Elektrickevozy.cz

Trendy: elektromobilová revoluce v ČR | Tesla Model 3 | elektromobily nebo hybridy? | TOP 10 elektromobilů pro rok 2020

Jdeme dohnat svět v elektromobilitě? Češi mají čekat zlom v příštím roce

  |  Luboš Srb  |  77 komentářů

Při pohledu na západ Evropy, či dokonce do Norska nebo Spojených států je až s podivem, jak moc nám v České republice na poli elektromobility ujíždí vlak. A to nejde jen o nabídku, dostupnost a cenu elektromobilů nebo o vnímání a přijetí elektromobility jako takové. Ale možná již v příštím roce nasedneme alespoň do trabantu a vyrazíme vpřed.

Vývoj nezastavíš

Podle některých Čechů jsou auta na baterky neekologická, podle jiných stojí zbytečně moc nebo mají hrozně malý dojezd, a pro spoustu dalších podobných názorů bychom nemuseli chodit daleko. Nicméně jedná se dnes už spíše o mýty či zastaralé informace, které je potřeba aktualizovat. Navíc elektromobily se až teprve v posledních letech velmi rychle vyvíjejí, postupně mažou zbývající nedostatky jeden za druhým a někteří automobiloví a především technologičtí experti proto logicky očekávají, že jejich rozkvět nás teprve čeká.

Češi ví vše nejlíp, proto jsme světová velmoc

V České republice ovšem situace zatím vypadá celkem nelichotivě. Nebýt dotací, zřejmě bychom neměli nejen postupně se rozvíjející infrastrukturu s dobíječkami pro elektromobily, ale dost možná ani alespoň tisícovku elektromobilů. Pokud jde o podporu nikoliv EU, ale státu, pak je výsledek prakticky nula. A to k tomu ještě přidejme neochotu automobilek a prodejců nebo nevědomost zákazníků, kteří znají elektromobily pouze z doslechu, maximálně tak nějaký viděli v televizi, na internetu nebo třeba na ulici, ale nikdy v něm vlastně neseděli, takže ani neřídili.

Pokud jde o čísla, realita je taková, že aktuálně jezdí v České republice necelé 3 000 elektromobilů, přičemž do roku 2030 jich má být až 250 000. Tedy podle prognóz, pokud by se vše najednou zlomilo a začalo měnit k lepšímu. V posledních letech sice prodeje elektromobilů na našem trhu rostly, taktéž počet nabíjecích stanic a i počet článků kolem elektromobility, nicméně pořádný zlom má nastat v roce 2020, kdy možná začneme dohánět svět. Důvodem jsou přísnější normy EU v oblasti vypouštění emisí u aut, kdy v případě neplnění limitů hrozí firmám placení vysokých pokut, a tak se jako lepší cesta jeví peníze spíše investovat do nové technologie, než je pouze vyplácet do kasičky EU.

Tip: V roce 2018 přibylo na českých silnicích téměř 1 000 elektromobilů

Katalyzátorem budou firmy

Co tedy bude klíčové pro to, aby v příštím roce nastal v České republice zlom na poli elektromobility? Jak už jsme informovali před lety, bude to spolupráce společností ČEZ a Škoda Auto, které mají na našem trhu s elektromobily zatím asi největší plány. Zatímco ČEZ bude dále budovat dobíječky, Škoda Auto zajistí elektromobily. Podívejme se na to postupně – ČEZ má aktuálně asi polovinu z celkových více než 400 dobíječek v Česku, přičemž přibývají po desítkách měsíčně a na začátku příštího roku by jich mohlo být již kolem tisícovky. Do konce letošního roku jich má mít ČEZ přes 200 (rychlých + pomalých), tento týden otevře jubilejní 100. rychlodobíjecí stanici, a v příštích letech chce postavit asi 500 dobíječek. Instalaci realizuje především díky dotacím. Pokud jde o automobilku Škoda Auto, tak chce u nás v roce 2020 prodat 2 500 elektromobilů a stovky plug-in hybridů.

