V Česku budou dotace na elektromobily a nabíjecí stanice, známe podrobnosti

Luboš Srb
  • Pokud to posvětí EU, dočkáme se v ČR konečně větších dotací do elektromobility
  • Celkem jde o částku 34,2 miliard korun pro roky 2021-2027
  • Stihneme dohnat již rozjetý vlak s elektromobily?
Nabíjení elektromobilu
Nabíjení elektromobilu

Dnešní konference pod záštitou místopředsedy Hospodářského výboru Poslanecké sněmovny PČR Mariana Jurečky měla zajímavé hosty a část patřila i tématu Česko a elektromobilita. Z úst Martina Voříška, který pracuje v Odboru sektorové expertízy a průmyslové politiky na Ministerstvu průmyslu a obchodu, jsme se dozvěděli nejnovější oficiální plány v otázce podpory a dotací elektromobility v Česku!

Dosavadní dotace na elektromobily

Ve zkratce, Česko patří na úplný chvost na poli elektromobility, ať už jde o současný stav či podporu a rozvoj. Jedním z důvodů mohou být dotace, které zde narozdíl od západních zemí nejsou pro běžné spotřebitele, ale jen pro podnikatele a vyvolené. Což samozřejmě vnímání a přijímání elektromobilů v běžné společnosti příliš nepomáhá, ba naopak. Aktuálně je v Česku přes 7 tisíc registrovaných elektromobilů a zhruba 700 veřejných nabíječek, a tak se můžeme porovnávat leda tak se zeměmi V4, pokud nechceme být k naprosté ostudě.

Martin Voříšek na dnešní konferenci uvedl, že k 31.12. 2020 bylo podpořeno v rámci programu OP PIK celkovou částkou téměř 200 milionů korun pořízení 1100 elektromobilů a 460 dobíjecích stanic, resp. nabíjecích bodů. Šlo o dotace pro podnikatele. Dále byl využitý program OPD, přes který byla podpořena instalace 500 rychlých + 1 000 klasických nabíječek, poté program IROP, přes který bylo pořízeno 79 elektrických autobusů, a nakonec Národní program životního prostředí, přes který obce a kraje nakoupily 600 elektromobilů za 400 milionů korun.

Nové operační programy na roky 2021 až 2027

Pokud jde o dotační podporu na poli elektromobility v Česku pro příští roky, tak opět bude k dispozici hned několik dotačních programů, přes které bude možné zakoupit výhodněji elektromobil, nabíjecí stanici, atd. Opět se ale nedočkají běžní spotřebitelé, ale pouze firmy a samozřejmě obce plus kraje.

Dotace na elektromobily od roku 2021
Dotace na elektromobily od roku 2021

Jaké budou nové dotační tituly?

Národní plán obnovy (NPO) počítá konkrétně s částkou 4,884 miliard korun, kterou si rozdělí podnikatelé (940 + 300 milionů korun), dále největší část si uzme hl. město Praha (2,9 miliard korun), potom část půjde na obytné domy připravené na elektromobilitu (144 milionů korun) a nakonec obce plus kraje si také vezmou část pro sebe (600 milionů korun).

Pokud jde o další programy, tak dotace ve výši 6 miliard korun půjdou z OPD na infrastrukturu, tedy výstavbu dobíjecích stanic. Podnikatelé mají mít možnost si rozdělit 1,7 miliard korun z programu OP TAK, přičemž půjde o dotaci na pořízení nového elektromobilu. Chybět nebude ani program IROP, který má rozdělit 8,2 miliard korun na veřejnou dopravu, tedy pro dopravní podniky a dopravce.


Čtěte také: Elektromobily nebudou dražší než spalovací auta. Cena výroby se srovná


Nabíjení elektromobilu Tesla Model 3
Nabíjení elektromobilu Tesla Model 3

Česko na elektromobilitu rozdá 34,2 miliard korun

Celkem tedy půjde o dotace ve výši 34,2 miliard korun, které má Česko investovat v podobě dotací na elektromobilitu v letech 2021 až 2027. Nicméně to celé ještě musí posvětit EU, což se podle dřívějších informací nemusí stihnout v letošním roce. Takže by dotace začaly až v roce 2022.

Každopádně každé 2 roky má dojít k aktualizaci plánu podle vývoje, takže se částky ještě mohou a nejspíše i budou měnit. Od roku 2027 do roku 2036 pak počítá Modernizační fond s částkou 13,4 miliard korun, která by mimo jiné měla pomoci posunout ČR tam, kde chceme jako automobilový stát být. Protože kolem roku 2030 se bude lámat chleba a bude se pomalu rozhodovat o tom, jaká bude budoucnost naší země, která historicky staví právě na automobilovém průmyslu.

Predikce na rok 2030

Podle předpovědí Ministerstva průmyslu a obchodu by mělo do roku 2030 jezdit v Česku 220 až 500 tisíc bateriových elektromobilů, nepočítaje elektrická kola či koloběžky. Elektrických autobusů by mělo být 800 až 1 200 kusů. A pokud jde o vodíkové elektromobily, tak těch by prý mělo být 40 až 50 tisíc, přičemž 800 – 900 v podobě autobusů. Dobíjecích stanic, tedy bodů, by mělo být 19 až 35 tisíc a vodíkových stanic pak 80.

Podcast


Autor článku

Luboš Srb - Šéfredaktor

Luboš píše o technologiích s důrazem na užitečnost pro čtenáře. Od roku 2007 publikoval přes 8 000 článků, začínal jako zakladatel magazínu Mobilizujeme.cz. V osobním životě sází na produkty od Applu a Tesly.


Komentáře


Nejnovější články