Elektrickevozy.cz

Trendy: elektromobilová revoluce v ČR | Tesla Model 3 | elektromobily nebo hybridy? | TOP 10 elektromobilů pro rok 2020

Rozhovor: Volkswagen vidí budoucnost v elektromobilitě, protože není nic lepšího

  |  Luboš Srb  |  21 komentářů

Jsou elektromobily budoucností? Proč se předpokládá, že se v příštích letech prosadí a budou je zákazníci chtít? Koncern Volkswagen vsází na elektrifikaci dopravy doslova vše, a tak jsme vyzpovídali Jana Hurta, generálního ředitele společnosti Porsche Česká republika, největšího importéra automobilů do ČR, značek Volkswagen, Audi, SEAT a Volkswagen Užitkové vozy.

TIP: Revoluce v bezpečnosti nových aut? Země EU schválily změny

1) Elektromobilita je dnes v automobilové dopravě téma číslo jedna a řeší ji dnes už opravdu každá velká automobilka. Kdy to vše začalo u Volkswagenu? A kdy a proč se rozhodl, že vše vsadí na elektrické vozy? Jakou roli v tom hraje nařízení EU ohledně snížení emisí, tzn. mít do roku 2030 emise nižší o cca 37 %?

Ano, nařízení EU ohledně snižování emisí do roku 2030 hraje zásadní roli v produktové strategii koncernu Volkswagen, ale elektromobilita v koncernu nespadla z nebe. Alternativní pohony zkoumáme dlouhá desetiletí. S elektromotorem Volkswagen experimentoval už v Golfu první generace, v menších sériích se vyráběl Golf II i Golf III pod názvem CitySTROMer. Zásadní impuls pro elektromobilitu přišel s novou Strategií 2025, kterou koncern Volkswagen představil v roce 2016. 

Koncern se připojil k Pařížské klimatické dohodě a tím se zavázal ke snižování emisí CO2, jako jednoho z hlavních „viníků“ oteplování zeměkoule. Elektromobilita je jednou z cest ke splnění tohoto cíle. Z pohledu VW Group nejvíce realistická.

Nemyslím si ale, že ze střednědobého hlediska jsou ostatní technologie (např. vodíkové články) vyloučeny. A samozřejmě dochází k další optimalizaci spalovacích motorů, tak aby plnily přicházející normy (EU7). Pokud jde o tlak ze strany Bruselu na snižování emisí, chtěl bych jenom dodat, že jsme to byli my sami, evropští občané, kteří jsme o tom prostřednictvím našich zástupců v Bruselu rozhodli. Takže stěžovat si můžeme jen sami sobě.

2) Proč si myslíte, že jsou elektromobily správná cesta a že se prosadí? A prosadí se opravdu i v České republice? Jak to vlastně vidíte s vývojem elektromobility v příštích letech?

Prosadí se u nás i jinde ve světě, protože nemáme v příštích několika desetiletích alternativu. Žádný jiný pohon totiž nedokáže tak významně snížit uhlíkovou stopu. Elektromobily mají nulové lokální emise, což je velmi důležité pro nás všechny, kdo žijeme ve městech. I v případě, že je elektřina vyráběna s větším podílem fosilních paliv, v rámci celého životního cyklu mají vozidla o 17 až 30 % nižší emise v porovnání s konvenčními automobily. A pokud jsou akumulátory nabíjené elektrickou energií z větru nebo slunce, jsou emise elektromobilů za celý životní cyklus ještě mnohem nižší. Je to tedy správný směr. 

Chápeme obavy i názor, že nám je něco vnucováno. Je potřeba se s elektromobily seznámit „na vlastní kůži“. Bude to podobné, jako před lety s chytrými telefony. Na začátku narážely na odpor a dnes si bez nich život neumíme představit. Lidé si u elektromobilů prostě zvyknou na častější nabíjení, na včasné a pečlivější plánovaní cest, protože zjistí, že jejich pořízením získají i výhody – nižší provozní náklady, pohodlnější řízení a k tomu se časem přidá řada zajímavých služeb, které chytré auto bude majitelům nabízet. Ruku v ruce s tím musí pokračovat rozvoj infrastruktury, bez toho by to nešlo. 

3) Co Vám přijde u elektromobilů a jejich rozvoji nejdůležitější? Je to pořizovací cena, zvýhodnění od státu či měst (nejen dotace, ale třeba úlevy – parkování, vyhrazený jízdní pruh, apod.), co nejdelší dojezd, rychlost nabíjení, nebo třeba technologie a vlastnosti, které u spalovacích aut nenajdeme?

