Elektrickevozy.cz

Trendy: ankety Elektrickevozy.cz | filmy o elektromobilech | elektromobilová revoluce v ČR | Tesla Model 3 | TOP 10 elektromobilů roku 2020

Názor: Automobilky (ne)chtějí vyrábět nadčasové automobily jako Tesla

  |  Luboš Srb  |  19 komentářů

Automobilový průmysl právě teď zažívá snad největší změny v celé své historii. Skončí ten, kdo se rychle nepřizpůsobí?

NÁZOR: “Elektromobily jsou k ničemu, je to omyl a nemá to budoucnost”

Změny přicházejí

Rok 2020 je mnohými odborníky označovaný za první rok, který pořádně prověří tradiční automobilky, jak jsou připraveny na budoucnost. V platnost vešly přísnější emisní limity, a to nejen v Evropě, ale jejich obdobu najdeme také v Asii (v Číně je dnes největší automobilový trh a hybatel celého odvětví) nebo některých částech Ameriky (kde je zase velkým pohonem technologický pokrok v IT branži). Společným jmenovatelem je cesta za čistší a udržitelnou dopravou.

A já musím souhlasit. Za posledních pár měsíců jsem přímo z úst vysoce postavených manažerů celé řady tradičních automobilek, např. Volkswagenu, Toyoty, Hyundaie, a mnoha dalších, slyšel, že přichází nová doba (často doplněná slovem “elektrická”, ačkoliv přesnější by bylo spíše označení “doba udržitelné dopravy”), ve které je potřeba fungovat zcela jinak, než doposud. Výrobci pochopili, že by bylo dobré vyrábět (a ne jen kvůli striktním nařízením, ale také kvůli samotným zákazníkům) taková auta, která zákazníkům nějakou dobu vydrží a budou řekl bych nadčasově moderní, a ne že po dvou letech zestárnou (například absence funkcí v intofainmentu, zastaralé bezpečnostní prvky, apod.), že je nikdo nebude chtít. Jenže v dnešní době je to celkem problém a pro tradiční automobilky je to něco, co chtějí co nejvíce oddálit, jak jen to půjde. Jejich současný byznys model (jsem pouze výrobcem aut) je totiž jiný a není jednoduché se vydat novým směrem (a například místo na servisu vydělávat na softwaru).

TIP: Čím a jak budeme jezdit za 10 let?

Je to problém, který se týká nejen spalovacích aut, ale i elektromobilů a dalších elektrifikovaných vozů. Pokud budete nadále vyrábět jen konvenční auta se spalovacím motorem, pak se budete muset v dalších letech vypořádat s ještě přísnějšími emisními limity, ale třeba i se zákazy vjezdu do center měst, což k prodejnosti takových aut jistě moc nepomůže. Navíc snad každý na světě ví, že ropa jednoho dne dojde, kdežto elektřinu je a bude vždy možné vyrábět z různých zdrojů, ať už obnovitelných či neobnovitelných. Takže je otázkou, jestli již nejsou spalovací auta z dlouhodobého hlediska pouhou slepou uličkou (či by neměly mít spalovací motory využítí spíše jinde, než v dopravě na ulicích). Ne slepou uličkou pro zákazníky, ale pro výrobce aut. A pak jsou tady elektromobily, u kterých můžete klíčovou komponentu v podobě baterie recyklovat a vzácné kovy vám tak nikdy nedojdou. Nicméně u nich se nyní tak rychle zlepšují vlastnosti a přitom jejich pořizovací cena zatím neklesá a je vyšší než u konvenčních aut, že musíte zákazníkovi nabídnout něco navíc, a tím je nadčasovost a zajištění dlouhé životnosti a podpory ze strany výrobce.

Čím Tesla inspiruje ostatní

Co zajímavého dělá Tesla a chtějí nebo spíše budou muset někdy v blízké budoucnosti dělat i ostatní výrobci u nových aut? Už samotný přechod z konvenčních aut na elektromobily představuje významné snížení poruchovosti, protože u elektroaut máte podstatně méně pohyblivých komponent, o které je potřeba se nějak starat a udržovat v dobré kondici. Servisní prohlídky jsou tak spíše jen pro dobrý pocit, než že byste se museli obávat toho, co se stane například s převodovkou po 100 tisících kilometrech a měli pak při opravě hluboko do kapsy. Ono u elektromobilů se dá auto diagnostikovat i na dálku a v případě případné závady u některé z hlavních komponent pak zajet na servis v okamžiku, kdy vznikne podezření, nikoliv až v případě, kdy už je pozdě.

