Němci se poměrně dlouhou dobu vyhýbali elektromobilům. Až nadcházející vlna zájmu ze stran veřejnosti je donutila vytvořit něco, čím zaujmou své nejbohatší zákazníky a ostatní přesvědčí, že i oni chtějí být součastí nové éry. Přesně proto vznikl skvost se jménem Porsche Taycan, jenž oplývá mnoha superlativy. My jsme si ho mohli na pár dní vyzkoušet a rozhodli jsme se, že o své zkušenosti napíšeme první řádky. Chybět nesmí ani video, kde fešáka ukážeme v celé své kráse.
Konstrukce | sedan, rozměry: 4963 × 1966 × 1381 mm, hmotnost: 2380 kg |
---|---|
Pohon | elektromobil, pohon všech kol |
Výkon | výkon elektromotoru 500 kW, točivý moment 850 Nm |
Baterie a dojezd | Li-Ion, 93,4 kWh (využitelných 83,7 kWh) |
Nabíjení | palubní 11 kW nabíječka, maximální výkon 262 kW při rychlonabíjení, CCS |
Spotřeba | město 17 kWh/100 km, okresky 20 kWh/100 km, dálnice 22,6 kWh/100 km |
Cena a dostupnost | od 4 149 000 Kč, 2020 |
Když inženýři navrhovali Taycan, tak nejspíš věděli, že tenhle vůz musí být naprostý skvost. Šli totiž s kůží na trh a chtěli svým tradičním zákazníkům nabídnout alternativu k benzín-požírajícím supersportům, které jsou pro běžné silnice tou největší zbraní. Chlapci se museli podle všeho pořádně vyhecovat, protože to, co stvořili, je vážně unikát. Porsche Taycan snoubí elektřinu a požitek z jízdy, což jsou dva parametry, které k sobě ještě před nějakou dobou neměly příliš blízko.
A víte co? Ono se to opravdu povedlo, o čemž svědčí i následující čísla. Za první rok se prodalo přes 20 tisíc Taycanů, což znamená, že elektrika sesadila z trůnu spalovací Panameru. Lační členové Porsche klubu dokonce tak toužili po svém voze, že se musela zvýšit i výrobní kapacita. Automobilka se tak evidentně drží pořekadla “Když něco děláš, tak pořádně!”.
Inženýři ze Stuttgartu si po designové stránce opravdu vyhráli. Ano, není to sice model 356, na druhou stranu musíme ocenit jejich pověstný smysl pro detail. Za vypíchnutí stojí například naprosto příkladná aerodynamika, která hrála ve vývoji hlavní roli a povedla se na výbornou. Takto laděné křivky jsme v redakci už dlouho neviděli, a to se denně setkáváme s opravdu velkým množstvím vozů.
Při fyzické prezenci auta si okamžitě uvědomíte, jak široký elektromobil to vlastně je. I přes svou šířku ovšem sedí velmi nízko, což dodává Taycanu přímo agresivní vzezření. Potřebnou dramatičnost pak dodávají i kola, která se svou velikostí hodí spíš na vůz o zcela jiných proporcích. A o šířce pneumatik nemůže být ani řeč, protože z nich přímo cítíte, že dokážou s lehkostí urvat i kus asfaltu.
Aby si Porsche pojistilo skvělý výsledek, tak museli sáhnout po něčem, s čím už jsou velmi dobře seznámeni. Taycan tak nebyl dílem experimentu, ale velmi dobře promyšleného plánu. Vznikal totiž na platformě J1, která posloužila i pro sériovou výrobu vozu Audi e-tron GT. Schválně, dejte si oba vozy vedle sebe a najděte pět rozdílů.
My jsme dostali na prvotní testování krasavce s titulem Turbo, což znamená, že bylo o zábavu postaráno. Tato verze nabízí baterii o kapacitě 93,4 kWh, nicméně využitelných je pouze 83,7 kWh. Díky tomu se poměrně snadno dostanete na krásnou dojezdovou vzdálenost 400 kilometrů při průměrné spotřebě 20,9 kWh na 100 kilometrů. Dejte si ovšem ruku na srdce – majitelé Taycanu si tento vůz nekupují kvůli spotřebě. To je až druhořadý parametr.
