Automobilový průmysl právě teď zažívá snad největší změny v celé své historii. Skončí ten, kdo se rychle nepřizpůsobí?
NÁZOR: “Elektromobily jsou k ničemu, je to omyl a nemá to budoucnost”
Rok 2020 je mnohými odborníky označovaný za první rok, který pořádně prověří tradiční automobilky, jak jsou připraveny na budoucnost. V platnost vešly přísnější emisní limity, a to nejen v Evropě, ale jejich obdobu najdeme také v Asii (v Číně je dnes největší automobilový trh a hybatel celého odvětví) nebo některých částech Ameriky (kde je zase velkým pohonem technologický pokrok v IT branži). Společným jmenovatelem je cesta za čistší a udržitelnou dopravou.
A já musím souhlasit. Za posledních pár měsíců jsem přímo z úst vysoce postavených manažerů celé řady tradičních automobilek, např. Volkswagenu, Toyoty, Hyundaie, a mnoha dalších, slyšel, že přichází nová doba (často doplněná slovem “elektrická”, ačkoliv přesnější by bylo spíše označení “doba udržitelné dopravy”), ve které je potřeba fungovat zcela jinak, než doposud. Výrobci pochopili, že by bylo dobré vyrábět (a ne jen kvůli striktním nařízením, ale také kvůli samotným zákazníkům) taková auta, která zákazníkům nějakou dobu vydrží a budou řekl bych nadčasově moderní, a ne že po dvou letech zestárnou (například absence funkcí v intofainmentu, zastaralé bezpečnostní prvky, apod.), že je nikdo nebude chtít. Jenže v dnešní době je to celkem problém a pro tradiční automobilky je to něco, co chtějí co nejvíce oddálit, jak jen to půjde. Jejich současný byznys model (jsem pouze výrobcem aut) je totiž jiný a není jednoduché se vydat novým směrem (a například místo na servisu vydělávat na softwaru).
TIP: Čím a jak budeme jezdit za 10 let?
Je to problém, který se týká nejen spalovacích aut, ale i elektromobilů a dalších elektrifikovaných vozů. Pokud budete nadále vyrábět jen konvenční auta se spalovacím motorem, pak se budete muset v dalších letech vypořádat s ještě přísnějšími emisními limity, ale třeba i se zákazy vjezdu do center měst, což k prodejnosti takových aut jistě moc nepomůže. Navíc snad každý na světě ví, že ropa jednoho dne dojde, kdežto elektřinu je a bude vždy možné vyrábět z různých zdrojů, ať už obnovitelných či neobnovitelných. Takže je otázkou, jestli již nejsou spalovací auta z dlouhodobého hlediska pouhou slepou uličkou (či by neměly mít spalovací motory využítí spíše jinde, než v dopravě na ulicích). Ne slepou uličkou pro zákazníky, ale pro výrobce aut. A pak jsou tady elektromobily, u kterých můžete klíčovou komponentu v podobě baterie recyklovat a vzácné kovy vám tak nikdy nedojdou. Nicméně u nich se nyní tak rychle zlepšují vlastnosti a přitom jejich pořizovací cena zatím neklesá a je vyšší než u konvenčních aut, že musíte zákazníkovi nabídnout něco navíc, a tím je nadčasovost a zajištění dlouhé životnosti a podpory ze strany výrobce.
Co zajímavého dělá Tesla a chtějí nebo spíše budou muset někdy v blízké budoucnosti dělat i ostatní výrobci u nových aut? Už samotný přechod z konvenčních aut na elektromobily představuje významné snížení poruchovosti, protože u elektroaut máte podstatně méně pohyblivých komponent, o které je potřeba se nějak starat a udržovat v dobré kondici. Servisní prohlídky jsou tak spíše jen pro dobrý pocit, než že byste se museli obávat toho, co se stane například s převodovkou po 100 tisících kilometrech a měli pak při opravě hluboko do kapsy. Ono u elektromobilů se dá auto diagnostikovat i na dálku a v případě případné závady u některé z hlavních komponent pak zajet na servis v okamžiku, kdy vznikne podezření, nikoliv až v případě, kdy už je pozdě.
