Test Škoda Enyaq Coupé RS iV – Český elektromobil s řadou „nej“

Zdeněk Buček
  • Během týdenního testu jsme řádně pověřili Škodu Enyaq Coupé RS iV
  • Jak si vedl nejnovější přírůstek v elektrické rodině Škodovky?
  • Elektromobil nás jednou doslova šokoval! Čím konkrétně?
Škoda Enyaq Coupé RS iV
Škoda Enyaq Coupé RS iV

Škoda Enyaq RS iV má mezi sériově vyráběnými vozy z Mladé Boleslavy řadu „nej“, z nichž můžeme jmenovat například – nejnovější, nejdražší, nejvýkonnější. A co třeba „nejlepší“? Odpověď naleznete v tomto testu! Během týdne a 800 najetých kilometrů jsme detailně vyzkoušeli a prověřili vlastnosti nové vlajkové lodi elektrické řady vozů Škoda Auto.

Škoda Enyaq Coupé RS iV: specifikace

KonstrukceSUV kupé, rozměry: 4653 × 1879 × 1607 mm, hmotnost: 2255 kg
Pohonelektromobil, pohon všech kol
Výkon220 kW, točivý moment 460 Nm
Baterie a dojezdLi-Ion, 77 kWh (celkem 82 kWh)
Nabíjenípalubní 11 kW nabíječka, DC 135 kW (maximální změřený výkon 179,2 kW při rychlonabíjení)
 Spotřeba a dojezd17,2–18,1 kWh/100 km, dojezd až 504 km (WLTP)
VýbavaTravel Assist, Crystal Face, panoramatická střecha, head-up displej, sound systém Canton tažné zařízení, tepelné čerpadlo
Cena od1 644 900 Kč

Kritizovaná záď Enyaqu dostala zásadní vylepšení

Elektrická prvotina české automobilky, která byla už od počátku konstruována jako elektromobil, byla vždy z pohledu designu kritizována za svoji záď. Mnoho lidí vnímá Enyaq iV jako pohledný a líbivý vůz, ale jen do té doby, než nahlédnete na zadní část automobilu. Ta vypadá, že na toto auto prostě nepatří. U nové karosářské varianty Enyaqu Coupé iV se toto podařilo do velké míry odstranit.

Dokonce si troufnu tvrdit, že jde o jednu z nejhezčích Škodovek, která za dlouhou dobu sjela z výrobních linek v Mladé Boleslavy. A máme tu další „nej“, i když nyní zcela subjektivní.

Námi testovaný kousek se oblékl do poměrně konzervativní stříbrné Brilliant metalízy s 21″ koly VISION s Aero kryty. Tato kombinace je oproti propagované svítivě zelené Mamba karoserii opravdu střízlivou volbou pro ty řidiče, kteří nechtějí za každou cenu hlásit do světa, že jezdí právě v RS variantě. Ale středem pozornosti budete stále. Za pouhý týden se za naším testovaným kouskem otočily desítky kolemjdoucích a Enyaq Coupé neměl klid ani na parkovišti, kde ho chodily obdivovat další davy zvědavců.

Škoda Enyaq Coupé RS iV
Škoda Enyaq Coupé RS iV

Líbivější linie neubraly na komfortu

Tato „odtučňovací“ kůra Enyaqu rozhodně prospěla, už nepůsobí tak mohutně jako velké, krabicové SUV, ale jako ladné, rodinné vozidlo, použitelné 365 dní v roce. Už na začátku prozradíme, že svažující se záď neubrala na komfortu zadních sedaček a i vysocí jedinci mají nad hlavou ještě spoustu prostoru.

Při pohledu z vrchu tvoří střechu Enyaqu Coupé RS iV tři prosklené části, které jsou odděleny jen malými mezerami. Při pohledu z dálky tak můžete nabít dojmu, že je to jednolitý kus skla. Uvnitř se tím získalo více prostoru nad hlavou, protože střecha je tvořena jen sklem o šířce do jednoho centimetru.