Důležité přitom bude nepodcenit některé předběžné kalkulace, například pokud jde o počet dobíjecích stanic. “Podle studií by zhruba na 10 elektrických vozů měla být jedna dobíječka. V roce 2025 bychom jich tedy měli mít alespoň 20 tisíc,” řekl v nedávném rozhovoru pro Hospodářské noviny Luboš Vlček, ředitel Škoda Auto. “Na veřejné dobíjení elektromobilů připadne asi pětina všech dobíjecích míst. Zbytek bude tvořit dobíjení v rodinných domech a neveřejné dobíječky pro firemní flotily,” pak uvedl Pavel Cyrani, člen představenstva ČEZ, odpověný za obchod a strategii. Nicméně co je také důležité uvést, trh s elektromobily v Česku potáhnou spíše firmy než soukromé osoby, spolu s dopravními podniky a věřejnou správou hlavními zákazníky, neboť obnovují vozový park častěji.

Tip: V Evropě přibývá více než 5 nových rychlodobíječek denně

Navíc dotace mají být i nadále směřovány za firmami, než za soukromými osobami – například Ministerstvo dopravy do roku 2023 podpoří částkou 800 milionů korun stavbu několika set dobíječek po celé ČR, ovšem dotace pro soukromé osoby, ať už jde o dobíječky či nákup elektromobilů stále nechystá. “Stát by neměl dávat přímé dotace na nákup elektrických aut pro koncové spotřebitele. Jeho role je v zabezpečení infrastruktury a stability elektrické sítě. Veřejný podpora pro nákup elektromobilů je možná maximálně u firem, municipalit nebo státních úřadů,” myslí si Ministr průmyslu a obchodu, Karel Havlíček.

Proč se neučíme od světa?

Pokud opravdu chceme dohnat svět, musíme se od něj učit, což se na poli elektromobility bohužel zatím v žádném případě neděje. Dobíjecí stanice se budují převážně z dotací, navíc legislativně špatným způsobem, kdy například blokování dobíjecích míst určených pro elektromobily není kolikrát v případě spalovacích aut ani postižitelné, nemluvě o tom, že se vybírají kolikrát opravdu nevhodná místa pro vybudování dobíječek, jen aby se splnil nějaký požadavek. V loňském roce jsme objevili a upozorňovali také na tzv. miliardový tunel na pražský e-carsharing s elektromobily, který naštěstí dostal stopku.

Co naprosto postrádáme, jsou řekněme úlevy pro ekologická auta nebo spíše znevýhodnění takových aut jako jsou některé spalováky, které mají pro planetu či dané město nebo zemi horší dopad – tzn. zavést ideálně uhlíkovou daň a donutit platit zákazníky za to, že si pořizují produkt, který vypouští prokazatelně více škodlivin než jiný produkt. A nebavíme se teď jen o autoprůmyslu, ale můžeme to vzít komplexně včetně různých plastových a nerecyklovatelných obalů apod. Jistě, elektromobilita jako taková celý problém neřeší, ale dokáže k potřebnému řešení přispět. Pokud tento úkol necháte na společnostech, nejspíše to nepovede k ničemu dobrému. Stejně tak i lidé ukazují, že myslí raději sami na sebe (a nijak jim to nezazlívám), než na řešení otázek kolem budoucnosti planety, kdy zanedbávají rozšiřování si obzorů a kolikrát nezvládají konstruktivní komunikaci.

ŠTÍTKY:, , , , , , , ,

Diskuze

Zásady komentářů: Vyjadřujte se k tématu a buďte ohleduplní k ostatním.
Komentáře považované za spam, komentáře výhradně propagační povahy nebo vulgární komentáře budou smazány.
avatar
13 Comment threads
64 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
21 Comment authors
PepínoJosefPavelPetrosCarlos Recent comment authors
  Přihlásit k odběru  
nejnovější nejstarší
Upozornit na
Kerosin
Kerosin

Hezký článek, ale troufl bych si zajít ještě dál. Já mám někdy dojem, že u nás se dokonce sem tam objevují až sabotérské snahy, či snahy o umělé oddálení rozšíření EV. A nemluvím jen o úmyslných desinformacích a kampaních, ale co je mi nejdivnější někdy i přístupu lokálních dealerů.
Kupříkladu mi nikdo v Renaultu ČR nevysvětlil proč si nejde koupit starší ZOE, respektive, proč není možné si v ČR zařídit pronájem jeho baterie. Mě se to jeví jen jako administrativní záležitost, přesto mi bylo řečeno “Prostě to nejde”. Lepšího vysvětlení jsem se nedomohl.

