Plug-in hybridy ušetřily automobilkám obří pokuty. Ukázalo se, že nejezdí čistě

Plug-in hybridy přinášejí automobilkám obrovské úspory, ale řidiči je často neumí správně používat. Výsledkem jsou vyšší emise i náklady.
Automobilky milují plug-in hybridy
Nejnovější studie ukazuje, že výroba plug-in hybridních vozidel je pro automobilky velmi výhodná. Tyto vozy, které jsou pro životní prostředí přívětivější než koncepční spalováky, šetří nejen emise, ale i finance výrobcům. S nižší produkcí zplodin totiž nemusí platit tak vysoké emisní povolenky. Má to ale háček.
Tyto emise a další nařízení týkající se ekologie sdružuje pod svojí hlavičku organizace WLTP. Tuto zkratku vídáme nejčastěji u deklarací spotřeby a dojezdu elektrických vozidel. Pro čistší ovzduší toho tato organizace ale činí mnohem více. Nastavila limity, kolik musí automobilky vyrobit lokálně bezemisních vozidel. Pokud jich bude méně, budou platit poplatky a vysoké emisní povolenky.
Této skutečnosti i vysokým limitům se dá vyhnout, pokud výrobci do svého portfolia zařadí i plug-in hybridní modely. Ty umožňují čistě elektrickou jízdu a tím výrazně sníží i produkované emise. Automobilka vykáže nižší emise, zaplatí méně a všichni jsou spokojeni. Jen realita používání těchto vozidel je zcela někde jinde. Tím, že PHEV umí jezdit jak na fosilní palivo, tak i na elektřinu, záleží pouze na majitelích, který pohon upřednostní.

Majitelé je ale neumí správně používat
Realita je ale taková, že velké množství řidičů se raději spolehne na tankování a konvenční pohon než na nabíjení a elektřinu. WLTP tedy posbíralo výrazně menší částku než ve skutečnosti měli od výrobců přijmout. Tato chyba v systému se tak nakonec vyplatila pouze automobilkám.
Řidiči, kteří své plug-in hybridy nenabíjí, totiž vydají ročně v průměru o 25 až 30 tisíc korun více za palivo. I předpoklady výše spotřeby uváděné automobilkami jsou výrazně nižší než je denní realita. Zatímco obecně se udává, že vozidla PHEV umí jezdit v porovnání se 100% spalovákem za čtvrtinovou spotřebu, reálně jezdí s úsporou pouhých 19 %. Jde ale o především o neuvědomělé majitele, kteří své vozy nevyužívají k plnému potenciálu. Nejde o chybu vozidel.
Mezi lety 2021 a 2023 bylo tedy do ovzduší vypuštěno o 52 milionů tun emisí oxidu více než je s plug-in hybridy teoreticky možné dosáhnout. Automobilky kolektivně ušetřily na povolenkách a pokutách více než 6 miliard dolarů. Nejvíce údajně ušetřilo BMW, Mercedes-Benz a Volkswagen. Vzhledem k těmto skutečnostem chce nyní Evropský parlament přistoupit ke změnám pravidel, které WLTP zaštiťuje. Mezitím automobilky začínají s osvětou, jak tyto vozy využívat lépe a k plnému potenciálu.
Zdroj: Studie ICCT
Autor článku

Matouš se zajímá o moderní technologie, zejména v oblasti automotive. Baví ho vše digitální, ideálně s Androidem. Ve volném čase se věnuje úpravám rodinného vozového parku nebo vyráží na kole.
Matouš se zajímá o moderní technologie, zejména v oblasti automotive. Baví ho vše digitální, ideálně s Androidem. Ve volném čase se věnuje úpravám rodinného vozového parku nebo vyráží na kole.