Je to kombinace všeho, co zmiňujete. Celý tento ekosystém se musí rozvíjet, pokud myslíme snahu o čistší a udržitelnou individuální mobilitu vážně. Náklady na elektromobily budou s rostoucí výrobou klesat, a to nejen díky poklesu cen baterií. A my plánujeme v příštích deseti letech vyrábět nové elektrické platformy pro až 22 milionů vozidel. Podíl elektromobilů v našem portfoliu v Evropě a Číně vzroste až na 40 % v roce 2030. Stejně tak se bude zlepšovat infrastruktura, protože energetické společnosti v ní vidí nový zajímavý zdroj byznysu. Přestože podle odhadů se 70 % všech nabíjecích procesů uskutečňuje doma a v zaměstnání, síť veřejných nabíjecích stanic se ze současných cca 100 000 v EU zvýší do roku 2025 dvacetinásobně, na dva miliony. Státy včetně České republiky musí jasně ukázat, že myslí nastoupenou cestu snižování emisi skleníkových plynů vážně, a musí začít účinně a efektivně rozvoj elektromobility a její infrastruktury podporovat. Stát musí podpořit rychlé budování nabíjecích stanic nejen na veřejných a firemních prostorách, ale i v soukromých domech. Dále zjednodušit a sjednotit dotační programy pro korporátní klientelu, kde se – podle mého názoru – bude ze začátku rekrutovat nejvíce zákazníků, a upravit daňový systém, aby motivoval k jednání, které v konečném efektu podpoří čistou mobilitu. 

4) Jaké jsou důvody, proč by si měl zákazník pořídit elektromobil právě od Volkswagenu a nikoliv od konkurence? Čím chce být Volkswagen jiný a lepší než ostatní?

Myslím si, a asi vás to nepřekvapí, že elektromobily od koncernu Volkswagen jsou prostě lepší než od konkurence. Žádný jiný výrobce neinvestuje do elektromobility tolik vývojových kapacit, prostředků, času a know-how jako koncern Volkswagen. Výsledkem kombinace těchto faktorů je naše nová platforma MEB pro elektromobily, umožňující vyrábět miliony vozů, které budou nejen technicky na nejvyšší úrovni, ale budou také bezpečné, prostorné, líbivé, a to vše za dostupnou cenu. 

Dojezd kolem 500 km bude zcela dostatečný, protože podle dostupných dat naprostá většina Čechů najezdí v průměru 14.850 km ročně, tj. 40,6 km denně. Tyto kilometry budou jezdit bezhlučně, čistě a se zlomkem nákladů v porovnání s konvenčními auty. Tak jako Brouk, Golf a Transporter se staly ve svých dobách etalony, tak i naše rodina ID. má nejlepší předpoklady stát se bestsellerem v epoše elektromobility. O tom jsem naprosto přesvědčený.

5) Elektromobily se stále prodávají jen okrajově, takže jak chcete prodeje nakopnout a pokud se situace na trhu nezlepší, tak jaký máte plán B?

Předpokládáme, že za pět let budou elektromobily dělat už pětinu našich prodejů a tento podíl poroste, i když samozřejmě budeme dál prodávat vozy s konvenčními motory. Výrazně rozšíříme nabídku hybridních verzí (Plug–in). Musíme si uvědomit, že v tuto chvíli jsme ještě pořádně nezačali. Zatím jsme měli v nabídce jen e-Golf a e-up, což byly elektrické verze konvenčních vozů, loni jsme uvedli Audi e-tron. Teprve v polovině příštího roku začneme prodávat skutečně masový elektromobil, ID.3. Další vozy koncernových značek na stejné platformě MEB budou rychle přibývat. Až se s nimi lidé pořádně seznámí, přijdou jejich výhodám na chuť. Plán B proto nechystáme, nebude zapotřebí.

ŠTÍTKY:, , ,

Diskuze

Zásady komentářů: Vyjadřujte se k tématu a buďte ohleduplní k ostatním.
Komentáře považované za spam, komentáře výhradně propagační povahy nebo vulgární komentáře budou smazány.
avatar
2 Comment threads
19 Thread replies
2 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
11 Comment authors
S BKerosinOndřej MiškovskýJarunaRomanH Recent comment authors
  Přihlásit k odběru  
nejnovější nejstarší
Upozornit na
Kerosin
Kerosin

Povětšinou rozumný a realistický postoj, ale první větě z odstavce 4 “Myslím si, a asi vás to nepřekvapí, že elektromobily od koncernu Volkswagen jsou prostě lepší než od konkurence.” nemůže věřit ani on. Chápu, že to musel říci, ale je to při nejmenším úsměvné.

