V loňském roce oslavila mladoboleslavská automobilka Škoda Auto již 125 let, přičemž v roce 2021 pořádně startuje v oblasti elektromobility. Nedávno se první zákazníci dočkali prvního čistokrevného elektromobilu Škoda Enyaq iV, který je od podlahy postavený rovnou jako elektromobil a zcela nový model, nikoliv jen předělávka konvenčního vozu. Ale pokud sledujete největší český web o elektromobilitě Elektrickevozy.cz, nejspíše to víte. V dnešním článku se dozvíte něco, co byste možná nemuseli o škodovce znát.
Když se řekne první elektromobil Škoda, možná řeknete Enyaq iV nebo Citigo-e iV, případně pamětníci si mohou vzpomenout na sériově vyráběný model Eltra ze začátku 90. let. Ovšem pravda je jinde. Skutečně prvním plně elektrickým vozem této značky byly nákladní elektromobily pro plzeňské pivovary. Automobilka je vyrobila již za války v roce 1944 ve Škodových závodech v Plzni. Zajímavostí je, že se jejich baterie nabíjely v autě nebo přes noc, případně se daly i jednoduše vyndat a vyměnit za nové plně nabité akumulátory.
Škoda Auto, která patří do německého koncernu Volkswagen, má jednu zvláštní výjimku, pokud to tak můžeme nazvat. Jako jediná z celého koncernu VW totiž vyrábí čistokrevné elektromobily postavené na modulární platformě MEB od koncernu mimo Německo. Enyaq iV vzniká přímo v závodech v Mladé Boleslavi, narozdíl od Volkswagenu ID.3, Volkswagenu ID.4, Audi Q4 e-tron, či například nové Cupry Born, všechny tyto koncernové elektromobily různých značek se vyrábějí v německém Cvikově a ne jinde.
V bulvárních a neodborných médiích se opakovaly informace o tom, že Škoda Auto vlastně prodělávala na svém prvním novodobém elektromobilu Citigo-e iV, který šel do prodeje v roce 2020. Nicméně nebyla to pravda, což uvedl začátkem listopadu nový šéf automobilky Thomas Schäfer v rozhovoru pro Českou televizi. Právě v případě malých vozů dávají elektromobily největší smysl. Navíc šéf škodovky dodal, že elektrické vozy jsou tou správnou cestou. V krátkodobém a střednědobém horizontu prý za elektromobilitu není alternativa.
Škodovka je přímo pověstná tím, že zaměstnává opravdu chytré hlavičky, které vymýšlejí jednoduché a přitom důmyslné prvky u aut. Příkladem jednoho takového Simply Clever prvku je škrabka na led, kterou u svých aut začalo už dříve schovávat do víka k palivové nádrži. Jenže s příchodem elektromobilů musela škrabku přesunout do kufru, víte proč? Protože u nabíjecího konektoru by škrabku mohl kdokoliv ukrást, když je nabíjecí port otevřený a auto bez dozoru.
Čtěte také: Elektromobil Škoda Enyaq iV je prošpikovaný novými Simply Clever nápady
V České republice se pomalu rýsuje stavba Gigafactory na baterie pro elektromobily, na projektu se mohou podílet firmy ČEZ, Škoda Auto, ale i LG Chem. Už dříve jsme psali, že by měla Gigafactory vyrůst v Prunéřově, nejdříve však v roce 2024. A že to mladoboleslavská automobilka myslí s elektromobilitou vážně, naznačují také její investice. V příštích pěti letech chce do rozvoje investovat zhruba 2,5 miliardy eur, což dělá přes 65 miliard korun, přičemž zhruba 1,4 miliardy eur má padnout na elektromobilitu, 650 milionů eur do digitalizace a 350 milionů eur pak do závodů a výrobních zařízení.
Čtěte také: Gigafactory ČEZ v Prunéřově nejdříve v roce 2024. Baterie má odebírat Škoda Auto
Jak se Vám líbí náš redakční výběr 5 věcí, které byste měli znát o automobilce Škoda Auto ve spojitosti s elektromobilitou? Máte nějaké další tipy, které byste doporučili čtenářům? Podělte se o ně v naší diskuzi pod článkem!
