Ačkoliv veřejných dobíjecích stanic v Česku přibývá jakou hub po dešti, nemusí to vždy stačit. Zatímco blokování dobíjecích stanic zaparkovanými spalovacími auty, či elektrickými ale nenabíjenými, už se stává čím dál tím menším problémem, s narůstajícím počtem elektromobilů může docházet k jinému problému – vyšší obsazenosti nabíječek a s tím související potřebě rychle a efektivně zajistit jejich dobití a přeparkování.
Z tohoto důvodu byly už před lety vymyšlené poplatky za blokování nabíječek v případě, kdy jste na nich se svým elektromobilem už příliš dlouho. U jednotlivých provozovatelů veřejných dobíjecích stanic se penále liší, takže jsme dali dohromady přehled toho, kolik zaplatíte za „nadměrné využívání“ či blokování nabíječky s vaším elektroautem.
Někdy je to rozumná částka, jindy docela dobrý nesmysl, jako třeba v případě AC nabíjení u PRE, kde platíte už po 3 hodinách, kdy máte auto připojené na nabíječku, což s ohledem na to, že se doporučuje využívat pomalejší AC na delší nabíjení třeba přes noc, jako hloupost. Zde za pokutu dáte klidně i pár stovek.
Čtěte také: Cena nabíjení elektromobilu – ČEZ, PRE, E.ON
Jak píše na svém webu Tesla, jde o vzájemný respekt. „Chápeme, že může být frustrující přijet k nabíjecí stanici a zjistit, že místa blokují plně nabité vozy. Abychom všem zajistili lepší fungování sítě, zavádíme pro všechny naše modely poplatek za parkování bez nabíjení, jehož cílem je zvýšit dostupnost nabíjecích stanic Supercharger.“
Tento poplatek se nazývá různě, ale vždy má být vesměs poučným pro řidiče, kteří nechají své auto na veřejné nabíječce nesmyslně dlouho a tím mohou blokovat dobíjecí stanici ostatním. Z tohoto důvodu mají provozovatelé veřejných nabíjecích stanic zavedený poplatek, který se vám začne účtovat po určité době nabíjení, či po určité době od ukončení nabíjení (např. když je elektromobil plně dobitý).
V případě, že nabíjíte u společnosti ČEZ na AC stanici (do 43 kW), tak poplatek 2 Kč/min začíná běžet po 8 hodinách nabíjení. U rychlonabíjení přes DC (50 až 149 kW) zaplatíte 2 Kč/min od 91. minuty a dále, takže máte hodinu a půl na to dobít auto bez penále, což je úplně dostatečné. V případě, že využíváte nejrychlejší UFC stanice (150 kW a více), je poplatek 2 Kč/min účtovaný od 46. minuty a dále.
Pokud je nabíjení ukončeno, například z důvodu, že je vůz plně nabitý, pak vám začne běžet pokuta 2 Kč/min od 11. minuty a dále. Zpravidla ale stačí 10 minut k tomu, aby člověk dostal notifikaci například na mobil, že je nabíjení hotové a měl by kabel odpojit a nabíječku opustit.
Ve zkratce:
Nabíjení na AC stanici (do 43 kW) je u PRE možné bez dodatečného poplatku maximálně 3 hodiny, poté zaplatíte 0,50 Kč/min. V případě rychlonabíjení přes DC (50 až 149 kW) je poplatek zvýšený na 1 Kč/min a začíná běžet po hodině nabíjení. U nejrychlejších UFC stojanů (150 kW a více) se platí 2 Kč/min po 30 minutách na nabíječce.
Ve zkratce:
Ceník nejen za nabíjení, ale i poplatků za nečinnost/blokování elektromobilem je u společnosti E.ON ze všech tří tuzemských energetických společností provozujících veřejnou síť nabíječek jednoznačně nejpřehlednější. Poplatek je vždy 2 Kč/min a začíná běžet po překročeny doby, kterou máte na dobití svého vozu: u AC je to 8 hodin, u DC pak 1 hodina a u UFC většinou dostatečných 30 minut.
Ve zkratce:
Společnost Tesla provozuje v Česku síť rychlonabíjecích stanic Supercharger, a to aktuálně na 7 lokalitách, ve kterých je dostupný maximální výkon 125 až 250 kW. Zde jsou poplatky taktéž přehledné a férové.
Po dobití vozu máte 5 minut časové okno, během kterého se nic neplatí. Až následně vám poběží penále 10 Kč/min v případě, kdy je kapacita Superchargeru využita alespoň z 50 %, vyšší pokuta 20 Kč/min je účtována až při 100 % využití a má každého motivovat, aby zbytečně neblokoval síť.
Ve zkratce:
U provozovatele rychlonabíjecích stanic Ionity je situace složitější. Pokud si pořídíte dobíjecí kartu přímo od Ionity, pak nikde ve smlouvě ani v ceníku nemáte, že byste platili poplatek za to, kdy auto nabíjíte delší dobu, či máte jej připojené na nabíječku, ale už máte dobíjení ukončené.
Pokud ale využíváte dobíjecí kartu od vaší automobilky, například Audi, Škoda, Porsche, Hyundai, Kia a další, pak máte specifické podmínky, které se týkají obecně poplatku za překročení doby na nabíječce. V případě české Škodovky je to 90 minut na rychlých DC nabíječkách, kam spadají právě Ionity stojany, poté zaplatíte 0,15 eur/min (cca 3,80 Kč/min).
Co říkáte na výše uvedené podmínky a poplatky u společností ČEZ, PRE, E.ON, Tesla a Ionity, které musejí lidé zaplatit v případě, kdy dobíjejí delší dobu nebo blokují nabíjecí stanici ostatním? Napište nám do diskuze pod článkem.
