Je to především vyšší pořizovací cena, co stále brání většímu rozšíření elektromobilů. Ačkoliv elektromobily jsou konstrukčně mnohem jednodušší a vyspělejší, než spalovací auta. Vždyť pohyblivých součástek je v běžném elektromobilu méně než 20, kdežto u konvenčního vozu je to kolem 2 000. I proto je životnost elektromobilů mnohem větší a za celou tu dobu potřebují zpravidla výrazně méně servisu a oprav, což stejně jako ekologičtější provoz a mnoho dalších výhod hraje v jejich prospěch.
V nejnovějším výzkumu se tedy výzkumné oddělení investiční banky UBS zaměřilo na to, kdy dojde k cenové paritě mezi elektromobily a spalovacími auty. Jinými slovy kdy bude stát výroba elektromobilu stejně, jako v případě spalováku. Podrobně prověřili baterie od sedmi největších výrobců, protože právě tahle komponenta dělá zhruba 25-40 % celkové ceny elektromobilu a zbytečně tak prodražuje a znevýhodňuje elektroauta na trhu.
Do roku 2022 se mají baterie vyrábět za méně než 100 dolarů za kilowatthodinu, což je právě ona magická hranice, kterou už několikrát zmiňoval třeba Elon Musk z Tesly. Náklady by měly klesnout asi o 1 900 dolarů za auto. Nicméně to dle studie ještě nezajišťuje, že se budou elektromobily vyrábět za stejnou cenu jako konvenční vozy.
Prý až v roce 2024 nadbytečné náklady zcela zmizí a dojde tak k očekávané cenové paritě. Výroba obou typů vozidel bude stát stejně. Můžeme předpokládat, že tím to neskončí a v dalších letech bude výroba elektromobilů dokonce levnější, než v případě spalovacích aut. Ale to teprve uvidíme.
Čtěte také: Výhody a nevýhody elektromobilů jsou diskutabilní. Co je skutečný důvod?
Podle expertů z firmy UBS dosáhnout elektromobily na globálním trhu podílu 17 % do roku 2025 a 40 % do roku 2030. „Po roce 2025 už nezůstane moc důvodů, proč si pořídit spalovací auto.“ říká analytik Tim Bush. Podle něj nebudou posledním hřebíkem do rakve spalovacích aut pouze snížené náklady na výrobu baterií, ale také prosazení hybridních vozidel. Protože jakmile si lidé vyzkoušejí jízdu na elektřinu, už nebudou chtít nic jiného.
Je to především vyšší pořizovací cena, co stále brání většímu rozšíření elektromobilů. Ačkoliv elektromobily jsou konstrukčně mnohem jednodušší a vyspělejší, než spalovací auta. Vždyť pohyblivých součástek je v běžném elektromobilu méně než 20, kdežto u konvenčního vozu je to kolem 2 000. I proto je životnost elektromobilů mnohem větší a za celou tu dobu potřebují zpravidla výrazně méně servisu a oprav, což stejně jako ekologičtější provoz a mnoho dalších výhod hraje v jejich prospěch.
V nejnovějším výzkumu se tedy výzkumné oddělení investiční banky UBS zaměřilo na to, kdy dojde k cenové paritě mezi elektromobily a spalovacími auty. Jinými slovy kdy bude stát výroba elektromobilu stejně, jako v případě spalováku. Podrobně prověřili baterie od sedmi největších výrobců, protože právě tahle komponenta dělá zhruba 25-40 % celkové ceny elektromobilu a zbytečně tak prodražuje a znevýhodňuje elektroauta na trhu.
Do roku 2022 se mají baterie vyrábět za méně než 100 dolarů za kilowatthodinu, což je právě ona magická hranice, kterou už několikrát zmiňoval třeba Elon Musk z Tesly. Náklady by měly klesnout asi o 1 900 dolarů za auto. Nicméně to dle studie ještě nezajišťuje, že se budou elektromobily vyrábět za stejnou cenu jako konvenční vozy.
Prý až v roce 2024 nadbytečné náklady zcela zmizí a dojde tak k očekávané cenové paritě. Výroba obou typů vozidel bude stát stejně. Můžeme předpokládat, že tím to neskončí a v dalších letech bude výroba elektromobilů dokonce levnější, než v případě spalovacích aut. Ale to teprve uvidíme.
Čtěte také: Výhody a nevýhody elektromobilů jsou diskutabilní. Co je skutečný důvod?
Podle expertů z firmy UBS dosáhnout elektromobily na globálním trhu podílu 17 % do roku 2025 a 40 % do roku 2030. „Po roce 2025 už nezůstane moc důvodů, proč si pořídit spalovací auto.“ říká analytik Tim Bush. Podle něj nebudou posledním hřebíkem do rakve spalovacích aut pouze snížené náklady na výrobu baterií, ale také prosazení hybridních vozidel. Protože jakmile si lidé vyzkoušejí jízdu na elektřinu, už nebudou chtít nic jiného.