Tesla je existenční hrozbou pro tradiční automobilky

Luboš Srb

Automobilový průmysl prochází největší změnou v historii. A kdo se nedokáže přizpůsobit, nemusí přežít.

TIP: Jdeme dohnat svět v elektromobilitě? Češi mají čekat zlom v roce 2020

Tesla je v nejlepší kondici

Za jednou z největších změn – urychlení přechodu od konvenčních vozidel k těm plně elektrickým – přitom stojí Tesla, některými označována stále spíše za startup, který byl relativně nedávno v roce 2018 dle Elona Muska pouhý jeden týden od bankrotu. Ale zdá se, že největší krizové období Tesla přežila a nyní je na koni.

„Tesla dokázala, že představuje významné existenční riziko pro tradiční staré automobilky,“ uvedl v pondělí analytik Colin Rusch z investiční společnosti Oppenheimer a spolu se zvýšením předpokladu ceny o téměř 60 % z dosavadních 385 dolarů rovnou na 612 dolarů za akcii způsobil na Wall Street pořádný poprask. Díky tomu se cena akcií Tesly vyšplhala poprvé na více než 500 dolarů a novým rekordem je hodnota 522,68 dolarů.

TIP: Elona Muska čeká pořádně tučná odměna. Stane se nejbohatším člověkem na světě?

Za poslední 3 měsíce vzrostla cena akcií Tesly více než dvakrát, čímž překonala v hodnotě konkurenční automobilky GM a Ford dohromady, a stala se nejhodnotnější americkou automobilkou s tržní hodnotou větší než Ford a GM dohromady. Na největšího výrobce aut, Volkswagen, už přitom neztrácí mnoho a pokud by vývoj pokračoval, klidně se může stát, že Tesla bude mít v roce 2020 i vyšší hodnotu, než právě Volkswagen, který má sice s elektromobilitou velké plány, ale stále spíše jen slibuje, než skutečně koná.

Proč Tesla?

Proč Tesla představuje existenční hrozbu pro tradiční automobilky? Podle Rusche je americká firma ochotna podstupovat rizika a poučit se z chyb. Vždyť Tesla postavila novou Gigafactory 3 v Šanghaji za pouhých 10 měsíců a do roka a do dne zahájila velkovýrobu a dodání prvních „Made in China“ elektromobilů, které jsou opět o něco levnější, než dosud vyráběné modely v USA.

Rozhovor: Volkswagen vidí budoucnost v elektromobilitě, protože není nic lepšího

Za celý rok 2019 pak Tesla dokázala dodat zákazníkům asi 367 500 aut, což je o 50 % více než v předchozím roce, čímž splnila své plány. Do nového roku 2020 jde s tím, že vyrábí elektromobily už i v Číně, kde je produkční kapacita až 500 tisíc aut ročně. A stejně tak evropská Gigafactory 4 u Berlína, která má vyrůst v příštím roce. Takže než se ostatní automobilkou rozkoukají a rozhodnou co dál, může Tesla produkovat klidně přes 1 milion elektromobilů ročně a být pravidelně zisková.

Zatím mají elektroauta od Tesly pouze malý podíl na globálních prodejích, ale vypadá to, že jdou správným směrem. Prodeje elektromobilů rostou a nejvíce se očekává od Číny, kterou všichni velcí hráči v automobilovém průmyslu vnímají jako klíčovou zemi elektromobility. Naopak německý automobilový průmysl se propadá, když například v loňském roce se v Německu vyrobilo nejméně aut za posledních 23 let. Po vozech klesá poptávka a odvětví stojí před mnoha výzvami. Tesla je tedy z mnoha důvodů označována za černou ovci celého automobilového průmyslu, ačkoliv aktuálně je brána spíše jako technologická firma.

Podle analytika Rusche má Tesla oproti konkurenci několik „klíčových výhod“, například pokud jde o design elektromotorů, bateriové technologie a další technologie. Jednou z výhod může být i Autopilot, který neustále sbírá ze silnic data dnes už od více než 600 000 elektromobilů Tesla, což může výrazným způsobem přispět k rychlejšímu vyvinutí pokročilého a pořádně funkčního autonomního ovládání aut budoucnosti. Bude tedy jistě velmi zajímavé sledovat, jak bude Tesla dále naplňovat očekávání a jak na změny způsobené nejen rozvojem elektromobility, ale především technologií zareagují ostatní automobilky.

zdroj: CNBC

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Luboš Srb - Šéfredaktor

Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.


Komentáře


Nejnovější články