TIP: Elektromobily jsou méně poruchové. V ČR je méně než 100 asistenčních zásahů za rok
A právě možnost připojení auta k internetu včetně možnosti ho na dálku opravit či vylepšit pomocí OTA aktualizace bude hrát čím dál tím větší roli. Automobilky se tímto způsobem budou o svá auta lépe starat a přinášet zákazníkovi přidanou hodnotu (méně času v servisu, vyšší bezpečnost díky možnosti okamžitých oprav chyb, apod.), což zvýší jeho loajalitu a důvěru ke značce. Tesla je toho krásným příkladem. Tradiční automobilky to postupně také začínají chápat a mluvit o tom, co všechno budou jejich auta umět. Nicméně změny jsou tak velké, že je potřeba výrazným způsobem změnit svůj byznys model, který zpravidla v případě velkovýrobních značek zní: “vyrábím a prodávám různě velká a různě cenově dostupná auta a ty pak servisuju a musím tento cyklus co nejvíce zrychlit”. Vždyť Tesla je dnes považovaná za firmu, která spíše než na výrobu aut se hodně zaměřuje na inovace v technologiích a softwaru.
Doba se sice neustále zrychluje a s tím přichází problémy pro ty, kteří se rychle nepřizpůsobují, ale přesto nevěřím, že by to v nejbližších letech mělo znamenat existenční riziko pro tradiční automobilky, které v poslední době krásně ukazují, jak se zuby nehty drží svého starého byznys plánu. Ano, v dlouhodobém měřítku budou muset dělat velké změny, protože je k tomu nová technologická doba a touha za udržitelnou dopravou donutí, ale bude to něco, z čeho bude profitovat především zákazník. Doufejme.
Automobilový průmysl právě teď zažívá snad největší změny v celé své historii. Skončí ten, kdo se rychle nepřizpůsobí?
NÁZOR: “Elektromobily jsou k ničemu, je to omyl a nemá to budoucnost”
Rok 2020 je mnohými odborníky označovaný za první rok, který pořádně prověří tradiční automobilky, jak jsou připraveny na budoucnost. V platnost vešly přísnější emisní limity, a to nejen v Evropě, ale jejich obdobu najdeme také v Asii (v Číně je dnes největší automobilový trh a hybatel celého odvětví) nebo některých částech Ameriky (kde je zase velkým pohonem technologický pokrok v IT branži). Společným jmenovatelem je cesta za čistší a udržitelnou dopravou.
A já musím souhlasit. Za posledních pár měsíců jsem přímo z úst vysoce postavených manažerů celé řady tradičních automobilek, např. Volkswagenu, Toyoty, Hyundaie, a mnoha dalších, slyšel, že přichází nová doba (často doplněná slovem “elektrická”, ačkoliv přesnější by bylo spíše označení “doba udržitelné dopravy”), ve které je potřeba fungovat zcela jinak, než doposud. Výrobci pochopili, že by bylo dobré vyrábět (a ne jen kvůli striktním nařízením, ale také kvůli samotným zákazníkům) taková auta, která zákazníkům nějakou dobu vydrží a budou řekl bych nadčasově moderní, a ne že po dvou letech zestárnou (například absence funkcí v intofainmentu, zastaralé bezpečnostní prvky, apod.), že je nikdo nebude chtít. Jenže v dnešní době je to celkem problém a pro tradiční automobilky je to něco, co chtějí co nejvíce oddálit, jak jen to půjde. Jejich současný byznys model (jsem pouze výrobcem aut) je totiž jiný a není jednoduché se vydat novým směrem (a například místo na servisu vydělávat na softwaru).
TIP: Čím a jak budeme jezdit za 10 let?
