Elektrickevozy.cz

Trendy: elektromobilová revoluce v ČR | Tesla Model 3 | elektromobily nebo hybridy? | TOP 10 elektromobilů pro rok 2020

Názor: Výhody a nevýhody elektromobilů jsou diskutabilní. Co je skutečný důvod?

  |  Luboš Srb  |  48 komentářů

Víte, kolik je odborníků na elektromobily v České republice? Odpovím jednoduše, něco přes 10 milionů. Ale teď vážně – Víte, co je skutečný důvod, proč jsou vlastně elektromobily v posledních letech tak na vzestupu a mluví se o tom, že představují budoucnost osobní dopravy?

NÁZOR: Automobilky (ne)chtějí vyrábět nadčasové automobily jako Tesla

Ostré diskuze o elektromobilech

“Elektromobily jsou lepší než spalovací auta.” To vám řekne nejspíš každý jejich majitel, ať už je z jakéhokoliv koutu světa. Někteří budou tvrdit, že jsou elektroauta více ekologická, další se budou ohánět tím, je jsou celkově cenově výhodnější, no a někteří možná budou básnit, že jde především o pohodlnost. Vždyť jsou elektromobily krásně tiché, maximálně jednoduché na ovládání, reagují okamžitě, ale mají třeba i moderní bezpečnostní asistenty včetně autopilota, který dokáže být další úrovní, pokud by při řízení selhal řidič.

To vše je ovšem diskutabilní. Některé elektromobily mohou být celkově méně ekologické, než kdybyste si pořídili spalovací auto. Některé elektromobily a jejich provoz se vám setsakra mohou prodražit, že si pak budete říkat, proč jste raději nekoupili konvenční auto. A některé elektromobily také mohou být méně pohodlné či praktické, to když například budete mít auto s kratším dojezdem, budete jezdit delší trasy a čekat na nabití déle, než kdybyste jen natankovali palivo. A podobných příkladů bych dokázal vymyslet snad stovky.

NÁZOR: “Elektromobily jsou k ničemu, je to omyl a nemá to budoucnost”

V hospodě pak taková debata mezi zarytým majitelem elektromobilu a petrolheadem bude končit v lepším případě jen u ostrých slov. Zde to zjednoduším a řeknu, že vždy záleží samozřejmě na konkrétních scénářích a konkrétním autě, se kterým jezdíte. Navíc také často záleží na tom, jaké vlastně máte zkušenosti s oběma typy pohonů a kolik toho opravdu víte či nevíte o dnešních autech, ne o autech z minulého tisíciletí. Nebavme se o tom, co je lepší, ale snažme se přemýšlet nad souvislostmi, aniž bychom byli uzavřeni ve vlastní bublině.

Proč tedy elektromobil?

Už to bude téměř 10 let, kdy jsem poprvé řídil elektromobil. Za tu dobu se toho odehrálo opravdu hodně a kdybych si dnes měl do tehdy mého prvního elektromobilu sednout, asi by se mi vlastně ani nechtělo. Vývoj jde totiž neuvěřitelně rychle dopředu. Tenkrát to byly spíše jen nákupní tašky či přibližovadla, dnes jsou to v některých případech naprosto plnohodnotná auta s dojezdem přes 500 km, maximálním pohodlím, nejmodernějšími technologiemi, konektivitou. Ano, mají stále nedostatky a stojí obecně více než srovnatelně vybavená spalovací auta, ale je to teprve několik let skutečného vývoje. Celý automobilový průmysl se rychle mění a začíná reagovat na nové zákazníky, kteří chtějí jiné auto, než chtěli jejich rodiče. Pokud se vám teď žádný elektromobil nelíbí, možná se to změní za pár let.

Abych se tedy vrátil k nosné otázce celého mého názorového článku, tak “Víte, co je skutečným důvodem, proč jsou podle mě elektromobily budoucností?” Je to udržitelnost. Možná si pod tím nepředstavíte nic konkrétního, tak si s dovolením vypůjčím, co se dočtete na Wikipedii – “Udržitelný rozvoj je způsob rozvoje lidské společnosti, který uvádí v soulad hospodářský a společenský pokrok s plnohodnotným zachováním životního prostředí.” Nejde však jen o nějakou ekologii, která je stejně většině lidem ukradená, ale především o to, že se mění doba, lidé, a tak se tomu musejí přizpůsobit i produkty.

