Elektromobily pro lepší život? Vyzařují podstatně méně radiace, než spalovací auta

Matouš Vrchota
Toyota Prius | Zdroj: Toyota
Toyota Prius | Zdroj: Toyota

Studie ADAC ukazuje, že elektromobily vyzařují méně radiace než spalováky a jsou hluboko pod limity.

Výfukové emise mají i jiné negativní parťáky

Když jde o negativní dopady na životní prostředí, jsou často za viníky označovaná spalovací vozidla. Ovšem emise generované motory nejsou jen jedinou složkou, kterou instituce hlídají. Vozy musí být bezpečné i po dalších stránkách, včetně vyzařování elektromagnetické radiace.

Německý autoklub ADAC nedávno provedl studii, ve které tyto radiační emise srovnal u spalovacích motorů a elektromobilů. Výsledky jsou překvapující. Kromě lokálně bezemisního provozu elektromobily do svého prostředí vyzařují i podstatně méně radiace. Autoklub do testu zahrnul i hybridní vozy na půl cesty, tedy vozy PHEV.

Všeho všudy mohou být lidé klidní. I ti největší hříšníci operují v bezpečných hodnotách hluboko pod bezpečnostními limity. Pasažéři jsou dobře chránění, největší míra radiace byla naměřena v prostoru podlahy, kudy nejčastěji vedou elektrické svazky kabelů. Hlava i tělo cestujících jsou těmto radiacím prakticky nevystavené.

Tesla Supercharger | foto: Unsplash
Tesla Supercharger | foto: Unsplash

Elektromobily opět poráží spalováky

Jak stejnosměrné, tak i střídavé napětí má na sílu radiace naprosto minimální vliv. Stejnosměrné rychlé nabíjení se zdá být ze všech způsobů doplňování energie nejbezpečnější. Překvapivě dobře si v této kategorii vedou čínské vozy. Čínské výzkumné středisko zabývající se automobilovými technologiemi (CATARC) před necelým měsícem uspořádal konferenci, na které se i tato bezpečnostní složka vozidel hodnotila. Společnost provedla na tři stovky testů NESTA.

Ty jsou mnohem komplexnější. Jde o soubor zahrnující bezpečnost nabíjení, elektromagnetické bezpečí, funkci vysokonapěťového systému a požární bezpečnosti. Mezi testovanými vozy se objevily i Evropanům známější značky jako je BYD, Hyundai, Mercedes-Benz nebo vozy Toyota a Xiaomi.

Všechny tyto vozy v testech vynikaly. Rozsah magnetické radiace v kabině se pohyboval od 0,8 μT do 1 μT v přední řadě, v druhé byl téměř měřitelný rozsah 0,3-05 μT. Pro představu srovnání uvádí společnost hodnotu vyzařování standardní elektrické dečky určené pro domácí použití. Ta při běžném provozu vyzařuje zhruba 10-50 μT elektromagenetické radiace. Bezpečnostní limit u automobilů je nastaven na 100 μT, tedy téměř stonásobek měřených hodnot.

Zdroj: BFS


Autor článku

Matouš Vrchota - Redaktor

Matouš se zajímá o moderní technologie, zejména v oblasti automotive. Baví ho vše digitální, ideálně s Androidem. Ve volném čase se věnuje úpravám rodinného vozového parku nebo vyráží na kole.


Komentáře


Nejnovější články