Jak jste už určitě sami stihli zaregistrovat, možná díky právě našemu článku na webu Elektrickevozy.cz, Evropský parlament v úterý 14. února posvětil loňský návrh, jehož podoba se vyjednávala v rámci českého předsednictví EU.
Přitom je to právě Česko, které se na evropské scéně proti tomuto zákazu poměrně ostře vymezuje. Jedním z nejpádnějších argumentů je právě zpřísnění emisním norem (viz. Euro 7), které prý může naprosto zásadně ochromit český automobilový průmysl.
EU sice příliš nekonkretizuje, jaké technologie se mají využívat, ale silně akcentuje nutnost přejít na bezemisní techniku v osobní dopravě. Tu v současnosti ve valné míře reprezentuje zejména bateriová elektromobilita. Pokud jde o klasické spalováky včetně hybridů, tak tam je to jasné – od roku 2035 dostanou stopku.
Návrh ještě musí odklepnou Evropská rada, ale to je vnímáno jako jasně daná samozřejmost. To, že byl návrh přijat nadpoloviční většinou poslanců, je obecně známo, ale jak tomu bylo v konkrétních případech?
Čtěte také: Zákaz spalovacích aut povede k něčemu úžasnému, o čem Češi nemají ponětí
Aby to bylo jednodušší, uvedeme jen členské země, které byly proti, protože ty byly logicky v menšině. Když pomineme Českou republiku, tak dále na tomto seznamu figurují Chorvatsko, Itálie, Maďarsko, Polsko a Rumunsko a (paradoxně) Německo.
V jeho případě byla rozervanost poslanců asi nejmarkantnější, protože 45 z nich hlasovalo pro, zatímco 46 proti. S ohledem na význam německého automobilového průmyslu tento výsledek budil silné rozpaky. To Italové (41 proti, 27 pro) nebo Poláci (39 proti, 9 pro) působili téměř jako učebnicový příklad naprosté jednoty.
Pokud se ještě na okamžik vrátíme k Česku, tak i jeho postoj byl dlouhou dobu znám, tudíž v tomto kontextu se nekonalo žádné překvapení. Z 19 zástupců, kteří se zúčastnili přímého hlasování, jich celkem 13 bylo proti návrhu, čtyři hlasovali pro a dva se zdrželi. Asi vůbec nejostřejší kritiku do pléna vypálil Alexandr Vondra, který argumentoval ztrátou obrovského počtu stávajících pracovních míst.
Jak jste už určitě sami stihli zaregistrovat, možná díky právě našemu článku na webu Elektrickevozy.cz, Evropský parlament v úterý 14. února posvětil loňský návrh, jehož podoba se vyjednávala v rámci českého předsednictví EU.
Přitom je to právě Česko, které se na evropské scéně proti tomuto zákazu poměrně ostře vymezuje. Jedním z nejpádnějších argumentů je právě zpřísnění emisním norem (viz. Euro 7), které prý může naprosto zásadně ochromit český automobilový průmysl.
EU sice příliš nekonkretizuje, jaké technologie se mají využívat, ale silně akcentuje nutnost přejít na bezemisní techniku v osobní dopravě. Tu v současnosti ve valné míře reprezentuje zejména bateriová elektromobilita. Pokud jde o klasické spalováky včetně hybridů, tak tam je to jasné – od roku 2035 dostanou stopku.
Návrh ještě musí odklepnou Evropská rada, ale to je vnímáno jako jasně daná samozřejmost. To, že byl návrh přijat nadpoloviční většinou poslanců, je obecně známo, ale jak tomu bylo v konkrétních případech?
Čtěte také: Zákaz spalovacích aut povede k něčemu úžasnému, o čem Češi nemají ponětí
Aby to bylo jednodušší, uvedeme jen členské země, které byly proti, protože ty byly logicky v menšině. Když pomineme Českou republiku, tak dále na tomto seznamu figurují Chorvatsko, Itálie, Maďarsko, Polsko a Rumunsko a (paradoxně) Německo.
V jeho případě byla rozervanost poslanců asi nejmarkantnější, protože 45 z nich hlasovalo pro, zatímco 46 proti. S ohledem na význam německého automobilového průmyslu tento výsledek budil silné rozpaky. To Italové (41 proti, 27 pro) nebo Poláci (39 proti, 9 pro) působili téměř jako učebnicový příklad naprosté jednoty.
Pokud se ještě na okamžik vrátíme k Česku, tak i jeho postoj byl dlouhou dobu znám, tudíž v tomto kontextu se nekonalo žádné překvapení. Z 19 zástupců, kteří se zúčastnili přímého hlasování, jich celkem 13 bylo proti návrhu, čtyři hlasovali pro a dva se zdrželi. Asi vůbec nejostřejší kritiku do pléna vypálil Alexandr Vondra, který argumentoval ztrátou obrovského počtu stávajících pracovních míst.