Přelomové auto z Číny. Jako první spoléhá na čínský navigační systém místo GPS

Pavel Škopek
Dongfeng Aeolus Sky EV01 s Beidou | Zdroj: Hubei Daily
Dongfeng Aeolus Sky EV01 s Beidou | Zdroj: Hubei Daily

Dongfeng Sky EV01 je prvním autem s navigací Beidou. Čína ukazuje vlastní cestu k přesné satelitní lokalizaci.

První auto se systémem Beidou

Mohl to být jen další z nových elektrických modelů, které čínské automobilky chrlí jako na běžícím pásu. Dongfeng Aeolus Sky EV01 je však výjimečný. Jedná se o první masově vyráběné osobní auto vybavené čínským nezávislým satelitním navigačním systémem Beidou.

Dongfeng toho dosáhl prostřednictvím chytrého terminálu z vývojové řady Tianyuan, který zahrnuje vlastní čip a kompletní systémové propojení. Celý řetězec od čipu po terminál je tak domácí výroby, což zajišťuje plnou kontrolu nad citlivými daty, jako je poloha vozidla nebo jízdní trasy. Systém Beidou nabízí v oblasti Asie a Pacifiku široké pokrytí signálem a přesné určení polohy i v odlehlých regionech se slabým signálem.

Středně velké elektrické SUV Sky EV01 přitom není úplnou novinkou. Model byl představen už v roce 2023, plná integrace Beidou je však součástí aktualizace pro nový modelový rok. Vozidlo má délku 4670 mm, šířku 1900 mm a výšku 1613 mm, rozvor činí 2775 mm.

K dispozici je ve dvou variantách s výkonem 120 nebo 160 kW a zrychlení z nuly na sto za 8,6 nebo 6,9 sekundy. Dojezd činí v závislosti na modelu 445 nebo 520 kilometrů podle CLTC. Cena začíná na přibližně 120 000 jüanech (352 tisíc korun).

Dongfeng Aeolus Sky EV01 | Zdroj: Dongfeng Aeolus
Dongfeng Aeolus Sky EV01 | Zdroj: Dongfeng Aeolus

Beidou překonává GPS

Ačkoli většina lidí bere americkou GPS téměř jako synonymum k satelitní navigaci, není zdaleka jediná. Své vlastní satelitní navigační systémy má i Evropa (Galileo), Japonsko (QZSS), Indie (NavIC / IRNSS), Rusko (GLONASS) a právě Čína (Beidou). Síť Beidou tvoří 35 funkčních satelitů, což je počet, který převyšuje rozsah systému GPS. Díky tomu se systém postupně stal jedním z hlavních pilířů globální satelitní infrastruktury.

Na rozdíl od GPS, která posílá signály pouze ze satelitu na pozemní stanice, navíc nabízí možnost obousměrné komunikace. Tato funkce umožňuje nejen přesné určení polohy, ale také přenos informace zpět na satelit, což zvyšuje využitelnost v obdobích s omezeným spojením.

Rostoucí dostupnost systému podporuje plynulý rozvoj elektrických a propojených vozidel. Aktuálně ho v Číně podporuje již více než 480 milionů provozních vozidel a používá se v různých sektorech, včetně dopravy, logistiky, rybolovu a obrany. Beidou je kompatibilní i s většinou současných mobilních telefonů, zejména čínských značek, jako Huawei, Xiaomi, Oppo, Vivo a další.

Zdroje: Hubei Daily, CarNewsChina


Autor článku

Pavel Škopek - Redaktor

Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.


Komentáře


Nejnovější články