Zetor
Zetor

Doporučil bych návštěvu psychiatra. Tomu se říká paranoia.

Kerosin
Kerosin

Když připustím, že ono šíření desinformací je pouze má paranoia (i když jak jinak nazvat některé články Autofora apod…), tak zabývá jak vysvětlit onu faktickou odpověď Renaultu, že si v ČR nelze pronajmout baterii do ZOE?
A nedostal jsem z nich žádný jiný důvod, než že to NEJDE.

umfa
umfa

Nějaký ucho v prodejně asi těžko bude vědět, tím méně vysvětlovat skutečné důvody. Z vlastních zkušeností, i když ve zcela jiném oboru, můžu říct, že to může být cokoliv (nikoliv však výhradně) z: — aby se to mohlo pronajímat, musí být vytvořen “produkt”, specifický pro každou zemi a Česko holt je až dál v pořadí; — vyšlo jim, že v Česku bude málo zákazníků, tudíž se nevyplatí službu zavádět; — nějaký úřad požaduje certifikaci podle ČSN xxx xxx, což je práce na mnoho měsíců a stovek tisíc, na což se můžou vykašlat; — bojí se, že jim to Češi hned… Číst vice »

Zetor
Zetor

Zeptejte se kdy bude v nové Scale například 2.0 TDi.. Ty hajzlíci vám to budou tajit úplně stejně a víte proč? Protože to nikdo neví a nikoho to nezajímá. Je zajímá prodej nikoli hloupé otázky lidí, kteří si nikdy nic nekoupí..

Pepíno
Pepíno

super, a proto jsou parkoviště narvaná k prasknutí. Odkud se asi ty vozy vzaly, když si je nikdo nekoupí? To se jako v noci vylíhly z vajec?

Petr
Petr

Mě přijde naopak choromyslná podpora elektromobility. Když už je dnes dávno známo, že by nás postavila před neřešitelné problémy se strukturou elektrické přenosové sítě. A vzhledem k energetickému mixu naší země bychom neušetřili ani gram CO2 !

Míra
Míra

Musím velice souhlasit s Petrem, všichni zapomínají na přenosovou soustavu a na celý rozvodný systém, který u nás máme. Až bude trochu více ” elektroaut”, co to udělá s rozvody, které budou přetížené a pak
budou nastávat ty výpadky el. energie.

Pavel
Pavel

OMG zas jen neznalost a dezinformace. Ano problém by nastal kdyby tu zítra dobíjelo 100 tisíc elektromobilů na 100 tisících nabíječkách. Ale to asi není reálné že? Řeč čísel je navíc taková, že kdyby ještě dnes vyměnili všechny auta v ČR za elektro auta spotřeba v ČR vzroste asi o 10%. Elektromobily se nabíjejí ze značné části v noci, kdy má přenosová soustava volno. A u náš bude soustu času na to soustavu posílit než tu vůbec nejaký znatelný podíl elektromobilů bude. Podle všech prognóz jsou pro přenosovou soustavu v ČR větší strašák klimatizace než elektromobily.

Josef
Josef

To není pravda, elektrické energie pro elektromobilitu je dost. Problém je v ceně el. vozů – lidé u nás kupí ojetiny s průměrnou cenou 200 000 korun. Firmy vozy do 500 000. Ojeté EV nemají dojezd a zánovní stojí 600 000 a více. Což je vzhledem k poměrům v ČR příliš.