Jelikož se jedná o vůbec prvotní jízdní dojmy, tak nesmíme vynechat ani naše pocity z jízdy. Taycan nabízí vůbec kompletní balíček služeb jako technologie, luxus i design. Co nás ovšem u sportovního vozu zajímá nejvíce? Samozřejmě, že jízdní vlastnosti a celkový požitek z ostřejší jízdy. Jak si tedy chlapec vedl a jde o lepší svezení než třeba v Tesle? Inu, jde spíše o řečnickou otázku.
Okamžitě po usednutí za volant se v nás začínají zvedat emoce, které jen tak nějaké auto nedá. Stiskem tlačítka startujeme bestii, páčkou řadíme jízdní režim a vyrážíme vstříc prosluněnému dni na klikatých okreskách v okolí Karlštejna. Krásné počasí nám přímo nahrává na to, abychom otestovali, kde jsou zhruba limity a jestli se náhodou nedostaneme do klubu “furt bokem”. Tady ovšem hned ze začátku musíme zklamat, protože limity tohoto auta prostě na běžných cestách rozhodně nenajdete. S tím počítejte. Ach, my ale byli naivní.
Správné vyblbnutí začíná v režimu Sport Plus, kdy se auto na cestě nádherně přikrčí a hlásí bojovou náladu. Z reproduktorů se začne linout dunivý zvuk futuristického čehosi, co si ve své fantazii můžete představovat jako naštvané chrčení urychlovače částic. Možná přesně takhle zní? Nevíme. My jen víme, že každé zrychlení je ve spojení se zátahem a zvukem naprosto návykové a chcete na to šlapat kdykoliv a kdekoliv. Až tak skvělý pocit to je.
Velkým překvapením bylo chování v zatáčkách. Za celou dobu fungování našeho magazínu jsme nenarazili na vůz, který by hlásil tak perfektní ovladatelnost v ostrých zatáčkách a zároveň dával tak krásnou zpětnou vazbu na vozovku skrze volant. Jde vidět, že tohle je zkrátka a dobře řidičský vůz, který vytvářel tým stojící za těmi nejlepšími závodními stroji na světě. Pokud chcete elektriku pro vyblbnutí, tak momentálně neexistuje lepší možnost.
Spoustu lidí pak bude určitě zajímat zrychlení, kterým se Taycan odlišuje od ostatních řadových elektromobilů. V našem případě jsme řídili vůz s elektromotory o kombinovaném výkonu 500 kW, přičemž maximální točivý moment dosahoval hodnoty 850 Nm. Mamutí výkon byl pak přenášen za pomoci pohonu všech kol, protože zadokolka by zůstala jednoduše na místě. Díky této kombinaci dokázal Taycan vyrazit z 0 na 100 km/h za 3,2 sekundy. A jaký je to pocit? Asi jako by vám někdo tlačil na žaludek a přitom se vám hrnula všechna krev do tváře a očí. Říkáte, že je to nesmysl? To jsme si mysleli při přebírání klíčků taky.
Tímto shrnutím prozatím uzavíráme kapitolu nového Taycanu, který si zcela právoplatně zaslouží místo v naši hypotetické elektrické garáži. Jde o skvělou ukázku moderních technologií a toho, jak moc vývoj elektromobilů během posledních pár let posílil. Za nás bychom si dokázali představit nějaký dlouhodobější test, ale vlastnictví nás neláká.
Jeho sportovní nátura jde cítit na kilometry daleko, čímž si ve chvilkové nepozornosti koledujete o pořádný malér. Perfektně odhlučněná kabina řidiče vám nedává najevo rychlost, se kterou se Porsche valí a jistě se vám stane, že místo předpisové rychlosti valíte i více jak 150 km/h. Automobilka tímto nasadila laťku pořádně vysoko, a byť přijdou silnější elektromobily, tak rozhodně nebudou tak zábavné jako pan Taycan osobně.