Celkově vůz vypadá sportovněji, i když s hmotností přes 2,2 tuny už to na sportovní jízdu tolik nevypadá. Možná jen drobná výtka ke zvoleným 21″ kolům VISION s Aero kryty. Chvilku si na ně musí člověk zvykat, protože vypadají jako „plecháče s poklicemi“, ve skutečnosti jsou to hliníková kola s „poklicemi“. Ty zde ale hrají roli v aerodynamice a napomáhají o něco málo nižší spotřebě, a tím pádem delšímu dojezdu.

Lesklé černé plochy, Crystal Face podsvícená přední maska, loga RS a ostré prolisy v dílech karoserie jen doplňují designový koncert, který se na Enyaqu Coupé RS iV odehrává. Teď už není divu, proč tento elektromobil budí v ulicích měst takový rozruch.

V interiéru se odehrály změny hlavně nad hlavou

Po nasednutí na přední sedačky škodovácké novinky si oproti původní verzi Enyaqu příliš rozdílů nevšimnete. Zásadní změna nastane v momentě, kdy se podíváte nad sebe, případně se posadíte na zadní sedačky. Naskytne se vám dechberoucí pohled na nebe (pokud stojíte s autem venku) a nejlépe na hvězdy v noci. Najednou máte pocit, že Enyaqu chybí střecha. Tento dojem „kazí“ jen na dvou místech přerušená skleněná střecha, a to v oblasti na řidičem, kde jsou umístěny protislunčení stínítka a zpětné zrcátko a za hlavami cestujících na zadních sedačkách.

To vytváří opravdový „wow“ efekt, který by si snad neodpustili ani nejzarputilejší kritici domácí automobilky. Už z této jedné věci máte dojem, že sedíte v o třídu vyšším, prémiovějším voze.

Už slyším ty hlasy, které teď říkají, že: „zkosená střecha ubere místo nad hlavou!“. Světe div se, ale není tomu tak. Tím, že strop tvoří pouze kus skla, je tak místa nad hlavou více než dostatek. I s mými 194 centimetry, jsem měl stále rezervu několik centimetrů. To je něco, co bych opravdu nečekal. O místa na nohy na zadních sedačkách ani nemusí být řeč. Zde si pohovíte, i pokud za sebou pojedou i 190 centimetrů vysocí cestující.

Interiér Škody Enyaq RS iV
Interiér Škody Enyaq RS iV

Praktický i pro české chalupáře

A teď jedna zásadní zpráva pro milovníky velkých kufrů a kombíků. S kupé karoserií nedošlo k zásadním změnám v objemu zavazadlového prostoru. Oproti klasické variantě Enyaqu tak svažující se záď ubrala pouze 15 litrů objemu, celkově tak můžete využít 570 litrů prostoru. Po sklopení zadní řady sedaček je vám k dispozici dokonce 1 610 litrů využitelného prostoru.

Dále můžete vůz vybavit elektronicky sklopným tažným zařízením, které je schopno táhnout až 750kg nebržděný přívěs, a dokonce až 1 400 kg bržděného přívěsu.

Pár neduhů v interiéru přetrvalo i v Coupé

Bohužel největší a asi jediný větší problém tu zůstal. Najít vhodnou polohu za volantem, aby mě středová konzola netlačila do kolene, byl úkol, který nechcete dělat ve voze s touto cenovkou.

Bohužel si vyšší řidiči budou muset najít dostatek času, aby dokázali vybalancovat bezpečnou, komfortní a bezbolestnou polohu za volantem, aniž by je nepříjemně tlačila středová část palubní desky do kolene. Po několika pokusech se mi to ale přeci jen podařilo.

Další neduh bych spatřoval v bezdrátovém nabíjení. Jelikož není přihrádka nijak klimatizovaná, zvlášť v parných dnech se vám telefon po chvilce nabíjení začne zásadně přehřívat. To je bohužel nevýhoda bezdrátového nabíjení všeobecně, tak bych do budoucna očekával, že by mohl být tento prostor alespoň mírně klimatizován. Jinak musíte zvolit drátovou metodu.

Nejnovější software ME3 přinesl zásadní vylepšení

Škoda Enyaq Coupé RS iV už z výroby vyjíždí s nejnovější verzí softwaru s označením ME3. Další aktualizace už budou přes OTA updaty (Over the Air — aktualizace vzduchem — pozn. redakce).

