Rozhodnuto! Konec spalovacích aut v EU nastane v roce 2035 a už není cesty zpět
- Evropský parlament učinil další krok k zákazu prodeje spalovacích aut
- Začne skutečně platit od roku 2035
- Spalovací auta budou platit uhlíkovou daň

Obava, které se mnoho řidičů, ale i automobilek neustále obává, se čím dál více naplňuje. O další krok se blíží zákaz prodeje spalovacích aut počínaje rokem 2035. Na tomto znění se za doby českého předsednictví v Radě Evropské unie členské státy EU shodly. Již v roce 2030 se mají rapidně snížit produkované emise tak, aby tvořily pouhou polovinu hodnot z roku 2021.
Nová vozidla bezemisně, existující s daní nebo se syntetickými palivy
Vozidla vyrobená a prodaná od roku 2035 budou muset být poháněna některým z alternativních zdrojů. Nemusí se jednat o bateriové elektromobily, ve hře jsou stále i vodíkové vozy (z principu složitější elektromobily s palivovým článkem) nebo jiné bezemisní dopravní prostředky. Naprostá většina automobilek a výrobců je již s tímto cílem smířena a jejich obchodní plány s touto hranicí počítají. Jejich řady vozidel se tak postupně již tímto směrem ubírají.
Několik států EU přitom usilovalo o odklad zákazu prodeje spalovacích aut. Zastávají názor, že státní ekonomická situace včetně jejich občanů není na takové úrovni, aby všichni mohli bez potíží přejít na lokálně bezemisní vozidla. Zákaz se však má týkat pouze nově vyrobených vozidel. Na vozidla provozovaná před rokem 2035 se tento zákaz nevztahuje.

Čtěte také: Emisní norma Euro 7 neprojde! Spalovací auta má k zániku odsoudit až něco jiného
Česko se pokusí dopady zmírnit
Jenže to Evropské komisi nezabrání ve zpoplatnění produkovaných emisí. Cestování běžným spalovacím automobilem se i tak majitelům může značně prodražit. I úhrada této “uhlíkové” daně byla předmětem odkladu opozičních zemí. K tomuto protestu se připojilo kromě České republiky například i sousední Slovensko. Řešením pro spalovací vozidla by mohlo být nízkoemisní syntetické palivo.
V roce 2026 má Evropská komise v této věci zasednout znovu, aby zhodnotila, jakým směrem a s jak velkým pokrokem se daří dlouhodobé cíle plnit. Pokud by se ukázalo, že nebude možné v evropském měřítku dekarbonizaci plnit dle vytyčeného plánu, je ve hře možný odklad plateb uhlíkové daně. Pokud by se neschválil celoplošně, chtělo by české předsednictví vyjednat možné výjimky i zmírnění hodnot úhrady.
Autor článku

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.
Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.