Jsou elektromobily budoucností? Proč se předpokládá, že se v příštích letech prosadí a budou je zákazníci chtít? Koncern Volkswagen vsází na elektrifikaci dopravy doslova vše, a tak jsme vyzpovídali Jana Hurta, generálního ředitele společnosti Porsche Česká republika, největšího importéra automobilů do ČR, značek Volkswagen, Audi, SEAT a Volkswagen Užitkové vozy.
TIP: Revoluce v bezpečnosti nových aut? Země EU schválily změny
1) Elektromobilita je dnes v automobilové dopravě téma číslo jedna a řeší ji dnes už opravdu každá velká automobilka. Kdy to vše začalo u Volkswagenu? A kdy a proč se rozhodl, že vše vsadí na elektrické vozy? Jakou roli v tom hraje nařízení EU ohledně snížení emisí, tzn. mít do roku 2030 emise nižší o cca 37 %?
Ano, nařízení EU ohledně snižování emisí do roku 2030 hraje zásadní roli v produktové strategii koncernu Volkswagen, ale elektromobilita v koncernu nespadla z nebe. Alternativní pohony zkoumáme dlouhá desetiletí. S elektromotorem Volkswagen experimentoval už v Golfu první generace, v menších sériích se vyráběl Golf II i Golf III pod názvem CitySTROMer. Zásadní impuls pro elektromobilitu přišel s novou Strategií 2025, kterou koncern Volkswagen představil v roce 2016.
Koncern se připojil k Pařížské klimatické dohodě a tím se zavázal ke snižování emisí CO2, jako jednoho z hlavních „viníků“ oteplování zeměkoule. Elektromobilita je jednou z cest ke splnění tohoto cíle. Z pohledu VW Group nejvíce realistická.
Nemyslím si ale, že ze střednědobého hlediska jsou ostatní technologie (např. vodíkové články) vyloučeny. A samozřejmě dochází k další optimalizaci spalovacích motorů, tak aby plnily přicházející normy (EU7). Pokud jde o tlak ze strany Bruselu na snižování emisí, chtěl bych jenom dodat, že jsme to byli my sami, evropští občané, kteří jsme o tom prostřednictvím našich zástupců v Bruselu rozhodli. Takže stěžovat si můžeme jen sami sobě.
2) Proč si myslíte, že jsou elektromobily správná cesta a že se prosadí? A prosadí se opravdu i v České republice? Jak to vlastně vidíte s vývojem elektromobility v příštích letech?
Prosadí se u nás i jinde ve světě, protože nemáme v příštích několika desetiletích alternativu. Žádný jiný pohon totiž nedokáže tak významně snížit uhlíkovou stopu. Elektromobily mají nulové lokální emise, což je velmi důležité pro nás všechny, kdo žijeme ve městech. I v případě, že je elektřina vyráběna s větším podílem fosilních paliv, v rámci celého životního cyklu mají vozidla o 17 až 30 % nižší emise v porovnání s konvenčními automobily. A pokud jsou akumulátory nabíjené elektrickou energií z větru nebo slunce, jsou emise elektromobilů za celý životní cyklus ještě mnohem nižší. Je to tedy správný směr.
Chápeme obavy i názor, že nám je něco vnucováno. Je potřeba se s elektromobily seznámit „na vlastní kůži“.Bude to podobné, jako před lety s chytrými telefony. Na začátku narážely na odpor a dnes si bez nich život neumíme představit. Lidé si u elektromobilů prostě zvyknou na častější nabíjení, na včasné a pečlivější plánovaní cest, protože zjistí, že jejich pořízením získají i výhody – nižší provozní náklady, pohodlnější řízení a k tomu se časem přidá řada zajímavých služeb, které chytré auto bude majitelům nabízet. Ruku v ruce s tím musí pokračovat rozvoj infrastruktury, bez toho by to nešlo.
