Víte, kolik je odborníků na elektromobily v České republice? Odpovím jednoduše, něco přes 10 milionů. Ale teď vážně – Víte, co je skutečný důvod, proč jsou vlastně elektromobily v posledních letech tak na vzestupu a mluví se o tom, že představují budoucnost osobní dopravy?
NÁZOR: Automobilky (ne)chtějí vyrábět nadčasové automobily jako Tesla
“Elektromobily jsou lepší než spalovací auta.” To vám řekne nejspíš každý jejich majitel, ať už je z jakéhokoliv koutu světa. Někteří budou tvrdit, že jsou elektroauta více ekologická, další se budou ohánět tím, je jsou celkově cenově výhodnější, no a někteří možná budou básnit, že jde především o pohodlnost. Vždyť jsou elektromobily krásně tiché, maximálně jednoduché na ovládání, reagují okamžitě, ale mají třeba i moderní bezpečnostní asistenty včetně autopilota, který dokáže být další úrovní, pokud by při řízení selhal řidič.
To vše je ovšem diskutabilní. Některé elektromobily mohou být celkově méně ekologické, než kdybyste si pořídili spalovací auto. Některé elektromobily a jejich provoz se vám setsakra mohou prodražit, že si pak budete říkat, proč jste raději nekoupili konvenční auto. A některé elektromobily také mohou být méně pohodlné či praktické, to když například budete mít auto s kratším dojezdem, budete jezdit delší trasy a čekat na nabití déle, než kdybyste jen natankovali palivo. A podobných příkladů bych dokázal vymyslet snad stovky.
NÁZOR: “Elektromobily jsou k ničemu, je to omyl a nemá to budoucnost”
V hospodě pak taková debata mezi zarytým majitelem elektromobilu a petrolheadem bude končit v lepším případě jen u ostrých slov. Zde to zjednoduším a řeknu, že vždy záleží samozřejmě na konkrétních scénářích a konkrétním autě, se kterým jezdíte. Navíc také často záleží na tom, jaké vlastně máte zkušenosti s oběma typy pohonů a kolik toho opravdu víte či nevíte o dnešních autech, ne o autech z minulého tisíciletí. Nebavme se o tom, co je lepší, ale snažme se přemýšlet nad souvislostmi, aniž bychom byli uzavřeni ve vlastní bublině.
Už to bude téměř 10 let, kdy jsem poprvé řídil elektromobil. Za tu dobu se toho odehrálo opravdu hodně a kdybych si dnes měl do tehdy mého prvního elektromobilu sednout, asi by se mi vlastně ani nechtělo. Vývoj jde totiž neuvěřitelně rychle dopředu. Tenkrát to byly spíše jen nákupní tašky či přibližovadla, dnes jsou to v některých případech naprosto plnohodnotná auta s dojezdem přes 500 km, maximálním pohodlím, nejmodernějšími technologiemi, konektivitou. Ano, mají stále nedostatky a stojí obecně více než srovnatelně vybavená spalovací auta, ale je to teprve několik let skutečného vývoje. Celý automobilový průmysl se rychle mění a začíná reagovat na nové zákazníky, kteří chtějí jiné auto, než chtěli jejich rodiče. Pokud se vám teď žádný elektromobil nelíbí, možná se to změní za pár let.
Abych se tedy vrátil k nosné otázce celého mého názorového článku, tak “Víte, co je skutečným důvodem, proč jsou podle mě elektromobily budoucností?” Je to udržitelnost. Možná si pod tím nepředstavíte nic konkrétního, tak si s dovolením vypůjčím, co se dočtete na Wikipedii – “Udržitelný rozvoj je způsob rozvoje lidské společnosti, který uvádí v soulad hospodářský a společenský pokrok s plnohodnotným zachováním životního prostředí.” Nejde však jen o nějakou ekologii, která je stejně většině lidem ukradená, ale především o to, že se mění doba, lidé, a tak se tomu musejí přizpůsobit i produkty.
TIP: Šéf Volkswagenu upozorňuje, aby koncern neskončil jako dříve slavná Nokia
Některé automobilky už to pochopily, ať už jde například o Teslu, která novou éru odstartovala, nebo třeba koncern Volkswagen, podle kterého jsou auta něco jako smartphony na kolech. Nemusíme se tady bavit jen o typu pohonu, ale komplexně o tom, že nová auta pro novou dobu budou muset být technologicky vyspělejší (už nebude stačit jen vyrobit automobil, ale bude potřeba se starat o software, aktualizace, služby, využití internetu, apod., což změní celý byznysový model tradičních automobilových firem), budou muset být zábavnější, bezpečnější, zkrátka jít s dobou. A vlastně by mohlo dojít i k tomu, že je zákazníci nebudou muset vlastnit, ale budou si je jen pronajímat, jako službu. Kdo ví, co se v budoucnosti osvědčí, nejen z ekonomického hlediska.