Pepíno
Pepíno

Od roku cca. 2000 vyvážíme celou produkci Tunelína. Trojčlenkou se dá dojít k faktu, že kdybychom EE nevyváželi, pak by na našich silnicích mohlo jezdit 4,3 milionu elektromobilů s průměrným ročním nájezdem 20 000 km a naše elektrárny a přenosová soustava by oproti současnému stavu nepoznala rozdíl. Takže z elektráren by nevylétla ani molekula CO2 navíc oproti současnému stavu a ušetřilo by se na exhalacích osobních automobilů, šejkům a mužikům by se neposílaly dolárky….. No a jaký argument tam máte dále?

Pepíno
Pepíno

Edit: omluva – nedal jsem refreš, snad to tu podruhé nevadí.
Přenosová soustava od roku cca. 2000 čile přenáší celou výrobu Tunelína do zahraničí. Takže bez problému ji zvládne distribuovat po území ČR.
Z tohoto přebytku, který se v ČR vyrábí a odnášíme to na zdraví my zde, by bylo možno provozovat 4,3 milionu osobních elektromobilů s průměrným nájezdem 20 000 km /rok. Ušetřili bychom exhalace z benzínu a nafty u 4,3 milionu fosilů. Obyčejná trojčlenka když jako vstup je nájezd 8km/kWh čehož běžně dosahuji.

Zub
Zub

nebo možná používáme hlavu

Zetor
Zetor

Evrospké unii je vyčítán socialismus a řízené hospodářství. Evropská unie to však povýšila na nový lepší systém. Neplánujeme výrobu a kolik toho zákazník koupí, ale máme nový socialistický systém a to plánovaný technologický pokrok. Naplánovali jsme si v příští pětiletce technologický pokrok a ten splníme i za cenu likvidace všeho včetně životního prostředí. Zajímavé.

umfa
umfa

Když řeknete A, měl byste říct i B. Aktualizujte mi prosím zastaralou informaci, že EV mají hrozně malý dojezd :-)

Kerosin
Kerosin

Vidíte, a už jste napsal nesprávnou interpretaci slova. Správně bych Vám tedy mohl napsat – že aktualizuji, protože EV mají zatím prokázaný dojezd 900 tisíc km.
Ale vy jste chtěl říci dojezd na jedno nabití.

A chápu, že vy denně potřebujete ujet nejméně 500km za 6 hodin, možná i dvojnásobek takže čekáte na dvojkového TR, ale 82% obyvatel ČR za den nenajezdí v součtu ani 100km, takže těm jedno nabití stačí leckdy i na dva dny.

Paeris Kiran
Paeris Kiran

V zimě v létě… většina lidí nějak nemá garáž a 90 procent aut si pěkně užívá na parkovištích v létě i 80°C a v zimě sem tam -20 venku.

Ani jedno bateriím nesvědčí.

Kerosin
Kerosin

No takové teploty nesvědčí žádnému tipu auta, ale ani u EV to není žádná tragedie. Jak v +80 tak v -20 EV normálně funguje.

Zetor
Zetor

Prokázaný dojezd 900 000 km s trojnásobnou výměnou bateriového packu na který bylo emitováno 17 tun CO2 :)

Kerosin
Kerosin

Ta výměna baterie tam byla jen jedna.
Prosím o zdroj informace, že by výroba dvou (nebo vy tedy píšete tří) baterypacků emitovala takovéto množství CO2 – pokud jste si to číslo právě nevymyslel, tak kde je seriozně k dohledání?

umfa
umfa

Ale pochopil jste, co tím myslím :-) Když už slovíčkaříme, tak nepotřebuju ujet 500+ km denně, stačí mít tu potřebu dvakrát měsíčně, aby mě rozladila nutnost dobíjení a plánování vhodné trasy podle nabíječek na cestě. Což mi stačí jako důvod proč bych si ev nekoupil, respektive silněji, proč jsem si jej nekoupil, ačkoliv by to pro mě nebyl nijak zničující finanční náklad a přestože se od mládí těším na dobu, až jednoduché a srozumitelné elektromotory s dokonalým průběhem krouťáku vytlačí složité a humpolácké spalováky :-) Místo toho mám naftový SUV a na ev stále čekám…

Zetor
Zetor

Tolik omylů jsem v jednom článku dlouho nečetl. Elektromobil je dle energetického mixu ČR méně ekologický než spalovák. V roce 2020 se tato propast prohloubí. Dotace na lepší méně ekologickou technologii? Proč ? Lepší, levnější a ekologičtější technologie se prodává sama. Znevýhodnění na spalovací motory? Proč? To současné znevýhodnění, které financuje celou výstavbu a správu silnic nestačí?

