Emisní norma Euro 7 neprojde! Spalovací auta má k zániku odsoudit až něco jiného

Martin Skořepa
  • Server Politico přichází s informací ohledně finální podoby Euro 7
  • Roky avizovaná přísná emisní norma prý spalovací auta neodsoudí k zániku
  • Z interního dokumentu EU vyplývá, že spalovací motory mají pokračovat
Norma Euro 7 znamená prakticky konec „spalováků“
Norma Euro 7 znamená prakticky konec „spalováků“

Všichni automobiloví experti už prakticky počítají s tím, že spalovací auta jako taková nemají v Evropě (ale i jinde po světě) budoucnost. Alespoň na nějaké přechodné období je měla – alespoň co se týče Evropy – zachránit elektrifikace, která může mít různou formu.

Euro 7 má být nakonec velmi mírné

Když se řekně Euro 7, měla by se vám vybavit ta nejpřísnější emisní norma pro automobily. Prakticky měla zaříznout všechny spalovací motory a nic jiného, než elektrické auto, by nemělo šanci ji splnit. Jenže už se na této normě pracuje 4 roky a stále ne a ne přijít s finálním návrhem, který by byl odsouhlasen.

Jak uvádí server Politico, tak dle jeho informací získaných z návrhu legislativy: „Evropská komise pravděpodobně nebude vyžadovat dramatické snížení znečištění vypouštěného automobily ve své nadcházející normě Euro 7.“ Podoba Euro 7 by tedy mohla hodně připomínat Euro 6. Na potvrzení této zprávy si budeme muset počkat do 9. listopadu 2022, kdy má být návrh zveřejněn EU.

Auto se spalovacím motorem
Auto se spalovacím motorem

Čtěte také: Kterým značkám teče do bot? Podívejte se, jaké mají emise výrobci aut v Česku!


Zabral opět silný lobbing výrobců aut?

„Z pohledu průmyslu Euro 7 nepotřebujeme, jen nám bude odsávat prostředky, které bychom mohli investovat do elektromobility. Utrácet peníze za vývoj spalovacího motoru, který se projeví až v roce 2028, prostě nedává smysl. Proč investovat tolik peněz na něco s tak krátkým účinkem? Průmyslu to neprospěje, bylo by to kontraproduktivní,“ řekl Carlos Tavares, šéf koncernu Stellantis.

Naráží přitom na to, že pokud by letos byla finální podoba přísnější emisní normy Euro 7 přijata, stejně by mohla začít platit až od roku 2028. A jelikož od roku 2030 už se v automobilovém průmyslu uvažuje o masivnějším přechodu na elektromobilitu (a od roku 2035 pak definitivním konci spalovacích aut – pozn. redakce), tak by to vlastně postrádalo smysl a jen by se tím hodil klacek pod nohy automobilkám, které už stejně počítají s nahrazením spalovacích aut elektromobily.

Fosilní palivo během spalování v plném proudu
Fosilní palivo během spalování v plném proudu

Automobilky na tom vydělají

Pokud se server Politico neplete, tak by to znamenalo obrovskou výhru pro automobilky. Ty by totiž nemusely vynakládat velké investice do snižování znečištění v příští generaci automobilů se spalovacím motorem (tj. technologie, která má být do roku 2035 stejně vyřazena dle nových pravidel, které přijdou po Euro 7).

„Lobby automobilového průmyslu se ostře postavilo proti Euro 7,“ řekla Anna Krajinska z nevládní organizace Evropská federace pro dopravu a životní prostředí. „Evropská komise ustoupila jejich požadavkům. Zisky výrobců automobilů jsou upřednostňovány před zdravím milionů Evropanů.“

Podle zákulisních informací v rozhodnutí zmírnit emisní normu Euro 7 hrály zásadní roli také neočekávané události, jako je covid, čipová krize, či válka – tedy vše, co vedlo k rostoucím nákladům u automobilek, které to všechno nechtějí brát na svá bedra. I když jde o životy jejich zákazníků.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Martin Skořepa - Redaktor

Odjakživa fandím pokroku technologií, nejen ve světě mobilních zařízení a automobilů. Bez chytrých a užitečných inovací je život jako bez vína, žen, nebo vy víte čeho.


Komentáře


Nejnovější články