V dnešním světě je velká spousta aut naprosto závislá na svém softwaru. Doba analogových vozů bez jakéhokoliv spojení s internetem je zkrátka pryč, a tak je potřeba přistupovat k novým modelů asi tak jako k telefonům. Mají totiž propracovaný systém, potřebují jistou údržbu a čas od času mohou své majitele pozlobit. Aby ovšem vše mělo co nejhladší průběh, tak je potřeba, aby vůz podporoval tzv. OTA update.
Výrobci různých chytrých zařízení či automobilů využívají vzdálené aktualizace k tomu, aby doručili nové funkce či jejich opravy bez nutnosti návštěvy servisu. Samotná zkratka OTA pak vychází z anglických slov “over-the-air”, tedy “přes vzduch”. Různí výrobci na tento trend teprve začínají naskakovat a za nejspíš nejzvučnější jméno lze považovat automobilku Tesla. Ta totiž tuto technologii využívá už roky.
V automobilovém světě se OTA update využívá na dvě primární kategorie. Ta první se soustředí čistě na infotainment vozu, zatímco ta druhá na samotnou techniku a její fungování. V rámci systému chytrého auta lze měnit například mapové podklady, přidávat různé nové funkce, opravovat špatné zobrazení údajů a mnoho dalšího. Například Tesla častokrát přidává žertovné funkce, které poté slouží jako skvělý “lidový marketing”.
Asi nejsložitější OTA aktualizací je pak ta, která se věnuje přímo technice vozu. Takový update totiž musí kooperovat nejen mezi řidičem a systémem, ale zároveň se samotným vozem. Obecně se skrze menší vylepšení řeší například zasouvání klik dveří či oken po uzamknutí chytrého auta. Mezi méně časté problémy se pak řadí vylepšování či odemykání vyššího výkonu nebo aktualizace bezpečnostních systémů. Výrobci taktéž dokážou velmi rychle opravit kritické chyby.
Abyste mohli naplno využívat OTA aktualizace, tak je zapotřebí nejen potřebný hardware, ale zároveň stálá konektivita k internetu. Auta jsou zpravidla vybavena telematickou řídicí jednotkou (TCU), která dohlíží na vše, co vůz zachytí a odesílá. Nejčastěji je pak jednotka připojena k internetu pomocí SIM karty.
TCU poté sbírá a pravidelně odesílá data o vozidle, a to například rychlost, lokaci, sílu připojení k internetu, údaje o klimatizaci a další. Někteří výrobci pak data zpřístupní řidiči pomocí mobilní aplikace, díky které má přehled nad vším, co se s vozem děje. A to i vzdáleně.
Jelikož je tato technologie v automobilovém průmyslu teprve v plenkách, tak si netroufáme říct, zda jde o to nejlepší řešení. Obecně však lze prohlásit, že v tuto chvíli asi neexistuje efektivnější řešení problémů v případě, kdy vůz nepotřebuje vidět technik v servisu. Ušetří to tak nejen čas, ale zároveň peníze. Navíc to výrobcům umožní kontinuálně vylepšovat své vozidla. Nevidíme však důvod, proč by něco takového mělo fungovat u telefonů a v autech ne.
V dnešním světě je velká spousta aut naprosto závislá na svém softwaru. Doba analogových vozů bez jakéhokoliv spojení s internetem je zkrátka pryč, a tak je potřeba přistupovat k novým modelů asi tak jako k telefonům. Mají totiž propracovaný systém, potřebují jistou údržbu a čas od času mohou své majitele pozlobit. Aby ovšem vše mělo co nejhladší průběh, tak je potřeba, aby vůz podporoval tzv. OTA update.
Výrobci různých chytrých zařízení či automobilů využívají vzdálené aktualizace k tomu, aby doručili nové funkce či jejich opravy bez nutnosti návštěvy servisu. Samotná zkratka OTA pak vychází z anglických slov “over-the-air”, tedy “přes vzduch”. Různí výrobci na tento trend teprve začínají naskakovat a za nejspíš nejzvučnější jméno lze považovat automobilku Tesla. Ta totiž tuto technologii využívá už roky.
V automobilovém světě se OTA update využívá na dvě primární kategorie. Ta první se soustředí čistě na infotainment vozu, zatímco ta druhá na samotnou techniku a její fungování. V rámci systému chytrého auta lze měnit například mapové podklady, přidávat různé nové funkce, opravovat špatné zobrazení údajů a mnoho dalšího. Například Tesla častokrát přidává žertovné funkce, které poté slouží jako skvělý “lidový marketing”.
Asi nejsložitější OTA aktualizací je pak ta, která se věnuje přímo technice vozu. Takový update totiž musí kooperovat nejen mezi řidičem a systémem, ale zároveň se samotným vozem. Obecně se skrze menší vylepšení řeší například zasouvání klik dveří či oken po uzamknutí chytrého auta. Mezi méně časté problémy se pak řadí vylepšování či odemykání vyššího výkonu nebo aktualizace bezpečnostních systémů. Výrobci taktéž dokážou velmi rychle opravit kritické chyby.
Abyste mohli naplno využívat OTA aktualizace, tak je zapotřebí nejen potřebný hardware, ale zároveň stálá konektivita k internetu. Auta jsou zpravidla vybavena telematickou řídicí jednotkou (TCU), která dohlíží na vše, co vůz zachytí a odesílá. Nejčastěji je pak jednotka připojena k internetu pomocí SIM karty.
TCU poté sbírá a pravidelně odesílá data o vozidle, a to například rychlost, lokaci, sílu připojení k internetu, údaje o klimatizaci a další. Někteří výrobci pak data zpřístupní řidiči pomocí mobilní aplikace, díky které má přehled nad vším, co se s vozem děje. A to i vzdáleně.
Jelikož je tato technologie v automobilovém průmyslu teprve v plenkách, tak si netroufáme říct, zda jde o to nejlepší řešení. Obecně však lze prohlásit, že v tuto chvíli asi neexistuje efektivnější řešení problémů v případě, kdy vůz nepotřebuje vidět technik v servisu. Ušetří to tak nejen čas, ale zároveň peníze. Navíc to výrobcům umožní kontinuálně vylepšovat své vozidla. Nevidíme však důvod, proč by něco takového mělo fungovat u telefonů a v autech ne.