„Kruciální otázka zní: jsme dost rychlí?“ posteskl si šéf koncernu Volkswagen. Pokud se prý nezrychlí tempo přechodu produktové linie na elektromobilitu, bude to mít největší automobilka na světě velmi těžké.
Skeptické věty, které asi neudělaly radost ani akcionářům ani zaměstnancům kolosu z Wolfsburgu, padly na konferenci celosvětového managementu automobilky. I přesto lze najít v projevu Herberta Diesse zrnko optimismu. Minimálně v tom, že volkswagenovský CEO nic nelakuje na růžovo a před riziky budoucího vývoje už teď důrazně varuje.
„Éra tradičních výrobců automobilů je už za námi,“ řekl Diess. „Auto už není jen dopravním prostředkem a výrobci automobilů už nejsou jen fabrikou na vozidla,“ dodal. Pokud se prý německý kolos nepřizpůsobí, může prý dopadnout jako před lety finská Nokia.
Co tím Herbert Diess myslel? Někteří z nás si tu dobu pamatují. Finský producent mobilních telefonů měl tak neotřesitelnou pozici, že si mohl dovolit tvořit už i designové telefony, které skoro nikdo nekupoval. Nabízel desítky produktových linií, které sice stály hodně peněz, ale byly schopné uspokojit úplně každého. Finské výrobky představovaly globální standard a podle jejich telefonů se definovaly i normy GSM služeb. To vše až do roku 2007, kdy Steve Jobs vystoupil na konferenci MacWorld a představil iPhone.
Jakkoli se Nokia nějaký čas snažila trend dotykových telefonů nepříliš šikovně zachytit, dopotácela se před občasné jiskřičky naděje, jakou bylo třeba spojení s Microsoftem, až na smetiště dějin. Svůj brand nakonec prodala OEM producentovi a nyní paběrkuje jako okrajový výrobce nepříliš originálních přístrojů s čistým Androidem, jakých jsou na světě desítky.
Takový osud je pro Volkswagen dozajista velkým strašákem. A měl by být i pro nás v Česku – finanční problémy německého koncernu by se ihned promítly i do budoucnosti Škody Auto, na níž je závislá velká část našeho průmyslového řetězce a ekonomiky jako takové. Nezbývá proto než držet Volkswagenu palce. Start prodejů klíčového elektrického modelu ID.3 se plánuje na polovinu letošního roku. I když těžko říct, co Gerbert Diess myslel tím, když říkal: „Pokud budeme pokračovat stávající rychlostí, čekají nás těžké časy…“ Bůh ví, jestli Diessův původní plán udělat z Volkswagenu největšího výrobce elektromobilů na světě už v jeho představách nemusel vzít za své.
Baví mě auta a technologie, které v dnešním světě používáme. Jsem bývalý český novinář a moderátor, známý z České televize. Ve volném čase rád cestuji, poslouchám hudbu a zajímám se o společenská témata. Otevřeně sdílím svůj boj s alopecií a podporuji osvětu o zdraví.
Baví mě auta a technologie, které v dnešním světě používáme. Jsem bývalý český novinář a moderátor, známý z České televize. Ve volném čase rád cestuji, poslouchám hudbu a zajímám se o společenská témata. Otevřeně sdílím svůj boj s alopecií a podporuji osvětu o zdraví.