TIP: Šéf Volkswagenu upozorňuje, aby koncern neskončil jako dříve slavná Nokia

Některé automobilky už to pochopily, ať už jde například o Teslu, která novou éru odstartovala, nebo třeba koncern Volkswagen, podle kterého jsou auta něco jako smartphony na kolech. Nemusíme se tady bavit jen o typu pohonu, ale komplexně o tom, že nová auta pro novou dobu budou muset být technologicky vyspělejší (už nebude stačit jen vyrobit automobil, ale bude potřeba se starat o software, aktualizace, služby, využití internetu, apod., což změní celý byznysový model tradičních automobilových firem), budou muset být zábavnější, bezpečnější, zkrátka jít s dobou. A vlastně by mohlo dojít i k tomu, že je zákazníci nebudou muset vlastnit, ale budou si je jen pronajímat, jako službu. Kdo ví, co se v budoucnosti osvědčí, nejen z ekonomického hlediska.

V dlouhodobém horizontu pak udržitelnost znamená například snižování emisí a dopadu aut na životní prostředí. Ano, ne každý potřebuje jezdit elektromobilem a ne pro každého to představuje a do budoucna bude představovat to nejlepší, ať už z ekonomického či ekologického pohledu. Nicméně pokud by se i nadále drtivou většinou podílela na dopravě jen spalovací auta, pak by byl tento stav trvale neudržitelný. Ke změnám klimatu už dávno dochází a s tím, jak bychom dále zrychlovali tempo těžby ropy, bychom ještě výrazněji změnili podmínky na planetě. Ta si s tím sice dokáže poradit, ale pro naše životy a především pak životy těch, kteří se nedokáží bránit (živočichové), by to pak znamenalo katastrofu.

Budoucnost je. Ale není ani čistě spalovací, ani čistě elektrická

Udržitelnost za mě představuje potřebný směr vývoje celé naší planety, včetně automobilismu. Neříká, že musíte jezdit s elektromobilem nebo se spalovacím autem, ale respektuje stav, kdy nebude docházet k některému z extrémů.

Pokud bychom se teď všichni najednou chtěli zbavit konvenčních aut a vyměnit je co nejrychleji za plně elektrická, zkrátili bychom tím životní cyklus již vyrobeného zboží, což by mělo negativní efekt. Navíc bychom najednou potřebovali vytěžit mnohem více vzácných kovů a ty pak použít na baterie. Pokud bychom naopak někdy časem měli jen čistě elektrická auta, mohlo by dojít k tomu, že nepřejedete delší vzdálenosti na místech, kde se postavit nabíjecí stanice prostě nevyplatí, když to přeženu, tak třeba někde v opuštěnějších částech Afriky.

Ne, ani jeden extrém za mě není správný. Budoucnost u aut tedy za mě není ani elektrická, ani spalovací, ale trvale udržitelná. Souhlasíte, nebo co si o tom myslíte vy?

ŠTÍTKY:, , , , , , ,

Diskuze

Zásady komentářů: Vyjadřujte se k tématu a buďte ohleduplní k ostatním.
Komentáře považované za spam, komentáře výhradně propagační povahy nebo vulgární komentáře budou smazány.
avatar
8 Comment threads
40 Thread replies
3 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
19 Comment authors
KerosinMiloš TrpišovskýBobanPetrKMartin Recent comment authors
  Přihlásit k odběru  
nejnovější nejstarší
Upozornit na
Kerosin
Kerosin

Když NÁZOROVÝ článek, tak názorová reakce – tedy bez faktů, studií a odkazů – jen názor. 1) Ropa dojde. Ne zítra, ne za deset let a možná ani za padesát, ale stovky let to taky nebudou. Jednou dojde. Na technologii založené na spalování fosilních paliv není nic udržitelného. Z pohledu dnešního dopoledne se to zdá jako hrozně dlouhá doba, kterou není třeba se zabývat. No ale on je to vlastně jen jeden lidský život – takže jak my se zachováme dnes, v tom budou žít naše děti. 2) Proč je asi na veřejnosti (zastávky hromadné dopravy, hospody atd…) zakázáno kouřit,… Číst vice »

