Nedostatek komponentů, převážně polovodičů pro nové vozy, drtí automobilový průmysl po celém světě. Stovky tisíc nevyrobených vozidel, nedokončené kusy odstavené na parkovištích, zrušené směny a zavřené továrny. To je jen stručný výčet následků, které si tato krize vyžádala.
Největší vliv na nynější situaci má už dva roky trvající pandemie Covidu-19, která silně omezuje provoz továren a také síť dodavatelských řetězců. K tomu se navíc přidaly další problémy typu přírodní katastrofy nebo požáry, což znamenalo dlouhodobé výpadky některých klíčových továren v Asii.
Navíc, dnešní moderní vozy jsou doslova prošpikované čipy, nejedná se jen o složité řídící jednotky, ale jednoduché čipy, které například rozsvěcují a zhasínají světla, stahují okna, aktivují předpínače pásů atp.
Pro výrobce čipů jde o zcela nezajímavou technologii s nízkou marží, proto se do navyšování výrobních kapacit příliš nehrnou. Daleko víc vydělávají na čipech pro mobily, počítače a další spotřební elektroniku, jejichž odbyt v době pandemie také výrazně vyskočil.
Čtěte také: Další krize na obzoru? Baterie do elektromobilů mohou být ještě větší problém než čipy
Česká Škoda Auto není jediná, kdo se musí s nedostatkem polovodičových dílů potýkat. I v nošovické továrně Hyundai omezovali svoji výrobu, kvůli výpadku dílů, ale nutno dodat, že výrazně méně než v mladoboleslavské automobilce. Výrobu částečně zachovala také kolínská Toyota, i když s omezeními.
Když se podíváme za hranice naší země, i další výrobci s nedostatkem dílů museli bojovat a stále bojují. Od automobilek až po výrobce elektroniky. Je běžné, že na herní konzoli čekáte i půl roku. Chcete nový telefon, počítač nebo fotoaparát? Také není neobvyklé, že si pár týdnů až měsíců počkáte.
Mladoboleslavská automobilka musela několikrát zavřít své výrobní závody. Aby nemusela omezovat výrobu ještě víc, rozhodla se vyrábět nedokončená auta, která pak čekala na dodávku chybějících komponentů na odstavných parkovištích a volných pronajatých plochách.
V nejkritičtějších fázích roku 2021 se počet takových automobilů blížil limitním padesáti tisícům, ke konci loňského roku jich měla Škodovka odstavených asi patnáct tisíc. Jelikož je nutné desítky tisíc nedokončených vozů průběžně přepravovat z výrobních závodů na odstavné plochy a zpět ke kompletaci, v některých případech byla auta poškozena, a v jednom případě došlo dokonce k pokusu o krádež.
Čtěte také: Další velká rána pro výrobce aut! Čipy zdraží o 20 % a budou chybět i v příštím roce
Odborníci se shodují na tom, že napjatá situace s dodávkami polovodičů bude pokračovat, podle některých dokonce po celý rok 2022. Dobrou zprávou je, že firmy masivně investují do zvýšení produkce žádaných součástek.
„Mnoho typů čipů bude v roce 2022 stále nedostatkovým zbožím a dodávky některých komponentů se posunou do roku 2023. To znamená, že nedostatek se protáhne na 24 měsíců, podobně, jako tomu bylo v letech 2008 až 2009,“ předvídá ve své prognóze společnost Deloitte.
Předpověď banky JPMorgan je víc optimistická. Analytici banky míní, že situace by se mohla zlepšit už ve druhé polovině letošního roku. „Neočekáváme, že ještě v roce 2023 bude problém s dodávkami,“ řekl televizní stanici CNBC analytik JPMorgan Gokul Hariharan, podle něhož však bude příštích 6 měsíců stále náročných.
Brzký konec potíží v uplynulých týdnech a měsících neslibovali ani zástupci dvou klíčových výrobců vyspělých čipů, tchajwanské TSMC a jihokorejského Samsungu.
Pokud si říkáte, proč si automobilky nepostaví vlastní továrnu na výrobu polovodičů, odpověď je poměrně jednoduchá. Stavba takové továrny je finančně extrémně náročná, trvá několik let a výroba čipů je velmi složitá věc.
Jak celá tato situace dopadá na koncového zákazníka? Bude muset sáhnout hlouběji do kapsy, a hlavně se obrnit trpělivostí. Pokud si dnes chcete objednat nové auto, čekací doba může běžně překročit i 12 měsíců. Automobilky budou zřejmě nucené zvýšit ceny nových vozů.
„My to nepredikujeme, my to propočítáváme. Díváme se na trh, na konkurenci. Ceny subdodávek různých surovin rostou. Ano, myslím si, že ceny můžou jít nahoru,“ uvedl v rozhovoru pro SZ Byznys Jaroslav Povšík, předseda podnikové rady Škoda Auto a člen dozorčí rady firmy. Zdražení potvrdil i Martin Peleška, šéf Toyota Lexus ČR. “Myslím si, že první druhé čtvrtletí roku 2022 bude pořád ve znamení nárůstu cen,“ řekl Peleška s tím, že na konci letošního roku by automobily mohly být o 25 % dražší oproti roku 2019.