V dlouhodobém horizontu pak udržitelnost znamená například snižování emisí a dopadu aut na životní prostředí. Ano, ne každý potřebuje jezdit elektromobilem a ne pro každého to představuje a do budoucna bude představovat to nejlepší, ať už z ekonomického či ekologického pohledu. Nicméně pokud by se i nadále drtivou většinou podílela na dopravě jen spalovací auta, pak by byl tento stav trvale neudržitelný. Ke změnám klimatu už dávno dochází a s tím, jak bychom dále zrychlovali tempo těžby ropy, bychom ještě výrazněji změnili podmínky na planetě. Ta si s tím sice dokáže poradit, ale pro naše životy a především pak životy těch, kteří se nedokáží bránit (živočichové), by to pak znamenalo katastrofu.
Udržitelnost za mě představuje potřebný směr vývoje celé naší planety, včetně automobilismu. Neříká, že musíte jezdit s elektromobilem nebo se spalovacím autem, ale respektuje stav, kdy nebude docházet k některému z extrémů.
Pokud bychom se teď všichni najednou chtěli zbavit konvenčních aut a vyměnit je co nejrychleji za plně elektrická, zkrátili bychom tím životní cyklus již vyrobeného zboží, což by mělo negativní efekt. Navíc bychom najednou potřebovali vytěžit mnohem více vzácných kovů a ty pak použít na baterie. Pokud bychom naopak někdy časem měli jen čistě elektrická auta, mohlo by dojít k tomu, že nepřejedete delší vzdálenosti na místech, kde se postavit nabíjecí stanice prostě nevyplatí, když to přeženu, tak třeba někde v opuštěnějších částech Afriky.
Ne, ani jeden extrém za mě není správný. Budoucnost u aut tedy za mě není ani elektrická, ani spalovací, ale trvale udržitelná. Souhlasíte, nebo co si o tom myslíte vy?
Víte, kolik je odborníků na elektromobily v České republice? Odpovím jednoduše, něco přes 10 milionů. Ale teď vážně – Víte, co je skutečný důvod, proč jsou vlastně elektromobily v posledních letech tak na vzestupu a mluví se o tom, že představují budoucnost osobní dopravy?
NÁZOR: Automobilky (ne)chtějí vyrábět nadčasové automobily jako Tesla
“Elektromobily jsou lepší než spalovací auta.” To vám řekne nejspíš každý jejich majitel, ať už je z jakéhokoliv koutu světa. Někteří budou tvrdit, že jsou elektroauta více ekologická, další se budou ohánět tím, je jsou celkově cenově výhodnější, no a někteří možná budou básnit, že jde především o pohodlnost. Vždyť jsou elektromobily krásně tiché, maximálně jednoduché na ovládání, reagují okamžitě, ale mají třeba i moderní bezpečnostní asistenty včetně autopilota, který dokáže být další úrovní, pokud by při řízení selhal řidič.
To vše je ovšem diskutabilní. Některé elektromobily mohou být celkově méně ekologické, než kdybyste si pořídili spalovací auto. Některé elektromobily a jejich provoz se vám setsakra mohou prodražit, že si pak budete říkat, proč jste raději nekoupili konvenční auto. A některé elektromobily také mohou být méně pohodlné či praktické, to když například budete mít auto s kratším dojezdem, budete jezdit delší trasy a čekat na nabití déle, než kdybyste jen natankovali palivo. A podobných příkladů bych dokázal vymyslet snad stovky.
NÁZOR: “Elektromobily jsou k ničemu, je to omyl a nemá to budoucnost”
V hospodě pak taková debata mezi zarytým majitelem elektromobilu a petrolheadem bude končit v lepším případě jen u ostrých slov. Zde to zjednoduším a řeknu, že vždy záleží samozřejmě na konkrétních scénářích a konkrétním autě, se kterým jezdíte. Navíc také často záleží na tom, jaké vlastně máte zkušenosti s oběma typy pohonů a kolik toho opravdu víte či nevíte o dnešních autech, ne o autech z minulého tisíciletí. Nebavme se o tom, co je lepší, ale snažme se přemýšlet nad souvislostmi, aniž bychom byli uzavřeni ve vlastní bublině.