V loňském roce oslavila mladoboleslavská automobilka Škoda Auto již 125 let, přičemž v roce 2021 pořádně startuje v oblasti elektromobility. Nedávno se první zákazníci dočkali prvního čistokrevného elektromobilu Škoda Enyaq iV, který je od podlahy postavený rovnou jako elektromobil a zcela nový model, nikoliv jen předělávka konvenčního vozu. Ale pokud sledujete největší český web o elektromobilitě Elektrickevozy.cz, nejspíše to víte. V dnešním článku se dozvíte něco, co byste možná nemuseli o škodovce znát.
Když se řekne první elektromobil Škoda, možná řeknete Enyaq iV nebo Citigo-e iV, případně pamětníci si mohou vzpomenout na sériově vyráběný model Eltra ze začátku 90. let. Ovšem pravda je jinde. Skutečně prvním plně elektrickým vozem této značky byly nákladní elektromobily pro plzeňské pivovary. Automobilka je vyrobila již za války v roce 1944 ve Škodových závodech v Plzni. Zajímavostí je, že se jejich baterie nabíjely v autě nebo přes noc, případně se daly i jednoduše vyndat a vyměnit za nové plně nabité akumulátory.
Škoda Auto, která patří do německého koncernu Volkswagen, má jednu zvláštní výjimku, pokud to tak můžeme nazvat. Jako jediná z celého koncernu VW totiž vyrábí čistokrevné elektromobily postavené na modulární platformě MEB od koncernu mimo Německo. Enyaq iV vzniká přímo v závodech v Mladé Boleslavi, narozdíl od Volkswagenu ID.3, Volkswagenu ID.4, Audi Q4 e-tron, či například nové Cupry Born, všechny tyto koncernové elektromobily různých značek se vyrábějí v německém Cvikově a ne jinde.
V bulvárních a neodborných médiích se opakovaly informace o tom, že Škoda Auto vlastně prodělávala na svém prvním novodobém elektromobilu Citigo-e iV, který šel do prodeje v roce 2020. Nicméně nebyla to pravda, což uvedl začátkem listopadu nový šéf automobilky Thomas Schäfer v rozhovoru pro Českou televizi. Právě v případě malých vozů dávají elektromobily největší smysl. Navíc šéf škodovky dodal, že elektrické vozy jsou tou správnou cestou. V krátkodobém a střednědobém horizontu prý za elektromobilitu není alternativa.
Škodovka je přímo pověstná tím, že zaměstnává opravdu chytré hlavičky, které vymýšlejí jednoduché a přitom důmyslné prvky u aut. Příkladem jednoho takového Simply Clever prvku je škrabka na led, kterou u svých aut začalo už dříve schovávat do víka k palivové nádrži. Jenže s příchodem elektromobilů musela škrabku přesunout do kufru, víte proč? Protože u nabíjecího konektoru by škrabku mohl kdokoliv ukrást, když je nabíjecí port otevřený a auto bez dozoru.
Čtěte také: Elektromobil Škoda Enyaq iV je prošpikovaný novými Simply Clever nápady
V České republice se pomalu rýsuje stavba Gigafactory na baterie pro elektromobily, na projektu se mohou podílet firmy ČEZ, Škoda Auto, ale i LG Chem. Už dříve jsme psali, že by měla Gigafactory vyrůst v Prunéřově, nejdříve však v roce 2024. A že to mladoboleslavská automobilka myslí s elektromobilitou vážně, naznačují také její investice. V příštích pěti letech chce do rozvoje investovat zhruba 2,5 miliardy eur, což dělá přes 65 miliard korun, přičemž zhruba 1,4 miliardy eur má padnout na elektromobilitu, 650 milionů eur do digitalizace a 350 milionů eur pak do závodů a výrobních zařízení.
Čtěte také: Gigafactory ČEZ v Prunéřově nejdříve v roce 2024. Baterie má odebírat Škoda Auto
Jak se Vám líbí náš redakční výběr 5 věcí, které byste měli znát o automobilce Škoda Auto ve spojitosti s elektromobilitou? Máte nějaké další tipy, které byste doporučili čtenářům? Podělte se o ně v naší diskuzi pod článkem!