Ta mimo jiné zrychluje nabíjení, lépe hospodaří s energií, zlepšuje termomanagement baterie, zrychluje infotainment, vylepšuje head-up displej, a také vám při použití navigace naplánuje zastávky na nabíjení. To je opravdu šikovná věc, které dobře poslouží zejména začínajícím uživatelům elektromobilů, případně i zdatnějším jedincům, kteří nechtějí podrobně plánovat cestu dopředu.

Po cestě z Prahy do Brna se odhad „sekl“ o pouhá 2 % oproti realitě. To je pro začátek super výsledek! Na obrazovce vidíte i jak dlouho je potřeba nabíjet nebo s kolika procenty na jednotlivé zastávky na trase dojedete. Za nás rozhodně palec nahoru. Toto může být další krůček k tomu, aby lidé neměli strach s cestování elektromobilem na delší vzdálenosti. Stačí poslouchat auto co vám říká a podle toho dojedete až do cíle.

I přes zrychlení systému je do budoucna ještě stále na čem pracovat, rychlost už je prakticky v pořádku, ale po startu vozu chvilku trvá, než systém naběhne a je použitelný bez sekání.

Nejvýkonnější sériově vyráběná Škodovka, ale…

Přichází na řadu další „nej“ – nejvýkonnější. Škoda Enyaq Coupé RS iV je opravdu ta nejvýkonnější produkčně vyráběná Škodovka. Nabízí dva elektromotory o výkonu 220 kW (299 koní). A tady je taková malá poznámka pod čarou. Stejně jako sesterský elektromobil Volkswagen ID.5 GTX, který je postaven na stejné platformě MEB a sdílí techniku i parametry, je tento výkon dostupný pouze za splnění určitých podmínek.

Tou první je kapacita baterie nad 88 %, dále je potřeba aby byla baterie zahřátá na teplotu mezi 23-50 °C. Dále hraje roli venkovní teplota nebo třeba fyzické stárnutí vysokonapěťové baterie. Aktuálně dostupný výkon se zobrazuje na indikátoru výkonu vozidla na displeji před řidičem.

Varianta RS má pohon všech kol a točivý moment 460 Nm. Oproti standardní verzi s velkou baterií tak došlo k navýšení výkonu o celých 70 kW a oproti verzi Sportline 80x s pohonem všech kol výkon poskočil o 25 kW. O pohon se tak stará dvojice elektromotorů – zadní (synchronní elektromotor s permanentními magnety), přední (asynchronní elektromotor).

Výkon je i přes vyšší hmotnost vozu více než dostatečný a rychlé rozjezdy či předjíždění si budete vychutnávat i tak. Oproti klasické variantě Enyaqu iV je rozdílných 70 kW na dynamice vozu opravdu znát.

Jízda vás bude bavit

Po usednutí za volant řidič nemusí nic jiného, než zařadit a vyrazit. A jízda s novým Enyaqem Coupé RS iV vás bude opravdu bavit. Není to tedy svezení, které by milovníci sportovní jízdy vyhledávali, ti se raději poohlédnou po nějakém „placatějším“ autě, ale pro klasického zákazníka Škodovky, to bude opravdu komfortní, dynamický a agilní elektromobil. Měl jsem to štěstí, že jsem mohl doslova přesednout z klasického Enyaqu do Coupé RS varianty a lepší naladění podvozku je tu znatelné. Jestli vám přišel Enyaq iV dostatečně komfortní, v Coupé si budete připadat jako na obláčku.

Škoda Enyaq Coupé RS iV
Škoda Enyaq Coupé RS iV

Sportovní jízda?

Už jsme nakousli téma výkonu versus hmotnosti. S těžkým a velkým SUV zkrátka nemůže bt o příliš sportovní jízdě řeč. Raději bychom použili výraz „dynamická“ nebo „agilní“. Maximální dostupný výkon 220 kW rozhýbe 2,2 tuny váhy opravdu snadno, ale při ostřejší jízdě už zkrátka váhu cítíte.