lapo
lapo

K té udržitelnosti a ekologii bych dodal že je potřeba udržovat technické možnosti v dané době… Před 30lety jsem četl o stanici na měsíci po roce 2000 apod., nakonec jsme v roce 2020 od toho ještě dál než tenkrát. Spalovací auto s Euro 6 se rovná EV co se týče ekologické stopy (od výroby přes spotřebu až po likvidaci). Proč tedy automobilky nesmyslně pokutovat za ekologická auta?…ano je pravda, že to pomohlo nastartovat trh s elektroauty, to je vše do plusu, ale to samé by dokázala sama Tesla, protože za 10 let ji budou těžko dohánět… Evropě by pomohlo naopak… Číst vice »

hanh
hanh

Cena provozu BEV je niž než 1 Kč / km. Pokud můžete nabíjet doma, tak ještě méně. Nevěřte lžím. Komu budete věřit. Někomu kdo ho má nebo někomu z Autofora, kdo BEV nesnáší. Ani auta s Euro 6 nejsou spása, protože dané limity nemají v běžném provozu a pouze je splní jako nová. Větší dieselových aut katalyzátory a filtry pevných částic na hranici životnosti a jsou funkční až po záběhu. Takže třeba 300 tic. aut v Praze každé ráno jsou úplně děsivé nad tyto normy. Každé popírače bych vyzval, aby poslali své dítě jít vedle 4 proudé vozovku 15 minut.… Číst vice »

Pepa
Pepa

Tady si někdo koupil elektromobil a cítí se jako nadridič. Pokud je pro vás tak důležitá udržitelnost, jezdeta vlakem, nebo na kole. Vaše auto díky tomu, že vyrábíme elektřinu z toho z čeho ji vyrábíme škodí přírodě jen o trochu hůř než klasické. Takže Vaše přirovnání s cigaretou na zastávce je úplně mimo. Děláte jako by to vaše nadauto jezdilo na vzduch. Jediný důvod proč se elektroata začínají vyrábět ve velkém, je umělá podpora produktu, který zatím není na takové technické úrovni, aby se sám prosadil. Věřím, že elektroauta mohou být cesta, ale je také docela možné, že to bude… Číst vice »

Kerosin
Kerosin

Mohu Vás ujistit, že já ne. A to hned z dvou důvodů.
1) EV máme, ale to naše jezdí převážně na slunce. Mám FVE ze které EV nabíjím, a na veřejné nabíječce jsem byl loni všeho všudy 5X.
2) Naprosto souhlasím s Vaším názorem na osobní mobilitu. Celý pracovní týden jezdím do práce kombinací kola a veřejné dopravy (vlak, a metro). Děti vodím do školky a školy pěšky, když jdu ráno na vlak. EV používáme jen při výletech.

Mrazik
Mrazik

A ty EV panely na strese vyrostli na strome, stacilo je z toho stromu jen sundat.

Kerosin
Kerosin

Myslíte FV panely – nic jako EV panely neznám.
Ne byly vyrobeny v EU.
A vy máte něco proti FV panelům?

Tomáš
Tomáš

To Kerosin: To nemá smysl. Fanatika nenapravíš. Hold brání něco, čemu celý život věřil a vyrůstal. Snad mu vnoučata odpustí

Boban
Boban

Jestli chcete řešit i výrobu a distribuci, tak nezapomeňte započítat těžbu ropy, transport ropy, rafinaci a opět transport na benzinky. K transportu se požívá elektřina pro čerpadla, ropné tankery, kamiony. Konkrétně u těch tankerů je všeobecně známo že jich stačí jen pár asi tak 20, k tomu aby zdvojnásobily zplodiny všech spalovacích vozidel na světě. Oproti tomu u elektřiny máte jen výrobu a zanedbatelné procento ztrát ve vedení při distribuci.

Miloš Trpišovský
Miloš Trpišovský

A mohu se zeptat jak to děláte v zimě, nejezdíte ? Nebo kecáte.

