Při pohledu na západ Evropy, či dokonce do Norska nebo Spojených států je až s podivem, jak moc nám v České republice na poli elektromobility ujíždí vlak. A to nejde jen o nabídku, dostupnost a cenu elektromobilů nebo o vnímání a přijetí elektromobility jako takové. Ale možná již v příštím roce nasedneme alespoň do trabantu a vyrazíme vpřed.
Podle některých Čechů jsou auta na baterky neekologická, podle jiných stojí zbytečně moc nebo mají hrozně malý dojezd, a pro spoustu dalších podobných názorů bychom nemuseli chodit daleko. Nicméně jedná se dnes už spíše o mýty či zastaralé informace, které je potřeba aktualizovat. Navíc elektromobily se až teprve v posledních letech velmi rychle vyvíjejí, postupně mažou zbývající nedostatky jeden za druhým a někteří automobiloví a především technologičtí experti proto logicky očekávají, že jejich rozkvět nás teprve čeká.
V České republice ovšem situace zatím vypadá celkem nelichotivě. Nebýt dotací, zřejmě bychom neměli nejen postupně se rozvíjející infrastrukturu s dobíječkami pro elektromobily, ale dost možná ani alespoň tisícovku elektromobilů. Pokud jde o podporu nikoliv EU, ale státu, pak je výsledek prakticky nula. A to k tomu ještě přidejme neochotu automobilek a prodejců nebo nevědomost zákazníků, kteří znají elektromobily pouze z doslechu, maximálně tak nějaký viděli v televizi, na internetu nebo třeba na ulici, ale nikdy v něm vlastně neseděli, takže ani neřídili.
Pokud jde o čísla, realita je taková, že aktuálně jezdí v České republice necelé 3 000 elektromobilů, přičemž do roku 2030 jich má být až 250 000. Tedy podle prognóz, pokud by se vše najednou zlomilo a začalo měnit k lepšímu. V posledních letech sice prodeje elektromobilů na našem trhu rostly, taktéž počet nabíjecích stanic a i počet článků kolem elektromobility, nicméně pořádný zlom má nastat v roce 2020, kdy možná začneme dohánět svět. Důvodem jsou přísnější normy EU v oblasti vypouštění emisí u aut, kdy v případě neplnění limitů hrozí firmám placení vysokých pokut, a tak se jako lepší cesta jeví peníze spíše investovat do nové technologie, než je pouze vyplácet do kasičky EU.
Tip: V roce 2018 přibylo na českých silnicích téměř 1 000 elektromobilů
Co tedy bude klíčové pro to, aby v příštím roce nastal v České republice zlom na poli elektromobility? Jak už jsme informovali před lety, bude to spolupráce společností ČEZ a Škoda Auto, které mají na našem trhu s elektromobily zatím asi největší plány. Zatímco ČEZ bude dále budovat dobíječky, Škoda Auto zajistí elektromobily. Podívejme se na to postupně – ČEZ má aktuálně asi polovinu z celkových více než 400 dobíječek v Česku, přičemž přibývají po desítkách měsíčně a na začátku příštího roku by jich mohlo být již kolem tisícovky. Do konce letošního roku jich má mít ČEZ přes 200 (rychlých + pomalých), tento týden otevře jubilejní 100. rychlodobíjecí stanici, a v příštích letech chce postavit asi 500 dobíječek. Instalaci realizuje především díky dotacím. Pokud jde o automobilku Škoda Auto, tak chce u nás v roce 2020 prodat 2 500 elektromobilů a stovky plug-in hybridů.
Důležité přitom bude nepodcenit některé předběžné kalkulace, například pokud jde o počet dobíjecích stanic. „Podle studií by zhruba na 10 elektrických vozů měla být jedna dobíječka. V roce 2025 bychom jich tedy měli mít alespoň 20 tisíc,“ řekl v nedávném rozhovoru pro Hospodářské noviny Luboš Vlček, ředitel Škoda Auto. „Na veřejné dobíjení elektromobilů připadne asi pětina všech dobíjecích míst. Zbytek bude tvořit dobíjení v rodinných domech a neveřejné dobíječky pro firemní flotily,“ pak uvedl Pavel Cyrani, člen představenstva ČEZ, odpověný za obchod a strategii. Nicméně co je také důležité uvést, trh s elektromobily v Česku potáhnou spíše firmy než soukromé osoby, spolu s dopravními podniky a věřejnou správou hlavními zákazníky, neboť obnovují vozový park častěji.
