Test Peugeot e-Rifter – Jinak povedené MPV je odsouzeno na cesty kolem komína

Zdeněk Buček
  • Do redakce se nám dostal nový Peugeot e-Rifter
  • Během týdenního testu jsme ho pořádně prověřili
  • Čím si nás získal a co naopak dopadlo tragicky?
Peugeot e-Rifter e-GT
Peugeot e-Rifter e-GT

Segment rodinných MPV vozů tu příliš často netestujeme. Přece jen trh nabízí mnohem zajímavější elektromobily, které jsou cíleny na početnější skupinu uživatelů. Ale i přesto jsme tímto testem nepohrdli, a nakonec jsme s novým e-Rifterem ujeli příjemných tisíc kilometrů.

Dokonce se hodil i při stěhování objemného nákladu v podobě sedačky, spousty kufrů a skoro třímetrových dřevěných lišt. Neměl to tedy s námi jednoduché, ale se vším si dokázal poradit. Ve městě nás opravdu mile překvapil svou agilitou a nízkou spotřebou. Ať jenom nechválíme, má to i svoje stinné stránky. Ale pěkně popořadě.

Peugeot e-Rifter e-GT: specifikace

KonstrukceMPV, rozměry: 4403 × 1848 × 1882 mm, hmotnost: 1765 kg
Pohonelektromobil, pohon předních kol
Výkon100 kW, 136 koní, točivý moment 260 Nm
Baterie a dojezdLi-Ion, celková 50 kWh (využitelná kapacita 45 kWh)
Nabíjenípalubní 11 kW nabíječka, maximální DC nabíjecí výkon 100 kW
 Spotřeba a dojezd17,5 kWh/100 km, dojezd až 280 km
Výbavae-GT, On-line 3D navigace, Pack Rodina, Advance Grip Control
Cena testovacího modelu 1 114 000 Kč

Líbivé elektrické MPV

Pro mnohé řidiče jsou vozy typu MPV pouhé jezdící krabice na kolech, které si člověk pořídí, když má velkou rodinu, nebo potřebuje ještě praktičtější vůz, než byly donedávna oblíbené kombíky. V posledních letech se snad tento trend mění a i v tomto segmentu se začínají objevovat vzhledově zajímavá auta. Pro náš případ je ještě lepší, že jsou vybavena i čistě elektrickým pohonem.

Je tomu tak i v případě nového Peugeotu e-Rifter, který pokračuje v cestě elektrifikace osobních vozů francouzské značky. K dispozici je ve dvou verzích, vždy s 5 nebo 7 sedadly u každé ze dvou délek L1 (440 cm) a L2 (475 cm). Prodloužená verze má i delší rozvor a převis pro ideální prostornost uvnitř vozu. Jeho doménou bude praktičnost, zajímavý design a pěkné specifikace… až na jednu. Tou je velikost baterie. K tomu však za chvíli. V našem případně jsme testovali kratší verzi s pěti sedadly.

Peugeot e-Rifter e-GT
Peugeot e-Rifter e-GT

Svižné svezení, ale jen na krátkou vzdálenost

Peugeot e-Rifter je postaven na platformě EMP2, která umožňuje osadit vůz buď spalovacím, nebo čistě elektrickým motorem. Tyto univerzální platformy od skupiny Stellantis jsou bohužel známé svou nehospodárností a v zimních měsících opravdu znatelně vyšší spotřebou oproti konkurenčním vozům. Model je tedy osazen 100kW (134 koní) elektromotorem s točivým momentem 240 Nm a pohonem předních kol. Vše napájí 50kWh baterie umístěná v podlaze, která má využitelnou kapacitu 45 kWh. Tedy stejně jako má například Peugeot e-208, e-2008, Opel Corsa-e, DS 3 Crossback a další.

Právě baterie je celým kamenem úrazu tohoto jinak skvělého vozu. Do výše jmenovaných elektromobilů je ještě dostatečná, ale do těžkého (1 765 kg) a neaerodynamického MPV, které bude ještě těžší po naložení posádky a nákladu, je spíše až komicky malá. E-Rifter může být vybaven i tažným zařízením a maximální povolená hmotnost brzděného či nebrzděného přívěsu je 750 kg. V této kombinaci předpokládám, že spotřeba soupravy by byla tak enormní, že byste byli ještě rádi za dojezd kolem 100 kilometrů.

Ve městě jako ryba ve vodě

Při popojíždění ve městě se auto chová velmi příjemně a překypuje výkonem. I přes to, v jakém voze sedíte, si budete užívat to krásné zrychlení a ostatní auta necháte daleko za sebou. Pokud povezete posádku a převážně pak více citlivé jedince, doporučujeme zvolit režim Normal nebo Eco, aby se jim z příliš dynamické jízdy neudělalo nevolno. Nechceme srovnávat e-Rifter s brutálně nadupaným Porsche Taycan, ale u nudného MPV takové svezení opravdu nečekáte.