Carlos
Carlos

už jsem to psal v diskuzi vedle u článku, tak ještě jednou, Zetore, zavři se na hodinu s nastartovaným spalovákem do garáže a až vylezeš tak si povíme o těch emisím ju ?

umfa
umfa

Jenže většinou se nejezdí v garáži, ale venku. Tam se škodliviny rozptylují. A tam už se pozná, jestli jezdím na 6 L nafty nebo nebo na 20 kg hnědého uhlí na 100 km :-)

Kerosin
Kerosin

Použiji Vaše čísla – nevím kolik uhlí je třeba na jednu kWh. 1) Pokud EV potřebuje na 100km 20kg uhlí, tak spalovák krom vlastního PHM potřebuje na stených 100km zhruba 8kg uhlí spáleného v elektrárně pro potřeby rafinace, dopravy paliva, a provozu čerpacích stanic. 2) Fosil žere i čistý vzduch. Dvoulitrový atmosférický spalovák na 100km zhruba tolik co běžný člověk vydýchá za CELÝ život -a motor s turbem mnohem víc. Kolik vzduchu na sto asi spálí EV??? 3) Efektivita spalování fosilních paliv v motoru s vnitřním spalováním se limitně přiblížila maximu – tam už se to nezlepší. Kdežto potenciál změny… Číst vice »

umfa
umfa

Rozptýlí se do stejné atmosféry do jaké se rozptýlí CO2 z toho uhlí a sežere to stejně vzduchu/kyslíku, jinými slovy prašť jako uhoď. Až bude k dispozici ten lepší energetický mix, tak budou jiné výchozí údaje a může se to přehodnotit. Ale zatím, dokud je to jen ve fázi bití se v prsa a zakazování jaderné energie myslím podstatný rozdíl není.

Kerosin
Kerosin

Že elektřinu z fosilních elektráren (z toho mixu) potřebuje ve velké míře i spalovák jsme si myslím vyjasnili. A mluvil jsem o lokální spotřebě vzduchu a tam to prašť jako uhoď rozhodně není. Už se opakuju, ale dvoulitrový spalovák sežere na 100km (jako on sám bez elektráren) tolik vzduchu, kolik jeden průměrný člověk vydýchá za CELÝ průměrně dlouhý život. EV lokálně (tedy samo o sobě bez elektráren) nesežere nic.

PS: Proti jaderné energii jsem neřekl ani Ň.

Zetor
Zetor

Takhle 17 tun CO2 vzniklých při výrobě baterie na ujetí cca 300 000 km tě nezajímá, ale bláboly ohledně rafinace ano.. To je cca 55 gramů na km a k tomu dalších 140g co to vygeneruje z elektráren. To máš u čísté Tesly 195g na km.. A co recyklace ty chytráku? Hoďme to na skládku viď.. Rafinerka dělá elektřinu z ropy taky neekologicky, ale vygeneruje cca 20g na 6 litrů.. Sčítej si a dojdeš k horším číslům u čístého elektra.. Tím že máš elektro auto jen likviduješ planetu a zanášíš jí odpadem jako jsou baterie a lžeš všude kolem. Ty… Číst vice »

Zetor
Zetor

Rozvoj OZE je jen další debilní argument. K tomu potřebuješ megatuny baterií s extrémní tvorbou CO2.. Jediným řešením je jaderná elektrárna jako nejmenší zlo. Jaderné elektrárny zavírají stejní ignoranti jako jsi ty a nutí vykupovat elektřinu z uhelných elektráren..

Roman
Roman

Jaderné elektrárny potřebujeme jako náhradu za fosilní zdroje. Podle mého názoru je dostupná elektromobilita včetně recyklace zcela nezbytná, ale nechal bych to na lidech. Každý ať si při srovnatelné ceně sám rozhodne a nikdo ať nehází klacky na jednu nebo druhou stranu.

