Test Peugeot e-208 – Šelma na baterky
Když tradiční automobilka vyrobí elektromobil takovým způsobem, že pouze předělá konvenční model z benzinu/dieselu na elektřinu, většinou to za moc nestojí. V případě francouzského koncernu to však dopadlo více než dobře. Nový Peugeot 208 totiž používá novou modulární platformu e-CMP, která vznikla přesně z tohoto důvodu, aby nabídla na poli elektrifikace co možná nejvíce. Po týdnu testování plně elektrické verze e-208 se tak vůbec nedivím, že se stala evropským autem roku 2020. Proč? Protože přesně takové auto může oslovit nejen zaryté příznivce elektromobilů, ale i běžné zákazníky přecházející z konvenčního auta.
„Dvěstěosmička“ od Peugeotu je poprvé nabízena ve třech motorizacích, kde si každý může vybrat, zda dá přednost benzinu, dieselu, nebo snad čistě elektřině. Zvenku skoro nepoznáte, o kterou z verzí jde, ale poznáte to rozhodně v kabině a především pak v jízdních vlastnostech. Plně elektrická verze je rychlá, tichá, a velmi pohodlná, jenže právě díky mnohým výhodám také nejdražší. Elektromobily stále platí spíše za luxusnější auta, která nejsou pro každého. Ale kdo je jednou vyzkouší, málokdy se chce vrátit ke spalování. Peugeot přesně do této definice zapadá. Z kategorie větších chyb mu nemám téměř co vytknout. Měl jsem jen pár připomínek, co by bylo dobré do příští generace zlepšit. Více prozradí celý dnešní test.
Zvenku možná nepoznáte, na co jezdí
Zvenku je to prostě nový Peugeot 208, bez ohledu na typ pohonu. Že jde o elektromobil, může prozradit snad jedině písmenko „e“ za zadními dveřmi a celé označení e 208 na kufru či absence výfuku, případně ještě espézetka s „EL“. Ale na dálku to je zkrátka nová 208. Elektrický Peugeot má stejně jako jeho spalovací sourozenci výraznou přední masku s poměrně nepřehlédnutelnými předními LED světlomety, které mohou připomínat velké tesáky nějaké šelmy. Pohled ze strany může napovědět, že jde o celkem kompaktní hatchback. A i zezadu vypadá auto podle mě designérsky hodně povedeně.
Z konstrukčního hlediska tedy e-208 používá novou modulární platformu e-CMP, která například ukrývá baterie prakticky do podlahy pod přední a zadní sedadla, takže se nijak nezmenšil prostor pro cestující či zavazadla v autě oproti konvenčním verzím. Peugeot nezapomněl ani na jiné pro elektromobily důležité součásti – třeba vodní chlazení vysokonapěťového trakčního akumulátoru, které umožňuje rychlonabíjení s výkonem až 100 kW, dále třífázovou palubní nabíječku s výkonem 11 kW, či tepelné čerpadlo, díky kterému můžete klimatizovat či vytápět kabinu, aniž by to mělo výraznější vliv na dojezd.
V interiéru také není moc, co vytýkat. V testované vyšší verzi GT je překrásná palubní deska s využitím imitace karbonu, sportovnější volant, či speciální sedačky v případě cestujících vpředu, které vás udrží i v ostřejších zatáčkách. A ani prostoru zde není zrovna málo, pokud nejste nějakého většího vzrůstu – na rozdíl od spolucestujících posazených na zadní řadě sedaček, kam už usadíte raději ty nejmenší jedince, jinak to nebude úplně to pravé. Pokud jde o infotainment, v mém případě byla k dispozici větší 10″ dotyková obrazovka, přes kterou se ovládalo téměř vše. Včetně klimatizace, což může sice vypadat moderně, ale za mě to není úplně nejlepší řešení. Přes otočná kolečka či přepínače a tlačítka by se ovzduší v kabině nastavovalo mnohem rychleji a pohodlněji, nehledě i na nějakou bezpečnost.
