Srdcem každého spalovacího vozu je jeho motor. U elektromobilů by se ale dalo říct, že více než jeho elektromotor je to baterie. Stejně jako motoru i baterii jednou končí záruka. Co pak ale s takovou baterií po záruce a bez části kapacity, když je zbytek vozu perfektně funkční? Z logiky věci by se nabízela výměna, ale je to vůbec rentabilní? Kolik vlastně nová baterie stojí?
Je pravdou, že pokud spalovací motor dojde na konec své životnosti, většinou to pro auto znamená konec. Měli bychom se na to dívat stejně u elektromobilů, ale z pohledu baterie? Výměnu motoru po záruce vozidla bude provádět pouze minimum majitelů, proč by to tedy u baterií mělo být jinak. Cena nového dílu, ale i práce s tím spojená je vždy vysoká a málo kdy se majiteli vrátí.
Jenže elektromotory jsou ve své podstatě velmi efektivní, naprosto nenáročné na údržbu a hodně vydrží. Nebyla by škoda vůz měnit jen proto, že je špatná baterie? Navíc takový vůz by byl špatně prodejný.
Čtěte také: Majitel Tesly po letech zkontroloval stav baterie, výsledku se nestačil divit
Příkladem může být nedávno uvedený inzerát na Teslu Model S. Vůz od roku 2013 ujel jen 75 tisíc kilometrů. Měl na sobě drobné oděrky a jiné provozní kosmetické chyby. Nabízel se ale za cenu 6 500 eur, zhruba za 165 tisíc korun. To je cena za luxusní limuzínu bez baterie. Podobně staré Modely S se běžně nabízí za cenu kolem 30 tisíc eur, tedy více než za čtyřnásobnou cifru. Ale podle expertů se do tak starého vozu nevyplatí novou baterii instalovat.
Když se zeptáte na cenu nové baterie, nejspíš se nic moc nedozvíte. I z toho důvodu výrobci často nabízí štědré záruční lhůty na kapacitu baterie. U většiny z nich vám vymění baterii, pokud ztratí kapacitu alespoň o 30 % během prvních osmi let nebo při nájezdu do 160 tisíc kilometrů. Lexus jde se zárukou ještě dál. Nabízí desetiletou záruku nebo milion ujetých kilometrů. Stejnou dobu nabízí i Mercedes, ale pouze se čtvrtinovým nájezdem.
Jenže co se stane po záruční době? Většina výrobců nechce zveřejnit konkrétní čísla nebo uvedou cenu na jeden modul baterie a práci s výměnou spojenou. A pár výrobců ani výměnu vůbec nenabízí. Tesla se pak k cenám nechce vyjadřovat vůbec. Že by její prodejci neznali hodnotu baterie k výměně? Nějaká čísla ovšem známá jsou. Bývalý technik Tesly se svěřil, že před pár lety stála výměna baterie u Modelu X 15 tisíc Eur (zhruba 367 tisíc korun).
Čtěte také: Pozdě, ale přece! Převratné baterie od Tesly jdou konečně do výroby
U Mercedesu ale není situace o nic lepší. Majiteli plug-in hybridního modelu E-Class baterie odešla po osmi letech, již po záruční době. Cena baterie byla stanovena na 17 700 eur (433 tisíc korun), tedy na cenu dokonce vyšší, než je zůstatková hodnota vozu. A to je prosím cena pouze za baterii, nikoliv za práci s tím spojenou.
Prodejci Audi, Fiat, Opel a Tesla ceny za výměnu nebo i za samotné baterie vůbec nezveřejňují. BMW pak rozlišuje, zda se jedná o pojistnou událost způsobenou nehodou, odcizením či poškození baterie. Žádnému z vozů první generace modelu i3 neklesla kapacita baterie pod 70 %.
Po záruce by majitel zaplatil částku ve výši 12 tisíc eur (293 tisíc korun). Volkswagen zveřejnil pouze rozsah cen, jelikož konkrétní částka se hůře stanovuje, záleží i na rozsahu poškození baterie. Zde se hodnoty pohybují mezi 10 a 20 tisíci eur.