3) Co Vám přijde u elektromobilů a jejich rozvoji nejdůležitější? Je to pořizovací cena, zvýhodnění od státu či měst (nejen dotace, ale třeba úlevy – parkování, vyhrazený jízdní pruh, apod.), co nejdelší dojezd, rychlost nabíjení, nebo třeba technologie a vlastnosti, které u spalovacích aut nenajdeme?
Je to kombinace všeho, co zmiňujete. Celý tento ekosystém se musí rozvíjet, pokud myslíme snahu o čistší a udržitelnou individuální mobilitu vážně. Náklady na elektromobily budou s rostoucí výrobou klesat, a to nejen díky poklesu cen baterií. A my plánujeme v příštích deseti letech vyrábět nové elektrické platformy pro až 22 milionů vozidel. Podíl elektromobilů v našem portfoliu v Evropě a Číně vzroste až na 40 % v roce 2030. Stejně tak se bude zlepšovat infrastruktura, protože energetické společnosti v ní vidí nový zajímavý zdroj byznysu. Přestože podle odhadů se 70 % všech nabíjecích procesů uskutečňuje doma a v zaměstnání, síť veřejných nabíjecích stanic se ze současných cca 100 000 v EU zvýší do roku 2025 dvacetinásobně, na dva miliony. Státy včetně České republiky musí jasně ukázat, že myslí nastoupenou cestu snižování emisi skleníkových plynů vážně, a musí začít účinně a efektivně rozvoj elektromobility a její infrastruktury podporovat. Stát musí podpořit rychlé budování nabíjecích stanic nejen na veřejných a firemních prostorách, ale i v soukromých domech. Dále zjednodušit a sjednotit dotační programy pro korporátní klientelu, kde se – podle mého názoru – bude ze začátku rekrutovat nejvíce zákazníků, a upravit daňový systém, aby motivoval k jednání, které v konečném efektu podpoří čistou mobilitu.
4) Jaké jsou důvody, proč by si měl zákazník pořídit elektromobil právě od Volkswagenu a nikoliv od konkurence? Čím chce být Volkswagen jiný a lepší než ostatní?
Myslím si, a asi vás to nepřekvapí, že elektromobily od koncernu Volkswagen jsou prostě lepší než od konkurence. Žádný jiný výrobce neinvestuje do elektromobility tolik vývojových kapacit, prostředků, času a know-how jako koncern Volkswagen. Výsledkem kombinace těchto faktorů je naše nová platforma MEB pro elektromobily, umožňující vyrábět miliony vozů, které budou nejen technicky na nejvyšší úrovni, ale budou také bezpečné, prostorné, líbivé, a to vše za dostupnou cenu.
Dojezd kolem 500 km bude zcela dostatečný, protože podle dostupných dat naprostá většina Čechů najezdí v průměru 14.850 km ročně, tj. 40,6 km denně. Tyto kilometry budou jezdit bezhlučně, čistě a se zlomkem nákladů v porovnání s konvenčními auty. Tak jako Brouk, Golf a Transporter se staly ve svých dobách etalony, tak i naše rodina ID. má nejlepší předpoklady stát se bestsellerem v epoše elektromobility. O tom jsem naprosto přesvědčený.
5) Elektromobily se stále prodávají jen okrajově, takže jak chcete prodeje nakopnout a pokud se situace na trhu nezlepší, tak jaký máte plán B?
Předpokládáme, že za pět let budou elektromobily dělat už pětinu našich prodejů a tento podíl poroste, i když samozřejmě budeme dál prodávat vozy s konvenčními motory. Výrazně rozšíříme nabídku hybridních verzí (Plug–in). Musíme si uvědomit, že v tuto chvíli jsme ještě pořádně nezačali. Zatím jsme měli v nabídce jen e-Golf a e-up, což byly elektrické verze konvenčních vozů, loni jsme uvedli Audi e-tron. Teprve v polovině příštího roku začneme prodávat skutečně masový elektromobil, ID.3. Další vozy koncernových značek na stejné platformě MEB budou rychle přibývat. Až se s nimi lidé pořádně seznámí, přijdou jejich výhodám na chuť. Plán B proto nechystáme, nebude zapotřebí.
