Po triumfu nad Teslou přichází zlom. Čínský gigant BYD hlásí prudký pokles

Pavel Škopek
Logo BYD
Logo BYD

BYD, donedávna největší rival Tesly, hlásí pokles zisku o 33 %. Čínský gigant doplácí na cenovou válku i přetlak domácího trhu.

Čínský dravec klopýtá

Ještě nedávno se zdálo, že Tesla bude muset v Číně bojovat o přežití. Její prodeje pod náporem dravé čínské konkurence padaly rychleji než listí na podzim. Zvlášť ostře ji šlapal na paty BYD, největší čínský výrobce elektromobilů, který kraloval statistikám a razil si cestu i do evropských měst. Jenže sen BYD se zadrhl. Čísla mluví jasně.

Ve třetím čtvrtletí roku 2025 vykázal BYD čistý zisk 7,8 miliardy jüanů (23,09 miliardy korun), což představuje propad o hrozivých 33 % oproti stejnému období loňského roku. Jde navíc již o druhý kvartální propad v řadě. Tržby sice meziročně klesly jen o 3 % na 195 miliard jüanů (577 miliard korun). I to je ve světle prudkého růstu konkurence na domácím trhu významný signál. Po loňském triumfu, kdy BYD v prodejích překonal Teslu, se karta otáčí.

Pokles zisků a tržeb lze většinou připsat pokračující cenové válce na vysoce konkurenčním čínském trhu. Automobilky se předhánějí ve slevách a inovacích, aby si udržely podíl. BYD v květnu spustil masivní akci s výměnnými bonusy a čelil i kritice ze strany průmyslových svazů za agresivní cenovou politiku.

BYD Dolphin | Zdroj: BYD
BYD Dolphin | Zdroj: BYD

Přetlak doma, šance venku

Zpomalení v Číně nicméně pro BYD přichází po období bezprecedentního růstu. V prvním čtvrtletí 2025 firma meziročně zdvojnásobila zisk a její celoroční tržby poprvé překonaly hranici 100 miliard dolarů. Jenže právě silný růst vyvolal tlak na udržení marží, a to v prostředí, kde agresivní konkurence sráží ceny a zvyšuje náklady na získávání nových zákazníků.

V porovnání s Teslou, která zůstává globálně silná, BYD ukazuje, že regionální dominance nestačí. Výhodou ale může být rychlost, s jakou se adaptuje na změny. Evropský trh přijímá čínské značky opatrně, ale potenciál roste. Jen v září prodal BYD v zemích EU přes 13 000 vozů, což představuje meziroční růst o 272 %.

Oslabení ziskovosti může být jen krátkodobým výkyvem. Rozhodne schopnost firmy přesunout těžiště z přesyceného domácího trhu na nové příležitosti. V současnosti je však jasné, že ani největší konkurent Tesly nemá v Číně nic jistého.

Zdroj: Financial Time


Autor článku

Pavel Škopek - Redaktor

Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.


Komentáře


Nejnovější články