Při koupi ojetého vozu sice ušetříte čas, ale pěkně si připlatíte. Jen za loňský rok ceny ojetých automobilů vyskočily o 14 %. Zdražení ojetin v letošním roce odhaduje šéfka autobazarů AAA Auto Karolína Topolová na více než 15 %.
Čtěte také: Čipová krize neskončila! Budoucí šéf Bosch komentuje budoucnost elektromobilů
Škoda Auto zajišťuje 5 % HDP a podílí se z 10 % na exportu. Ohrožení této společnosti by tak mělo vliv i na příjmy státního rozpočtu a dopad na občany, kteří na první pohled nemají s automobilkou nic společného. Na Škodovku je navázaný i široký dodavatelský řetězec, který zaměstnává desítky tisíc lidí.
„Pro českou ekonomiku je taková situace hrozbou a velkým problémem,” myslí si Petr Knap, vedoucí partner EY pro automobilový sektor. „Největší starost je ovšem ta, že se nedá odhadnout, kdy se situace s čipy v autoprůmyslu vyřeší a obrátí konečně k lepšímu,“ dodává.
Čtěte také: Mercedes se bojí pokračující krize, elektromotory si bude vyrábět zcela sám
Elektromobily Tesly jsou jezdící počítače na kolech, proto by snad každý čekal, že problémy bude mít i automobilka Elona Muska. Ovšem není tomu tak.
Přístup Tesly k výrobním procesům je odlišný od tradičních automobilek. Má kompletně pod kontrolou svou IT architekturu, a proto, když se začaly objevovat zprávy, že bude na trhu nedostatek čipů v automobilových součástkách, okamžitě přeprogramovali řídicí systém, který ovládá hardware automobilů. Využívají proto modernější generaci čipů od jiných dodavatelů, kteří jich mají dost, a proto je krize tolik netrápí.
Na druhé straně tradiční výrobci aut mají už desítky let zavedené a neměnné dodavatelské řetězce. Například jednotka elektrického otevírání oken je díl, který se vyrábí pořád stejně s jednoduchými odolnými čipy starší generace. Přitom právě to je jeden z dílů, který Škodovce nejvíce chybí.
Nedostatek komponentů, převážně polovodičů pro nové vozy, drtí automobilový průmysl po celém světě. Stovky tisíc nevyrobených vozidel, nedokončené kusy odstavené na parkovištích, zrušené směny a zavřené továrny. To je jen stručný výčet následků, které si tato krize vyžádala.
Největší vliv na nynější situaci má už dva roky trvající pandemie Covidu-19, která silně omezuje provoz továren a také síť dodavatelských řetězců. K tomu se navíc přidaly další problémy typu přírodní katastrofy nebo požáry, což znamenalo dlouhodobé výpadky některých klíčových továren v Asii.
Navíc, dnešní moderní vozy jsou doslova prošpikované čipy, nejedná se jen o složité řídící jednotky, ale jednoduché čipy, které například rozsvěcují a zhasínají světla, stahují okna, aktivují předpínače pásů atp.
Pro výrobce čipů jde o zcela nezajímavou technologii s nízkou marží, proto se do navyšování výrobních kapacit příliš nehrnou. Daleko víc vydělávají na čipech pro mobily, počítače a další spotřební elektroniku, jejichž odbyt v době pandemie také výrazně vyskočil.
Čtěte také: Další krize na obzoru? Baterie do elektromobilů mohou být ještě větší problém než čipy
Česká Škoda Auto není jediná, kdo se musí s nedostatkem polovodičových dílů potýkat. I v nošovické továrně Hyundai omezovali svoji výrobu, kvůli výpadku dílů, ale nutno dodat, že výrazně méně než v mladoboleslavské automobilce. Výrobu částečně zachovala také kolínská Toyota, i když s omezeními.
Když se podíváme za hranice naší země, i další výrobci s nedostatkem dílů museli bojovat a stále bojují. Od automobilek až po výrobce elektroniky. Je běžné, že na herní konzoli čekáte i půl roku. Chcete nový telefon, počítač nebo fotoaparát? Také není neobvyklé, že si pár týdnů až měsíců počkáte.
Mladoboleslavská automobilka musela několikrát zavřít své výrobní závody. Aby nemusela omezovat výrobu ještě víc, rozhodla se vyrábět nedokončená auta, která pak čekala na dodávku chybějících komponentů na odstavných parkovištích a volných pronajatých plochách.