Po opuštění městské zástavby vás bude cesta po okresních cestách stále bavit. Dostupný výkon si můžete zvolit na přepínači režimu jízdy, který nabízí 3 možnosti: Eco (60 kW, 190 Nm) pro maximální dojezd a klidné řízení, Normal (80 kW, 210 Nm), ideální pro každodenní provoz a režim Power (100 kW, 260 Nm) zpřístupňující plný výkon.

Nikdo neočekává, že s takovým vozem budete závodit nebo se pokoušet o svižné projetí klikatých cest. Proto ani hodnoty zrychlení nejsou nijak úchvatné. Z 0 na 100 km/h se rozjedete za 11,2 sekundy, akcelerace z 80 na 120 km/h trvá 8,9 sekundy a maximální rychlost je omezena na 130 km/h. V praxi vás auto opravdu nepustí přes 137 km/h.

Peugeot e-Rifter e-GT
Peugeot e-Rifter e-GT

V interiéru je místa na rozdávání

Posádka se uvnitř vozu bude cítit opravdu komfortně a nestísněně. Řidič má ze své pozice dobrý rozhled do všech stran a díky couvací kameře přesně vidí, kam až zadek vozu sahá. Na jeho místě také došlo k přepracování středové konzoly, do které jsou nyní zabudovány — nový ergonomický ovladač převodovky „e-Toggle“, přepínač mezi 3 jízdními režimy, otočný ovladač systému Advanced Grip Control s 5 režimy a pod tím vším je skrytá velmi objemná odkládací přihrádka.

Ve voze má posádka obecně mnoho prostorných a snadno dosažitelných odkládacích přihrádek, jejichž objem dosahuje u některých verzí až 186 litrů. Jsou rozmístěny po celé kabině – na již zmíněné středové konzole, na stropě, ve dveřích, v první i ve druhé řadě a rovněž v zavazadlovém prostoru. Pro posádku v druhé řadě je připraven i stolek zabudovaný do zad předních sedaček.

Do auta se nastupuje přímo výborně. Tohle asi dokáží ocenit až starší ročníky, ale nemusíte se nijak zohýbat, kroutit a vměstnávat se do stísněného interiéru. Prakticky se jenom přesunete na sedačku a příjemně uvelebíte. To platí jak na předních, tak i na zadních sedačkách. Patříte-li stále mezi mladé lidi, po takovém „legday“ ve fitness centru jistě tento fakt oceníte.

Za zmínku také stojí možnost připojení chytrého telefonu přes drátové Android Auto nebo Apple Carplay. Před řidičem se také nachází zcela digitální přístrojový štít s vysokým rozlišením o velikosti 10 palců. U něj se rychlost animací, oproti svým sourozencům ze skupiny, značně zlepšila. I celý infotainment doznal zrychlení a funguje dobře. Jen po startu nechte raději vozu pár chvil, než si všechno v klidu načte a až pak můžete něco zadávat do navigace nebo nastavovat rádio.

Stačí jen pár kroků k dosažení královského prostoru

Co by to bylo za MPV, kdyby nebylo možné zvětšit už tak prostorný kufr, v našem případě 983 litrů. Jednoduchým sklopením druhé řady sedaček získáte skoro rovný nákladový prostor, který má objem luxusních 2 126 litrů. Stačí na podlahu položit karimatku či matraci a máte krásný hotel na kolech. V prostoru kufru se nachází i 12V zásuvka, která může napájet vaše elektronická zařízení.

Zadní dveře jsou posuvné, a tak nehrozí, že vám je neopatrná posádka obouchá o vedle stojící vozidlo. V případě, že je připojen nabíjecí kabel, jsou dveře na straně řidiče (kde se nabíjecí port nachází) zablokovány, aby nedošlo ke střetu s připojeným konektorem.

Jinak dokonalý interiér má i své mouchy

I přes jinak skvělý, prostorný a praktický interiér se najde pár vad na kráse. První bude umístění vnitřní kliky na předních dveřích. Ta je utopená až zhruba v polovině výplně, a tak nějak intuitivně byste ji čekali u horního madla. Ani po celém týdnu jsem si na to nezvykl a při každém vystupování z vozu jsem napřed marně hledal kliku a až pak jsem musel kouknout, kde se vlastně nachází.

Když budete potřebovat převést delší předměty a budete chtít sklopit přední sedačku spolujezdce, narazíte na její loketní opěrku, která vám nedovolí sklopit sedadlo do roviny. Opěrka se brzy zasekne o středový tunel. Navíc jsem i přes jinak královský vnitřní prostor postrádal alespoň malý prostor pod podlahou kufru na uložení nabíjecích kabelů či povinné výbavy, která se jinak v kufru válí. Nejlepší by bylo, kdyby se i tradiční automobilky naučili využívat volný prostor pod přední kapotou a vytvořili tzv. frunk.

