naftovém řešení.

Tesla Model 3 při odjezdu z města
Tesla Model 3 při odjezdu z města

Čtěte také: Fakta a mýty o elektromobilech – Jaký je dojezd elektromobilů?


Délka nabíjení

Kromě dojezdu je také u elektromobility značným rozdílem a nezvykem nabíjení, které je navzdory neustálému vylepšování technologií stále o dost delší jak tankování na benzínce. Rychlost nabíjení se navíc neodvíjí pouze od výkonu nabíjecí stanice, ale závisí také na maximálním napětí baterie.

Pokud tedy nemáte možnost, jak si elektromobil nabít u sebe doma přes noc, tak byste pravděpodobně museli alespoň jednou za pár dní navštívit nějakou nabíjecí stanici a tam strávit od několika desítek minut až po pár hodin. Opět ovšem záleží na několika faktorech.

Obrovskou výhodu má s nabíjecími stanicemi Tesla
Obrovskou výhodu má s nabíjecími stanicemi Tesla

Čtěte také: Fakta a mýty o elektromobilech – Jak dlouho trvá nabíjení elektromobilu?


Málo nabíječek

Dalším potenciálním problémem a důvodem, proč nevycházet vstříc elektromobilitě, může být počet nabíječek. Těch je dle dat ze začátku letošního roku na území ČR celkem 1516. Tyto dobíjecí body se nacházejí na celkem 734 veřejných nabíjecích stanicích.

Pokud pak počet srovnáme s registrovanými elektromobily, tak nám vyjde, že na jednu nabíječku vychází asi 5 elektromobilů. Dost podobný poměr pak vychází v celé EU, ovšem ne všem může být zkrátka návštěva nabíječek příjemná, což dost souvisí s posledním bodem.

Přechod na elektromobilitu není jednoduchý

Posledním bodem, proč byste si neměli kupovat elektromobil, je samotný přechod z konvenčního vozu k elektrickému. Je to zkrátka velká změna, kdy se při přechodu musíte adaptovat novým podmínkám, které s novou technologií přicházejí. Mezi ty patří například navyknutí si na pravidelnou návštěvu nabíječek či mírnější jízda.

Ne každý je totiž schopný se přizpůsobit novým zvykům. Nakonec je tedy zcela na vás, zda si myslíte, že je elektromobilita pro vás, anebo zda radši zůstanete nadále u konvenčních vozidel.


Komentáře


Nejnovější články