Ministerstvo průmyslu a obchodu teď zveřejnilo seznam veřejných nabíjecích stanic v České republice, jde o stav aktuální k 31. prosinci 2020. Podle nejnovější statistiky je v ČR celkem 734 nabíjecích stanic pro elektromobily a na nich celkem 1516 dobíjecích bodů, tedy nabíječek.
„V souvislosti s rozvojem veřejné dobíjecí infrastruktury se nejčastěji hovoří o 3 energetických skupinách: ČEZ, PRE a E.ON, které v součtu provozují 71 % stanic. Více než třetinu (35 %) stanic provozuje ČEZ, 26 % PRE a 10 % E.ON. Nejvíce DC stanic (tedy rychlonabíjecích – pozn. redakce), a sice celkem 195, provozuje ČEZ, dále 69 PRE, 51 E.ON a 22 MOL.“ píše se v oficiální tiskové zprávě Centra dopravního výzkumu.
V Česku je evidováno celkem 54 subjektů provozujících veřejné nabíjecí stanice. Pokud jde o počet elektromobilů, k 31. prosinci 2020 to bylo 7 109 čistě elektrických aut z kategorie M1. Na jeden nabíjecí bod tak připadá 4,7 aut do zásuvky.
„Poměr pět ku jedné je v podstatě obdobný jako průměr v rámci zemí EU,“ říká Ing. Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu a dodává: „Například v Německu, které v uplynulých 4 letech registrovalo 319 tisíc nových osobních elektromobilů, je tento poměr 8:1, ve Francii 6:1 (210 tisíc elektromobilů), Nizozemsku pak 3:1 (169 tisíc elektromobilů).“
Čtěte také: Dotace na elektromobily v roce 2021 v ČR pravděpodobně nebudou
Při interpretaci těchto dat je ovšem důležité si dát pozor na to, že srovnání vychází z dat EAFO a registrací nových osobních vozidel. Data však nezohledňují například dovozy a registrace starších vozidel, v Česku podle posledních dostupných informací z registru vozidel tvoří tzv. sekundární trh s elektromobily cca pětinu vozidel (18 %).
Pokud tedy vezmeme v potaz všechna reálně registrovaná plně elektrická vozidla v ČR a porovnáme s oficiálním počtem dobíjecích bodů dle Ministerstva průmyslu a obchodu, dojdeme k závěru, že poměr 5 vozidel na 1 bod v podstatě odráží českou realitu.
Ministerstvo průmyslu a obchodu teď zveřejnilo seznam veřejných nabíjecích stanic v České republice, jde o stav aktuální k 31. prosinci 2020. Podle nejnovější statistiky je v ČR celkem 734 nabíjecích stanic pro elektromobily a na nich celkem 1516 dobíjecích bodů, tedy nabíječek.
„V souvislosti s rozvojem veřejné dobíjecí infrastruktury se nejčastěji hovoří o 3 energetických skupinách: ČEZ, PRE a E.ON, které v součtu provozují 71 % stanic. Více než třetinu (35 %) stanic provozuje ČEZ, 26 % PRE a 10 % E.ON. Nejvíce DC stanic (tedy rychlonabíjecích – pozn. redakce), a sice celkem 195, provozuje ČEZ, dále 69 PRE, 51 E.ON a 22 MOL.“ píše se v oficiální tiskové zprávě Centra dopravního výzkumu.
V Česku je evidováno celkem 54 subjektů provozujících veřejné nabíjecí stanice. Pokud jde o počet elektromobilů, k 31. prosinci 2020 to bylo 7 109 čistě elektrických aut z kategorie M1. Na jeden nabíjecí bod tak připadá 4,7 aut do zásuvky.
„Poměr pět ku jedné je v podstatě obdobný jako průměr v rámci zemí EU,“ říká Ing. Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu a dodává: „Například v Německu, které v uplynulých 4 letech registrovalo 319 tisíc nových osobních elektromobilů, je tento poměr 8:1, ve Francii 6:1 (210 tisíc elektromobilů), Nizozemsku pak 3:1 (169 tisíc elektromobilů).“
Čtěte také: Dotace na elektromobily v roce 2021 v ČR pravděpodobně nebudou
Při interpretaci těchto dat je ovšem důležité si dát pozor na to, že srovnání vychází z dat EAFO a registrací nových osobních vozidel. Data však nezohledňují například dovozy a registrace starších vozidel, v Česku podle posledních dostupných informací z registru vozidel tvoří tzv. sekundární trh s elektromobily cca pětinu vozidel (18 %).
Pokud tedy vezmeme v potaz všechna reálně registrovaná plně elektrická vozidla v ČR a porovnáme s oficiálním počtem dobíjecích bodů dle Ministerstva průmyslu a obchodu, dojdeme k závěru, že poměr 5 vozidel na 1 bod v podstatě odráží českou realitu.