Němci se poměrně dlouhou dobu vyhýbali elektromobilům. Až nadcházející vlna zájmu ze stran veřejnosti je donutila vytvořit něco, čím zaujmou své nejbohatší zákazníky a ostatní přesvědčí, že i oni chtějí být součastí nové éry. Přesně proto vznikl skvost se jménem Porsche Taycan, jenž oplývá mnoha superlativy. My jsme si ho mohli na pár dní vyzkoušet a rozhodli jsme se, že o své zkušenosti napíšeme první řádky. Chybět nesmí ani video, kde fešáka ukážeme v celé své kráse.
Konstrukce | sedan, rozměry: 4963 × 1966 × 1381 mm, hmotnost: 2380 kg |
---|---|
Pohon | elektromobil, pohon všech kol |
Výkon | výkon elektromotoru 500 kW, točivý moment 850 Nm |
Baterie a dojezd | Li-Ion, 93,4 kWh (využitelných 83,7 kWh) |
Nabíjení | palubní 11 kW nabíječka, maximální výkon 262 kW při rychlonabíjení, CCS |
Spotřeba | město 17 kWh/100 km, okresky 20 kWh/100 km, dálnice 22,6 kWh/100 km |
Cena a dostupnost | od 4 149 000 Kč, 2020 |
Když inženýři navrhovali Taycan, tak nejspíš věděli, že tenhle vůz musí být naprostý skvost. Šli totiž s kůží na trh a chtěli svým tradičním zákazníkům nabídnout alternativu k benzín-požírajícím supersportům, které jsou pro běžné silnice tou největší zbraní. Chlapci se museli podle všeho pořádně vyhecovat, protože to, co stvořili, je vážně unikát. Porsche Taycan snoubí elektřinu a požitek z jízdy, což jsou dva parametry, které k sobě ještě před nějakou dobou neměly příliš blízko.
A víte co? Ono se to opravdu povedlo, o čemž svědčí i následující čísla. Za první rok se prodalo přes 20 tisíc Taycanů, což znamená, že elektrika sesadila z trůnu spalovací Panameru. Lační členové Porsche klubu dokonce tak toužili po svém voze, že se musela zvýšit i výrobní kapacita. Automobilka se tak evidentně drží pořekadla “Když něco děláš, tak pořádně!”.
Inženýři ze Stuttgartu si po designové stránce opravdu vyhráli. Ano, není to sice model 356, na druhou stranu musíme ocenit jejich pověstný smysl pro detail. Za vypíchnutí stojí například naprosto příkladná aerodynamika, která hrála ve vývoji hlavní roli a povedla se na výbornou. Takto laděné křivky jsme v redakci už dlouho neviděli, a to se denně setkáváme s opravdu velkým množstvím vozů.
Při fyzické prezenci auta si okamžitě uvědomíte, jak široký elektromobil to vlastně je. I přes svou šířku ovšem sedí velmi nízko, což dodává Taycanu přímo agresivní vzezření. Potřebnou dramatičnost pak dodávají i kola, která se svou velikostí hodí spíš na vůz o zcela jiných proporcích. A o šířce pneumatik nemůže být ani řeč, protože z nich přímo cítíte, že dokážou s lehkostí urvat i kus asfaltu.
Aby si Porsche pojistilo skvělý výsledek, tak museli sáhnout po něčem, s čím už jsou velmi dobře seznámeni. Taycan tak nebyl dílem experimentu, ale velmi dobře promyšleného plánu. Vznikal totiž na platformě J1, která posloužila i pro sériovou výrobu vozu Audi e-tron GT. Schválně, dejte si oba vozy vedle sebe a najděte pět rozdílů.
My jsme dostali na prvotní testování krasavce s titulem Turbo, což znamená, že bylo o zábavu postaráno. Tato verze nabízí baterii o kapacitě 93,4 kWh, nicméně využitelných je pouze 83,7 kWh. Díky tomu se poměrně snadno dostanete na krásnou dojezdovou vzdálenost 400 kilometrů při průměrné spotřebě 20,9 kWh na 100 kilometrů. Dejte si ovšem ruku na srdce – majitelé Taycanu si tento vůz nekupují kvůli spotřebě. To je až druhořadý parametr.