Při sešlápnutí pedálu akcelerátoru tak elektromobil ochotně „vystřelí“ kupředu, ale ucítíte, že se rozjela pořádná masa „železa“. Stejný dojem budete mít při ostřejší jízdě v meziměstských zatáčkách. Fyziku tu zkrátka nijak neohnete.

Snad ani nikdo nečeká, že s tímto vozem budete chtít jezdit jako v monopostu Formule 1. Věřím, že majitelé tohoto vozu budou s chováním na silnici a s dostatečnou porcí výkonu spokojeni jak na každodenní ježdění, na dlouhé trasy, tak i na občasné použití všech 299 koní pod kapotou.

Logo RS
Logo RS

Lepší spotřeba a šok při nabíjení

Dostáváme se k tématu nabíjení a spotřeby. Oproti Enyaqu iV došlo ke zlepšení aerodynamiky vozu. Součinitel odporu vzduchu cx je u Enyaqu 80 iV 0,258, proti tomu varianta Coupé RS iV se pyšní hodnotou 0,248. Zdá se to jako drobnost, ale na spotřebě to bylo znát. Běžně jsme ve městě jezdili v rozmezí hodnot 14,2 – 15,6 kW/100 km. Nižší hodnota platí při jízdě na delší vzdálenosti především po Pražském okruhu. Vyšší varianta naopak při kratších přejezdech s ranním vytápěním kabiny na 22 °C a odpoledním klimatizováním rozpáleného interiéru. Dojezd v takovém případě bude 490 až 540 kilometrů.

V meziměstském provozu počítejte se spotřebou kolem 15 kW/100 km a dojezdem až skoro 500 kilometrů. Jelikož je Enyaq Coupé RS iV plnohodnotný vůz pro použití po celý rok, na dálnici v létě očekávejte spotřebu kolem 20 kW/100 km. Dojezd tak bude necelých 380 kilometrů. V zimě budou tyto hodnoty o něco málo vyšší, ale stále to nebude žádná tragédie.

O rychlé doplnění energie se postará DC nabíjení s maximální „papírovou“ hodnotou 135 kW. V našem testu nabíjení u 300kW stanice PRE v Praze – Kunraticích jsme zažili opravdový šok, když hned po připojení vozu k nabíječce dosahovala rychlost přes 170 kW a stále stoupala.

Námi naměřené maximum bylo ohromných 179,2 kW! Nejednalo se o výkonovou špičku na pár vteřin, takto vysoké hodnoty se držely od 4 do zhruba 22 %, tedy celých 5 minut. I přes tento ultrarychlý start trvalo nabití z 10 na 80 % 32 minut. K tomuto faktu pomohla zejména dostatečně zahřátá a vybitá baterie (přijeli jsme se 4 %). V tom případě může dojít k nabíjení vyšší rychlostí, než udává výrobce.

Nabíjecí křivka Škody Enyaq Coupé RS iV
Nabíjecí křivka Škody Enyaq Coupé RS iV

Jde o nejlepší Škodovku?

Zůstává tedy odpovědět na otázku z úvodu článku. Je Škoda Enyaq Coupé RS iV tou nejlepší Škodovkou? Když to vezmu čistě subjektivně, tak v současnosti rozhodně! Nemohu hodnotit kousky starší více než 20 let, protože jsem je neměl možnost řídit a na takové tvrzení tedy nejsem dostatečně edukován. Ale když si sečteme všechny plusy a těch pár minusů, celkové chování vozu, emoce, které elektromobil vzbuzuje, vzejde nám toho jasný výsledek a nemůže o novince říci nic jiného než: „Tleskáme, jen tak dál!“ Opravdu se těším na další elektrický kousek z dílky domácí automobilky, protože našlápnuto má opravdu parádně.

Co se nám líbí?Co se nám nelíbí?
Plus Pohodlí na paluběPlus Palubní deska v koleni řidiče
Plus Dostatečný výkonPlus Infotainment by mohl být rychlejší
Plus Dojezd a skvělá spotřeba
Plus Nový software ME3
Plus Design vozu
Sledujte nás v Google Zprávách

Komentáře


Nejnovější články