Kerosin
Kerosin

Já si žádný z Vašich argumentů debilním nazvat nedovolil – to je čistě subjektivní hodnocení. Též mohu říct, že jsou Vaše argumenty debilní, ale to není důležité – důležité je zda jsou správné a odpovídají realitě.

PS: já osobně jsem nikdy neřekl nic proti jaderné energetice, a neznám mnoho podporovatelů elektromobility, kteří by ji zavrhovali. Plete si aktivistické skupiny.

Carlos
Carlos

a ten údaj 17 tun CO2 na baterie je odkud prosím ? a výroba fosilního auta s 20.000 součástkami které se vozí ke kompletaci po celé Evropě je cajk ? to nespotřebuje žádnou energii asi ? add baterie…ty tu jsou už víc jak 50 let a do teď nikomu nevadili, i fosil má baterie a na žádnou skládku se nevozí ty se recyklují stejně jako cca 100t vyřazených fosilu ročně v ČR jen pro zajímavost…v ČR se prodá každý den 400.000 ks baterií typu AA/AAA (zdroj Ekobatt) a je to problém ? není…z toho by se dalo udělat cca 100… Číst vice »

Zetor
Zetor

Ze studie, která diagnostikovala výrobu baterie pro elektromobil. Běž si ty pako nastudovat co obsahuje elektromobil až na někoho budeš vytahovat tyhle debilní argumenty o tom z čeho se skládá vozidlo. Složitost je úplně stejná jako u elektromobilu. Energetická náročnost? Směšný.. Stejná né-li větší než u spalováku.. Studuj – možná bys zjistil, že se šeredně mýlíš. Baterie skládkuje ano a kvanta a že to nikomu nevadí? Vadí.. Tobě ne.. Ty a tobě podobní to tady zdevastují … Litina, ocel a hliník jsou poměrně neškodný věci, který umíme recyklovat, takže si nech nějaký kraviny o tom, že je spalovák nějaký toxický… Číst vice »

Kerosin
Kerosin

Prosím uveďte ke svým tvrzením zdroje. Věty tipu vyplývá ze studie, a problematiku si nastudujte jednoznačně evokují, že jste si své argumenty (zejména hodnoty) vymyslel.
Uveďte z které studie – kde je uveřejněna, z čeho jste studoval – autor publikace atd…
Jinak jsou to Vaše výmysly.

Kerosin
Kerosin

Už jsem se ptal u minulého příspěvku. Prosím o věrohodný zdroj hodnoty 17 tun CO2 na výrobu baterypacku.

PS: pyrorecyklace je poměrně efektivní až 98%, žádná skládka se nekoná.

Carlos
Carlos

jenže z fosilu nelita jenom CO2

Zetor
Zetor

Zato z uhelných elektráren lítá čistý vzduch..

Bob
Bob

Až bude el.energie pouze z jádra,větru potažmo vodní elektrárny.Pak možná.Nicméně už dnes se ví,že toto cesta úplně není.Mimochodem onen kotel spalující uhlí v elektrárně ten kyslík nepotřebuje?

Carlos
Carlos

jooo takhle :) a ta nafta vám nějak do nádrže dolevitovala vzduchem, že ? nezapomeňte že na její výrobu resp. rafinací je potřeba taky spoustu elektriny…přesně tolik za co já už jezdím zatím co vy jste ještě ani nenastartoval…

Zetor
Zetor

To jsou bláboly od Kerosina ne? 17 tun CO2 na výrobu baterie a ještě nenastartoval.. Kolik CO2 spotřebuje výroba plastové nádrže? A pak začněte tu svoji odrhovačku s rafinací && výroba elektřiny v uhelných elektrárnách..

Vilik
Vilik

Jdi s na hodinu do komína uhelné elektrárny ty debile a pak sem něco piš

Kerosin
Kerosin

Jenže fosily též potřebují elektrárny, bez nich by nejezdili stejně jako EV. Nemluvě o tom, že žádný elektromobilista rozvoj a stávající stav tepelných elektráren nepodporuje, ani neobhajuje. Kdežto řidiči konvenčních aut rafinaci a spalování uhlovodíků schvalují a obhajují.

