Revoluce v bezpečnosti nových aut? Země EU schválily změny

Mohla by to být revoluce v oblasti bezpečnosti srovnatelná se zavedením bezpečnostních pásů. Země EU totiž schválily významný balíček opatření pro bezpečnost silničního provozu, jejichž cílem je snížit na polovinu počet usmrcených a těžce zraněných osob na silnicích do roku 2030.

V hlavní roli, jak se má dosáhnout zvýšené bezpečnosti u nových vozidel, mají být pokročilé technologie. Ty totiž dokážou zabránit následkům dopravních nehod na životech a zdraví. Doposud jsou k dispozici pouze u některých modelů, většinou jako příplatková výbava. V budoucnu by se ale měly díky legislativě stát standardem pro všechna nově vyráběná vozidla, což by bylo jistě pro bezpečnost revoluční, možná opravdu podobně jako zavedení bezpečnostních pásů.

Každopádně zatím byly návrhy schváleny 28 členskými státy EU a na řadě je nyní ještě schválení Evropským parlamentem. Konkrétně je potřeba, aby závěrečné návrhy byly schváleny institucemi EU po formálním hlasování ve výborech Evropského parlamentu pro vnitřní trh (IMCO) a dopravu (TRAN), které se očekávají na počátku příštího roku. V pondělí vyjádří postoj k souvisejícímu návrhu ministři dopravy EU a bude záležet, jestli nebudou chtít některé věci přepracovat. Protože připravit se na nová pravidla nemusí být pro každou automobilku jednoduché a firmy bude stát peníze.

“Výrobci automobilů neúnavně bojují za oslabení návrhů tím, že odstraňují klíčové technologie pro záchranu lidských životů, jako je Inteligentní rychlostní asistence (ISA), snaží se také zabránit, aby nákladní automobily měly větší okna pro zlepšení viditelnosti chodců a cyklistů. Uvedené příklady by měly bezprostřední vliv na fatální následky dopravních nehod. Pokud bude tato legislativa schválena Evropským parlamentem ve formě, která byla navržena, zabrání tomu, aby bylo na silnicích usmrceno 25 000 lidí – pro bezpečnost silničního provozu se tak jedná o významný krok vpřed.” řekl Antonio Avenoso, výkonný ředitel Evropské rady pro bezpečnost dopravy (ETSC).

Navržená opatření

  • pokročilé nouzové brzdění (osobní vozidla),
  • snadná instalace alkoholových zámků (osobní vozidla, dodávky, nákladní vozidla, autobusy),
  • detekce rozpoznání únavy (osobní vozidla, dodávky, nákladní vozidla, autobusy),
  • rozpoznávání / prevence (osobní vozidla, dodávky, nákladní vozidla, autobusy),
  • datový záznam o nehodách (osobní vozidla a dodávky),
  • signál nouzového zastavení (osobní vozidla, dodávky, nákladní vozidla, autobusy),
  • zlepšené bezpečnostní pásy – zkouška nárazu čelní ochrany cestujících v celé šířce (osobní vozidla, dodávky),
  • bezpečnostní sklo – rozšíření zóny v případě nárazu hlavy chodce nebo cyklisty (osobní vozidla, dodávky),
  • inteligentní přizpůsobení rychlosti (osobní vozidla, dodávky, autobusy),
  • asistence při řízení v jízdních pruzích (osobní vozidla, dodávky),
  • ochrana před bočním nárazem (osobní vozidla, dodávky),
  • reverzní kamera nebo detekční systém (osobní vozidla, dodávky, nákladní vozidla, autobusy),
  • systém sledování tlaku v pneumatikách (dodávky, autobusy),
  • zjišťování a varování před zranitelnými účastníky silničního provozu v přední a boční části vozidla (nákladní vozidla, autobusy),
  • zlepšení přímého výhledu z pozice řidiče na zranitelné účastníky silničního provozu (nákladní vozidla, autobusy),

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Revoluce v bezpečnosti nových aut? Země EU schválily změny

Mohla by to být revoluce v oblasti bezpečnosti srovnatelná se zavedením bezpečnostních pásů. Země EU totiž schválily významný balíček opatření pro bezpečnost silničního provozu, jejichž cílem je snížit na polovinu počet usmrcených a těžce zraněných osob na silnicích do roku 2030.