Jakub Mokříš
Jakub Mokříš

Bohužel, takto sebevědomá prohlášení, bez jakéhokoliv podložení reálnými daty nebo výsledky, bývají často předzvěstí velkého průšvihu. Namátkou mě napadá Steve Balmer a jeho reakce na první iPhone.

Kerosin
Kerosin

Jenže pochopte je, co jim zbývá. Přece nemůžou říct, hmm zaspali jsme zhruba o 10 let, a to co teď vyrábíme je 75% kvality konkurence, a příští rok to bude sotva v polovině peletonu. To prostě žádný obchodní zástupce při smyslel nemůže přiznat. Myslím, že pan Hurta se (až na onu uvedenou větu ze čtvrtého odstavce) zachoval velmi důstojně. Alespoň nebájil a necucal si nesmysly z prstu jako někteří prodejci na akcích “Auta na náplavce a e-Salon”.

PS: Nevím co řekl Steve Balmer o prvním iPhonu – poučte mě prosím.

Tom
Tom

Hodně se smál a řekl, že takový telefon si za 500 USD “nikdo” nekoupí.

Jaruna
Jaruna

Lhát nebudou. Od lhaní je tu Musk. To co říká je pravda do tečky a ty se s tím jen nechceš smířit.

Kerosin
Kerosin

Tak mi napište v jakém parametru jakékoliv EV od VW převyšuje Teslu – a nejen Teslu – (až na výjimky) mi řekněte které adekvátní EV od jiného výrobce převyšuje???
V čem jsou EV od VW nejlepší, nebo v příštích několika letech budou?

Zumba
Zumba

Tesla nabízí naprosto katastrofální mediální systém, který je po dvou až třech letech nepoužitelný a totálně se seká. VW s tím historická má problém po 10-15 letech. Tesla je vyráběna v katastrofální kvalitě. Upadávají komponenty, auta reznou, nabírají vodu, homokineťáky se roztáčí, dodávají auta vysoce vadná, nemají servisy, auta zamrzají. Tesla nabízí velmi drahá auta v luxusní třídě, které úrovní materiálu a funkčností nedopovídají cenové konkurenci viz Audi Etron. Zase jenom fanaticky teoretizuješ. Dvouletá až tříletá tesla s 60 000 km vrže tak, že se v tom nedá sedět. Ta televize se seká a nereaguje. Je to naprostá katastrofa. Neskutečný… Číst vice »

Kerosin
Kerosin

1) Jak můžete napsat, že VW má s mediálním systémem historicky problém až po 10ti a více letech, když ještě ani s tím autem nevyjeli??? Jak víte, že u ID. 3 bude vůbec fungovat, a jak dlouho??? 2) Určitě se najde Tesla co po 60ti tisících vrže, ale vadný kus se přece najde v každé sérii u všech automobilek. Samozřejmě, že se najdou i sériové technické problémy, ale kdo je nemá. Jen se podívejte na počet tzv. svolávaček u “tradičních” automobilek. Takže ano, jsou problémové a vadné kusy – ale kolik jich je? Řádově procento produkce – objektivně (statisticky) vzato,… Číst vice »

Jaruna
Jaruna

U VW vyjeli už z mnoha auty. Mediální systémy má skoro každé prodané. Takže na co chceš jako čekat? Zrovna u tebe nechápu jak můžeš vůbec podporovat něco jako naprosto egosticke nelogické a nesmyslné televize v autě. Mrhání vším jen za účelem egoismu. Fakt přestaň s tím lhaním! Teslu odmítají po stech kusech celé firmy jako totální krám. YouTube je plný videí jak to rezne nebo z toho něco upadává. Zajeď si do bazaru projet se s těmi kusy. Všechno to mlátí a vrže a to tak že se v tom nedá jet. Homokinetaky a tyčky mají dost po 60… Číst vice »

Ondřej Miškovský
Ondřej Miškovský

No vlastne to tak uplne rict nemusel. Ale to je o spise o egu a vlastni sebestrednosti. Stacilo napsat jen neco ve smyslu, ze delaji vse pro to, aby to bylo nejlepsi EV na trhu a zakaznik by pochopil. Kazdopadne doporucuji precist kratky postreh Marka Zamarskiho, ktery uz v ID.3 sedel a jezdil – viz. https://lnkd.in/d7HkcDa
#volkswagen #id3
Myslim, ze na to chlapci sli od lesa, a mozna je fakt se na co tesit. Penize na to maji, tak snad i ten BMS zvladnou. A clanku se pise, ze recyklaci baterek maji na 95%.. hmm..