A pokud chcete diskutovat, tak si laskavě odpusťte urážky.

Zetor
Zetor

Každý má právo volby. To tvoje debilní věštění z koule “až jedou všichni budem zelení”. Probuď se a zatřes sebou.. Tankuješ elektřinu z uhelný elektrárny, tak to podporuješ. Znečištuješ prostředí víc než kdokoliv jinej.. Je to jako házet plasty do řeky a říkat, že až jednou bude po cestě koš, tak bude řeka čistá.. Banda vymletých magorů, když tvrdíte něco o ekologii a na místo toho likvidujete planetu..

Kerosin
Kerosin

Když už nejsou argumenty, nejsou zdroje, a není svá tvrzení o co opřít, tak začnete být sprostý a nadávat…
To o Vás opravdu hodně vypovídá.

Zetor
Zetor

Když už není po ruce žádný tendenční blábol co by obhájil ničení přírody, tak se začnou psát kraviny o nadávání. Všem co lžou za účelem dobra by se mělo nadávat a povinně. Hřeješ si akorát svoji ideologii a máš oči zavřený. Když ti dojdou argumenty, tak si začneš blábolit o rafinaci a jiných kravinách.. Já si svoje tvrzení opírám o realitu a né o sen až bude auto jezdit za 2 litry nafty..

Roman
Roman

Ožralý hulváte!

Carlos
Carlos

Vilíku copak jsem čáp woe ? a pořád to bude čistčí než výfuk 20 let starého fosilu

petrolhead
petrolhead

Učiňte to samé. Vlezte si na 10 minut do komína elektrárny v Prunéřově a můžete si pak vyměnovat dojmy.

Kerosin
Kerosin

A já jsem Vám v jiné diskuzi odpovídal na Vaše vysvětlení, že jde o emise z elektráren, že i spalovák potřebuje elektřinu. Benzín a Nafta se z ropy nestanou sami od sebe čekáním, a ani sami nedotečnou až do nádrže. Na rafinaci JEDNOHO litru benzínu / ropy je třeba zhruba JEDNA kWh. Když k tomu přidáte energie potřebné k dopravě na čerpací stanici, a provoz čerpacích stanic tak se dostáváte na 1,2 kWh na litr fosilního paliva. Tudíž spalovák se spotřebou třeba 5l/100, potřebuje nejen oněch 5 litrů fosilního PHM, ale ještě i zhruba 6 kWh elektřiny. Tudíž když si… Číst vice »

Paeris Kiran
Paeris Kiran

mne fascinuje ta fascinace biomasou – na její výrobu jako paliva se taky pálí jiné palivo.

celkově je rozdíl mezi spálení biomasy a spálením uhlí jen ten že biomasa se jinak uloží a nebude z ní uhlí za hodně dlouho.

Biomasa není nijak klimaticky vhodné řešení pokud opravdu chcete snižovat CO2.

umfa
umfa

Souhlas, navíc biomasa ve velkém je kvalitativně něco jiného než biomasa v kamnech na chalupě :-) Viz skandál s britskou biomasovou elektrárnou Drax (4 GW). Po jejím uvedení do provozu rychle došla veškerá biomasa v okolí, takže se do ní dovážejí stromy “nastojato” ze Skandinávie, Ruska a Pobaltí a ještě to nestačí, tak se vozí lodí z USA a Kanady. Jestli chcete potěšit své srdce milovníka přírody, tak si na trubce najděte video, jak se pro tuto elektrárnu sklízí stromy – obrovský traktor jede lesem a bere všechno, oláme a naštěpkuje větve, nařeže kmeny a šňůra náklaďáků to všechno veze… Číst vice »

Kerosin
Kerosin

Dobře, hodnoty biomasy neznám, vlastně o ní téměř nic nevím, napsal jsem ji jen proto, že též tvoří energetický mix i když nijak dominantně. Pokud máte pravdu, bylo by její rozšíření chybou.

Mobilní zobrazení