Kerosin
Kerosin

Nevím přesně jak byla míněna Vaše otázka ohledně zimy – ale budu odhadovat, že míříte ke sníženému výkonu FVE vlivem kratších dnů, a horšího počasí. 1) Už řádu let nejsou v ČR zimy co bývaly. Za letošní zimu, FVE podávala téměř nulový výkon v součtu 6 dní. A dalších cca 14 byl pod 50%. Zbytek už podávala dostačující výkon. 2) V létě vyrobí tolik, že jsem schopen si u dodavatele elektřiny ve virtuální baterii uložit až 5 MWh to mi skutečně na provoz domu a ježdění stačí bohatě na všechny dny v roce (nejen zimní, ale i ve zbytku roku… Číst vice »

hanh
hanh

Normální auto je čistější pouze cca do nájezdu velikosti baterie v kWh / tis km. Ano do té doby je normální auto v součtu čistější. Ale já hodlám najezdit víc než 75 tis. km. Pak už je vaše stopa rozhodně menší. Měla by se platit daň za kg uhlíku, které člověk vypustí do vzduchu. To by pak bylo zajímavé, že by BEV vycházelo lépe. I s energetickým mixem ČR. Jen si vypočtete kolik je v 1 l benzínu C. A kolik ho potřebujete pro získání. Všechny pěkné náklady, transportu, těžby, destilace, distribuce atd. Je “pěkné”, že u el. energie lidé… Číst vice »

Jiří Korec
Jiří Korec

Naprostý souhlas, mam s EV najeto už 60t km a už bych ho za spalovací nevymenil

Rocco Siffredi
Rocco Siffredi

Nikdo Vás nenutí. Já mám 5 aut a 3 motorky a EV si nekoupím. Ne že bych na něj neměl, ale ten uměle vyvolávaný elektroblázinec má dosti vratké nožky a nepatřím k lidem, co si to koupí, jen aby byli in. A vůni spálených oktanů žádná vrtačka nenahradí.

Zbyněk
Zbyněk

už jen Váš komentář ukazuje neobjektivnost a zaujatost. Podívám se na to jako řidič: EV je dynamičtější, levnější na provoz, nepotřebuje téměř žádný servis, nepotřebuju jezdit k pumpám, je mnohem komfortnější (např. klid, dynamika, předem si vyklimatizuju kabinu, sedadla, volant atd) Prostě EV mi jen velmi dobře slouží a kromě večerního zapojení konektoru doma do zásuvky s tím autem nemusím dělat vůbec nic a to nejstarší EV (cca 5 let) mají cca 250tis km. Vůni benzinu mám taky rád, mám (mj) doma starý veterán se vzduchem chlazeným 8-mi válcem a třeba v neděli v létě se s ním projet je… Číst vice »

Rocco Siffredi
Rocco Siffredi

Dynamika a cena za ujetý kilometr je u mne jediná výhoda EV, nikoliv však natolik zásadní, abych uvažoval o změně. S tou cenou za ujetý kilometr se to do budoucna postupně vyrovná, o to se postará zchudlý parlament. Zajet k pumpě není až takový problém, jaký z toho děláte. To spíše pro Vás bude v případě nouze problém najít volnou zástrčku. Klid? Já mám ale ten zvuk šestiválce s 320kw fakt rád, klimatizaci mám taky, tu má i embéčko v základu, auto má pokojovou teplotu, parkuji v garáži. No a cenu za servis neřeším, když chci opici, musím mít na… Číst vice »

Zbyněk
Zbyněk

no, dynamika, spolehlivost, komfort, žádné ohřívání studeného motoru, okamžitý výkon, nízké náklady atd… to je v podstatě to, co já od auta chci a proto mám EV. Myslím, že taky proto si kupujete elektrokolo a ne třeba motokolo nebo babetu… :) V garáži mám spalováky a EVéčka stojí venku. Elektrika je všude a na 90% cest stačí domácí nabití – sám mám s EV najeto cca 300tis km, takže vím o čem mluvím. Jinak žádný osobní spalovací auto nemá nezávislou klimatizaci, takže si předem klimu nepustíte bez nastartovaného motoru. A cenu za km neřeším pokud jde o mé jedno auto,… Číst vice »

Daniel
Daniel

To Zbyněk: řekl bych že to nemá cenu, podle jeho další komentáře se sám popsal jako sobce. Co rád tůruje auto na parkovišti.