TIP: Elektromobily jsou méně poruchové. V ČR je méně než 100 asistenčních zásahů za rok

A právě možnost připojení auta k internetu včetně možnosti ho na dálku opravit či vylepšit pomocí OTA aktualizace bude hrát čím dál tím větší roli. Automobilky se tímto způsobem budou o svá auta lépe starat a přinášet zákazníkovi přidanou hodnotu (méně času v servisu, vyšší bezpečnost díky možnosti okamžitých oprav chyb, apod.), což zvýší jeho loajalitu a důvěru ke značce. Tesla je toho krásným příkladem. Tradiční automobilky to postupně také začínají chápat a mluvit o tom, co všechno budou jejich auta umět. Nicméně změny jsou tak velké, že je potřeba výrazným způsobem změnit svůj byznys model, který zpravidla v případě velkovýrobních značek zní: “vyrábím a prodávám různě velká a různě cenově dostupná auta a ty pak servisuju a musím tento cyklus co nejvíce zrychlit”. Vždyť Tesla je dnes považovaná za firmu, která spíše než na výrobu aut se hodně zaměřuje na inovace v technologiích a softwaru.

Problém mají výrobci, ne zákazníci

Doba se sice neustále zrychluje a s tím přichází problémy pro ty, kteří se rychle nepřizpůsobují, ale přesto nevěřím, že by to v nejbližších letech mělo znamenat existenční riziko pro tradiční automobilky, které v poslední době krásně ukazují, jak se zuby nehty drží svého starého byznys plánu. Ano, v dlouhodobém měřítku budou muset dělat velké změny, protože je k tomu nová technologická doba a touha za udržitelnou dopravou donutí, ale bude to něco, z čeho bude profitovat především zákazník. Doufejme.

ŠTÍTKY:, , ,

Diskuze

Zásady komentářů: Vyjadřujte se k tématu a buďte ohleduplní k ostatním.
Komentáře považované za spam, komentáře výhradně propagační povahy nebo vulgární komentáře budou smazány.
avatar
9 Comment threads
10 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
14 Comment authors
Franta JetelpetrPavelMartinAlda Recent comment authors
  Přihlásit k odběru  
nejnovější nejstarší
Upozornit na
Jaruna
Jaruna

Už sí něco zjistěte o složitosti elektromobilu. Zasekli jste se někde v 90kach na rotujících částech. To auto je extrémně složité a to z velké části na straně sw. Ty vaše pohyblivé části jsou hrozně neznalý názor.

Petr
Petr

A proto na to klasické automobilky dojedou, protože neumí vyrobit sw a jen tu práci nechávají na třetích stranách, které to pak vždycky pohnojí. Budoucností je právě vyrobit takové auto, které bude nejen dobře jezdit na čtyřech kolech. Souhlas s autorem článku.

Jaruna
Jaruna

Ten sw neumí vyrobit nikdo. Díky tomu vše každý systém skládá po letech.

Viktor
Viktor

Svým způsobem máte pravdu. Člověk sice ušetří zavýmenu oleje, kontrolu převodovky, výměnu DPF filtru, na druhou stranu bude časem nucen platit SW update typu antivirové ochrany, aby mu auto se současným SW někdo nehacknul. Aktuálně dává třeba Tesla OTA update zdarma, ale jak jsme viděli v minuleém roce, postupně se začne za některé SW update platit, kor když budou mít pro zákazníka výraznou přidanou hodnotu.
Nicméně za mě pořád raději čisté elektro bez olejů se složitým SW než fosil s milionem různých filtrů a provozních kapalin. Navíc jsem přesvědčen, že jsme s BEV stále ještě na začátku.

Greta
Greta

No vidíte a já si zase myslím, že složitý SW je větší zlo, než ty filtry, protože na ten filtr je potřeba pár čidel a katalitická reakce. Složitá elektronika plná složitých kurvítek a složitého SW bude po této stránce poruchovější. Nedej bože, až se na to zaměří nějaká skupinka hackerů a začne třeba za výkupné ovlivňovat bezpečnostní prvky, nebo auto někde vypne například v noci na dálnici v rychlém pruhu.