Čtěte také: Revoluční baterie na obzoru. Tahle Tesla s ní ujela šílených 1 200 km!
Dacia má představu o výměně baterie jasnou, účtovat bude kolem 7 tisíc eur (zhruba 171 tisíc korun). Podobně jsou na tom modely od Smartu a Hondy. U malých vozidel Renaultu se částky pohybují kolem 9 tisíc eur (220 tisíc korun). U Nissanu záleží na kapacitě, nižší vyjde na 10 tisíc (245 tisíc korun), vyšší pak na 15 500 eur (379 tisíc korun). Volvo, Hyundai a Kia uvádí pouze ceny za jednotlivé moduly. V případě výměny totiž nemění celý balík, ale pouze defektní moduly.
Baterie je pouze část z celkové ceny výměny. Záleží i na době, kterou servis stráví její výměnou. A jelikož jsou baterie umístěné v podlaze vozu, i doba se podle toho liší. Zde uvádíme pár příkladů. U Hondy vám baterii vymění za 4,5 hodiny, stejnou dobu uvádí i Hyundai u modelu Ioniq. Dacia je s modelem Spring o dvě hodiny rychlejší. Kia e-Soul a e-Niro pak na dílně stráví téměř 7 hodin. A nejhůře z toho vyšla Kia EV6, která na výměně stráví 9,5 hodiny. Výměnu smí dělat pouze vybraní dealeři a pracovníci, za práci tak připlatíte dalších 1 900 eur.
Cena výměny baterie tak v průměru dosahuje hodnoty menšího rodinného spalovacího kombíku. Z daleka to není částka, za kterou byste pořídili nový elektromobil, ale po osmi nebo deseti letech se může jednat o aktuální hodnotu vašeho elektrického vozidla. Dealeři vám výměnu příliš nabízet nebudou. Pokud cítíte, že kapacita baterie citelně slábne, doporučujeme navštívit servisní středisko ještě v záruční době.
Srdcem každého spalovacího vozu je jeho motor. U elektromobilů by se ale dalo říct, že více než jeho elektromotor je to baterie. Stejně jako motoru i baterii jednou končí záruka. Co pak ale s takovou baterií po záruce a bez části kapacity, když je zbytek vozu perfektně funkční? Z logiky věci by se nabízela výměna, ale je to vůbec rentabilní? Kolik vlastně nová baterie stojí?
Je pravdou, že pokud spalovací motor dojde na konec své životnosti, většinou to pro auto znamená konec. Měli bychom se na to dívat stejně u elektromobilů, ale z pohledu baterie? Výměnu motoru po záruce vozidla bude provádět pouze minimum majitelů, proč by to tedy u baterií mělo být jinak. Cena nového dílu, ale i práce s tím spojená je vždy vysoká a málo kdy se majiteli vrátí.
Jenže elektromotory jsou ve své podstatě velmi efektivní, naprosto nenáročné na údržbu a hodně vydrží. Nebyla by škoda vůz měnit jen proto, že je špatná baterie? Navíc takový vůz by byl špatně prodejný.
Úložiště energie z baterií Nissanu Baterie z Nissanu Leaf
Čtěte také: Majitel Tesly po letech zkontroloval stav baterie, výsledku se nestačil divit
Příkladem může být nedávno uvedený inzerát na Teslu Model S. Vůz od roku 2013 ujel jen 75 tisíc kilometrů. Měl na sobě drobné oděrky a jiné provozní kosmetické chyby. Nabízel se ale za cenu 6 500 eur, zhruba za 165 tisíc korun. To je cena za luxusní limuzínu bez baterie. Podobně staré Modely S se běžně nabízí za cenu kolem 30 tisíc eur, tedy více než za čtyřnásobnou cifru. Ale podle expertů se do tak starého vozu nevyplatí novou baterii instalovat.