Kerosin
Kerosin

Sice jsem s ID 3. nejel, ale například v části týkající se posedu se s panem Zamarskim neshodnu. V ID 3 jsem seděl na e-salonu, a nic pohodlného to nebylo. Vůbec nevím co myslel tím vyšším posedem tipu crossover. Mě to dokonce přišlo níže posazené než třeba ZOE. Možná je to profilem dveří, ale když jsem si sedačku nastavil na co nejvyšší polohu pro pohodlné vyndání nohy a následné vystoupení, nedostal jsem se hlavou pod rám dveří. Takže jsem musel sedačku opět spustit dolů, čímž se mi ale zase koleno dostalo někam na úroveň břicha, a drápal jsem se z… Číst vice »

S B
S B

jsem příznivec elektroaut, ale rozhovor s panem Zamarskim je vyloženě reklamní vychvalování … to by normální zájemce o ID.3 nenapsal

Viktor
Viktor

Stále jen natahovágen… než oni začnou, tak já už budu mít dávno BEV jiného výrobce :).

Pavol
Pavol

Presne tak

Jaruna
Jaruna

A k tomu dalších závratných 800 lidí. Jste jim s těmi 798 u zadele

Kerosin
Kerosin

To auto v průměru stojí 750 000,- Kč.
Takže pokud je jim u zadele, že oněch 600 mio Kč (více než 23 mio EUR) nedostanou oni, ale konkurence – tak to je jistě správný přístup. :-D
Jestli má VW ve všem obdobný přístup… no potěš koště. :-D

Jaruna
Jaruna

To auto je ztrátové a těch 780 lidí je jím opravdu jedno. To není Tesla aby dělali auta, který se rozsypaj za chodu. Stačí si přečíst ty tendenční věty co píšeš výš. Vlastnis nějakou rachotinu od Peugeotu dělanou na cenu. Podle toho hodnotis kvalitu auta takže ti Tesla projde i když tomu po 60 000 km odpadávají dveře. Takže pak plácáš že VW nemá kvalitu. To jsou auta s nejvyšší zůstatkovou hodnotou díky kvalitě. I kdyby VW udělal převrat v elektromobilech tak ty budeš zapskly. Tendenční kecy fanatika…. Jestli si někdo koupí šunku kvůli tomu že nechce dva měsíce čekat… Číst vice »

Kerosin
Kerosin

Věřím, že je jim těch 780 lidí jedno – a to je na tom to smutné. :-) Auto již nevlastním žádné – koncept individuálního vlastnictví jako takový jsem již opustil. A neřekl jsem, že VW neumí kvalitní auta – jen jsem řekl, že neumí dobrá EV. Ne kvůli podvozku nebo karoseirii, ale kvůli pohonné jednotce a hlavně kvůli vlastnostem baterie. A tím nemyslím jen chemii článků jako takových, ale i třeba know-how jak je poskládat, jak je nabíjet, jak je vybíjet atd… VW si představovalo, že vezme karoserii, dá do ní místo spalováku elektromotor, a místo nádrže na benzín baterku… Číst vice »

Zumba
Zumba

Kerosine už s tim přestaň. VW má dva elektromobily a to Audi etron a VW UP/citigo. To co ti naschvál popisuješ je jediné ziskové elektrické vozidlo na trhu, které vzniklo jak popisuješ výměnou komponent. Tuto ziskovou cestu byl VW donucen opustit a všichni víme i ty, že to není elektromobil na platformě eletromobilu ale snaha nabídnout elektromobil na ziskové platformě. Probuď se.. Ještě je čas,

Kerosin
Kerosin

Tak když už tak by teoreticky měli 3 modely, nebo e-Golfa nepočítáte proč?
Takže podle Vás je lepší za méně peněz něco polovičatého, než za víc peněz plnohodnotná věc? No tak s touto filosofií nesouhlasím.
A navíc já je nekritizuji za to, že to zkusili (ba naopak, za to bych je svým způsobem pochválil), ale za tu domýšlivost / naivitu – pokud si někdo z nich opravdu myslí a věří tomu, že jsou EV od VW “nejlepší”.

PS: odpusťte si to tykání. Pokud vím, tak se neznáme.

RomanH
RomanH

Tak já mám TESLU 3 a manželka e-GOLF. Golfík je precizní auto a jezdí sním za 120-145 Wh, to mě přijde super. Já s Teslo 3 nyní v zimě okolo 200 až 210 Wh. Tesla je super zábava a Golf v pohodě držák. Každé auto má svoje. Zatím si nestěžuju ani na jedno :)

Mobilní zobrazení