Tip: V Evropě přibývá více než 5 nových rychlodobíječek denně
Navíc dotace mají být i nadále směřovány za firmami, než za soukromými osobami – například Ministerstvo dopravy do roku 2023 podpoří částkou 800 milionů korun stavbu několika set dobíječek po celé ČR, ovšem dotace pro soukromé osoby, ať už jde o dobíječky či nákup elektromobilů stále nechystá. „Stát by neměl dávat přímé dotace na nákup elektrických aut pro koncové spotřebitele. Jeho role je v zabezpečení infrastruktury a stability elektrické sítě. Veřejný podpora pro nákup elektromobilů je možná maximálně u firem, municipalit nebo státních úřadů,“ myslí si Ministr průmyslu a obchodu, Karel Havlíček.
Pokud opravdu chceme dohnat svět, musíme se od něj učit, což se na poli elektromobility bohužel zatím v žádném případě neděje. Dobíjecí stanice se budují převážně z dotací, navíc legislativně špatným způsobem, kdy například blokování dobíjecích míst určených pro elektromobily není kolikrát v případě spalovacích aut ani postižitelné, nemluvě o tom, že se vybírají kolikrát opravdu nevhodná místa pro vybudování dobíječek, jen aby se splnil nějaký požadavek. V loňském roce jsme objevili a upozorňovali také na tzv. miliardový tunel na pražský e-carsharing s elektromobily, který naštěstí dostal stopku.
Co naprosto postrádáme, jsou řekněme úlevy pro ekologická auta nebo spíše znevýhodnění takových aut jako jsou některé spalováky, které mají pro planetu či dané město nebo zemi horší dopad – tzn. zavést ideálně uhlíkovou daň a donutit platit zákazníky za to, že si pořizují produkt, který vypouští prokazatelně více škodlivin než jiný produkt. A nebavíme se teď jen o autoprůmyslu, ale můžeme to vzít komplexně včetně různých plastových a nerecyklovatelných obalů apod. Jistě, elektromobilita jako taková celý problém neřeší, ale dokáže k potřebnému řešení přispět. Pokud tento úkol necháte na společnostech, nejspíše to nepovede k ničemu dobrému. Stejně tak i lidé ukazují, že myslí raději sami na sebe (a nijak jim to nezazlívám), než na řešení otázek kolem budoucnosti planety, kdy zanedbávají rozšiřování si obzorů a kolikrát nezvládají konstruktivní komunikaci.
Při pohledu na západ Evropy, či dokonce do Norska nebo Spojených států je až s podivem, jak moc nám v České republice na poli elektromobility ujíždí vlak. A to nejde jen o nabídku, dostupnost a cenu elektromobilů nebo o vnímání a přijetí elektromobility jako takové. Ale možná již v příštím roce nasedneme alespoň do trabantu a vyrazíme vpřed.
Podle některých Čechů jsou auta na baterky neekologická, podle jiných stojí zbytečně moc nebo mají hrozně malý dojezd, a pro spoustu dalších podobných názorů bychom nemuseli chodit daleko. Nicméně jedná se dnes už spíše o mýty či zastaralé informace, které je potřeba aktualizovat. Navíc elektromobily se až teprve v posledních letech velmi rychle vyvíjejí, postupně mažou zbývající nedostatky jeden za druhým a někteří automobiloví a především technologičtí experti proto logicky očekávají, že jejich rozkvět nás teprve čeká.
V České republice ovšem situace zatím vypadá celkem nelichotivě. Nebýt dotací, zřejmě bychom neměli nejen postupně se rozvíjející infrastrukturu s dobíječkami pro elektromobily, ale dost možná ani alespoň tisícovku elektromobilů. Pokud jde o podporu nikoliv EU, ale státu, pak je výsledek prakticky nula. A to k tomu ještě přidejme neochotu automobilek a prodejců nebo nevědomost zákazníků, kteří znají elektromobily pouze z doslechu, maximálně tak nějaký viděli v televizi, na internetu nebo třeba na ulici, ale nikdy v něm vlastně neseděli, takže ani neřídili.
Pokud jde o čísla, realita je taková, že aktuálně jezdí v České republice necelé 3 000 elektromobilů, přičemž do roku 2030 jich má být až 250 000. Tedy podle prognóz, pokud by se vše najednou zlomilo a začalo měnit k lepšímu. V posledních letech sice prodeje elektromobilů na našem trhu rostly, taktéž počet nabíjecích stanic a i počet článků kolem elektromobility, nicméně pořádný zlom má nastat v roce 2020, kdy možná začneme dohánět svět. Důvodem jsou přísnější normy EU v oblasti vypouštění emisí u aut, kdy v případě neplnění limitů hrozí firmám placení vysokých pokut, a tak se jako lepší cesta jeví peníze spíše investovat do nové technologie, než je pouze vyplácet do kasičky EU.