V nejkritičtějších fázích roku 2021 se počet takových automobilů blížil limitním padesáti tisícům, ke konci loňského roku jich měla Škodovka odstavených asi patnáct tisíc. Jelikož je nutné desítky tisíc nedokončených vozů průběžně přepravovat z výrobních závodů na odstavné plochy a zpět ke kompletaci, v některých případech byla auta poškozena, a v jednom případě došlo dokonce k pokusu o krádež.
Čtěte také: Další velká rána pro výrobce aut! Čipy zdraží o 20 % a budou chybět i v příštím roce
Odborníci se shodují na tom, že napjatá situace s dodávkami polovodičů bude pokračovat, podle některých dokonce po celý rok 2022. Dobrou zprávou je, že firmy masivně investují do zvýšení produkce žádaných součástek.
„Mnoho typů čipů bude v roce 2022 stále nedostatkovým zbožím a dodávky některých komponentů se posunou do roku 2023. To znamená, že nedostatek se protáhne na 24 měsíců, podobně, jako tomu bylo v letech 2008 až 2009,“ předvídá ve své prognóze společnost Deloitte.
Předpověď banky JPMorgan je víc optimistická. Analytici banky míní, že situace by se mohla zlepšit už ve druhé polovině letošního roku. „Neočekáváme, že ještě v roce 2023 bude problém s dodávkami,“ řekl televizní stanici CNBC analytik JPMorgan Gokul Hariharan, podle něhož však bude příštích 6 měsíců stále náročných.
Brzký konec potíží v uplynulých týdnech a měsících neslibovali ani zástupci dvou klíčových výrobců vyspělých čipů, tchajwanské TSMC a jihokorejského Samsungu.
Pokud si říkáte, proč si automobilky nepostaví vlastní továrnu na výrobu polovodičů, odpověď je poměrně jednoduchá. Stavba takové továrny je finančně extrémně náročná, trvá několik let a výroba čipů je velmi složitá věc.
Jak celá tato situace dopadá na koncového zákazníka? Bude muset sáhnout hlouběji do kapsy, a hlavně se obrnit trpělivostí. Pokud si dnes chcete objednat nové auto, čekací doba může běžně překročit i 12 měsíců. Automobilky budou zřejmě nucené zvýšit ceny nových vozů.
„My to nepredikujeme, my to propočítáváme. Díváme se na trh, na konkurenci. Ceny subdodávek různých surovin rostou. Ano, myslím si, že ceny můžou jít nahoru,“ uvedl v rozhovoru pro SZ Byznys Jaroslav Povšík, předseda podnikové rady Škoda Auto a člen dozorčí rady firmy. Zdražení potvrdil i Martin Peleška, šéf Toyota Lexus ČR. “Myslím si, že první druhé čtvrtletí roku 2022 bude pořád ve znamení nárůstu cen,“ řekl Peleška s tím, že na konci letošního roku by automobily mohly být o 25 % dražší oproti roku 2019.
Při koupi ojetého vozu sice ušetříte čas, ale pěkně si připlatíte. Jen za loňský rok ceny ojetých automobilů vyskočily o 14 %. Zdražení ojetin v letošním roce odhaduje šéfka autobazarů AAA Auto Karolína Topolová na více než 15 %.
Čtěte také: Čipová krize neskončila! Budoucí šéf Bosch komentuje budoucnost elektromobilů
Škoda Auto zajišťuje 5 % HDP a podílí se z 10 % na exportu. Ohrožení této společnosti by tak mělo vliv i na příjmy státního rozpočtu a dopad na občany, kteří na první pohled nemají s automobilkou nic společného. Na Škodovku je navázaný i široký dodavatelský řetězec, který zaměstnává desítky tisíc lidí.
„Pro českou ekonomiku je taková situace hrozbou a velkým problémem,” myslí si Petr Knap, vedoucí partner EY pro automobilový sektor. „Největší starost je ovšem ta, že se nedá odhadnout, kdy se situace s čipy v autoprůmyslu vyřeší a obrátí konečně k lepšímu,“ dodává.
Čtěte také: Mercedes se bojí pokračující krize, elektromotory si bude vyrábět zcela sám
Elektromobily Tesly jsou jezdící počítače na kolech, proto by snad každý čekal, že problémy bude mít i automobilka Elona Muska. Ovšem není tomu tak.
Přístup Tesly k výrobním procesům je odlišný od tradičních automobilek. Má kompletně pod kontrolou svou IT architekturu, a proto, když se začaly objevovat zprávy, že bude na trhu nedostatek čipů v automobilových součástkách, okamžitě přeprogramovali řídicí systém, který ovládá hardware automobilů. Využívají proto modernější generaci čipů od jiných dodavatelů, kteří jich mají dost, a proto je krize tolik netrápí.
Na druhé straně tradiční výrobci aut mají už desítky let zavedené a neměnné dodavatelské řetězce. Například jednotka elektrického otevírání oken je díl, který se vyrábí pořád stejně s jednoduchými odolnými čipy starší generace. Přitom právě to je jeden z dílů, který Škodovce nejvíce chybí.