PetrK
PetrK

Tak si pane Rocco jedno ze svých pěti aut nastartujte v zavřené garáži, a zkuste zhluboka dýchat tu vůni oktanů. Myslím, že dlouho se tou vůní opájet nebudete. A pro ostatní petroheady, upozorňuji, že na elektrickou energii spotřebovanou na těžbu, dopravu, rafinaci a distribuci 1l paliva, ujede městské BEV odhadem tak 20km. A uhlíková stopa srovnává jen zdraví neškodný CO2. Ale na ulici mne výfukové plyny tráví těžkými kovy a dalšími jedy. A ten komín co má BEV byť i v uhelné elektrárně, má řádově účinnější a spolehlivější filtry než katalyzátory aut. Tedy pokuj jej někdo nevyndal.

rock
rock

OK, souhlasím s udržitelností. Ale: – je BEV něco, co tu udržitelnost zabezpečí? Akumulátory se z něčeho vyrábí, toho něčeho se netěží v neomezeném množství. Je to udržitelný proces? Ani elektřinu zatím neumíme v našich podmínkách vyrábět udržitelným způsobem v dostatečném množství. – ropa dojde. Jednou. Nebylo by lepší nechat trh, ať se s tím vypořádá sám, až to bude aktuální? Pokud se jednou zvednou ceny fosilních pohonných hmot do neúnosné výše (k čemuž bude docházet pozvolna), zákazník sám přinutí hledat majoritní výrobce aut alternativní řešení. Aby to dávalo smysl, musí požadavek přijít zespoda, poptávkou. Ne direktivně shora. Navíc direktivně… Číst vice »

Swift
Swift

S tou konspirací už trochu přeháníte. Ten online režim je jako bonus pro “úřady” které toto zajímá. Zájem odspodu je, opravdu je a byl. Vzpomeňte si třeba na osud EV1. Protipólem toho vždy byla snaha velkých automobilek vyrábět jen nutné minimum EV. Důvody si vždy našli. Neatraktivní design, chybějící DC, málo karosářských verzí, malé či naopak luxusní EV. Střední kategorie byla nabídkou omezená. Mrkněte třeba na seznam “compliance cars” pro Kalifornii. A důvod? Ten je přece každému jasný. To co by trhu s EV pomohlo by byl nástup dalšího výrobce který od začátku bude vyrábět jen EV. Třeba takový Sono… Číst vice »

Rocco Siffredi
Rocco Siffredi

Já bych řekl, že nepřehání. Skutečně si myslíte, že on-line přenos je jako bonus pro úřady? Takoví důvěřiví lidé, jako jste Vy, jsou darem pro tuto prohnilou společnost, ovládanou špetkou vyvolených.

Swift
Swift

Ale přehání. Nikdo tu EV primárně nevyrábí a vyrábět nebude kvůli významu Vaší věty (ovládání špetkou vyvolených). A vůbec tu není rovnítko že SIM a datové přenosy bude mít jen EV!
A nestrašte něčím co už tu dávno je (analýzou dat). Viz Smartphony, TV s připojením na net, IP TV atd. Dav se “ovládá” jiným postupem než co si myslíte. Právě to šíření poplašných informací (v tomto případě konspiračních teorií) patří mezi manipulační techniky psychopatů kterým Vy říkáte elita.
Jinak zrovna já patřím mezi tu skupinu lidí která je značně imunní vůči manipulaci všeho druhu.

Rocco Siffredi
Rocco Siffredi

Ale já nikde netvrdím, že bude on-line přenos pouze u EV, nebo snad ano? Ani netvrdím, že se EV vyrábí pro ovládání mas špetkou vyvolených. Těch pár lidí, co si koupí EV to nevytrhne. O Vaší představě ovládání davu, o které si myslíte, že je právě ta správná, že tomu rozumíte jen Vy a že o tom víte nejvíce, jste se nesmyslně rozepsal Vy a o té tu s Vámi diskutovat nechci. Já jsem jen podotkl, že on-line přenos dat nebude úplně tak nezištný, jak se může zdát a jedná se o další spůsob zneužitelného šmírování, včetně možnosti napadení vozidla… Číst vice »