Když se zeptáte na cenu nové baterie, nejspíš se nic moc nedozvíte. I z toho důvodu výrobci často nabízí štědré záruční lhůty na kapacitu baterie. U většiny z nich vám vymění baterii, pokud ztratí kapacitu alespoň o 30 % během prvních osmi let nebo při nájezdu do 160 tisíc kilometrů. Lexus jde se zárukou ještě dál. Nabízí desetiletou záruku nebo milion ujetých kilometrů. Stejnou dobu nabízí i Mercedes, ale pouze se čtvrtinovým nájezdem.
Jenže co se stane po záruční době? Většina výrobců nechce zveřejnit konkrétní čísla nebo uvedou cenu na jeden modul baterie a práci s výměnou spojenou. A pár výrobců ani výměnu vůbec nenabízí. Tesla se pak k cenám nechce vyjadřovat vůbec. Že by její prodejci neznali hodnotu baterie k výměně? Nějaká čísla ovšem známá jsou. Bývalý technik Tesly se svěřil, že před pár lety stála výměna baterie u Modelu X 15 tisíc Eur (zhruba 367 tisíc korun).
Čtěte také: Pozdě, ale přece! Převratné baterie od Tesly jdou konečně do výroby
U Mercedesu ale není situace o nic lepší. Majiteli plug-in hybridního modelu E-Class baterie odešla po osmi letech, již po záruční době. Cena baterie byla stanovena na 17 700 eur (433 tisíc korun), tedy na cenu dokonce vyšší, než je zůstatková hodnota vozu. A to je prosím cena pouze za baterii, nikoliv za práci s tím spojenou.
Prodejci Audi, Fiat, Opel a Tesla ceny za výměnu nebo i za samotné baterie vůbec nezveřejňují. BMW pak rozlišuje, zda se jedná o pojistnou událost způsobenou nehodou, odcizením či poškození baterie. Žádnému z vozů první generace modelu i3 neklesla kapacita baterie pod 70 %.
Po záruce by majitel zaplatil částku ve výši 12 tisíc eur (293 tisíc korun). Volkswagen zveřejnil pouze rozsah cen, jelikož konkrétní částka se hůře stanovuje, záleží i na rozsahu poškození baterie. Zde se hodnoty pohybují mezi 10 a 20 tisíci eur.
Čtěte také: Revoluční baterie na obzoru. Tahle Tesla s ní ujela šílených 1 200 km!
Dacia má představu o výměně baterie jasnou, účtovat bude kolem 7 tisíc eur (zhruba 171 tisíc korun). Podobně jsou na tom modely od Smartu a Hondy. U malých vozidel Renaultu se částky pohybují kolem 9 tisíc eur (220 tisíc korun). U Nissanu záleží na kapacitě, nižší vyjde na 10 tisíc (245 tisíc korun), vyšší pak na 15 500 eur (379 tisíc korun). Volvo, Hyundai a Kia uvádí pouze ceny za jednotlivé moduly. V případě výměny totiž nemění celý balík, ale pouze defektní moduly.
Baterie je pouze část z celkové ceny výměny. Záleží i na době, kterou servis stráví její výměnou. A jelikož jsou baterie umístěné v podlaze vozu, i doba se podle toho liší. Zde uvádíme pár příkladů. U Hondy vám baterii vymění za 4,5 hodiny, stejnou dobu uvádí i Hyundai u modelu Ioniq. Dacia je s modelem Spring o dvě hodiny rychlejší. Kia e-Soul a e-Niro pak na dílně stráví téměř 7 hodin. A nejhůře z toho vyšla Kia EV6, která na výměně stráví 9,5 hodiny. Výměnu smí dělat pouze vybraní dealeři a pracovníci, za práci tak připlatíte dalších 1 900 eur.
Cena výměny baterie tak v průměru dosahuje hodnoty menšího rodinného spalovacího kombíku. Z daleka to není částka, za kterou byste pořídili nový elektromobil, ale po osmi nebo deseti letech se může jednat o aktuální hodnotu vašeho elektrického vozidla. Dealeři vám výměnu příliš nabízet nebudou. Pokud cítíte, že kapacita baterie citelně slábne, doporučujeme navštívit servisní středisko ještě v záruční době.