V hlavní roli, jak se má dosáhnout zvýšené bezpečnosti u nových vozidel, mají být pokročilé technologie. Ty totiž dokážou zabránit následkům dopravních nehod na životech a zdraví. Doposud jsou k dispozici pouze u některých modelů, většinou jako příplatková výbava. V budoucnu by se ale měly díky legislativě stát standardem pro všechna nově vyráběná vozidla, což by bylo jistě pro bezpečnost revoluční, možná opravdu podobně jako zavedení bezpečnostních pásů.

Každopádně zatím byly návrhy schváleny 28 členskými státy EU a na řadě je nyní ještě schválení Evropským parlamentem. Konkrétně je potřeba, aby závěrečné návrhy byly schváleny institucemi EU po formálním hlasování ve výborech Evropského parlamentu pro vnitřní trh (IMCO) a dopravu (TRAN), které se očekávají na počátku příštího roku. V pondělí vyjádří postoj k souvisejícímu návrhu ministři dopravy EU a bude záležet, jestli nebudou chtít některé věci přepracovat. Protože připravit se na nová pravidla nemusí být pro každou automobilku jednoduché a firmy bude stát peníze.

“Výrobci automobilů neúnavně bojují za oslabení návrhů tím, že odstraňují klíčové technologie pro záchranu lidských životů, jako je Inteligentní rychlostní asistence (ISA), snaží se také zabránit, aby nákladní automobily měly větší okna pro zlepšení viditelnosti chodců a cyklistů. Uvedené příklady by měly bezprostřední vliv na fatální následky dopravních nehod. Pokud bude tato legislativa schválena Evropským parlamentem ve formě, která byla navržena, zabrání tomu, aby bylo na silnicích usmrceno 25 000 lidí – pro bezpečnost silničního provozu se tak jedná o významný krok vpřed.” řekl Antonio Avenoso, výkonný ředitel Evropské rady pro bezpečnost dopravy (ETSC).

Navržená opatření

  • pokročilé nouzové brzdění (osobní vozidla),
  • snadná instalace alkoholových zámků (osobní vozidla, dodávky, nákladní vozidla, autobusy),
  • detekce rozpoznání únavy (osobní vozidla, dodávky, nákladní vozidla, autobusy),
  • rozpoznávání / prevence (osobní vozidla, dodávky, nákladní vozidla, autobusy),
  • datový záznam o nehodách (osobní vozidla a dodávky),
  • signál nouzového zastavení (osobní vozidla, dodávky, nákladní vozidla, autobusy),
  • zlepšené bezpečnostní pásy – zkouška nárazu čelní ochrany cestujících v celé šířce (osobní vozidla, dodávky),
  • bezpečnostní sklo – rozšíření zóny v případě nárazu hlavy chodce nebo cyklisty (osobní vozidla, dodávky),
  • inteligentní přizpůsobení rychlosti (osobní vozidla, dodávky, autobusy),
  • asistence při řízení v jízdních pruzích (osobní vozidla, dodávky),
  • ochrana před bočním nárazem (osobní vozidla, dodávky),
  • reverzní kamera nebo detekční systém (osobní vozidla, dodávky, nákladní vozidla, autobusy),
  • systém sledování tlaku v pneumatikách (dodávky, autobusy),
  • zjišťování a varování před zranitelnými účastníky silničního provozu v přední a boční části vozidla (nákladní vozidla, autobusy),
  • zlepšení přímého výhledu z pozice řidiče na zranitelné účastníky silničního provozu (nákladní vozidla, autobusy),

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."