Už to bude téměř 10 let, kdy jsem poprvé řídil elektromobil. Za tu dobu se toho odehrálo opravdu hodně a kdybych si dnes měl do tehdy mého prvního elektromobilu sednout, asi by se mi vlastně ani nechtělo. Vývoj jde totiž neuvěřitelně rychle dopředu. Tenkrát to byly spíše jen nákupní tašky či přibližovadla, dnes jsou to v některých případech naprosto plnohodnotná auta s dojezdem přes 500 km, maximálním pohodlím, nejmodernějšími technologiemi, konektivitou. Ano, mají stále nedostatky a stojí obecně více než srovnatelně vybavená spalovací auta, ale je to teprve několik let skutečného vývoje. Celý automobilový průmysl se rychle mění a začíná reagovat na nové zákazníky, kteří chtějí jiné auto, než chtěli jejich rodiče. Pokud se vám teď žádný elektromobil nelíbí, možná se to změní za pár let.
Abych se tedy vrátil k nosné otázce celého mého názorového článku, tak “Víte, co je skutečným důvodem, proč jsou podle mě elektromobily budoucností?” Je to udržitelnost. Možná si pod tím nepředstavíte nic konkrétního, tak si s dovolením vypůjčím, co se dočtete na Wikipedii – “Udržitelný rozvoj je způsob rozvoje lidské společnosti, který uvádí v soulad hospodářský a společenský pokrok s plnohodnotným zachováním životního prostředí.” Nejde však jen o nějakou ekologii, která je stejně většině lidem ukradená, ale především o to, že se mění doba, lidé, a tak se tomu musejí přizpůsobit i produkty.
TIP: Šéf Volkswagenu upozorňuje, aby koncern neskončil jako dříve slavná Nokia
Některé automobilky už to pochopily, ať už jde například o Teslu, která novou éru odstartovala, nebo třeba koncern Volkswagen, podle kterého jsou auta něco jako smartphony na kolech. Nemusíme se tady bavit jen o typu pohonu, ale komplexně o tom, že nová auta pro novou dobu budou muset být technologicky vyspělejší (už nebude stačit jen vyrobit automobil, ale bude potřeba se starat o software, aktualizace, služby, využití internetu, apod., což změní celý byznysový model tradičních automobilových firem), budou muset být zábavnější, bezpečnější, zkrátka jít s dobou. A vlastně by mohlo dojít i k tomu, že je zákazníci nebudou muset vlastnit, ale budou si je jen pronajímat, jako službu. Kdo ví, co se v budoucnosti osvědčí, nejen z ekonomického hlediska.
V dlouhodobém horizontu pak udržitelnost znamená například snižování emisí a dopadu aut na životní prostředí. Ano, ne každý potřebuje jezdit elektromobilem a ne pro každého to představuje a do budoucna bude představovat to nejlepší, ať už z ekonomického či ekologického pohledu. Nicméně pokud by se i nadále drtivou většinou podílela na dopravě jen spalovací auta, pak by byl tento stav trvale neudržitelný. Ke změnám klimatu už dávno dochází a s tím, jak bychom dále zrychlovali tempo těžby ropy, bychom ještě výrazněji změnili podmínky na planetě. Ta si s tím sice dokáže poradit, ale pro naše životy a především pak životy těch, kteří se nedokáží bránit (živočichové), by to pak znamenalo katastrofu.
Udržitelnost za mě představuje potřebný směr vývoje celé naší planety, včetně automobilismu. Neříká, že musíte jezdit s elektromobilem nebo se spalovacím autem, ale respektuje stav, kdy nebude docházet k některému z extrémů.
Pokud bychom se teď všichni najednou chtěli zbavit konvenčních aut a vyměnit je co nejrychleji za plně elektrická, zkrátili bychom tím životní cyklus již vyrobeného zboží, což by mělo negativní efekt. Navíc bychom najednou potřebovali vytěžit mnohem více vzácných kovů a ty pak použít na baterie. Pokud bychom naopak někdy časem měli jen čistě elektrická auta, mohlo by dojít k tomu, že nepřejedete delší vzdálenosti na místech, kde se postavit nabíjecí stanice prostě nevyplatí, když to přeženu, tak třeba někde v opuštěnějších částech Afriky.
Ne, ani jeden extrém za mě není správný. Budoucnost u aut tedy za mě není ani elektrická, ani spalovací, ale trvale udržitelná. Souhlasíte, nebo co si o tom myslíte vy?