Odsouzen na cesty kolem komína

Nyní se dostáváme k velkému negativu jinak skvělého vozu. Velké omezení může být pro mnohé řidiče nedostatečná kapacita baterie. Oněch využitelných 45 kWh vám ve městě a při pohybu mezi vesnicemi bude stačit. I nějaký ten výlet po Česku s trochou plánování si s celou rodinou dokážete užít. Kam ovšem skoro až nemůžete jsou dálnice.

Nabíjecí port Peugeotu e-Rifter
Nabíjecí port Peugeotu e-Rifter

Zde se projeví jak neefektivita samotného pohonu ve vysoké rychlosti, tak i aerodynamika celého vozu, která připomíná spíše krabici než auto. Detailní čísla spotřeby a nabíjení naleznete v článcích níže, ale zde si rozebereme, jaký to má praktický dopad. Mějte na paměti, že si v základu kupujete vůz s cenovkou 1 milion korun a více. Abyste ho mohli provozovat po celý rok, budete muset veškeré cesty mimo město dostatečně plánovat a dost často se nevyhnete zastávce na nabíjení.


Nepřehlédněte:


Zima je největší strašák

Jestlipak jsme při testování dosahovali celkem slušných naměřených spotřeb ve městě a na okreskách, v zimních měsících budou hodnoty o zhruba 20 až 25 % horší. Tím se nám dojezd dostává na, nebo spíš lehce pod, hranici 200 kilometrů. Průměrně člověk najede 35 kilometrů denně, a tak vám i tato malá porce dojezdu poslouží na několik dní.

Opravdové peklo začne v zimě na dálnici. Můžete se snažit sebevíc, ale ani snížení rychlosti ze 130 km/h na 110 km/h vás příliš nespasí. Budete rádi, že po 120 km dojedete na nabíječku. S naloženou posádkou a případným dalším nákladem v podobě kufrů se spotřeba rozhodně vyšplhá přes 33 kWh/100 km. Budete tak muset pečlivě plánovat a vyjíždět s plně nabitou baterií. Na cestu do zasněžených Alp raději zapomeňte, nebo si vyčleňte dostatek času a přibalte si svačinku na časté půlhodinové nabíjecí pauzy.

Peugeot e-Rifter e-GT
Peugeot e-Rifter e-GT

Jedinou záchranou je rychlé nabíjení

Kompenzací slabého dojezdu bude alespoň rychlé dobíjení s výkonem 100 kW. Tato hodnota se nám běžně zobrazovala při nabíjení z nízkého stavu nabití. Nejde tedy o žádnou teoretickou hodnotu. Pokud při svých cestách dojedete s pár procenty v baterii, během necelých 30 minut odjíždíte znovu s 80 % a můžete pokračovat v cestě. Podrobně jsme nabíjení popisovali v samostatném článku výše.

Během nabíjení tak můžete využít velkorysého prostoru a udělat si z něj pojízdnou kancelář. Běžně jsem tak během nabíjení obsadil druhou řadu sedaček a na sklopném stolečku jsem si na počítači vyřizoval potřebnou agendu. Nabízí se i dostatek prostoru pro případné zdřímnutí si. Koberec na podlaze je hezky měkký a určitě vám tato nouzová možnost šlofíčku bodne.

Peugeot e-Rifter e-GT
Peugeot e-Rifter e-GT

Pro koho je vlastně e-Rifter určen?

Peugeot i ostatní výrobci ze skupiny Stellantis se rozhodli pro plně elektrické varianty svých MPV bez spalovacích motorů. Pokud tedy zvažujete nákup vašeho nového rodinného mazlíka, nemáte jinou možnost než si pořídit elektromobil. Bohužel malá baterie v tomto voze deklasuje celé auto na pouhé příměstské přibližovadlo. Na cestu do letního Chorvatska raději zvolte jiný vůz.

Vyvstává tedy otázka, zda nezařadit do nabídky i větší 75kWh baterii jako nabízí Peugeot e-Traveller. Ale druhá stránka věci bude cena. Už takto základní varianta e-Rifteru začíná na přesně 1 milionu korun. Vetší baterie by znamenala vyšší cenu o zhruba 150 až 200 tisíc korun. Za takové peníze byste dost jistě přišli o většinu potenciálních zákazníků. Jestli je cena jednoho milionu přijatelná pro případné zájemce, ukáží až data z prodejů tohoto jinak povedeného rodinného vozu.

Co se nám líbí?Co se nám nelíbí?
Plus dostatečný výkonPlus nízký dojezd na dálnici
Plus rychlé 100kW nabíjeníPlus nemožnost pořízení větší baterie
Plus dostatek prostoru v interiéruPlus některé detaily v interiéru
Plus výhled z vozuPlus kufr nemá dvojité dno
Plus celkově pohodlné svezeníPlus senzor stěračů fungoval sporadicky
Sledujte nás v Google Zprávách

Komentáře


Nejnovější články