Možná proto je Peugeot e-208 bohatě vybaven, pokud jde o bezpečnostní asistenty. Samozřejmostí je upozornění před kolizí, hlídání vozu v jízdních pruzích, adaptivní tempomat s bohatým nastavením včetně vzdálenosti od vozu před vámi, či sledování mrtvých úhlů. Zkrátka vše, co dnešní moderní auta nabízejí na poli bezpečnosti, zde nechybí a hlavně, funguje na jedničku. Pochválit bych chtěl i možnosti připojení smartphonu – přes Android Auto či Apple CarPlay tak můžete jednoduše dostat hudbu, navigaci, či vůbec telefonní funkce rovnou do vozu, bez nějakého složitého párování či nastavování. A díky aplikaci MyPeugeot pak můžete dokonce na dálku sledovat stav vozu, třeba když elektromobil nabíjíte na nabíječce nebo si chcete vůz předvyklimatizovat či předvytopit, než se vydáte na cestu.
Za volantem Peugeotu e-208
Když jsem psal, že v případě designu to asi běžný člověk nepozná, zda jde o spalovací či elektrickou verzi nové „dvěstěosmičky“, pak věřte, že po usednutí za volant a sešlápnutí akcelerátoru to poznáte rychle. Vlastně už jen při nastartování může nastat pro ty, kteří nejezdí elektromobilem, podivné ticho. Při rozjetí uslyšíte umělý zvuk elektromotoru, který z důvodu legislativy a ochrany například chodců či cyklistů musejí dodávat všichni výrobci elektromobilů. Od nějakých 20 km/h už ale uslyšíte maximálně tak valivý odpor pneumatik či jemné švitoření z důvodu odporu vzduchu. Kabina je však velmi dobře odhlučněna, a tak ještě s přispěním elektropohonu jistě také uvítáte, jaké ticho si můžete při jízdě v elektromobilu vychutnávat.
Pokud jde o jízdní vlastnosti, Peugeot e-208 nabízí tři různé jízdní režimy: eco, normální a sport. V posledním jmenovaném získáte pochopitelně maximální výkon, tj. 100 kW s okamžitým točivým momentem 260 Nm, díky čemuž zrychlíte z nuly na sto za nějakých 8 sekund s maximální rychlostí 150 km/h. Poháněná jsou přední kola, tedy stejně jako u konkurenčního Mini Cooperu S E (test). Díky tomu je auto v zatáčkách řekl bych mnohem hbitější a zábavnější, než v případě pohonu zadních kol. Co je ovšem nepochopitelné, je zpožděná reakce motoru na pedál akcelerace. Sešlápnu pedál až k podlaze a čekám více než vteřinu, než cítím nástup výkonu, což je vlastnost spalováků, nikoliv elektromobilů.
Stejně tak pokud se na vůz dívám z pohledu elektromobilisty, tak nechápu, proč je k dispozici pouze jeden rekuperační režim B a intenzitu si nemohu sám někde nastavit. Takže počítejte, že v režimu D se chová elektromobil spíše jako konvenční auto a až v režimu B začíná po sundání nohy z pedálu akcelerace trochu zpomalovat a rekuperovat. Ale o nějaké jednopedálové jízdě, jako umí třeba Tesly a již také mnoho dalších čistokrevných elektromobilů, nemůže být vůbec řeč. Pokud tedy chcete rekuperovat více, musíte vždy ještě k tomu více sešlápnout brzdový pedál. A pak je tady ještě jedna věc, kterou nemůžu stále pochopit. Elektromobil Peugeot e-208 překvapivě nemá automatickou parkovací brzdu, takže když ji po zaparkování a zvolení režimu P ručně nezapnete a otevřete dveře, uslyšíte varovný poplach jako při výbuchu Hirošimi.