Je to problém, který se týká nejen spalovacích aut, ale i elektromobilů a dalších elektrifikovaných vozů. Pokud budete nadále vyrábět jen konvenční auta se spalovacím motorem, pak se budete muset v dalších letech vypořádat s ještě přísnějšími emisními limity, ale třeba i se zákazy vjezdu do center měst, což k prodejnosti takových aut jistě moc nepomůže. Navíc snad každý na světě ví, že ropa jednoho dne dojde, kdežto elektřinu je a bude vždy možné vyrábět z různých zdrojů, ať už obnovitelných či neobnovitelných. Takže je otázkou, jestli již nejsou spalovací auta z dlouhodobého hlediska pouhou slepou uličkou (či by neměly mít spalovací motory využítí spíše jinde, než v dopravě na ulicích). Ne slepou uličkou pro zákazníky, ale pro výrobce aut. A pak jsou tady elektromobily, u kterých můžete klíčovou komponentu v podobě baterie recyklovat a vzácné kovy vám tak nikdy nedojdou. Nicméně u nich se nyní tak rychle zlepšují vlastnosti a přitom jejich pořizovací cena zatím neklesá a je vyšší než u konvenčních aut, že musíte zákazníkovi nabídnout něco navíc, a tím je nadčasovost a zajištění dlouhé životnosti a podpory ze strany výrobce.
Co zajímavého dělá Tesla a chtějí nebo spíše budou muset někdy v blízké budoucnosti dělat i ostatní výrobci u nových aut? Už samotný přechod z konvenčních aut na elektromobily představuje významné snížení poruchovosti, protože u elektroaut máte podstatně méně pohyblivých komponent, o které je potřeba se nějak starat a udržovat v dobré kondici. Servisní prohlídky jsou tak spíše jen pro dobrý pocit, než že byste se museli obávat toho, co se stane například s převodovkou po 100 tisících kilometrech a měli pak při opravě hluboko do kapsy. Ono u elektromobilů se dá auto diagnostikovat i na dálku a v případě případné závady u některé z hlavních komponent pak zajet na servis v okamžiku, kdy vznikne podezření, nikoliv až v případě, kdy už je pozdě.
TIP: Elektromobily jsou méně poruchové. V ČR je méně než 100 asistenčních zásahů za rok
A právě možnost připojení auta k internetu včetně možnosti ho na dálku opravit či vylepšit pomocí OTA aktualizace bude hrát čím dál tím větší roli. Automobilky se tímto způsobem budou o svá auta lépe starat a přinášet zákazníkovi přidanou hodnotu (méně času v servisu, vyšší bezpečnost díky možnosti okamžitých oprav chyb, apod.), což zvýší jeho loajalitu a důvěru ke značce. Tesla je toho krásným příkladem. Tradiční automobilky to postupně také začínají chápat a mluvit o tom, co všechno budou jejich auta umět. Nicméně změny jsou tak velké, že je potřeba výrazným způsobem změnit svůj byznys model, který zpravidla v případě velkovýrobních značek zní: “vyrábím a prodávám různě velká a různě cenově dostupná auta a ty pak servisuju a musím tento cyklus co nejvíce zrychlit”. Vždyť Tesla je dnes považovaná za firmu, která spíše než na výrobu aut se hodně zaměřuje na inovace v technologiích a softwaru.
Doba se sice neustále zrychluje a s tím přichází problémy pro ty, kteří se rychle nepřizpůsobují, ale přesto nevěřím, že by to v nejbližších letech mělo znamenat existenční riziko pro tradiční automobilky, které v poslední době krásně ukazují, jak se zuby nehty drží svého starého byznys plánu. Ano, v dlouhodobém měřítku budou muset dělat velké změny, protože je k tomu nová technologická doba a touha za udržitelnou dopravou donutí, ale bude to něco, z čeho bude profitovat především zákazník. Doufejme.