Jelikož se jedná o vůbec prvotní jízdní dojmy, tak nesmíme vynechat ani naše pocity z jízdy. Taycan nabízí vůbec kompletní balíček služeb jako technologie, luxus i design. Co nás ovšem u sportovního vozu zajímá nejvíce? Samozřejmě, že jízdní vlastnosti a celkový požitek z ostřejší jízdy. Jak si tedy chlapec vedl a jde o lepší svezení než třeba v Tesle? Inu, jde spíše o řečnickou otázku.
Okamžitě po usednutí za volant se v nás začínají zvedat emoce, které jen tak nějaké auto nedá. Stiskem tlačítka startujeme bestii, páčkou řadíme jízdní režim a vyrážíme vstříc prosluněnému dni na klikatých okreskách v okolí Karlštejna. Krásné počasí nám přímo nahrává na to, abychom otestovali, kde jsou zhruba limity a jestli se náhodou nedostaneme do klubu “furt bokem”. Tady ovšem hned ze začátku musíme zklamat, protože limity tohoto auta prostě na běžných cestách rozhodně nenajdete. S tím počítejte. Ach, my ale byli naivní.
Správné vyblbnutí začíná v režimu Sport Plus, kdy se auto na cestě nádherně přikrčí a hlásí bojovou náladu. Z reproduktorů se začne linout dunivý zvuk futuristického čehosi, co si ve své fantazii můžete představovat jako naštvané chrčení urychlovače částic. Možná přesně takhle zní? Nevíme. My jen víme, že každé zrychlení je ve spojení se zátahem a zvukem naprosto návykové a chcete na to šlapat kdykoliv a kdekoliv. Až tak skvělý pocit to je.
Velkým překvapením bylo chování v zatáčkách. Za celou dobu fungování našeho magazínu jsme nenarazili na vůz, který by hlásil tak perfektní ovladatelnost v ostrých zatáčkách a zároveň dával tak krásnou zpětnou vazbu na vozovku skrze volant. Jde vidět, že tohle je zkrátka a dobře řidičský vůz, který vytvářel tým stojící za těmi nejlepšími závodními stroji na světě. Pokud chcete elektriku pro vyblbnutí, tak momentálně neexistuje lepší možnost.
Spoustu lidí pak bude určitě zajímat zrychlení, kterým se Taycan odlišuje od ostatních řadových elektromobilů. V našem případě jsme řídili vůz s elektromotory o kombinovaném výkonu 500 kW, přičemž maximální točivý moment dosahoval hodnoty 850 Nm. Mamutí výkon byl pak přenášen za pomoci pohonu všech kol, protože zadokolka by zůstala jednoduše na místě. Díky této kombinaci dokázal Taycan vyrazit z 0 na 100 km/h za 3,2 sekundy. A jaký je to pocit? Asi jako by vám někdo tlačil na žaludek a přitom se vám hrnula všechna krev do tváře a očí. Říkáte, že je to nesmysl? To jsme si mysleli při přebírání klíčků taky.
Tímto shrnutím prozatím uzavíráme kapitolu nového Taycanu, který si zcela právoplatně zaslouží místo v naši hypotetické elektrické garáži. Jde o skvělou ukázku moderních technologií a toho, jak moc vývoj elektromobilů během posledních pár let posílil. Za nás bychom si dokázali představit nějaký dlouhodobější test, ale vlastnictví nás neláká.
Jeho sportovní nátura jde cítit na kilometry daleko, čímž si ve chvilkové nepozornosti koledujete o pořádný malér. Perfektně odhlučněná kabina řidiče vám nedává najevo rychlost, se kterou se Porsche valí a jistě se vám stane, že místo předpisové rychlosti valíte i více jak 150 km/h. Automobilka tímto nasadila laťku pořádně vysoko, a byť přijdou silnější elektromobily, tak rozhodně nebudou tak zábavné jako pan Taycan osobně.