Ačkoliv veřejných dobíjecích stanic v Česku přibývá jakou hub po dešti, nemusí to vždy stačit. Zatímco blokování dobíjecích stanic zaparkovanými spalovacími auty, či elektrickými ale nenabíjenými, už se stává čím dál tím menším problémem, s narůstajícím počtem elektromobilů může docházet k jinému problému – vyšší obsazenosti nabíječek a s tím související potřebě rychle a efektivně zajistit jejich dobití a přeparkování.
Z tohoto důvodu byly už před lety vymyšlené poplatky za blokování nabíječek v případě, kdy jste na nich se svým elektromobilem už příliš dlouho. U jednotlivých provozovatelů veřejných dobíjecích stanic se penále liší, takže jsme dali dohromady přehled toho, kolik zaplatíte za „nadměrné využívání“ či blokování nabíječky s vaším elektroautem.
Někdy je to rozumná částka, jindy docela dobrý nesmysl, jako třeba v případě AC nabíjení u PRE, kde platíte už po 3 hodinách, kdy máte auto připojené na nabíječku, což s ohledem na to, že se doporučuje využívat pomalejší AC na delší nabíjení třeba přes noc, jako hloupost. Zde za pokutu dáte klidně i pár stovek.
Čtěte také: Cena nabíjení elektromobilu – ČEZ, PRE, E.ON
Jak píše na svém webu Tesla, jde o vzájemný respekt. „Chápeme, že může být frustrující přijet k nabíjecí stanici a zjistit, že místa blokují plně nabité vozy. Abychom všem zajistili lepší fungování sítě, zavádíme pro všechny naše modely poplatek za parkování bez nabíjení, jehož cílem je zvýšit dostupnost nabíjecích stanic Supercharger.“
Tento poplatek se nazývá různě, ale vždy má být vesměs poučným pro řidiče, kteří nechají své auto na veřejné nabíječce nesmyslně dlouho a tím mohou blokovat dobíjecí stanici ostatním. Z tohoto důvodu mají provozovatelé veřejných nabíjecích stanic zavedený poplatek, který se vám začne účtovat po určité době nabíjení, či po určité době od ukončení nabíjení (např. když je elektromobil plně dobitý).
V případě, že nabíjíte u společnosti ČEZ na AC stanici (do 43 kW), tak poplatek 2 Kč/min začíná běžet po 8 hodinách nabíjení. U rychlonabíjení přes DC (50 až 149 kW) zaplatíte 2 Kč/min od 91. minuty a dále, takže máte hodinu a půl na to dobít auto bez penále, což je úplně dostatečné. V případě, že využíváte nejrychlejší UFC stanice (150 kW a více), je poplatek 2 Kč/min účtovaný od 46. minuty a dále.
Pokud je nabíjení ukončeno, například z důvodu, že je vůz plně nabitý, pak vám začne běžet pokuta 2 Kč/min od 11. minuty a dále. Zpravidla ale stačí 10 minut k tomu, aby člověk dostal notifikaci například na mobil, že je nabíjení hotové a měl by kabel odpojit a nabíječku opustit.
Ve zkratce:
Nabíjení na AC stanici (do 43 kW) je u PRE možné bez dodatečného poplatku maximálně 3 hodiny, poté zaplatíte 0,50 Kč/min. V případě rychlonabíjení přes DC (50 až 149 kW) je poplatek zvýšený na 1 Kč/min a začíná běžet po hodině nabíjení. U nejrychlejších UFC stojanů (150 kW a více) se platí 2 Kč/min po 30 minutách na nabíječce.
Ve zkratce:
Ceník nejen za nabíjení, ale i poplatků za nečinnost/blokování elektromobilem je u společnosti E.ON ze všech tří tuzemských energetických společností provozujících veřejnou síť nabíječek jednoznačně nejpřehlednější. Poplatek je vždy 2 Kč/min a začíná běžet po překročeny doby, kterou máte na dobití svého vozu: u AC je to 8 hodin, u DC pak 1 hodina a u UFC většinou dostatečných 30 minut.
Ve zkratce:
Společnost Tesla provozuje v Česku síť rychlonabíjecích stanic Supercharger, a to aktuálně na 7 lokalitách, ve kterých je dostupný maximální výkon 125 až 250 kW. Zde jsou poplatky taktéž přehledné a férové.
Po dobití vozu máte 5 minut časové okno, během kterého se nic neplatí. Až následně vám poběží penále 10 Kč/min v případě, kdy je kapacita Superchargeru využita alespoň z 50 %, vyšší pokuta 20 Kč/min je účtována až při 100 % využití a má každého motivovat, aby zbytečně neblokoval síť.
Ve zkratce:
U provozovatele rychlonabíjecích stanic Ionity je situace složitější. Pokud si pořídíte dobíjecí kartu přímo od Ionity, pak nikde ve smlouvě ani v ceníku nemáte, že byste platili poplatek za to, kdy auto nabíjíte delší dobu, či máte jej připojené na nabíječku, ale už máte dobíjení ukončené.
Pokud ale využíváte dobíjecí kartu od vaší automobilky, například Audi, Škoda, Porsche, Hyundai, Kia a další, pak máte specifické podmínky, které se týkají obecně poplatku za překročení doby na nabíječce. V případě české Škodovky je to 90 minut na rychlých DC nabíječkách, kam spadají právě Ionity stojany, poté zaplatíte 0,15 eur/min (cca 3,80 Kč/min).
Co říkáte na výše uvedené podmínky a poplatky u společností ČEZ, PRE, E.ON, Tesla a Ionity, které musejí lidé zaplatit v případě, kdy dobíjejí delší dobu nebo blokují nabíjecí stanici ostatním? Napište nám do diskuze pod článkem.