Kerosin
Kerosin

No tak jsem napsal svou reakci a až pak četl Vaši.
Takže +1

Kerosin
Kerosin

Tak doufám, že nemáte mobil, protože jeho pohyb se dá sledovat na dálku i když je vypnutý, dá se spustit jak audio odposlech, tak sledování kamerou. Doufám, že nechodíte po ulicích, kde je veřejný kamerový systém. Doufám, že nemáte doma internet, nebo kabelovku aby provider nevěděl kdy a na co koukáte. Doufám, že si hlídáte přelety všech sledovacích satelitů, které jsou schopné rozeznat z oběžné dráhy konkrétního člověka…. EV na tom, jak jsme sledováni už téměř nic nemění. I spalovací auta jsou neustále sledována přehledovými kamerami a radary. Nemluvě o tom, že už i některé fosily jsou OnLine, takže zrovna… Číst vice »

Kerosin
Kerosin

– souhlasím, že i BEV obsahují určité nerosty, což z nich dělá neudržitelnou technologii, ale mnohonásobně déle využitelnou než fosilní technologie. – Tohle by fungovalo, kdyby lidé jednali racionálně. Jenže nejednají. Mě opakovaně šokuje, kolik lidí žije stylem “rychle škubni, a po mě potopa”. V takové společnosti je prostě třeba ten autoritativní přístup formou direktiv. To jediné omezuje ty, kteří jsou ochotní pro svůj blahobyt omezit jiného člověka. – souhlas, i podle mého názoru není osobní automobilová doprava tou oblastí “industrializace” kde by měl být největší tlak. Lodní a letecká doprava jsou katastrofální, a obdobně některé průmyslové procesy Číny a… Číst vice »

rock
rock

první dva body: – nikdo není schopen reálně říct, jak dlouho by se udržely fosilní technologie. Stovku let? Za sto let by stupeň lidského poznání byl o tolik vyšší, že by přechod na jinou, lepší technologii mohl proběhnout naprosto bezbolestně. Porovnejte si dostupné technologie 1920 vs 2020. A ta rychlost poznání se díky počítačům neustále zvyšuje. poslední bod: – big brother byl z mé strany nadsázka a spíš jenom pošťouchnutí. Nicméně online konektivita se mi nelíbí v žádném případě. U počítačů už ten proces proběhl: 100 % funkčnost bez možnosti konektivity -> 100 % funkčnost bez konektivity + bonusová procenta… Číst vice »

Kerosin
Kerosin

Za mne je fosilní technologie neudržitelná už teď, a každý další den (natož rok) je jen mrhání drahoceným časem.
Osobně věřím, že ještě máme šanci (myslím lidstvo) to přežít, ale už to nebude beztrestně. Vidíte to na letošní zimě a teď budou změny akcelerovat a eskalovat.
Ovšem jestli si budeme planetu zasírat pálením fosilních paliv ještě tak dekádu, tak žádné další století nebude.
Možná, že by v roce 2120 byla nějaká úžasná technologie, ale v případě udržování soudobého trendu se toho nikdo nedožije.

Martin
Martin

Přechod na spalovací motory byl hodně bolestivý. Můj praděda a děda to nikdy nepřijal. Jeho otec/dědeček měl chov koní a prodával je ke kočárům a pro tvrdou práci.
Děda nikdy auto neměl a vždy je nepřímo odmítal, on jako něco, co není potřeba k životu.
Čeká to i mnoho zdejších přítomné. El. energie, vedle gravitační a tzv. sil “slabých” a “silných” je jednou ze základní sil ve vesmíru, spalovací motor je zbytečně složitá šílenost.

hanh
hanh

Přesně BEV jde recyklovat a baterie po dožití v BEV má ještě tak 20 let v uložištích energie. A za 50 let opravdu zvládneme recyklovat ekonomicky. Dnes to dokážeme taky, jen to je neekonomické, protože žádné baterky z BEV prakticky nejsou.

To pepa a spol.: Až budete umět získat ropu ze vzduchu, tak to docílíte stejného efektu. Co je snadnější?