Jaruna
Jaruna

Auto je k tomu aby vozilo. Mobil je k volání. Záchod k řešení potřeby.. Jenom manipulace s našimi hlavami nám vnukava myšlenku že potřebuju být online na Facebooku 24/7, že potrebuji v autě PC hry, že musím mít interaktivní hajzlik.. nulová přidána hodnota – pouze být cool a jet na trendu.

ZocelenyDrapalik
ZocelenyDrapalik

Naši pradědkové taky trvali na tom, že kůň jim stačí a ty složité smradlavé automobily vůbec nepotřebují. Svět ale jde dál a staromilci vždy pohoří. Napojení na síť není v autě kvůli Facebooku ale kvůli updatům, diagnostice a bezpečnosti. Přes síť budou auta dostávat info o místní dopravní situaci dopravním značení a komunikovat s ostatními auty aby minimalizovali možnost srážky.

ZocelenyDrapalik
ZocelenyDrapalik

Zato vy jste znalec. To vy zůstáváte v 90tkách. Softwéru a počítačů je už v dnešních autech plno. Dokonce řízení spalovacího motoru je z hlediska softu složitější problém než řízení elektromotoru. Pohyblivé součásti se opotřebovávají a jejich materiál unavuje. Jejich funkce se zhoršuje, až jednoho dne skončí. Softwér, ať už je jakkoliv složitý, se během neopotřebovává. Když se odladí, může v autě pracovat libovolně dlouho. Takže složitý softwér není jakkoliv limitující z hlediska životnosti. Ano, počítač ne kterém běží nemá neomezenou životnost, ale už dnes je v autě několik počítačů a dost složitého softwéru, aniž by to bylo problémem pro… Číst vice »

rock
rock

“…po dvou letech zestárnou (například absence funkcí v intofainmentu, zastaralé bezpečnostní prvky, apod.), že je nikdo nebude chtít…” To je -pro mne- strašně zajímavej přístup. Já třeba v autě NECHCI ty věci, které se obvykle dají vyhrabat někde v hloubi infotainmentu a které se tam objevily v průběhu posledních let (nebo které by se tam v průběhu nejbližších let objeví). A myslím, že poslední aktivní bezpečnostní prvky, které dávaly smysl, bylo ABS a couvací senzory :-). A pořád si myslím, že by pro uživatele bylo lepší, kdyby automobilka postavila kvalitní auto s jednoduchým softwarem, než šmejd se softwarem rozsáhlým. Bohužel… Číst vice »

Jaruna
Jaruna

Jak píšeš je to trend se vším. Nikdo nepotřebuje zasinat žárovky mobilem, ale spousta lidí to musí mít. Dnes jsme obětí ohromné psychologické práce a manipulací s našimi mozky.

ZocelenyDrapalik
ZocelenyDrapalik

Svět se vyvíjí. Nářky, že by nám stačil tak jak je dnes, nikam nevedou.

Koloss
Koloss

Souhlasím s autorem článku.

Ruda
Ruda

Vážení,poměr cena,výkon a v poslední době taky cena nabíjení je pro většinu diskutujících neúměrná.Napište,kdo má elektroauto a jaké máte zkušenosti.Jinak je tato diskuze zbytečná.Zdraví Vás ropák Ruda.Ps.na elektro auto nemám peníze a asi mít nebudu.

Pan Dan
Pan Dan

Jsem snad jediný který chce zažívat pocit z jízdy bez zbytečných čidel, displejů, a softvarů, jako je udržování v jízdním pruhu, adaptivní tempomat, hlídání tlaku v pneumatikách, automatické dálkové, blíkátka slepého úhlu, automatické parkování, místo zrcátek displeje atd atd atd. Od té doby co jsou tyto serepetičky v autech, jsou lidé hloupější a spoléhají se na něco co není 100% spolehlivé. Dřív se aspoň řidič věnoval jízdě, ale teď, spoléhá na čidla a senzory a nevěnuje se řízení a pak kvůli tomu vznikají další a další “bezpečnostní prvky”. Nehledě pak na cenu, každý čildo, senzor, displej něco stojí, a každá… Číst vice »

Alda
Alda

No, otázka je jestli ty “udělátka” jsou v těch vozech proto, aby byly lidi blbější, nebo jsou tam právě proto, že dnes auto má a řídí každej ocas a podle toho to pak na silnicích vypadá…

Mobilní zobrazení