Tip: V roce 2018 přibylo na českých silnicích téměř 1 000 elektromobilů
Co tedy bude klíčové pro to, aby v příštím roce nastal v České republice zlom na poli elektromobility? Jak už jsme informovali před lety, bude to spolupráce společností ČEZ a Škoda Auto, které mají na našem trhu s elektromobily zatím asi největší plány. Zatímco ČEZ bude dále budovat dobíječky, Škoda Auto zajistí elektromobily. Podívejme se na to postupně – ČEZ má aktuálně asi polovinu z celkových více než 400 dobíječek v Česku, přičemž přibývají po desítkách měsíčně a na začátku příštího roku by jich mohlo být již kolem tisícovky. Do konce letošního roku jich má mít ČEZ přes 200 (rychlých + pomalých), tento týden otevře jubilejní 100. rychlodobíjecí stanici, a v příštích letech chce postavit asi 500 dobíječek. Instalaci realizuje především díky dotacím. Pokud jde o automobilku Škoda Auto, tak chce u nás v roce 2020 prodat 2 500 elektromobilů a stovky plug-in hybridů.
Důležité přitom bude nepodcenit některé předběžné kalkulace, například pokud jde o počet dobíjecích stanic. „Podle studií by zhruba na 10 elektrických vozů měla být jedna dobíječka. V roce 2025 bychom jich tedy měli mít alespoň 20 tisíc,“ řekl v nedávném rozhovoru pro Hospodářské noviny Luboš Vlček, ředitel Škoda Auto. „Na veřejné dobíjení elektromobilů připadne asi pětina všech dobíjecích míst. Zbytek bude tvořit dobíjení v rodinných domech a neveřejné dobíječky pro firemní flotily,“ pak uvedl Pavel Cyrani, člen představenstva ČEZ, odpověný za obchod a strategii. Nicméně co je také důležité uvést, trh s elektromobily v Česku potáhnou spíše firmy než soukromé osoby, spolu s dopravními podniky a věřejnou správou hlavními zákazníky, neboť obnovují vozový park častěji.
Tip: V Evropě přibývá více než 5 nových rychlodobíječek denně
Navíc dotace mají být i nadále směřovány za firmami, než za soukromými osobami – například Ministerstvo dopravy do roku 2023 podpoří částkou 800 milionů korun stavbu několika set dobíječek po celé ČR, ovšem dotace pro soukromé osoby, ať už jde o dobíječky či nákup elektromobilů stále nechystá. „Stát by neměl dávat přímé dotace na nákup elektrických aut pro koncové spotřebitele. Jeho role je v zabezpečení infrastruktury a stability elektrické sítě. Veřejný podpora pro nákup elektromobilů je možná maximálně u firem, municipalit nebo státních úřadů,“ myslí si Ministr průmyslu a obchodu, Karel Havlíček.
Pokud opravdu chceme dohnat svět, musíme se od něj učit, což se na poli elektromobility bohužel zatím v žádném případě neděje. Dobíjecí stanice se budují převážně z dotací, navíc legislativně špatným způsobem, kdy například blokování dobíjecích míst určených pro elektromobily není kolikrát v případě spalovacích aut ani postižitelné, nemluvě o tom, že se vybírají kolikrát opravdu nevhodná místa pro vybudování dobíječek, jen aby se splnil nějaký požadavek. V loňském roce jsme objevili a upozorňovali také na tzv. miliardový tunel na pražský e-carsharing s elektromobily, který naštěstí dostal stopku.
Co naprosto postrádáme, jsou řekněme úlevy pro ekologická auta nebo spíše znevýhodnění takových aut jako jsou některé spalováky, které mají pro planetu či dané město nebo zemi horší dopad – tzn. zavést ideálně uhlíkovou daň a donutit platit zákazníky za to, že si pořizují produkt, který vypouští prokazatelně více škodlivin než jiný produkt. A nebavíme se teď jen o autoprůmyslu, ale můžeme to vzít komplexně včetně různých plastových a nerecyklovatelných obalů apod. Jistě, elektromobilita jako taková celý problém neřeší, ale dokáže k potřebnému řešení přispět. Pokud tento úkol necháte na společnostech, nejspíše to nepovede k ničemu dobrému. Stejně tak i lidé ukazují, že myslí raději sami na sebe (a nijak jim to nezazlívám), než na řešení otázek kolem budoucnosti planety, kdy zanedbávají rozšiřování si obzorů a kolikrát nezvládají konstruktivní komunikaci.