Kurkuma
Kurkuma

Když už vymyslíme ekologická neporuchova auta a pod tím si už může představit kdo chce co chce, tak si ihned začneme dělat dluh jinde. Připojíme ho naprosto nesmyslně k internetu. Integrujeme do něj poruchový server a začneme implementovat jeden nesmysl za druhým viz dnešní smatphone. Zvykneme si na místo nabíjet jednou za měsíc, dvakrát denně a vymyslíme pro to důvody. Zvykneme si soukromá data a detailní informace o svém zdravotním stavu, názorech, pohybech, intimitě sdílet s mnoha cizími firmami. A všichni se prožijeme do fáze, kdy musíme mít všechno co mají ostatní za jakoukoliv cenu a všechny věci, které jsme… Číst vice »

Swift
Swift

Automobil je především dopravní prostředek a nedovolí Vám si během jízdy “hrát” jak si zamanete a to z bezpečnostních důvodů. Jako technik co ví co má jakou spotřebu říkám: nedělejte z komára velblouda. Viz Vaše vyjádření o tom nabíjení. Nestrachujte se a nešiřte bludy.

Rocco Siffredi
Rocco Siffredi

A co je podle Vás autonomní řízení používané u Tesel v běžném provozu, které pak přehlédne kamion a spící řidič se poroučí do penálu? Bezpečnostní prvek? Tím ,jen pro Vaší informací, nesrovnávám nehody autonomních a neautonomních automobilů, aby jste se zase zbytečně nerozjel.

lapo
lapo

Ano autonomní řízení v autech není zvládnuté a dlouho nebude. Až lidé zvládnou bezpečně přes autopilota řídit vlaky a letadla, pak tu bude prostor pro auta, jenže bez dokonalého značení to nepůjde. A jestli auto pojede v mlze či na sněhu, to aby byl na každém metru silnice nějaký senzor aby auta naváděl. Žijeme v době kdy neumíme ani pořádně opravit silnice, o dostavbě dálnic nemluvě. Já tu vlastně nechci říkat jestli je lepší EV než jiné, fandím rozvoji všech druhů paliv, každé má svoje pro i proti. Už to potvrdil diesel, který byl zavrhovám a teď se nám vrací… Číst vice »

Rocco Siffredi
Rocco Siffredi

Ale proč na to europarlament tak tlačí? Chtějí být papežštější než papež, co se emisí týče? O vývoj jim nejde, je to partička vyžraných strejců. Automobilky si elektromobilitou kupují pouze emisní odpustky, aby mohly majetným nabídnout Bentley a podobně s větším motorem, než má kuchyňský robot. Ty tříválce už nikdo moc nechce, tak to vyváží vrtačkou. Proto, dle mého, ta elektroinvaze. Samozřejmě Tesla je projekt trochu jiného rázu, zacpává nádhernou díru na trhu.

Marek
Marek

Trvale udržitelný se u elektroauta nedá očekávat. Je to jen další segment pro pár nadšenců a několik firem.
10ky tisíc řídičů s elektroautem nikdy jezdit nebudou. Technicky ani fyzikálně to prostě není možné.

lapo
lapo

Pokud jsem četl dobře, tak jen Tesla prodala loni 300 tisíc aut, zhruba polovinu všech prodaných elektroaut a to jsme teprve na začátku. Dle mého mají EV velký potenciál, jen se nesmí naplnit předražené nabíjení těchto aut z veřejných dobíjecích stanic. Jenže zdražit mohou i ostatní paliva, je to taky o nastavení cen paliv(energie) ve finále…

Kerosin
Kerosin

V roce 1862 nebylo možné aby jel člověk rychleji než na koni – pak přišel vlak.
V roce 1950 nebylo možné létat rychleji než zvuk – pak přišla X1

Ono to ho v historii už tolik NEBYLO technicky a fyzikálně možné, že se tomu lze jen smát.

ZocelenyDrapalik
ZocelenyDrapalik

Jejda. Co já se na netu načetl chytrých článků, že obnovitelné zdroje nikdy nebudou součástí energetiky a když, tak jenom pár jednotek procent pro pár nadšenců, protože to je fyzikálně dané. A to je tak 10 let. Dnes v Německu nebo v Británii tvoří OZE až 50% výroby. Proč se to znovu opakuje u EV? Je to strnulost myšlení? Neschopnost reálně posoudit technické možnosti? Nebo je to opět jen marketingový tlak ztrnulých koncernů, které mediální prostor zaplňují účelovými “studiemi”? Nevím.

Mobilní zobrazení