Spotřeba, dojezd, nabíjení
Základem Peugeotu e-208 je Li-Ion baterie s celkovou kapacitou 50 kWh, ovšem využitelných je 45 kWh. Dle normy WLTP dosahuje dojezd až 340 km v kombinovaném provozu, reálně samozřejmě méně. Záleží vždy na spotřebě a ta zase na jízdních podmínkách. V mém případě jsem dosahoval po městě i se zapnutou klimatizací spotřeby 10-15 kWh/100 km, a to jsem nejezdil úplně nejúsporněji. Na okreskách jsem zvládl jezdit taktéž kolem 15 kWh/100 km a po dálnici pak za méně než 20 kWh/100 km, pokud jsem držel rychlost do 110 km/h. Při rychlosti 130 km/h se spotřeba zvedla nad 25 kWh/100 km a v takovém případě už by dojezd nebyl ani 200 km na jedno nabití. Naopak ve městě bych v ideálním případě ujel kolem 400 km na jedno nabití. Je tedy dobré spotřebu sledovat a dojezd si raději počítat sám, nikoliv jen věřit ukazateli na obrazovce v autě. V tomto směru je škoda, že Peugeot nemá například ukazatel spotřeby v aktuální jízdě a je třeba hodnotu vždy ručně vynulovat.
Pokud jde o nabíjení, i zde by to chtělo vylepšit hlavně ukazatele na displeji v autě. Za volantem sice vidím, že se elektromobil nabíjí rychlostí 350 km za hodinu, jenže nikde nevidím výkon nabíjení. Ano, v tomto případě šlo o 50kW rychlonabíječku a propočtem se dá zjistit, že jsem se pohyboval téměř u maximální možné hodnoty veřejné rychlonabíječky, ale všechny elektromobily někde ukazují výkon nabíjení, tak proč by to nešlo i u Peugeotu, resp. u celého koncernu? Stejně tak to neumělo ani sesterské DS 3 Crossback E-Tense (test) a vsadil bych svůj nabíjecí čip na to, že to nejspíše nebude umět ani taktéž sesterský Opel Corsa e, jehož test také plánujeme. Možná by bylo také docela šikovné, pokud by výrobce u příští generace mohl zapracovat i na tom, aby se automaticky nevypínalo nabíjení, pokud odemknu auto. Teď musím v takovém případě ručně odpojit nabíječku a znovu ji k elektromobilu připojit, aby nabíjení pokračovalo. Sakra proč?
K nabíjení ale jinak nemám co vytknout. Peugeot e-208 zvládá výkon až 100 kW, v mém případě jsem nabíjel po České republice na 50kW rychlonabíječkách, které jsou nejrozšířenější a rozdíl v čase nabíjení už není takový, jak by si člověk možná mohl myslet. Z 15 na 50 % jsem konkrétně vůz dobil za pouhých 20 minut, za nějakých 30 minut už jsem měl dobito 25 kWh a baterie ukazovala 70 % kapacity. Maximální výkon 50kW rychlonabíječky si elektromobil od Peugeotu držel až ke zhruba 70 % a poté spadl na 25 kW a posléze padal ještě více, jak byla baterie již téměř plně nabitá, což je tedy normální jev. Na rychlonabíječkách (CCS) se tedy vyplatí nabíjet max. do 70 nebo 80 % a poté přehodit na klasickou nabíječku (Mennekes) nebo dále nenabíjet vůbec, pokud nepotřebujete větší dojezd.
Závěr
Možná je to k nevíře, ale elektromobil právě typu Peugeot e-208 může výrazně přispět k rozšíření elektromobility a přesvědčení běžných zákazníků, kteří vyhledávají ne přímo elektoauto, ale auto, jenž bude pohodlnější, modernější, tišší a úspornější na provoz. A nechtějí přitom, aby už zvenku bylo jasné, že jde o elektromobil. Snad akorát cena začínající v případě základní plně elektrické verze na částce 820 tisíc korun (e-Allure) a od 905 tisíc korun (e-GT) tomu moc nenahrává. S výbavou se dostanete opět na cenu kolem milionu a i když můžete jezdit s elektromobilem úplně zadarmo nebo jen za desetinové náklady, není to vůz pro každého. Na poli elektromobilů se však rozhodně neztratí.
Co se nám líbí? | Co se nám nelíbí? |
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
![]() | |
![]() |
Autor článku

Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.
Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.