Jsou elektromobily budoucností? Proč se předpokládá, že se v příštích letech prosadí a budou je zákazníci chtít? Koncern Volkswagen vsází na elektrifikaci dopravy doslova vše, a tak jsme vyzpovídali Jana Hurta, generálního ředitele společnosti Porsche Česká republika, největšího importéra automobilů do ČR, značek Volkswagen, Audi, SEAT a Volkswagen Užitkové vozy.
TIP: Revoluce v bezpečnosti nových aut? Země EU schválily změny
1) Elektromobilita je dnes v automobilové dopravě téma číslo jedna a řeší ji dnes už opravdu každá velká automobilka. Kdy to vše začalo u Volkswagenu? A kdy a proč se rozhodl, že vše vsadí na elektrické vozy? Jakou roli v tom hraje nařízení EU ohledně snížení emisí, tzn. mít do roku 2030 emise nižší o cca 37 %?
Ano, nařízení EU ohledně snižování emisí do roku 2030 hraje zásadní roli v produktové strategii koncernu Volkswagen, ale elektromobilita v koncernu nespadla z nebe. Alternativní pohony zkoumáme dlouhá desetiletí. S elektromotorem Volkswagen experimentoval už v Golfu první generace, v menších sériích se vyráběl Golf II i Golf III pod názvem CitySTROMer. Zásadní impuls pro elektromobilitu přišel s novou Strategií 2025, kterou koncern Volkswagen představil v roce 2016.
Koncern se připojil k Pařížské klimatické dohodě a tím se zavázal ke snižování emisí CO2, jako jednoho z hlavních „viníků“ oteplování zeměkoule. Elektromobilita je jednou z cest ke splnění tohoto cíle. Z pohledu VW Group nejvíce realistická.
Nemyslím si ale, že ze střednědobého hlediska jsou ostatní technologie (např. vodíkové články) vyloučeny. A samozřejmě dochází k další optimalizaci spalovacích motorů, tak aby plnily přicházející normy (EU7). Pokud jde o tlak ze strany Bruselu na snižování emisí, chtěl bych jenom dodat, že jsme to byli my sami, evropští občané, kteří jsme o tom prostřednictvím našich zástupců v Bruselu rozhodli. Takže stěžovat si můžeme jen sami sobě.
2) Proč si myslíte, že jsou elektromobily správná cesta a že se prosadí? A prosadí se opravdu i v České republice? Jak to vlastně vidíte s vývojem elektromobility v příštích letech?
Prosadí se u nás i jinde ve světě, protože nemáme v příštích několika desetiletích alternativu. Žádný jiný pohon totiž nedokáže tak významně snížit uhlíkovou stopu. Elektromobily mají nulové lokální emise, což je velmi důležité pro nás všechny, kdo žijeme ve městech. I v případě, že je elektřina vyráběna s větším podílem fosilních paliv, v rámci celého životního cyklu mají vozidla o 17 až 30 % nižší emise v porovnání s konvenčními automobily. A pokud jsou akumulátory nabíjené elektrickou energií z větru nebo slunce, jsou emise elektromobilů za celý životní cyklus ještě mnohem nižší. Je to tedy správný směr.
Chápeme obavy i názor, že nám je něco vnucováno. Je potřeba se s elektromobily seznámit „na vlastní kůži“.Bude to podobné, jako před lety s chytrými telefony. Na začátku narážely na odpor a dnes si bez nich život neumíme představit. Lidé si u elektromobilů prostě zvyknou na častější nabíjení, na včasné a pečlivější plánovaní cest, protože zjistí, že jejich pořízením získají i výhody – nižší provozní náklady, pohodlnější řízení a k tomu se časem přidá řada zajímavých služeb, které chytré auto bude majitelům nabízet. Ruku v ruce s tím musí pokračovat rozvoj infrastruktury, bez toho by to nešlo.
3) Co Vám přijde u elektromobilů a jejich rozvoji nejdůležitější? Je to pořizovací cena, zvýhodnění od státu či měst (nejen dotace, ale třeba úlevy – parkování, vyhrazený jízdní pruh, apod.), co nejdelší dojezd, rychlost nabíjení, nebo třeba technologie a vlastnosti, které u spalovacích aut nenajdeme?
Je to kombinace všeho, co zmiňujete. Celý tento ekosystém se musí rozvíjet, pokud myslíme snahu o čistší a udržitelnou individuální mobilitu vážně. Náklady na elektromobily budou s rostoucí výrobou klesat, a to nejen díky poklesu cen baterií. A my plánujeme v příštích deseti letech vyrábět nové elektrické platformy pro až 22 milionů vozidel. Podíl elektromobilů v našem portfoliu v Evropě a Číně vzroste až na 40 % v roce 2030. Stejně tak se bude zlepšovat infrastruktura, protože energetické společnosti v ní vidí nový zajímavý zdroj byznysu. Přestože podle odhadů se 70 % všech nabíjecích procesů uskutečňuje doma a v zaměstnání, síť veřejných nabíjecích stanic se ze současných cca 100 000 v EU zvýší do roku 2025 dvacetinásobně, na dva miliony. Státy včetně České republiky musí jasně ukázat, že myslí nastoupenou cestu snižování emisi skleníkových plynů vážně, a musí začít účinně a efektivně rozvoj elektromobility a její infrastruktury podporovat. Stát musí podpořit rychlé budování nabíjecích stanic nejen na veřejných a firemních prostorách, ale i v soukromých domech. Dále zjednodušit a sjednotit dotační programy pro korporátní klientelu, kde se – podle mého názoru – bude ze začátku rekrutovat nejvíce zákazníků, a upravit daňový systém, aby motivoval k jednání, které v konečném efektu podpoří čistou mobilitu.
4) Jaké jsou důvody, proč by si měl zákazník pořídit elektromobil právě od Volkswagenu a nikoliv od konkurence? Čím chce být Volkswagen jiný a lepší než ostatní?
Myslím si, a asi vás to nepřekvapí, že elektromobily od koncernu Volkswagen jsou prostě lepší než od konkurence. Žádný jiný výrobce neinvestuje do elektromobility tolik vývojových kapacit, prostředků, času a know-how jako koncern Volkswagen. Výsledkem kombinace těchto faktorů je naše nová platforma MEB pro elektromobily, umožňující vyrábět miliony vozů, které budou nejen technicky na nejvyšší úrovni, ale budou také bezpečné, prostorné, líbivé, a to vše za dostupnou cenu.
Dojezd kolem 500 km bude zcela dostatečný, protože podle dostupných dat naprostá většina Čechů najezdí v průměru 14.850 km ročně, tj. 40,6 km denně. Tyto kilometry budou jezdit bezhlučně, čistě a se zlomkem nákladů v porovnání s konvenčními auty. Tak jako Brouk, Golf a Transporter se staly ve svých dobách etalony, tak i naše rodina ID. má nejlepší předpoklady stát se bestsellerem v epoše elektromobility. O tom jsem naprosto přesvědčený.
5) Elektromobily se stále prodávají jen okrajově, takže jak chcete prodeje nakopnout a pokud se situace na trhu nezlepší, tak jaký máte plán B?
Předpokládáme, že za pět let budou elektromobily dělat už pětinu našich prodejů a tento podíl poroste, i když samozřejmě budeme dál prodávat vozy s konvenčními motory. Výrazně rozšíříme nabídku hybridních verzí (Plug–in). Musíme si uvědomit, že v tuto chvíli jsme ještě pořádně nezačali. Zatím jsme měli v nabídce jen e-Golf a e-up, což byly elektrické verze konvenčních vozů, loni jsme uvedli Audi e-tron. Teprve v polovině příštího roku začneme prodávat skutečně masový elektromobil, ID.3. Další vozy koncernových značek na stejné platformě MEB budou rychle přibývat. Až se s nimi lidé pořádně seznámí, přijdou jejich výhodám na chuť. Plán B proto nechystáme, nebude zapotřebí.